Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2122692_0001.png
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0002.png
Basel-Komitéen (bestående af 28
nationalbankchefer) har foreslået
yderligere kapitalisering af de større globale
banker
Har ingen juridisk magt men
udstikker globale standarder, som forventes
implementeret
De seneste Baselstandarder kaldes Basel IV
og omhandler bankernes kapitalisering
(færdiggørelse af efterkrisereguleringen)
Basel IV skal nu omsættes i lovgivning på
EU-niveau. Kommissionen forventes at
fremsætte et forslag herom juni 2020
EU har traditionelt fulgt Basel-Komitéens
anbefalinger – dog med visse centrale
undtagelser (fx på likviditetsområdet)
Basel-Komitéen står centralt
i den globale
kapitalregulering af den
finansielle sektor
11.12.2019
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0003.png
Illustration af gulv på kapitalkrav
Kapitalkrav
Eksponeringer med større risiko
Gulv
Eksponeringer med lav risiko
Risiko
11.12.2019
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0004.png
Hvad er der galt
med Basel IV?
Bryder med det sunde princip
om, at bankerne reserverer mere
kapital, når de udlåner til mere
risikobetonede projekter, end når
de udlåner til mere sikre formål
Rammer særligt institutter, som
yder lavrisikolån. Dermed
rammes særligt den nordiske og
danske bank- og realkreditsektor
af stigende kapitalkrav - og det
uden at den finansielle stabilitet
påvirkes positivt
11.12.2019
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0005.png
Den europæiske bankmyndighed EBA har
beregnet, at den europæiske banksektor
skal rejse yderligere ca. 125 mia. euro som
følge af Basel IV. Copenhagen Economics
har beregnet, at stigningen kan blive på
helt op til 400 mia. euro
Den danske Ekspertgruppes konklusion: For
den danske finanssektor betyder det
yderligere ca. 80 mia. kr. i kapitalkrav
Konsekvenser:
Dyrere boliglån og dyrere lån til
erhvervslivet
Negativ påvirkning af vækst
og beskæftigelse i Danmark
Mindre mulighed for at understøtte
grøn omstilling og fortsat digitalisering
af økonomien
Og det uden at den finansielle stabilitet af
den grund påvirkes positivt
Konsekvenserne af
Basel IV
11.12.2019
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0006.png
Bred opbakning til en "Basel-nær"
implementering af Basel IV i ECOFIN –
kun få lande taler højlydt mod dette
Finans Danmark lægger vægt på en
implementering med begrænsning af
såvel skadelige effekter på
risikofølsomheden i kapitalkravene
som en overkapitalisering, der ikke er
risikobaseret
Europa-Parlamentet bliver en central
spiller i implementeringen af Basel IV
Det er centralt, at den danske regering,
Finanstilsynet, Nationalbanken og den
finansielle sektor fortsat står samlet,
hvad den europæiske implementering
af Basel IV angår
ECOFIN og Basel IV
11.12.2019
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0007.png
Basel-gulvkravet betyder, at
realkreditinstitutter skal holde
mere kapital, selvom risikoen ikke
er ændret
Kapitalkravet for et gennem-
snitligt boliglån på 1 mio. kr. vil
stige fra ca. 21.000 kr. til ca.
37.000 kr. (jf. Ekspert-udvalgets
rapport fra 2018)
11.12.2019
7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0008.png
Bilag – Basel IV
11.12.2019
8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0009.png
Regulatorisk kapital og buffere
Bankerne er blevet
kapitaliseret betydeligt
efter finanskrisen
11.12.2019
9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0010.png
Nu ca. 275 mia. kr. mere til at bære tab
Ressourcer til at bære tab, mia. kr.
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Stigning:
Ca. 275 mia. kr.
Ca.160 mia. kr.
246 mia. kr.
130 mia. kr.
2007
Egenkapital
11.12.2019
2017
Investorers køb af tabsbærende instrumenter
10
Note: Ekskl. Nordea
Kilde: Finanstilsynet og Finans Danmarks egne beregninger
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0011.png
Outputgulv på 72,5%
Rammer især realkreditlån og store
erhvervslån = største danske institutter
Basel IV -
hovedpunkter
Standardmetode (påvirker små og
mellemstore institutter samt IRB-institutter
gennem outputgulvet)
Større risikofølsomhed for boliglån
Risikovægte afhængig af
belåningsværdi
Højere vægte på realkreditudlån til
erhverv
Belåningsværdi på realkreditudlån
fast ud fra tidspunkt for lånoptagelse
Eksponeringer på banker uden en rating
bliver dyrere
11.12.2019
11
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0012.png
Output-gulv som
parallelt kapitalkrav
Finans Danmark foreslår, at
outputguvlet implementeres i EU
således, at det udelukkende finder
anvendelse på de internationalt
implementerede kapitalkrav (søjle I,
kapitalbevarings-bufferen,
kontracykliske buffer og buffer for de
største globale banker)
Gulvet skal således ikke anvendes på
de nationalt fastsatte krav (søjle II, O-
SII-buffere og systemiske risikobuffere)
Finans Danmark mener, sammen med
en række andre lande, at dette er tro
imod Basel-Komiteéns mandat
11.12.2019
12
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0013.png
Outputgulvet baseres alene på de
internationlt fastsatte kapitalkrav
Mulighed for lavere risikovægt på ikke-
ratede erhvervskunder med god
kreditbonitet
Mulighed for lavere risikovægte for lån
med pant i boliger,
hvis der kan
dokumenteres lav tabshistorik
Mulighed for lavere risikovægte for lån
med pant i erhvervsejendomme med lave
LTV’er
Mulighed for løbende tilpasning af
ejendomsværdien
Finans Danmarks syn på
EU-implementeringen
af Basel IV
11.12.2019
13
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 11/12-19 fra Finans Danmark vedr. Basel-reglerne
2122692_0014.png
Ca. 60 pct. af US boliglån er ejet eller
garanteret af Fannie Mae, Freddie
Mac og Ginnie Mae (government-
sponsored enterprises (GSE’er)
Den amerikanske model for
boligfinansiering forskellig
fra den danske model
GSE’er ikke omfattet af Basel-
standarder og dermed gulvkravet
Lån hos GSE’er af almindelig god
bonitet
Boliglån tilbage på US bankers
balance generelt af dårligere
bonitet
11.12.2019
14