Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2114546_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Dato
17. november 2019
Kommissionens delegerede forordning (EU)
…/… af 31. oktober 2019
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
347/2013 for så vidt angår EU-listen over projekter af fælles interesse
(”PCI-listen”) (skriftlig forelæggelse)
1. Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning
(EU) …/… af
31. oktober 2019
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om retningslinjer for den
transeuropæiske energiinfrastruktur (EU) nr. 347/2013 (herefter kaldet Infrastruktur-
forordningen) for så vidt angår EU-listen over projekter af fælles
interesse (”PCI-
listen”).
Forordningen regulerer, hvilke transeuropæiske energiinfrastrukturprojekter der har
status af projekter af fælles europæisk interesse. Forordningen træder i kraft på
tyvendedagen for offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende, medmindre
Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse.
Forordningen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, økonomi-
ske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen er positiv over for udarbejdelsen af PCI-listen, da rettidig udbygning af
energiinfrastruktur i Europa er centralt for at fremme det indre marked, øge forsy-
ningssikkerheden og fremme integration af vedvarende energi. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede
retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
I medfør af Infrastrukturforordningen (forordning nr. 347/2013 af 17. april 2013) skal
der hvert andet år vedtages en liste med energiinfrastrukturprojekter af fælles eu-
ropæisk interesse - den såkaldte PCI-liste. Den første PCI-liste blev vedtaget i
2013, og den seneste i 2017. Kommissionen har den 31. oktober 2019 fremlagt
den fjerde PCI-liste som en delegeret forordning.
PCI-projekter omfatter infrastruktur inden for el-forsyning, naturgasforsyning, olie-
transportledninger, CO2-transport (som led i kulstoflagring, Carbon Capture and
Storage), intelligente net (smart grid) og el-motorveje (til skabelse af et el-
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Notat om delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2114546_0002.png
motorvejssystem i Unionen, som kan forbinde den stigende overskudsproduktion af
vedvarende energi til store lagerfaciliteter og forbrugscentre). Danmark har PCI-
projekter inden for el-forsyning (herunder også elmotorveje) og naturgasforsyning.
For at et projekt kan udvælges som PCI-projekt, skal det opfylde følgende kriterier:
Projektet passerer grænsen mellem to eller flere medlemsstater eller én
medlemsstat og ét EØS-land; eller projektet er beliggende i en enkelt med-
lemsstat, men har en betydelig grænseoverskridende virkning.
Projektets samlede fordele
forstået som dets bidrag til markedsintegrati-
on og konkurrence, forsyningssikkerhed og bæredygtighed, herunder bl.a.
integration af vedvarende energi
overstiger omkostningerne.
At være udpeget som PCI-projekt indebærer bl.a., at projektet er berettiget til en
samlet sagsbehandlingstid på maksimalt 3,5 år hos myndighederne i hver enkelt
medlemsstat, samt mulighed for at få støtte til projektet i form af tilskud eller lån
under Connecting Europe Facility (CEF-midler).
For infrastrukturprojekter inden for el-forsyning,
der samtidig opnår status som ”el-
motorveje”, er der ingen ekstra fordele forbundet med denne ekstra kategorisering.
Vedtagelse af den endelige PCI-liste sker på baggrund af input fra regionale grup-
per - nedsat i medfør af Infrastrukturforordningen - i form af regionale PCI-lister. De
regionale grupper omfatter repræsentanter fra medlemsstaterne, de nationale til-
synsmyndigheder, transmissionssystemoperatørerne, ENTSO-G og ENTSO-E,
ACER og Kommissionen. Beslutningskompetencen vedrørende de regionale PCI-
lister ligger hos medlemslandene i hver enkelt af de regionale grupper samt hos
Kommissionen.
På el-området
(forordningens ”prioriterede elkorridorer”) er Danmark medlem af to
regionale grupper: NSOG (Nordsøområdet) og BEMIP elektricitet (Østersøområ-
det). På gasområdet (”prioriterede gaskorridorer”) er Danmark medlem af BEMIP
gas (Østersøområdet) og NSI vest gas (gasinfrastruktur til nord-syd gasstrømme).
De endelige regionale lister for el, gas og olie blev vedtaget af de regionale højni-
veaugrupper den 4. oktober 2019. Kommissionen har, jf. infrastrukturforordningens
artikel 3(4), beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at opstille
PCI-listen på grundlag af de regionale lister.
Indsigelse imod den delegerede forordning kan ske med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den opdaterede PCI-liste indeholder 151 projekter af fælles interesse, herunder
102 inden for el-transmission, 32 inden for naturgasforsyning, seks inden for olie-
transport, seks inden for smart grid og fem grænseoverskridende projekter inden
for CO2-transport (CCS).
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Notat om delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2114546_0003.png
Samtlige danske indstillede PCI-kandidater har opnået PCI-status på den fjerde
PCI-liste. Der er tale om tre danske el-infrastrukturprojekter og to danske projekter
på gasområdet.
To af el-infrastrukturprojekterne er gengangere fra den tredje PCI-liste: Vestkyst-
forbindelsen (på den jysk-tyske grænse), og Viking Link (mellem Jylland og Eng-
land). Ny på listen er
et eller flere knudepunkter (”hubs”) i Nordsøen med
ilandførings-/transmissionsforbindelser til landene rundt om Nordsøen (Danmark,
Tyskland, Holland). Hubben er p.t. kendt som "North Sea Wind Power Hub".
COBRA Cable (mellem Jylland og Holland) og Kriegers Flak (mellem Sjælland og
Tyskland) er ikke længere på listen, da de har fået de nødvendige tilladelser.
Samtlige danske el-infrastrukturprojekter har endvidere opnået kategorisering som
”el-motorveje”.
På gasområdet omhandler de to danske projekter Baltic Pipe-rørledningen mellem
Danmark og Polen og forstærkning af transmissionssystemet fra Nybro til Østsjæl-
land. Projektet har til formål at bringe norsk gas til Polen via Danmark.
Det fremgår af den delegerede forordning, at EU-listen omfatter projekter, som er
afgørende for at fuldføre det indre europæiske marked for energi, for at nå EU's
energipolitiske mål om økonomisk overkommelig, sikker og bæredygtig energi og
for at nå EU's klimamål. Projekterne af fælles interesse omfatter alle de prioriterede
projekter, som er vedtaget af de højniveaugrupper, der er nedsat i forbindelse med
infrasturkturforordningen for at fremme udviklingen af grænseoverskridende og
transeuropæiske projekter samt gennemførelse af harmoniserede regler på
regionalt plan. Når de er fuldført, vil projekterne af fælles interesse inden for
elektricitet hjælpe medlemsstaterne med at opfylde de klima- og energipolitiske
målsætninger for 2030 samt elsammenkoblingsmålene for 2020 og 2030.
Projekterne af fælles interesse inden for gas vil give alle medlemsstaterne adgang
til mindst tre gaskilder og til flydende naturgas og vil sikre, at ingen af
medlemsstaterne forbliver energimæssigt isoleret.
Den samlede fjerde PCI-liste indeholder i alt 21 færre projekter end den tredje PCI-
liste, som blev vedtaget i 2017. 20 af disse projekter er gasprojekter. Det fremgår af
den delegerede forordning, af det lavere antal PCI-projekter inden for gas
hovedsagelig skyldes, 1) at nogle projekter er afsluttet, 2) en mere robust proces
for udvælgelse af projekter af fælles interesse og 3) prioriteringen af projekter
vedrørende de resterende og mest presserende vigtige flaskehalse under
hensyntagen til den anslåede gasefterspørgsel i overensstemmelse med EU's
dekarboniseringsmål.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning og har ligesom Rådet
mulighed for at gøre indsigelse.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Notat om delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2114546_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførsel af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning gennemfører Infrastrukturforordningen fra 2013 (forord-
ning nr. 347/2013 af 17. april 2013), der er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk
lovgivning. Den delegerede retsakt er udstedt med hjemmel i Infrastrukturforord-
ningens artikel 3(4).
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at Energinet får mulighed
for at søge EU-støtte til de danske PCI-projekter. Det vides dog ikke, om projekter-
ne vil opnå fremtidig støtte.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Den delegerede retsakt kan få den øvrige konsekvens, at integrationen af energi-
markederne i EU gennemføres i et højere tempo, end det ellers ville have været
tilfældet.
8. Høring
Notatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsy-
ningspolitik den 1. november 2019.
Der er ikke indkommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget. PCI-listen er
dog vedtaget ved konsensus af Kommissionen og medlemsstaterne, og derfor for-
modes det, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse imod listen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for udarbejdelsen af PCI-listen, der indeholder en række
projekter af fælleseuropæisk interesse. Rettidig udbygning af energiinfrastruktur i
Europa er centralt for at fremme det indre marked, øge forsyningssikkerheden og
fremme integration af vedvarende energi.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse imod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Notat om delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2114546_0005.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5