Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 920
Offentligt
2236745_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 576
Offentligt
25. august 2020
J.nr. 2020
6471
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 576 af 22. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 920: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 575-578 og 580 om det er regeringens intention at følge EU-Kommissionens anbefaling om at gøre al støtte – herunder statsstøtte undergivet EU traktatens statsstøtteregler – betinget af fravær af forbindelser med sortlistede skattely uden andre undtagelser end dem, som Kommissionen selv angiver, at landene bør fastsætte, og uden de undtagelser, som landene efter Kommissionens anbefaling kan fastsætte, fra skatteministeren
2236745_0002.png
Spørgsmål
I SAU alm. del
spørgsmål 472 blev ministeren spurgt:
“Skal § 1, nr. 6, i ændringsbekendtgørelsen til kompensationsordningen for faste
omkost-
ninger, der blev sendt i høring blandt erhvervsordførerne fredag den 5. juni 2020, forstås
således, at selskaber, der bliver dømt for at have omgået reglerne for kildeskat på udbytter
til selskaber i skattely, på trods heraf kan oppebære fuld covid-19-støtte, selv om arrange-
mentet med indskudte selskaber er nøjagtig det samme?”
Hertil svarer ministeren:
“Det kan bekræftes. Det skyldes, at der som beskrevet i svaret på SAU alm. del spm. 470
(2019-20) kræves en subjektiv misbrugshensigt i forhold til det konkrete regelsæt, der
bringes i anvendelse, for at en virksomhed vil være afskåret fra at påberåbe sig EU-retten
med henvisning til, at der foreligger svig eller misbrug.”
I Europa-Kommissionens anbefaling om at gøre støtte betinget af fravær af forbindelser
med skattely siges, at
”Member States should refrain from providing financial support to undertakings…where
it has been established by final judgment or final administrative decision that an undertak-
ing or its owners is in breach of its obligations relating to the payment of taxes or social
security contributions in accordance with the applicable law.”
(”medlemsstaterne bør afstå fra at yde økonomisk støtte til virksomheder… hvor det ved
endelig dom eller endelig administrativ afgørelse er konstateret, at en virksomhed eller
dens ejere overtræder sine forpligtelser i forbindelse med betaling af skatter eller sociale
bidrag i henhold til gældende lov”, (Spørgers egen oversættelse)).
Er det regeringens opfattelse, at denne del af Europa-Kommissionens anbefaling er i strid
med EU-retten?
Svar
Det bemærkes, at Europa-Kommissionen som omtalt i svaret på spm. 575 har offentlig-
gjort en dansk version af den henstilling, som citeres i spørgsmålet. Den passage, der cite-
res i spørgsmålet, har i den danske version følgende ordlyd:
”Medlemsstaterne
bør undlade at yde finansiel støtte til virksomheder i følgende tilfælde:
når det ved en endelig dom eller en endelig administrativ afgørelse er fastslået, at en
virksomhed eller dens ejere har undladt at opfylde forpligtelser med hensyn til betaling af
skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til den relevante lov-
givning.”
Det er vurderingen, at EU-retten ikke begrænser muligheden for i dansk ret at indføre en
sådan generel regel, hvis dette måtte ønskes.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 920: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 575-578 og 580 om det er regeringens intention at følge EU-Kommissionens anbefaling om at gøre al støtte – herunder statsstøtte undergivet EU traktatens statsstøtteregler – betinget af fravær af forbindelser med sortlistede skattely uden andre undtagelser end dem, som Kommissionen selv angiver, at landene bør fastsætte, og uden de undtagelser, som landene efter Kommissionens anbefaling kan fastsætte, fra skatteministeren
2236745_0003.png
Det bemærkes herved, at den pågældende passage indgår i punkt 6 i Kommissionens hen-
stilling, der vedrører betingelser for ydelse af finansiel støtte til virksomheder, som efter
henstillingen bør opstilles, uanset om de pågældende virksomheder har forbindelse til
virksomheder i ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(EU’s sortliste over skattely).
Tilsvarende fremgår også af henstillingens præambel, hvor det i betragtning 8 er anført:
”For
at skabe en samlet ramme bør medlemsstaterne ikke begrænse betingelserne for
statslig finansiel støtte til virksomheder til fraværet af forbindelser til listens ikkesamar-
bejdsvillige jurisdiktioner og også medtage tilfælde, hvor det er fastslået, at en virksomhed
eller dens ejere er blevet dømt for en alvorlig forbrydelse eller har misligholdt forpligtelser
med hensyn til betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger”.
Side 3 af 3