Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2084380_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 6. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 20. september 2019
kl. 11.00
vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Lars Aslan Rasmussen (S), næstfor-
mand, Jens Rohde (RV), Ina Strøjer-Schmidt (SF), Peder Hvelplund
(EL), Victoria Velásquez (EL), Rasmus Nordqvist (ALT), Jan E. Jør-
gensen (V), Tommy Ahlers (V), Kim Valentin (V), Ulla Tørnæs (V),
Hans Kristian Skibby (DF) og Katarina Ammitzbøll (KF).
Finansminister Nicolai Wammen, uddannelses- og forskningsminister
Ane Halsboe-Jørgensen og erhvervsminister Simon Kollerup.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om taksonomi til fremme
af bæredygtige investeringer
Sagen forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedta-
gelse
KOM (2018) 0353
KOM (2018) 0353
bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (182)
bilag 190 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren
takkede for muligheden for ekstraordinært at forelægge sagen om bære-
dygtige investeringer. Sagen var til forhandlingsoplæg; ugen inden var den blevet forelagt af
udenrigsministeren til orientering.
Finansministeren: EU’s klimamålsætninger
kræver mobilisering af private investeringer til at
understøtte den grønne omstilling. EU har i nogle år arbejdet på tiltag til såkaldt bæredygtig
finansiering, som netop har dette fokus.
Kommissionen fremsatte i maj 2018 tre lovforslag på området. Der er siden opnået politisk
enighed om to af forslagene (Det drejer sig om bæredygtige finansielle benchmarks samt op-
lysningskrav til finansielle virksomheder, som begge blev forelagt udvalget i januar). Der ven-
tes snart enighed i Rådet om det tredje forslag
en taksonomi
som skal skabe fælles defini-
tioner af, hvad der udgør bæredygtig økonomisk aktivitet. Målet med taksonomien er at skabe
større gennemsigtighed i forhold til bæredygtighed for potentielle investorer, både private og
Side 106
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
offentlige investorer. Taksonomien skal generelt øge omfanget af bæredygtige investeringer.
Investorer, der ønsker at investere bæredygtigt, vil i kraft af en fælles taksonomi få sikkerhed
for, at deres investeringer lever op til stringente krav om bæredygtighed. Ensartede definitioner
af bæredygtighed på tværs af hele EU (hvor der i dag er forskellige definitioner) kan øge inve-
steringsmulighederne for de investorer, der ønsker at investere bæredygtigt.
En økonomisk aktivitet er ifølge forslaget bæredygtig, hvis den bidrager substantielt til mindst
ét af seks kriterier:
1) bekæmpelse af klimaforandringer,
2) tilpasning til klimaforandringer,
3) bæredygtig brug og beskyttelse af vandressourcer,
4) omstilling til cirkulær økonomi og genbrug samt forebyggelse af affald,
5) forebyggelse og forhindring af forurening og
6) beskyttelse og genopretning af biodiversitet og økosystemer.
Samtidigt må aktiviteten ikke skade de øvrige kriterier, og den skal desuden efterleve et mini-
mum af standarder for eksempelvis arbejdstager- og menneskerettigheder.
Det er de finansielle markedsdeltagere, der skal vurdere, om forslagets krav til bæredygtighed
af de underliggende økonomiske aktiviteter er opfyldt og informere investor herom. Markeds-
deltagere kan være investeringsforeninger og banker. EU-landene skal sikre tilpas afskræk-
kende sanktioner mod virksomheder, der markedsfører produkter som bæredygtige, men som
ikke er i overensstemmelse med taksonomien.
Økonomiske aktiviteter, der f.eks. bidrager til at bekæmpe klimaforandringer (kriterium 1),
kunne f.eks. være skovrejsning, elproduktion ved vindkraft, bygningsrenovering m.v. Hvis en
finansiel markedsdeltager markedsfører produkter, der indebærer investeringer i sådanne akti-
viteter, vil disse investeringer kunne kaldes bæredygtige under visse betingelser
f.eks. hvis
de indebærer nulemission eller bidrager til at sænke CO
2
-emission. Og aktiviteten må ikke
skade f.eks. biodiversitet eller forurene.
Specifikationerne af de enkelte bæredygtighedskriterier skal yderligere udmøntes på teknisk
niveau gennem delegerede eller implementerende retsakter. Det skal bl.a. sikre, at kriterierne
løbende kan justeres og holdes ambitiøse i takt med den teknologiske og videnskabelige ud-
vikling osv. Der etableres et forum, hvor uafhængige eksperter og EU-landene kan rådgive
Kommissionen ved dennes tekniske arbejde med retsakterne.
Forslaget indebærer ikke i sig selv nogle begrænsninger på udbuddet af investeringsproduk-
ter, der ikke er bæredygtige. Forslaget styrer alene, hvilke investeringsprodukter der må mar-
kedsføres som bæredygtige.
Side 107
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Regeringen støtter generelt et højt ambitionsniveau for bæredygtig finansiering, så private in-
vesteringer bidrager mest muligt til den grønne omstilling og efterlevelsen af klimamålsætnin-
gerne. Regeringen støtter konkret en taksonomi, så det bliver nemt og transparent for investo-
rer at investere i bæredygtig økonomisk aktivitet på tværs af EU. Håbet er også, at taksono-
mien kan understøtte et stigende markedskrav om bæredygtige investeringsmuligheder. Rege-
ringen støtter, at taksonomien bliver bindende (ikke kun vejledende). Regeringen støtter også,
at de tekniske dele af forslaget skal være evidensbaserede og foretrækker for dette forslag
brugen af delegerede retsakter frem for gennemførelsesretsakter. Den konkrete balance mel-
lem de to typer retsakter i kompromisforslaget kan støttes.
Der ventes enighed om en taksonomi på linje med det foreliggende kompromis, og regeringen
vil kunne tilslutte sig en sådan enighed.
Rasmus Nordqvist
ville gerne vide, hvordan regeringen var kommet frem til, hvilke organisati-
oner der skulle høres. Der var ikke så mange på bæredygtighedsområdet. Han henviste til en
skrivelse af 16. september med anbefalinger fra 50 europæiske
ngo’er.
Den havde regeringen
ikke forholdt sig til. Han kunne sende den videre, hvis regeringen ikke havde set den. Ministe-
ren sagde, at Danmark støttede bindende regler for taksonomi, men i hvor høj grad støttede
den det? Hvem skulle vælge ekspertgruppens medlemmer og ud fra hvilke kriterier? Og ville
den primært bestå af eksperter fra finanssektoren og ikke bæredygtighedseksperter? Han ville
også gerne vide, hvordan man kunne undgå, at kernekraft kom under god og bæredygtig inve-
stering.
Jens Rohde
påpegede, at de fleste danske borgere vil stå af ved brugen af et ord som takso-
nomi
det lyder som en sygdom. Det tog ham 2 år at lære, hvad delegerede retsakter og gen-
nemførselsretsakter er. Så det ville være hensigtsmæssigt at oversætte, hvad der var tales
om, og måske bruge et andet ord end taksonomi. Han kunne i øvrigt meddele, at Radikale
Venstre bakkede op om forhandlingsoplægget med understregning af at gå efter en bindende
aftale og efter at fastholde mest mulig brug af delegerede retsakter. Gennemførselsretsakter
kan medføre, at hvert land kan blokere for ændringer. I takt med den teknologiske udvikling
skal der kunne justeres, vel at mærke ud fra Europa-Parlamentets definition af, at man ikke
bare kan gå ind og ændre grundlæggende på lovgivningen uden en forudgående demokratisk
og parlamentarisk proces. Han havde gerne set, at man også inddrog skattebetaling. Indeholdt
forslaget krav til virksomhederne om skattebetaling? Normalt var han tilhænger af Europa-Par-
lamentets arbejde, men oplevede, at navnlig Parlamentets Miljøudvalg ofte lagde op til naming
and shaming. Her tænkte han på den foreslåede negativliste. Han ville advare stærkt imod en
sådan: Enten opfylder virksomhederne kravene, eller også gør de ikke. En negativliste udgør
administrativt bøvl, der bunder i uskik om at udstille virksomheder.
Formanden
henviste til EU-note nr. 6 fra august 2019 med uddybning af begreber som dele-
gerede retsakter og gennemførselsretsakter, som Jens Rohde havde nævnt.
Side 108
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Jan E. Jørgensen
bad om, at der på møderne bliver talt et sprog, som alle kan forstå. Mini-
strene kunne eventuelt gøre brug af kommunikationsmedarbejdere.
Lagde forslaget i øvrigt op til, at kommuner, der gerne vil investere bæredygtigt, fremover kan
sige, at de kun vil investere i steder, der lever op til EU-reglerne for bæredygtighed? Venstre
var heller ikke interesseret i en negativliste
ville regeringen tage det op?
Tommy Ahlers
sagde, at en blåstempling ville være en kæmpe fordel for danske virksomhe-
der og gøre det nemmere at tiltrække kapital. Havde man lavet en vurdering af, hvilke virksom-
heder der kunne opnå denne blåstempling? Hvad med en virksomhed som Novozymes? Hvis
virksomhedens enzymer bliver brugt i vaskemidler, vil man formentlig kunne vaske ved 30 gra-
der i stedet for 40, men Novozymes som helhed har ikke nødvendigvis et bæredygtigt formål.
Hvordan lavede man den afvejning?
Hans Kristian Skibby
var betænkelig ved det politiske indhold. En bindende aftale ville give
mindre fleksibilitet, som kunne påvirke danske interesser. Der var lagt op til at bekæmpe kli-
maforandringer, men man burde gøre mere ud af beskrive, at det var de menneskeskabte kli-
maforandringer, der var fokus på. I de seks vurderingskriterier manglede der også noget om
økonomisk holdbarhed. Holdbarhed er en parameter, men hvad nytter det, hvis der ikke er
økonomisk holdbarhed også? Han måtte konkludere, at Dansk Folkeparti ikke kunne bakke op
om forhandlingsoplægget.
Katarina Ammitzbøll
syntes, at det var et godt skridt at opstille kriterier for, hvad der udgør
bæredygtig investering. Mange virksomheder og store pensionskasser mangler vejledning.
Man så nu, at der blev investeret mere i fossile brændstoffer end i grønne projekter, fordi de er
for små. Forslaget kunne medvirke til at gøre dem større. Det Konservative Folkeparti var også
imod en negativliste: Det er ikke nødvendigt at hænge nogen ud. Der skal være en positivliste,
og så
måtte det være op til journalister, ngo’er og andre
at spørge øvrige virksomheder om,
hvorfor de ikke er på den liste. I mange år har der været OECD-guidelines for multinationale
virksomheder, men de er frivillige, og derfor blev de ikke altid efterlevet. Hun var enig i vigtig-
heden af bindende regler, men mente, at udfordringen blev at kontrollere, at de overholdes.
Hvordan kunne man have en pragmatisk tilgang til blåstemplingen af virksomheder, så en
masse virksomheder ikke bliver ekskluderet for hurtigt? Bæredygtighed kræver tid og penge,
og vejen dertil sker i etaper, så hvad skulle tærsklen være for blåstemplingen?
Victoria Velásquez
sagde, at Enhedslisten var positivt indstillet over for forslaget, men anså
det for problematisk, at regeringen ikke lagde afgørende vægt på, at det skulle være mini-
mumsdirektiv. Det kunne være med til at spænde ben for, at Danmark kunne gå forrest. Derfor
kunne Enhedslisten ikke støtte forhandlingsoplægget. Partiet fandt det også problematisk, at
den demokratiske kontrol ville blive mindre, idet der var lagt op til, at Kommissionen via de de-
legerede retsakter kan fastlægge kriterier for, hvornår investeringsprodukter bidrager væsent-
ligt til at modvirke af klimaændringer. Det var ikke kun et teknisk, men også et meget politisk
spørgsmål, hvorfor det burde blive fastlagt i lovgivningen.
Side 109
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Kim Valentin
gjorde opmærksom, at visse lande ikke er omstillingsparate, og lader man dem
stå på perronen, får man en anden klasse af lande, som virksomheder ikke tør investere i, hvis
de skal overholde taksonomien. Derfor skulle man tænke i en mindre rigid taksonomi. Han for-
slog at operere med margener, så man f.eks. siger, at virksomheder kan lægge 5 pct. af deres
produktion i mindre udviklede lande med en sort energisektor.
Finansministeren
var helt enig i, at ordet taksonomi kunne være mere brugervenligt. Men
budskabet bag ordet var godt, for det handler om tryghed for bæredygtig finansiering og inve-
stering. Ministeren bekræftede, at man fra dansk side mente, at reglerne skulle være bin-
dende. De fleste andre lande arbejdede også for den holdning. Rasmus Nordqvist havde en
god pointe, som ministeren ville tage med sig, om fremover at udvide kredsen af høringspar-
ter: Her var det de sædvanlige inden for finansielle ydelser; dog havde Erhvervs- og Finanstil-
synet været i dialog med Verdensnaturfonden. Det er Kommissionen, der nedsætter ekspert-
gruppen, som her bl.a. ville bestå af eksperter i bæredygtighed, sociale forhold samt
ngo’er.
Ministeren var ikke bekendt med skrivelsen
fra de 50 europæiske ngo’er,
som Rasmus
Nordqvist nævnte, men ville meget gerne læse den. Atomkraft var ikke nævnt specifikt i forsla-
get, men vurderingen var, at investeringer i atomenergi ikke bør kategoriseres som bæredyg-
tige under taksonomien.
Ministeren sagde til Jens Rohde og Jan E. Jørgensen, at det er en fælles opgave at formidle
på en måde, så det er muligt for borgerne at forstå de emner, udvalget diskuterer. Det er en
hård kamp, men den er værd at tage, så borgerne ikke føler sig fremmedgjorte over for de be-
slutninger, der tages.
Det var også ministerens holdning, at en bindende aftale var bedst, og at der skulle være flest
mulige delegerede retsakter og en positivliste. Om skattebetaling sagde han, at minimumskrav
også indebærer, at
man overholder OECD’s guidelines, som Katarina Ammitzbøll refererede
til. De stillede bl.a. krav om ordentlig adfærd i forhold til skat; at man f.eks. skal efterleve skat-
telovgivningens ånd, samarbejde med offentlige myndigheder etc.
Ministeren sagde til Jan E. Jørgensen, at der med forslaget var lagt op til, at både offentlige
investorer og private investorer kan investere bæredygtigt. Det ville have stor betydning
mange steder og kunne give tryghed hos kommunalpolitikere, der af gode grunde ikke i deres
dagligdag beskæftiger sig med EU-systemets krinkelkroge og finansielle investeringer.
Til Hans Kristian Skibby sagde han, at regeringen var bekymret for, at en ikkebindende aftale
måske nok ville udgøre en fin hensigtserklæring, men ikke få reel betydning. Regeringen
mente altså ikke, at Dansk Folkepartis bekymring skulle stå i vejen for en bindende aftale. Om
at have et økonomisk kriterium sagde ministeren, at der også lå i forslaget, at man forudsæt-
ter, at de investeringer, der laves, giver mening. Det kunne man sikre ud fra de seks kriterier.
Det var vigtigt med bindende regler
som også Katarina Ammitzbøll gav udtryk for. Med vejle-
dende regler er det ofte sådan, at dem, der har mest brug for at følge dem, ikke gør det.
Side 110
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Ministeren opfattede primært Victoria Velásquez’
kommentarer som principielle bemærkninger.
Om konsekvenserne for Danmarks handlefrihed sagde ministeren, at tanken var at have fæl-
les EU-regler for EU-bæredygtighed, når man skal investere. Man kan derfor ikke i Danmark
eller i andre EU-lande tillade virksomheder at kalde deres finansielle investeringer bæredyg-
tige, hvis de ikke lever op til regelsættet og omvendt heller ikke forhindre dem i at kalde deres
finansielle produkter for bæredygtige, hvis de efterlever det. Man kan i princippet godt lave na-
tionale bæredygtige taksonomier, som er mere ambitiøse end EU-taksonomierne, men det må
i givet fald være en klar og tydelig supplerende taksonomi og ikke en erstatning for EU-takso-
nomien, og må således hverken træde i stede for eller udvande det, man med forslaget sagde
ja til.
Ministeren mente, at Kim Valentin havde en relevant pointe: Man skal passe på ikke at lade
det bedste bliver det godes fjende. Forslaget kunne dog ikke stå alene i forhold til EU-bistand
til ikkeudviklede lande, og det var også en del af en bredere klimaindsats. Sammenlagt ud-
gjorde det en fornuftig balance, men han var enig med Kim Valentin i, at man skulle være op-
mærksom på ikke at spænde ben for gode initiativer.
Svaret til Tommy Ahlers lød, at specifikationerne for, hvilke danske virksomheder der ville blive
omfattet, p.t. ikke var udarbejdet. Men der var en generel forventning om, at klare krav ville
være en fordel for danske virksomheder og deres konkurrencemuligheder, fordi Danmark har
et grønt fokus.
Rasmus Nordqvist
kvitterede for ministerens svar om høringsparter. Ministeren ville støtte
bindende lovgivning, men i hvilken grad? Var det noget, han ville
”arbejde
for”,
”lægge
vægt
på”
eller ”lægge afgørende vægt på”?
Han ville sørge for, at skrivelsen fra de 50
ngo’er
blev
sendt til ministeren. Europa-Parlamentet havde lagt op til, at der også skulle være eksperter i
menneskerettigheder i ekspertudvalget; støttede regeringen det? Og støttede den at arbejde
med rettidig omhu, så menneskerettighederne stod stærkere i bæredygtighedspræmisserne?
Det forekom ham i øvrigt underligt, at udvalget først fik sagen fremlagt nu, idet Europa-Parla-
mentets holdning lå tilbage fra marts 2019. Hvad skyldtes det? En forudgående politisk drøf-
telse ville have været at foretrække inden mandatafgivelsen.
Jens Rohde
bakkede op om forhandlingsoplægget.
Jan E. Jørgensen
bakkede op om forhandlingsoplægget, men ville gerne have svar på
Tommy Ahlers’ spørgsmål. Hvis ikke nu, så skriftligt. Han forstod, at man ikke nu kunne sige,
hvilke virksomheder der kunne opnå bæredygtighedsklassifikationen. Men hvad med de virk-
somheder, der både har bæredygtige og ikkebæredygtige produkter? Ville en sådan virksom-
hed kunne komme i betragtning til at få det grønne stempel
eller spurgt på en anden måde:
Hvor stor del af virksomheds aktivitet skal være bæredygtig for at komme i betragtning?
Victoria Velásquez
takkede ministeren for at bekræfte, at der var tale om en totalharmonise-
ring. Enhedslisten kunne ikke bakke op om forhandlingsoplægget.
Side 111
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Finansministeren
takkede Rasmus Nordqvist for den positive modtagelse af ideen om at ud-
vide kredsen af høringsparter på sager, der rækker langt ud over det finansielle. Det gav også
god mening at tænke menneskerettighedsspørgsmål og menneskerettighedsorganisationer
ind i det videre forløb. Regeringen lagde stor vægt på, at reglerne for taksonomien blev bin-
dende og mente også, at de ville ende med at blive det.
Til Jan E. Jørgensen sagde ministeren, at der var mulighed for, at virksomheder kan opgøre,
hvor stor del af deres omsætning der kommer fra bæredygtige aktiviteter. Der opstilles tærsk-
ler for, at en virksomhed eller en investering bliver anset for bæredygtig. Eksempelvis kan en
bilproducent, der opnår 20 pct. af sin omsætning fra elbiler og 80 pct. fra biler på brændstof
være 20 pct. bæredygtig, såfremt den overholder krav til sociale rettigheder. Det handler om
den enkelte aktivitet i en virksomhed og ikke virksomheden som helhed. På den måde ville
virksomheder, der for en del af deres produktion er langt fremme, men på andre områder er i
proces eller bare har andre fokusområder, også kunne få gavn af reglerne.
Ina Strøjer-Schmidt
sagde, at Socialistisk Folkeparti støttede forslaget og især var glade for,
at regeringen delte partiets vurdering af, at atomkraft ikkebæredygtigt.
Jan E. Jørgensen
sagde, at det måtte betyde, at f.eks. Tesla kan få et grønt stempel, mens
en anden større bilfabrikant, der måske har større potentiale for elbiler, og hvor man kunne
tage noget overskud fra konventionelle bilprodukter og flytte over til udvikling af elbiler, også
kunne omfattes. Det var positivt, og han håbede, at der ville blive arbejdet videre med den
linje. Kunne ministeren i øvrigt ikke hjælpe med at forklare Enhedslisten, hvorfor det ikke gav
mening at tale om et minimumsdirektiv her? Det ville svare til, at kriterierne bag EU-Blomsten
var forskellige fra land til land.
Rasmus Nordqvist
ville være sikker på, at ministeren
kendte udvalgets begreber: ”arbejde
for”, ”lægge vægt på” og ”lægge afgørende vægt på”. Ministeriet
burde holde sig til de tre be-
greber og ikke sige
”lægge
stor vægt på”, som det var tilfældet i hans tidligere svar. Han valgte
at tolke ministerens udsagn i retning af, at han ville
”lægge
vægt på”
bindende regler.
Alternati-
vet støttede forhandlingsoplægget. Rasmus Nordqvist opfordrede til et større fokus på menne-
skerettighederne
det kunne man få ved at støtte op om Parlamentets ønske om eksperter på
menneskerettighedsområdet i ekspertudvalget.
Finansministeren
mente ikke, at han kunne sige det klarere, end Jan E. Jørgensen allerede
havde gjort: Man skal have ensrettede regler. Den mere polemiske diskussion ville han lade
udvalgets medlemmer tage med hinanden. Over for Rasmus Nordqvist bekræftede han, at
”lægge stor vægt på” i
udvalgets
terminologi betød ”lægge
vægt på”. Han ville meget gerne gå
ind i menneskerettighedsaspekterne.
Victoria Velàsquez
forstod ministeren sådan, at man ikke må lave regler, der står i vejen eller
i stedet for. Enhedslisten så gerne en laveste fællesnævner. Da det ikke var tilfældet, kunne
Side 112
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
partiet ikke støtte forhandlingsoplægget. Økologimærket havde flere gange skullet forsvares,
og Danmark har højere standarder f.eks. hvad angår økologisk vin. Det var vigtigt for Enhedsli-
sten, at Danmark kan gå forrest og sikre de bedste muligheder.
Formanden
ville gerne vide, hvordan ministerens imødekommenhed over for udvalgets syns-
punkter ville komme til udtryk i den videre behandling af forslaget. Og skulle hans bemærknin-
ger om den retoriske stil tolkes som et tilsagn om, at der fremover ville være en anden sproglig
stil at spore fra ministeriets side? Hun appellerede til, at regeringen blev afklaret om brugen af
udvalgets begreber dvs.
”arbejde
for”,
”lægge
vægt på” og
”lægge
afgørende vægt på”, så ud-
valget ved, hvordan regeringen vil agere i forhandlingsforløb.
Jens Rohde
spurgte, om ministeren ville love udvalget generelt at holde sig fra at gå efter la-
veste fællesnævner.
Finansministeren
mente, at laveste fællesnævner i de fleste forhold i livet ikke er det rette
sted at placere sig, men at det må bero på konkrete vurderinger. Til formanden sagde han, at
han gerne ville invitere udvalget til en briefing om de videre forhandlingerne, og at udvalget
også kunne få tilsendt et notat om, hvad der videre skete i sagen.
Han så også gerne et samarbejde om den sproglige stil. Spørgsmålet var, om det kun gjaldt
Finansministeriet og ikke udvalg, regering og Folketing i det hele taget. Hvordan man kan blive
bedre til at gøre diverse sager lettere tilgængelige var en diskussion mellem regering, udvalget
og præsidie værd. I en sagsbehandlende rolle, hvor sager skal fremstilles korrekt, kan man
søge at gøre det med mere tanke på dem, der ikke har levet med EU-lingo. Det så han meget
gerne, at man bidrog til i fællesskab. Han tog Rasmus Nordqvists og formandens bemærknin-
ger om regeringens indstillinger til sig. Det skulle man have en dialog om.
Formanden
takkede for tilsagnet om at ville følge op på udvalgets begreber for, hvordan rege-
ringen agerer i forhandlingsforløb. Skiftende regeringer havde været lang tid om at tage dem til
sig. Hun takkede også for ministerens vilje til at se på den sproglige stil. Hendes spørgsmål gik
dog også på, i hvilket omfang ministeren nu ville følge op på den imødekommenhed, han
havde udvist i sine svar på udvalgets spørgsmål og kommentarer. Ville regeringen sørge for at
få gjort de synspunkter gældende, måske i form af en erklæring i de videre forhandlinger? Det
var positivt, at ministeren gav tilsagn om at lade udvalget følge forløbet, men hvad ville dagens
debat betyde for regeringens ageren i det videre forløb?
Finansministeren
havde tilkendegivet, at regeringen var enig i mange af de fremsatte syns-
punkter. Regeringen ville løbende i arbejdsgrupper og i andre sammenhænge arbejde med de
synspunkter, den var enig i, og på baggrund af det mandat, den her indhentede. Der var også
fremsat synspunkter, som regeringen ikke var enig i, og de ville selvfølgelig ikke blive fremført.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten og Dansk Folkeparti havde udtrykt sig imod det.
Side 113
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3714 (konkurrenceevne) den 26.-27. september 2019
EUU alm. del (182)
bilag 190 (kommenteret dagsorden)
Erhvervsministeren
ville fremlægge de to sager til orientering som en del af dagsordenen for
konkurrencerådsmødet den 26. september samt to sager under siden sidst. Han ville selv del-
tage i rådsmødet.
Uddannelses- og forskningsministeren
oplyste, at der var to forskningspunkter på konkur-
rencerådsmødet den 27. september. Under siden sidst ville hun orientere om tre sager, som
hun forventede at forelægge til forhandlingsoplæg i løbet af efteråret.
1. Udvikling af vores økonomiske grundlag: vision for en langsigtet strategi for
bæredygtig vækst
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3714
bilag 1 (samlenotat side 2)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Som baggrund for debatten er der udarbejdet et
formandskabspapir. Papiret skal fungere som input til de kommende initiativer fra Kommissio-
nen på området.
Regeringen bakker stærkt op om formandskabets ambitioner om at sætte bæredygtig vækst
på dagsordenen. Regeringen lægger vægt på, at en eventuel ny europæisk vækststrategi
vægter den grønne omstilling og bæredygtighed.
I papiret slås det fast, at forskning og innovation spiller en afgørende rolle i at omstille samfun-
det i en grøn og bæredygtig retning. Det kan jeg kun være helt enig i. Regeringen lægger der-
for vægt på, at fremtidens europæiske forskningspolitik får et bæredygtigt og grønt sigte.
Forskning og innovation skal bidrage til, at vi finder banebrydende løsninger på de udfordrin-
ger, vi står over for
ikke mindst på det grønne område. Nye grønne løsninger er afgørende
for at få os i mål med at opfylde Parisaftalen og indfri verdensmålene. Vi skal blive bedre til at
tænke på tværs af politikker
det gælder både nationalt og i EU-regi. Derfor ser jeg meget po-
sitivt på, at formandskabet har fokus på at samtænke forskning og innovation med de øvrige
relevante politikområder i EU. Det gælder både miljø-, klima- og energipolitik og også er-
hvervs- og industripolitik.
Helt konkret er det ikke kun forskningsministrene, men også ministrene med ansvar for indre
markedsdelen af Konkurrenceevnerådet, der drøfter emnet. Derfor vil erhvervsministeren om
lidt forelægge det samme punkt.
Side 114
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Rasmus Nordqvist
anbefalede ministeren at læse den offentlige henvendelse fra
236 europæiske forskere om vækstafhængighed, der kom i 2018. Den indeholder
et velreflekteret indspark til debatten.
Se i øvrigt diskussionen under punkt 2 og under siden sidst.
Side 115
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
2. Horisont Europa pakken: synergier med andre programmer
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3714
bilag 1 (samlenotat side 4)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Næste punkt er en politisk debat om synergi mel-
lem Horisont Europa og andre EU-programmer. Generelt ville regeringen foretrække, at
spørgsmålet om synergier mellem EU-programmer blev behandlet horisontalt i forbindelse
med drøftelserne af den flerårige finansielle ramme. Men i forslaget til den flerårige finansielle
ramme foreslår Kommissionen, at det skal være nemmere at flytte midler mellem forskellige
budgetlinjer via øgede muligheder for fleksibilitet. Formålet er en bedre udnyttelse af budget-
tet, men det vil omvendt føre til et øget udgiftsniveau for medlemsstaterne.
Regeringen fastholder behovet for et stramt budget for EU. Regeringen lægger derfor vægt på,
at budgetmæssig fleksibilitet må drøftes i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Når det er sagt, så støtter regeringen, at der er fokus på at optimere indholdsmæssig synergi
mellem Horisont Europa og relevante EU-programmer. Det er en prioritet for regeringen at
skabe øget sammenhæng mellem forskning, uddannelse og innovation. Jeg er derfor meget
positiv over for, at der ses på mulighederne for øget indholdsmæssig synergi mellem Horisont
Europa og Erasmus+.
Et af de steder, hvor der er et særligt potentiale for øget indholdsmæssig synergi, er initiativet
om de nye strategiske netværk af europæiske universiteter. Der er også andre steder, hvor
indholdsmæssig synergi kan være rigtig fornuftig. Det gælder eksempelvis synergi mellem Ho-
risont Europa og landbrugsprogrammerne og klima- og miljøprogrammerne. Det kan potentielt
bidrage til at indfri ambitiøse EU-målsætninger på klima- og miljøområdet. Også på innovati-
onsområdet er der potentialer. Det gælder f.eks. indholdsmæssig synergi mellem Invest EU og
Horisont Europa, herunder særlig det nye europæiske innovationsråd (EIC).
Det kan potentielt bidrage til at øge Europas innovationskapacitet, herunder evnen til at om-
sætte excellent forskning til innovative løsninger.
Jens Rohde
var ikke interesseret i en skåltale om at prioritere forskning og innovation, men i,
hvordan man kunne se det på regeringens politik i udspillet til den finansielle ramme
også i
lyset af ministerens ord om en stram budgetpolitik, som i henhold til udenrigsministeren og fi-
nansministeren betød et budgetmax på 1 pct. af BNI. I det samlede regnestykke ville det be-
tyde, at regeringen lagde ud med en manko på 1.300 mia. kr.
Rasmus Nordqvist
henviste til forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme og gjorde
opmærksom på bagsiden af at have fleksibilitet i budgetlinjerne: Man risikerer at udvande de
forskellige instrumenter, når man flytter penge rundt mellem områderne. Fleksibilitet må ikke
føre til, at man f.eks. tager midler fra forskningsmidler og bruger dem på landbrug.
Side 116
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Ulla Tørnæs
gik stærkt ind for at skabe bedre sammenhæng mellem forskning, uddannelse
og innovation på europæisk plan. Der var måske tale om en ubegrundet bekymring fra hendes
side, men sørgede man for, at synergierne ikke blev skabt på bekostning af det af Danmark
højt prioriterede excellenceprincip inden for Horisont 2020?
Uddannelses- og forskningsministeren
svarede, at rammerne for hendes område blev for-
handlet som en del af den samlede MFF-budgetforhandling. Den hørte under finansministe-
rens ressort; selv havde hun mest at gøre med, hvad pengene inden for hendes område skulle
gå til.
Ministeren kunne berolige Ulla Tørnæs med, at hun ikke så synergien som et modsætningsfor-
hold til excellenceprincippet i Horisont 2020. Det er en vigtig prioritering, at forskningsmidler
skal gøre mest muligt gavn, og at man også kan arbejde på tværs, så de bedste hoveder sid-
der sammen til fælles gavn for Europa. Der syntes hun, at forskningsprogrammet havde en
styrke.
Rasmus Nordqvist
påpegede, at det det samlede budget nok lå i regi af Finansministeriet,
men at der også er sektorforhandlinger inden for de forskellige områder.
Jens Rohde
beklagede, hvis hans tidligere spørgsmål var drilsk, og anerkendte, at budgetfor-
handlingerne er finansministerens område. Dog forholder det sig sådan, at regeringen er et
kollegium, og at der her var fare for forventningsafstemning på falske præmisser: Der er ikke
nok penge, hvis alle ministerier vil have samtlige deres prioriteter igennem. Han havde selv
været med til at forhandle forskningsprogrammet Horisont 2020, og grundet den dogmatiske
holdning
dels fra dansk side, dels fra andres landes side
om et budgetmax på 1. pct., var
man nødsaget til at skære drastisk ned på en række af de forventninger, der ellers var stillet i
udsigt. Hver gang han hørte en minister fremhæve en mængde prioriteringer inden for eget
område, men samtidig fastholde en strambudgetdisciplin, ville han spørge vedkommende,
hvordan det skulle udmønte sig. Det måtte være rimeligt.
Uddannelses- og forskningsministeren
sagde ja til, at regeringen er et kollegium og bak-
kede fuldt ud op om finansministerens rolle i forhandlingerne om den overordnede budget-
ramme. Det var vigtigt for den regering, hun var del af, at have en stram budgetlinje: Man må
prioritere, og det kan ganske vist koste på mængden af indflydelse. Men det var også sådan,
at inden for den ramme, som den siddende finansminister kæmpede for i Bruxelles, blev der
brugt penge på forskning, og der var i høj grad fokus på klima og grøn omstilling
et fokus,
som ministeren bakkede op om og ville bruge mange kræfter på at understøtte. Hun anså i øv-
rigt Jens Rohdes spørgsmål for at være helt reelt. Hendes svar måtte så være, at der var tale
om en afvejning.
Jens Rohde
spurgte, hvordan ministeren og regeringen ville sikre sig imod, at der blev taget
fra forskningsmidler til andre aktiviteter, som det var sket i 2014, da kommissionsformand
Jean-Claude Juncker stjal milliarder fra forskningsområdet til investeringsfonden.
Side 117
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Uddannelses- og forskningsministeren
mente ikke, at der var uenighed om, at der var om-
kostninger forbundet med at kæmpe for et stramt budget. Regeringen gjorde det, som også
tidligere regeringer havde gjort, og mente, at budgettet skal vokse i takt med velstanden. Det
forekom rimeligt. Ministeren var glad for, at man inden for forskning, bæredygtighed og grøn
vækst gik i den rigtige retning, hvor Danmark var blandt de verdensførende og gerne skulle
have resten af Europa med.
Formanden
henviste til ministerens bemærkninger om et stramt budget
det koster på indfly-
delse og omkostninger, sagde hun. Var der ikke fordele forbundet med en politisk linje om et
stramt budget?
Uddannelses- og forskningsministeren
gik i høj grad ind for den stramme budgetlinje og var
ikke i tvivl om, at man risikerer, at budgettet vokser, hvis man ikke er opmærksom på at holde
en fast ramme. Det var som sagt finansministerens bord at forhandle den overordnede ramme.
Det betød ikke, at regeringens medlemmer ikke kunne diskutere konsekvenserne for de en-
kelte områder. Det gjorde hun også gerne.
Side 118
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
3. Udvikling af vores økonomiske grundlag:
a) Vision for en langsigtet strategi for bæredygtig vækst
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3714
bilag 2 (samlenotat side 6)
Erhvervsministeren:
Det finske formandskab har taget initiativ til denne drøftelse, da den
grønne dagsorden forventes at være i fokus hos den nye kommission og det nye europaparla-
ment. Udgangspunktet for drøftelsen er et finsk formandskabspapir, som fokuserer på emner,
der kan fremme bæredygtig vækst i EU.
Der peges på, at det indre marked og den grønne omstilling bør kobles tættere sammen i en
ny europæisk industripolitik; at brugen af data og kunstig intelligens skal øges, og på, at det
multilaterale og regelbaserede internationale handelssystem skal fastholdes.
Regeringens holdning:
Fra regeringens side bakker vi stærkt op om bæredygtig vækst
også på EU-plan. Vi ønsker,
at EU i fremtiden skal være en klimaunion. Det er en prioritet for os, at fremtidens europæiske
erhvervs- og industripolitik får et bæredygtigt og grønt sigte. Der er masser af potentialer for
dansk og europæisk erhvervsliv i den grønne omstilling.
Vi ser allerede en del danske virksomheder tage initiativ til at fremme bæredygtige forretnings-
modeller som reaktion på den stigende efterspørgsel fra forbrugerne på grønne og bæredyg-
tige produkter. Omstillingen til grønne forretningsmodeller er ikke kun godt for klimaet, men
også for virksomhedernes omsætning. Derfor skal vi have hele EU med ombord.
Regeringen lægger derfor vægt på, at fremtidens europæiske vækstpolitik trækkes i en grøn-
nere og mere bæredygtig retning, så vi kan opfylde Parisaftalen og verdensmålene og omstille
til en mere cirkulær økonomi.
Det indre marked er en hjørnesten i EU til enorm gavn for vores virksomheder. Og når verden
ændrer sig
for eksempel imod en mere grøn og digital dagsorden
skal reglerne for det in-
dre marked understøtte denne udvikling.
Endelig støtter regeringen, at EU fortsat promoverer og forsvarer en ambitiøs og fair handels-
politik. Vi skal understøtte europæiske virksomheders mulighed for at anvende globale, bære-
dygtige værdikæder
også til at handle med grønne varer og tjenester. Det vil være til gavn
for økonomien og for klimaet.
Jens Rohde
var klar over, at ministeren gik ud fra det talepapir, han havde fået udleveret,
men appellerede til, at han blev mere konkret. Udvalget ved godt, at f.eks. det indre marked og
grøn omstilling er en god ting. Det interessante var at få at vide, hvad den danske regering
havde tænkt sig at melde ind: Hvordan kunne man f.eks. sikre, at det indre markeds regler
Side 119
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
overholdes? Ministeren skulle ikke opfatte det som en personlig kritik, men det kunne være et
godt underlag for diskussionerne mellem regeringen og Folketinget, hvis regeringen gjorde sig
umage
og især ressortministrene.
Erhvervsministeren
syntes, at Jens Rohde kommentar var kvalificerende for, at han på frem-
tidige møder forhåbentlig kunne være mere konkret. Dog forholdt det sig sådan, at konstaterin-
gen af, at det indre marked er et godt koncept kan virke banal, men den er samtidig vigtig, når
man tager bevægelser på den europæiske scene, der arbejder med ønsket om at have syste-
mer ved siden af eller oven på det indre marked, i betragtning.
b) Konkurrenceevnetjekket
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3714
bilag 2 (samlenotat side 2)
Rådsmøde 3694
bilag 3 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde konkurrenceevne
27/5-19)
Erhvervsministeren:
Konkurrenceevnetjekket er et tilbagevendende punkt på rådsmødedags-
ordenen, hvor der denne gang vil være fokus på den eksterne dimension
af EU’s konkurrence-
evne. Det forventes, at Kommissionen vil indlede drøftelsen med en præsentation, der fokuserer
på betydningen af international handel for
EU’s økonomi og europæiske job.
Her forventes sær-
lig
spørgsmålet om EU’s industri og erhvervslivs integration i globale værdikæder og den sti-
gende internationale konkurrence at blive centrale emner.
Kommissionen vil fremhæve flere policy-tiltag
som kan styrke EU’s konkurrenceevne –
både
tiltag, der fokuserer internt i EU og eksternt på handelsrelationerne til andre økonomier.
På den eksterne side vil det være elementer som at sikre lige konkurrencevilkår globalt og en
reform af WTO. På den interne side vil være tiltag såsom en industripolitisk strategi og en ud-
bygning af det indre marked.
Regeringens holdning:
Regeringen er positiv over
for, at Kommissionen sætter fokus på EU’s konkurrenceevne globalt
og vores integration i globale værdikæder. Dette fokus på globale værdikæder er særlig relevant
for en lille og åben økonomi som Danmark, der i høj grad eksporterer produkter til andre EU-
landes virksomheder, som så efterfølgende videreeksporterer til andre lande. Vores job og vel-
færd er derfor afhængig af global handel.
Regeringen er enig i, at den europæiske konkurrenceevne er udfordret i den globale konkurrence.
Spørgsmålet er, hvordan konkurrenceevnen forbedres. Det eksterne aspekt er særlig vigtigt for en
økonomi som den danske, der er afhængig af, at virksomhederne kan handle globalt, og som kan
være udsatte, når der indføres toldmure, handelsbarrierer og protektionisme. I forhold til det interne
aspekt mener regeringen, at det indre marked skal stå centralt i at styrke konkurrenceevnen:
Side 120
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Færre barrierer og lettere markedsadgang for særlig små og mellemstore virksomheder giver
muligheder for ny vækst og eksport.
Ligeledes vil regeringen arbejde for, at den kommende industripolitiske strategi fokuserer på indu-
striens digitale omstilling og konkurrencedygtighed. Vi ser også muligheder i klimaomstillingen, især
hvad angår eksport af ny grøn teknologi.
4. Eventuelt
Erhvervsministeren:
Jeg vil endvidere benytte lejligheden til at nævne, at miljøministeren på
næste fredag forelægger dagsordenen til rådsmødet (miljø) den 4. oktober. Hun forventes bl.a.
at fremlægge et forslag om typegodkendelser af motorkøretøjer. Der blev oversendt grundnotat
til Folketingets Europaudvalg den 12. juli 2019 herom. Sagen er så ny, at miljøministeren ikke
har haft mulighed for at orientere om sagen i udvalget. Det forventes, at miljøministeren vil fore-
lægge sagen til forhandlingsoplæg, da det finske formandskab har meddelt, at de planlægger at
starte forhandlingerne med Europa-Parlamentet allerede her i oktober.
Side 121
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
5. Siden sidst
Erhvervsministeren:
Her under siden sidst vil jeg orientere om en sag, som er blevet aktuel,
siden sidst en erhvervsminister var i Europaudvalget: WTO-forhandlinger om globale regler for
e-handel. Dernæst vil jeg komme ind på en række større sager, jeg forventer forhandlinger om
dette efterår (punkterne a), b), c) og d).
Uddannelses- og forskningsministeren:
Under dette punkt orienterer jeg i dag udvalget i
tråd med den nye beretning, som siger, at udvalget som klar hovedregel skal orienteres om
sager mindst én gang, før de forelægges til forhandlingsoplæg (punkterne e), f) og g).
a)
Udvikling i WTO’s
plurilaterale forhandlinger angående elektronisk handel (Doha-
runden)
KOM (2019) 0165
Erhvervsministeren:
Først WTO-forhandlinger vedrørende e-handel: Udvalget modtog et
grund- og nærhedsnotat om WTO-forhandlingerne om e-handel den 6. maj 2019.
E-handelen vokser eksplosivt og giver både muligheder og udfordringer for virksomheder og
forbrugere. Denne type handel er ikke omfattet af et globalt regelsæt. 78 WTO-medlemmer
herunder EU
besluttede derfor i januar at indlede forhandlinger om globale regler for e-han-
del. Formålet med forhandlingerne er at nå frem til fælles globale regler, der skal forbedre og
udvide global e-handel. Det skal ske ved at lette virksomheders aktiviteter, f.eks. ved at brugen
af elektronisk autentificering og papirløs handel, styrke forbrugernes tillid til onlinemiljøet og
skabe nye muligheder for at fremme inkluderende vækst og udvikling. Da der er tale om han-
delspolitik
hvor EU har enekompetence
har Rådet givet Kommissionen bemyndigelse til at
forhandle på medlemsstaternes vegne.
Regeringen forholder sig positivt og byder initiativer velkommen, som fremmer lige konkurren-
cevilkår og øger forbrugervelfærd på de globale markeder
især i forhold til e-handel.
Forhandlingerne i WTO er endnu i deres allerførste fase, og det er derfor vanskeligt at give
tidshorisont for deres afslutning.
Jeg vil nu give en status over en række sager, som stadig lever fra den snart tidligere Juncker-
kommission, og som det det kan blive aktuelt at forelægge for Udvalget. Lad mig starte med
genoptagelsen af forhandlinger om forslaget om at begrænse
adgangen til EU’s
udbudsmar-
ked for tredjelande
det såkaldte International Procurement Instrument eller IPI-forslag.
Side 122
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
b)
Adgang til EU’s forordning om adgangen for tredjelandes varer og
tjenesteydelser til Unionens indre marked for offentlige indkøb og procedurer til
støtte for forhandlingerne om adgang for Unionens varer og tjenesteydelser til
tredjelandes markeder for offentlige indkøb
KOM (2012) 0124
Erhvervsministeren:
Det Europæiske Råd har med sin strategiske dagsorden fra juni 2019
sat fokus på, at EU fremover
skal have et stærkt fokus på EU’s konkurrenceevne globalt og
ikke være naive over for kinesisk handelspraksis. Det er regeringen enig i, og vi må nu se på
at sikre de bedste løsninger til at opnå dette.
På mit eget område vil man bl.a. genoptage drøftelser om at begrænse adgangen til EU’s ud-
budsmarked med henblik på at give EU fornyet tyngde i forhandlinger om at åbne for tredjelan-
des udbudsmarkeder.
Forslaget blev forelagt udvalget til forhandlingsoplæg i november 2014.
Danmark vil gå konstruktivt ind i drøftelserne, men fra dansk side vil det være vigtigt at sikre,
at EU’s udbudsmarked fortsat vil være et af de mest åbne i verden, og herved sikre højere
kvalitet og lavere priser til gavn for både offentlige enheder, virksomheder og forbrugere.
Jeg vil have fokus på, at danske og europæiske virksomheder fortsat vil kunne nyde godt af at
indgå i globale værdikæder.
Herudover vil det være vigtigt at sikre, at forslaget ikke vil føre til unødige administrative byrder
for offentlige udbudsgivere og virksomheder. Det er dog endnu uklart, om der vil være tale om
drøftelser af det seneste forslag fra 2016 eller et helt nyt forslag. Jeg vil vende tilbage til Udval-
get, når der er et forslag at tage stilling til.
c) Dual use-forordningen
KOM (2016) 0616
Erhvervsministeren:
Med hensyn til dual use-forordningen (som blev forelagt udvalget til for-
handlingsoplæg i februar 2017) kan jeg oplyse, at forhandlingerne fortsat pågår. Både Europa-
Parlamentet og Rådet har vedtaget deres positioner, og trilogforhandlingerne forventes nu at
blive indledt i oktober. Det er forhåbningen, at forhandlingerne kan afsluttes ved udgangen af
året. På nuværende tidspunkt finder jeg det ikke nødvendigt at genforelægge sagen til et nyt
forhandlingsoplæg. Men hvis der sker væsentlige ændringer i forhandlingerne, vil jeg naturligvis
genforelægge sagen.
Side 123
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
d) Direktiv om søgsmål til varetagelse af forbrugernes kollektive interesser
KOM (2018) 0184
Erhvervsministeren:
Forslaget indgår i Kommissionens forbrugerpakke ”A New Deal for Consu-
mers”, og udvalget modtog d. 29. maj 2018 et grund –
og nærhedsnotat om forslaget. Forslaget har
til formål at sikre en ensartet og effektiv håndhævelse af de forbrugerbeskyttende regler på tværs i
EU.
Håndhævelsen af de forbrugerbeskyttende regler skal følge med globaliseringen og den digitale
udvikling. Derfor er det også vigtigt, at forbrugerne kan sikres mod overtrædelser af den forbruger-
beskyttende lovgivning, når de handler hos virksomheder i et andet EU-land.
Samtidig er det også vigtigt at sikre, at forslaget ikke åbner op for, at danske virksomhederne ram-
mes af en række urimelige og uberettigede sagsanlæg med unødige omkostninger.
Netop denne balance har været central for drøftelsen af forslaget. Desuden har det været vigtigt for
regeringen, at forbrugerombudsmanden har kunne opretholde sin nuværende kompetence til at
føre gruppesøgsmål.
Forhandlingerne er stadig i gang med hyppige arbejdsgruppemøder om forslaget, og det er usikkert,
hvor det ender. Som det står lige nu, lægger det finske formandskab op til, at forslaget behandles
på rådsmødet den 28. november. Udvalget vil derfor efter planen blive forelagt et forhandlingsoplæg
forinden.
Jens Rohde
ville høre, om regeringen støttede Kommissionen tekst eller de ændringsforslag, som
Europa-Parlamentet havde fremsat, herunder minimumskrav. Parlamentet mente, at der skulle
være tale om minimumskrav for ikke at ødelægge velfungerende systemer i landene og samtidig
sikre forbrugerne i lande uden disse systemer.
Erhvervsministeren
var enig i, at Parlamentets udspil var mere interessant end det, Kommissio-
nen havde lavet.
Side 124
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
e) Forordningen for ITER
KOM (2018) 0445
Uddannelses- og forskningsministeren:
Den første sag drejer sig om forslag til forordning for
ITER. Forslaget har til formål at sikre finansiering til fortsat europæisk deltagelse i ITER. Det er et
stort grundforskningsprojektet, der sigter mod afgørende videnskabelige gennembrud inden for
udvikling af fusionsenergi.
Regeringen støtter en fortsættelse af ITER-projektet, men understreger, at projektets styring, le-
delse og omkostningskontrol skal forbedres markant.
Rasmus Nordqvist
ville gerne vide, om det nævnte program for fusionsenergi samt det for nu-
klear forskning og innovation (se punkt 5f) indgik i forhandlingerne om den flerårige finansielle
ramme på ministerens område.
Formanden
havde noteret sig ministerens bekymring over den måde, hvorpå budgetmidler til di-
verse programmer blev anvendt. Hvordan agtede regeringen at følge op og sikre en bedre udnyt-
telse af afsatte midler? Ville man bede om at få effektmålinger af programmerne? Og hvordan
ville regeringen gå ind i at undersøge, om budgetrammerne var de rigtige? Det ville være nyttigt
at have de svar parat inden de annoncerede forhandlingsoplæg, så udvalget var klar over, hvor-
dan regeringen ville agere.
Uddannelses- og forskningsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at Euratom beløb sig til
1,675 mia. euro over 7 år og ITER 5,4 mia. euro for samme periode.
Svaret til formanden var, at det var vigtigt at følge op og i det hele taget hold hånd i hanke, når
der sker budgetoverskridelser og forsinkelser. Som hun så det, var man kommet så langt i den
første planlægningsfase, at der ville være mere styr på det fremover. Hun ville være meget op-
mærksom på det element i det kommende forløb og i drøftelser med kolleger.
Rasmus Nordqvist
bemærkede, at der var tale om store beløb i det flerårige budget til de
nævnte projekter. Man skulle gøre op, om det var værd at bruge så mange penge, når ministeren
samtidig gik ud fra et besparelsesbudget, ifølge hvilket Danmark for intet i verden ville betale
mere end 1 pct. af BNI? De beløb, ministeren nævnte, havde stor indflydelse på, hvordan penge
inden for hendes område skal bruges over de næste 7 år. Hun kunne altså ikke nøjes med at
sige, at det var finansministerens bord, for det skulle stå klart, inden ministerens præsentation af
forhandlingsoplæg, hvorvidt der ville tale om støtte til projekter, der koster mange penge, samtidig
med at der skal foretages store besparelser fra dansk side.
Uddannelses- og forskningsministeren
bekræftede hun, at der var tale om betydelige budget-
ter. ITER var et allerede etableret grundforskningsprojekt, hvor Danmark som værtsnation havde
forpligtet sig i ministerens forgængers tid. Det kunne Danmark ikke trække sig ud af.
Side 125
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
Rasmus Nordqvist
understregede, at man med den dogmatiske holdning om et maxbudget på 1
pct. var nødt til at pege på, hvor man kan skære ned. Hvilke projekter skulle skæres fra? Alle mi-
nistre var nødt til at pege på nedskæringer inden for deres respektive områder. Ellers kunne man
ikke gå til MMF-forhandlingerne med så stram en ramme. Så man på, hvor man kunne skære in-
den for forskning og udvikling, kunne det måske netop være de to projekter, som ministeren ville
forelægge til forhandlingsoplæg senere på året.
f) Euratoms rammeprogram for forskning- og uddannelse
KOM (2018) 0437
Uddannelses- og forskningsministeren:
Den næste sag drejer sig om forslag til forordning for
Euratom. Euratom er EU’s rammeprogram for nuklear forskning-
og innovation. Formålet med
den nukleare forskning er at bidrage til social velfærd, økonomisk velstand og miljømæssig bære-
dygtighed ved at forbedre nuklear sikkerhed og strålingsbeskyttelse. Programmet vil videreføre
de centrale forskningsaktiviteter fra det nuværende program.
Regeringen mener generelt, at programmet bør fokusere på strålingsbeskyttelse og på sikkerhed
og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer.
Se også punkt 5 e).
Side 126
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-19
6. Europaudvalgsmøde 20/9 2019
g) Forordningen for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
KOM (2019) 0331
Uddannelses- og forskningsministeren:
Det tredje og sidste punkt, jeg vil orientere om, er for-
ordningen for det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT). EIT har til formål er at imø-
degå store samfundsudfordringer ved at forbedre EU's innovationskapacitet. Det skal ske gennem
integrering af videnstrekanten
– uddannelse, forskning og innovation. EIT’s primære instrument er
de større offentlig-private
partnerskaber ”viden- og innovationsfællesskaber” –
også kaldet KIC'er.
Regeringen er overordnet positiv over
for formålet med EIT og dets primære instrument, KIC’erne.
Regeringen finder, at der er behov for mere viden om effekten af de otte allerede etablerede
KIC'er, før nye KIC'er etableres.
Som sagt giver jeg i dag blot en indledningsvis orientering om sagerne. Jeg vil vende tilbage med
en mere detaljeret gennemgang på et senere tidspunkt.
Ulla Tørnæs
spurgte, om Danmark ville byde ind på KIC-partnerskaberne.
Uddannelses- og forskningsministeren
havde ikke kendskab til aktuelle danske planer i retning
af KIC-partnerskaber. Hun holdt fast i, at de otte eksisterende skal evalueres, før man opretter nye.
Mødet sluttede kl. 12.57.
Side 127