Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2103218_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2019-0030-2658
1240426
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 381 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 135: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 46 om den socialdemokratiske regering har tænkt sig at efterleve Tele2/Watson-dommen, eller vil den fortsætte den tidligere regerings praksis, som ifølge EU-domstolen er ulovlig, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 381 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”På retsmødet ved EU-domstolen i sagerne C-511/18, C-512/18,
C-520/18 og C-623/17 gav regeringens repræsentant udtryk for,
at det var umuligt for den danske regering at overholde menne-
skerettighederne som fastlagt i Tele2/Watsondommen. Sverige,
Det Forenede Kongerige og Tyskland har ikke haft problemer
med at overholde dén afgørelse. Vil ministeren oplyse, hvorfor
ministeren mener, at det er sværere i Danmark end i de nævnte
lande?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det er afgørende for regeringen,
at politiet har de nødvendige værktøjer i forhold til efterforskning og straf-
forfølgning af kriminalitet. Loggede oplysninger udgør i den forbindelse et
centralt og effektivt redskab for politiet, herunder PET.
EU-Domstolen underkendte den 21. december 2016 de svenske lognings-
regler i Tele2-sagen. Domstolen fastslog, at disse regler var i strid med det
såkaldte e-data-beskyttelsesdirektiv (direktiv 2002/58) og Chartret om
Grundlæggende Rettigheder, idet de svenske regler medførte en generel og
udifferentieret logning af samtlige trafik- og lokaliseringsdata vedrørende
samtlige abonnenter og registrerede brugere i forbindelse med samtlige mid-
ler til elektronisk kommunikation.
Som konsekvens af EU-Domstolens afgørelse i Tele2-sagen skal de danske
regler om logning revideres. Tele2-dommen efterlader imidlertid væsentlig
fortolkningstvivl i forhold til, hvorledes nationale bestemmelser om logning
kan indrettes i overensstemmelse med e-data-beskyttelsesdirektivet og
Charteret om Grundlæggende Rettigheder. Der har således siden foråret
2017 været løbende drøftelser i EU-regi om, hvordan medlemsstaterne kan
indrette de nationale regler i lyset af dommen.
EU-Kommissionen har tilkendegivet, at Kommissionen vil fastsætte ret-
ningslinjer på området med henblik på at belyse, hvordan medlemsstaterne
kan fastsætte nationale logningsregler. Kommissionen har dog endnu ikke
udstedt retningslinjer på området.
Der verserer for tiden et antal sager for EU-Domstolen, som kan få betyd-
ning for medlemsstaternes mulighed for at fastsætte nationale logningsreg-
ler.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 135: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 46 om den socialdemokratiske regering har tænkt sig at efterleve Tele2/Watson-dommen, eller vil den fortsætte den tidligere regerings praksis, som ifølge EU-domstolen er ulovlig, fra justitsministeren
Danmark og 16 andre EU/EØS-medlemsstater afgav mundtligt indlæg i EU-
Domstolens forenede sager nr. C-511/18 og C-512/18 samt C-520/18 i for-
bindelse med domsforhandlingen den 9.-10. september 2019. Der henvises
til notat af den 29. november 2018 om afgivelse af indlæg i sagerne. Nota-
ter er sendt til Retsudvalget (Alm. del – bilag 171 og bilag 172). I overens-
stemmelse med notatet gjorde regeringen under sagerne gældende, at Dom-
stolen bør genoverveje visse af de udtalelser, som Domstolen afgav i Tele2-
dommen.
Det forventes, at EU-Domstolen vil afsige dom i sagerne omkring maj 2020.
Det er Justitsministeriets vurdering, at udformningen af de nye logningsreg-
ler bør ske på et fuldt oplyst grundlag, og at rækkevidden af Tele2-dommen
skal fastlægges i fællesskab med de øvrige EU-lande og EU-Kommissio-
nen. Den fælles proces er vigtig for at sikre, at de nye regler holdes inden
for EU-rettens rammer. Desuden vil en fælles tilgang i EU være med til at
sikre, at telebranchen ikke pålægges unødige byrder.
Som følge heraf og i lyset af, at EU-Domstolens kommende dom i de oven-
for omtalte logningssager, vil kunne give svar på, hvordan logningsregler
kan indrettes, finder jeg det derfor rigtigst at afvente EU-Domstolens dom,
inden der tages stilling til den fremtidige indretning af de danske lognings-
regler.
3