Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2084804_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
den 3. oktober 2019
Grund og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Nyt procesreglement for EU-Domstolen - Forslag til ændringer i EU-Domstolens
procesreglement
1. Resumé
Et nyt procesreglement for EU-Domstolen (herefter Domstolen) trådte i kraft den 1. november 2012. Med erfaringerne
fra de forløbne knapt 7 år har Domstolen vurderet, at der er behov for visse ændringer med henblik på at effektivisere
arbejdsgange og klargøre regler. Udkastet forhandles på arbejdsgruppeniveau og vil skulle vedtages gennem en
rådsbeslutning.
2. Baggrund
Domstolen har den 5. september 2019 fremsendt forslag til ændringer i sit procesreglement, som
regulerer procedurereglerne for Domstolens arbejde. Forslaget er oversendt til Rådet den 6. september
2019 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 253, stk. 6, artikel 106A, i Euroatomtraktaten og
artikel 63, i Statutten for den Europæiske Unions Domstol. Forslaget skal godkendes i Rådet.
3. Formål og indhold
Ændringerne har til formål at præcisere procesreglementets bestemmelser, herunder fristen for
berigtigelse af procesdokumenter indleveret pr. e-mail eller telefax.
Derudover har ændringerne til formål at afklare tvetydigheder om hvornår en anmodning om
intervention kan efterkommes ved simpel beslutning eller ved kendelse, samt rækkevidden af tilladelser
til at anvende et andet processprog i præjudicielle sager, jf. forslag til ny artikel 37, stk. 3.
Desuden har ændringerne til formål at lempe visse processuelle krav for at øge effektiviteten af
sagsbehandlingen ved Domstolen. I den forbindelse indføres der for en række bestemmelser en adgang
for Domstolens Præsident til at træffe afgørelse ved kendelse, frem for at afgørelsen skal træffes af den
samlede Domstol. Det gælder eksempelvis i relation til beslutning om, hvorvidt en stævning eller et
appelskrift, der ikke er berigtiget inden for den fastsatte frist, skal afvises, og i relation til anmodninger
og indsigelser, der åbenbart må afvises, eller som er åbenbart ugrundede, jf. forslag til ny artikel 159a.
Endelig har ændringerne til formål at tilpasse de processuelle regler til Domstolens interne organisering
og funktion, herunder eksempelvis ved at kompetencen til at udpege førstegeneraladvokater flyttes fra
Domstolen til generaladvokaterne selv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 19: Grund- og nærhedsnotat om forslag til ændringer i EU-domstolens procesreglement
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke betydning for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være almindelig tilslutning i Rådet til Domstolens forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man reformer, der tager sigte på at effektivisere arbejdsgangene ved Domstolen. Det
er et vigtigt element i at sikre, at den stadigt voksende sagsbyrde kan håndteres uden for lange
sagsbehandlingstider. Regeringen støtter herudover tiltag, der kan præcisere og afklare tvetydigheder
omkring de processuelle regler ved Domstolen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.