Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2094640_0001.png
TALEPAPIR
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
9. oktober 2019
Samråd i FIU alm. del den 9. oktober 2019. Spørgsmål A om
regeringen vil videreføre implementeringsrådet stillet efter ønske fra
Eva Kjer Hansen (V) den 13. september 2019.
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og også for muligheden for at være med
her i dag.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at god og enkel
regulering udgør et centralt rammevilkår for dansk
erhvervsliv. Det er en styrkeposition, der sikrer, at Danmark
er et attraktivt og et konkurrencedygtigt land at drive
virksomhed i.
Arbejdet for gode og enklere regler er en vigtig prioritet for
regeringens erhvervspolitiske indsats. Herunder naturligvis
også dansk interessevaretagelse i EU og implementering af
EU-regulering.
Arbejdet med at skabe bedre regler og rammevilkår det
handler ikke kun om at reducere virksomhedernes
omkostninger nu og her. Det handler også om at skabe regler,
som er fremadskuende og som er lettere at forstå og efterleve.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
Det er min klare opfattelse, at langt hovedparten af danske
virksomheder gerne vil overholde reglerne og faktisk også
efterspørger, at regeringen slår ned på dem som snyder og
bedrager, for de konkurrerer jo på ulige vilkår med de andre.
Jeg tager udgangspunkt i, at der er en samfundskontrakt
mellem virksomhederne og Danmark som samfund. Vi gør
det let og enkelt for de virksomheder der følger
spillereglerne, men til gengæld slår vi hårdt ned på dem, der
ikke gør.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål]
Og nu vil jeg så gå til besvarelsen af det samrådsspørgsmål,
som er anledningen til, at vi sidder her i dag.
Regeringen har valgt at samle indsatsen for regelforenkling
ét sted. Vi har derfor slået Virksomhedsforum for enklere
regler og Implementeringsrådet sammen til
Erhvervslivets
EU- og regelforum.
Erhvervslivets EU- og regelforum skal videreføre arbejdet
med at sikre både enkle og overskuelige regler i dansk
lovgivning, løfte danske interesser når EU-regler bliver til,
og når de skal implementeres.
Med det nye forum håber vi at skabe en synergieffekt.
Fremover er det ligegyldigt, hvor reglerne er forankret. Vi
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
behandler alle forslag fra Erhvervslivets EU- og regelforum
efter et følg-eller-forklar princip, uanset om de er møntet på
bekendtgørelser, love eller EU-regulering.
For så vidt angår den del af spørgsmålet som omhandler
tidlig
interessevaretagelse,
tænkes det løbende ind i vores
arbejde med EU-sagerne, og hvor indspil koordineres på
tværs af regeringen, og Folketinget orienteres inden for
rammerne af den hjemlige beslutningsprocedure.
Vi mener, at det er vigtigt at påvirke det lovforberedende
arbejde i EU-systemet, inden nye idéer bliver til konkrete
lovforslag. Det er en god vej til indflydelse.
I den sammenhæng har det også stor værdi, at medlemmerne
af det nye EU- og regelforum kan hjælpe regeringen med at
identificere de områder, hvor regeringen skal gøre en særlig
indsats for at tage hensyn til dansk erhvervslivs interesser,
allerede inden EU-Kommissionen har fremsat et konkret
lovforslag.
Helt konkret vil regeringen bede Erhvervslivets EU- og
regelforum om at screene kommende EU-initiativer og
udarbejde forslag til regeringen om kommende EU-retsakter
med væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvor der
vurderes behov for en tidlig og proaktiv dansk indsats.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
Vi vil i regeringen behandle forslagene til tidlig
interessevaretagelse for erhvervsrettet EU-regulering på
samme måde som de øvrige forslag, nemlig
efter et ”følg-
eller-forklar-princip”.
Nu vil jeg så besvare den del der handler om
implementeringsplaner.
For det er vigtigt, at vi fra dansk side forholder os aktivt til,
hvordan vi vælger at implementere EU-regler i dansk
lovgivning.
Derfor har vi valgt at fastholde de eksisterende principper for
EU-implementering,
som
en
rettesnor
og
som
et
udgangspunkt. Det betyder ikke, at vi ikke i nogle udvalgte
tilfælde vil kunne holde fast i danske krav, der går ud over
EU-reguleringen. Det kan der være gode og legitime grunde
til at gøre, sådan som det også har været praksis under
tidligere regeringer.
Det kan fx være hvis EU-reguleringen ikke tager
tilstrækkelige hensyn til beskyttelse af medarbejderne på
arbejdspladserne,
sikrer
ordentlige
og
rimelige
forbrugervilkår eller fordi overimplementering af given
lovgivning kan være med til at sikre, at virksomhederne tager
de nødvendige skridt mod en grøn omstilling.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
Arbejdet med at sikre sig imod unødig overimplementering
er hidtil sket ved, at ressortministerierne har udarbejdet
implementeringsplaner, som var en vigtig del af arbejdet i
Implementeringsrådet. Implementeringsplanerne har været
med til at give Implementeringsrådet og øvrige interessenter
et overblik over kommende EU-regulering og dets indhold,
som de kan tage udgangspunkt i ifm. deres anbefalinger til
regeringen.
I Erhvervslivets EU- og regelforum vil der fortsat gøres brug
af implementeringsplaner eller noget tilsvarende. Det
nuværende set-up for implementeringsplaner blev udtænkt
for fire år siden. Vi vil derfor benytte lejligheden til at
evaluere på den nuværende proces og se på, om der er noget,
som skal justeres, så der kan skabes mere effekt og mere
værdi for virksomhederne. Og det vil vi gøre sammen med
det nye forum.
Der spørges også ind til
nabotjek.
Nabotjek kan også bruges til at finde inspiration til at
udmønte reglerne på en bedre måde til gavn for danske
virksomheder.
Jeg kan nævne et eksempel fra mit eget område, nemlig fra
søfartsområdet, hvor 33 særkrav blev undersøgt. Som følge
af det nabotjek så blev 6 særkrav fjernet, og de resterende 27
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
er blevet revideret, så de er mere konventionsnære eller som
minimum ikke går videre end reguleringen i de øvrige lande
i nabotjekket. Det er til gavn for dansk søfart og for dens
konkurrenceevne.
Nabotjek er altså et værktøj, der virker og kan gøre os
klogere. Erhvervslivets EU- og regelforum vil derfor også
kunne stille forslag om at igangsætte nabotjek.
Sidste
del
af
spørgsmålet
vil
omhandler,
hvorvidt
med
Implementeringsrådet
blive
videreført
repræsentationer fra diverse interesseorganisationer.
Som nævnt indledningsvist har regeringen valgt at samle
indsatsen for regelforenkling ét sted og har derfor
sammenlagt Virksomhedsforum for enklere regler og
Implementeringsrådet til
Erhvervslivets EU- og regelforum.
EU- og regelforummet skal videreføre Virksomhedsforums
og Implementeringsrådets gode arbejde med at sikre både
enkle og overskuelige regler i dansk lovgivning, løfte danske
interesser når EU-regler bliver til, og når de skal
implementeres.
Det nye forum vil sikre en koordineret indsats med
erhvervslivets
inddragelse,
hvor
vi
får
en
mere
helhedsorienteret tilgang til regulering og regelforenkling.
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
Jeg tror, at den enkelte virksomhed er ligeglad med, hvor
reglerne er forankret, så længe de bliver forenklet, så længere
hverdagen bliver nemmere.
Forummets medlemsliste er derudover udvidet og vil bestå
af både virksomheder og erhvervs-, forbruger- og
arbejdstagerorganisationer, hvoraf de fleste også var
medlemmer
af
henholdsvis
Virksomhedsforum
og
Implementeringsrådet.
Jeg er rigtig glad for, at erhvervsorganisationerne bakker op
om det nye forum og har udtrykt stor begejstring for, at
virksomhederne fremadrettet får ét sted at henvende sig, når
de støder på bøvl og byrder i hverdagen
uanset om bøvlet
er opstået i EU, her på Christiansborg eller et helt tredje sted.
Og som noget nyt skal Erhvervslivets EU- og regelforum
også have fokus på forenklinger, der understøtter
udviklingen af nye forretningsmodeller; udbredelse af ny
teknologi samt på, hvordan de offentlige digitale løsninger
kan forbedres. Helt konkret skal forummet udpege
forenklinger på det digitale område.
Forummets nye fokus på at sammentænke regelforenklinger
og den digitale udvikling er helt afgørende for dansk
erhvervsliv. Samskabelse og dialog med erhvervslivet er
nøglen til at udvikle fælles løsninger, der styrker vores
7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
konkurrenceevne og sætter rammerne for et grønt og
bæredygtigt erhvervsliv.
Regeringen vil behandle alle forslag fra Erhvervslivets EU-
og regelforum grundigt og efter et ”følg-eller-forklar-
princip”, som betyder, at regeringen enten vil følge
forslagene eller offentligt forklare, hvorfor de ikke kan
følges.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at det er en præmis
for
arbejdet
i
det
nye
regelforum,
at
regeringen
grundlæggende ønsker at bevare beskyttelseshensyn i
forhold til miljø, arbejdstagere og forbrugere.
Præmissen går hånd i hånd med regeringens ambition om at
indrette
regulering
og
forvaltning
den
mest
hensigtsmæssige måde for virksomheder og iværksættere i
hele Danmark.
En regering kan gøre meget selv. Vi kan forbedre digitale
indberetningsløsninger, vi kan skrive nye vejledninger,
justere bekendtgørelser eller sørge for, at myndighedernes
fortolkning af reglerne stemmer overens med andre EU-
landes fortolkninger.
8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Kop af FIU alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 9/10-2019 om implementeringsrådet, fra erhvervsministeren
Men der er også en del af arbejdet med at skabe bedre og
enklere regler, der handler om at påvirke de forslag, der
kommer fra EU
og om at ændre lovgivningen.
Og her håber jeg, at regeringen kan forsætte et godt og
konstruktivt samarbejde med Folketinget, hvilket jeg mener,
der er rigtig gode muligheder for.
Jeg
ser
meget
frem til
samarbejdet
og
til
hele
regelforenklingsdagsordenen.
Tak for ordet.
9