Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2123727_0001.png
NOTAT
Koncern Jura
J.nr. 2019-15557
Ref. SAHHE
Den 10. december 2019
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om besvarelse af Kommissionens begrundede
udtalelse nr. 2016/2051 om miljøansvarsdirektivet
Den danske regering har den 11. oktober 2019 modtaget begrundet udtalelse i traktatbrudssag nr.
2016/2051 vedrørende den danske gennemførelse af dele af miljøansvarsdirektivet (direktiv nr.
2004/35/EF om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader). Forinden da
modtog den danske regering den 30. maj 2016 en åbningsskrivelse i samme sag, som regeringen
besvarede den 27. juli 2016.
EU-Kommissionen bemærker i den begrundede udtalelse, at Danmark har gennemført
miljøansvarsdirektivet ukorrekt på to punkter. Det første punkt vedrører gennemførelsen af direktivets
begreb ”beskyttede naturtyper”, som er implementeret i dansk ret som ”beskyttede arter og
internationale naturbeskyttelsesområder”. Det andet punkt vedrører, hvorvidt direktivet
medfører, at
virksomheder har en handlepligt i forhold til forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, hvor
virksomheden efter direktivets regler ikke skal bære de økonomiske omkostninger forbundet hermed.
Kommissionen bemærker i den begrundede udtalelse, at den danske implementering er ukorrekt fsva.
gennemførelsen af direktivets begreb om ”beskyttede naturtyper”. Kommissionen anfører, at den
danske implementering af begrebet er snævrere end direktivets begreb, idet ”beskyttede naturtyper”
rækker videre
end ”internationale naturbeskyttelsesområder”.
Kommissionen bemærker angående virksomheders handlepligter, at den pågældende del af direktivet
alene tager stilling til de økonomiske konsekvenser, og at man ikke kan sammenkoble frihed fra
handlepligter med frihed fra økonomiske omkostninger. Kommissionen angiver også, at dette er i
overensstemmelse med forurener betaler-princippet. Det bemærkes, at det generelle udgangspunkt i
miljøansvarsdirektivet er, at virksomhederne skal afhjælpe eventuelle miljøskader.
I svaret på den begrundede udtalelse anføres, at regeringen er enig med Kommissionen vedrørende
begrebet ”beskyttede naturtyper”. Regeringen vil derfor fremsætte et lovforslag, der ændrer den danske
implementering på dette punkt.
I svaret på den begrundede udtalelse anføres også, at regeringen på baggrund af direktivets tilblivelse
hidtil har været af den opfattelse, at direktivet ikke indebar en handlepligt for virksomheder i de tilfælde,
hvor virksomheden ikke skal bære de økonomiske omkostninger. Kommissionens fortolkning vil
medføre, at staten i visse tilfælde vil kunne risikere at skulle bære det økonomiske ansvar for
forebyggelse eller afhjælpning af en miljøskade. Det bemærkes i den forbindelse, at siden direktivet
trådte i kraft i 2007, har der alene været en enkelt sag i 2018 omfattet af direktivets regler i Danmark. I
denne sag afholder virksomheden i overensstemmelse med direktivets udgangspunkt omkostningerne
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 239: Notat om svar på begrundet udtalelse vedr. gennemførelse af direktiv om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader i Danmark (sag nr. 2016/2051)
til afhjælpning af miljøskaden. Regeringen vil efter omstændighederne tage Kommissionens fortolkning
af direktivet til efterretning. Regeringen vil derfor fremsætte et lovforslag, der ændrer den danske
implementering på dette punkt.
Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstemmelse med det ovenfor
anførte.
2