Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 964
Offentligt
2245509_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
14. september 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 471 (Alm. del) af 17.
august 2020
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de
for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020.
Svar
Sagerne på udvalgets område er vigtige prioriteter for det tyske formandskab. Det
tyske formandskab ventes særligt at prioritere fremskridt i arbejdet med at styrke
bankunionen, indførelse af nye Basel-standarder i EU, nye tiltag til bekæmpelse af
hvidvask, kapitalmarkedsunionen, det digitale område, samt fremme af bæredygtig
finansiering. Endvidere ventes fokus på tiltag vedr. de finansielle markeder for at
understøtte den økonomiske genopretning i lyset af COVID-19-krisen.
COVID-19-krisen har i 1. halvår 2020 generelt betydet, at arbejdet i EU med finan-
sielle sager, som ikke er relateret til COVID-19, i væsentlig grad har været sat i bero.
Under det tyske formandskab ventes en gradvis normalisering af arbejdet.
Regeringen støtter generelt arbejdet på det finansielle område og det tyske formand-
skabs prioriteter. Der tages stilling til konkrete nye tiltag i takt med, at det bliver
relevant.
Styrkelse af bankunionen
EU-landene arbejder på at styrke bankunionen, som aktuelt består af det fælles til-
syn (SSM
Single Supervisory Mechanism) i regi af Den Europæiske Centralbank,
ECB, samt den fælles afviklingsmyndighed (SRM
Single Resolution Mechanism),
herunder den sektorfinansierede afviklingsfond (SRF
Single Resolution Fund).
Drøftelserne foregår i ECOFIN og i udvidet eurogruppe, hvor alle EU-lande del-
tager. Landene ventes i 2. halvår 2020 at fortsætte drøftelser om en fælles indskuds-
forsikringsordning (EDIS
European Deposit Insurance Scheme) og andre emner,
herunder tiltag til at reducere risikoen for kriser i den finansielle sektor (risikore-
duktionstiltag), eksempelvis rammerne for at håndtere institutter som bliver nødli-
dende, herunder insolvensbehandling, integration af bankmarkeder, samt kapital-
krav til institutters eksponeringer mod stater (beholdninger af statsobligationer), der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 964: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 471 om at redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020, fra finansministeren
Side 2 af 6
i vid udstrækning under den nuværende regulering anses for risikofri og ikke inde-
bærer kapitalkrav. EDIS vil alene omfatte bankunionens deltagerlande. Risikore-
duktionstiltag omfatter som udgangspunkt alle EU-lande.
En reform af eurolandenes fælles lånefacilitet, ESM, der blev indgået aftale om i
juni 2019, skal endeligt færdiggøres, hvorefter eurolandene nationalt skal ratificere
en ændring af ESM-traktaten.
Et centralt nyt element i ESM-reformen er en fælles offentlig bagstopper for bank-
unionens afviklingsfond, SRF. Bagstopperen skal kunne finansiere midlertidige lån
til SRF, hvis det er nødvendigt, efter at en nødlidende banks aktionærer og kredito-
rer har båret tab (bail-in) i overensstemmelse med EU-reglerne, og efter anvendelse
af de sektorfinansierede midler i SRF.
Det er sikret, at ikke-eurolande, som vælger at deltage i bankunionen, kan deltage i
bagstopperen på ligeværdige vilkår med eurolande.
Bagstopperen skal senest være etableret i 2024. Den kan indføres tidligere afhængig
af fremskridt med risikoreduktion, særligt kreditinstitutternes opbygning af ned-
skrivningsegnede passiver (så aktionærer og kreditorer kan bære tab i afviklingssi-
tuationer
bail-in) og reduktion af misligholdte lån (NPL) i institutterne. Der skal
efter planen i 2020 træffes politisk beslutning om evt. tidlig introduktion.
EU-landene har ifm. mulig introduktion af bagstopperen før 2024 aftalt en ændring
af en mellemstatslig aftale om afviklingsfonden, SRF (IGA
Intergovernmental
Agreement on Single Resolution Fund). IGA’en fastlægger rammerne for gradvis
opbygning og mutualisering af SRF i perioden 2016-23. Ændringsaftalen skal rati-
ficeres nationalt i bankunionens deltagerlande. Danmark ratificerer kun
IGA’en og
ændringsaftalen, såfremt Danmark måtte vælge at deltage i bankunionen.
Tiltag til adressering af misligholdte lån (NPL)
Der arbejdes i EU fortsat med at håndtere de væsentlige udfordringer med mislig-
holdte lån (NPL
Non-Performing Loans) i kreditinstitutter i flere EU-lande, dvs.
lån, hvor låntager har misligholdt sin forpligtigelse til tilbagebetaling.
Det tyske formandskab ventes på vegne af Rådet at forsøge at opnå enighed med
Europa-Parlamentet om et forslag fra marts 2018 om udvikling af sekundære mar-
keder for misligholdte lån (dvs. handel med disse lån efter den oprindelige långiv-
ning fra fx en bank), samt et værktøj til hurtigere inddrivelse af sikkerheder for lån.
Der blev opnået enighed i Rådet om forslagene i hhv. marts og november 2019.
Genopretning vedr. de finansielle markeder
Kommissionen har i juli 2020 fremsat forslag til genopretningspakke vedr. EU’s
finansielle markeder. Formålet er at gennemføre målrettede lempelser af reglerne
for at understøtte finansiering til virksomheder m.fl. og derved understøtte den
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 964: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 471 om at redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020, fra finansministeren
2245509_0003.png
Side 3 af 6
økonomiske genopretning i EU i lyset af COVID-19-krisen, samtidig med at reg-
lerne fortsat understøtter den finansielle stabilitet i EU-landene og sikrer investor-
beskyttelsen.
Forslagene indebærer ændringer af sekuritiseringsforordningen, kapitalkravsforord-
ningen (CRR
Capital Requirements Regulation), direktivet om markeder for fi-
nansielle instrumenter (MiFID II
Markets in Financial Instruments Directive)
samt prospektforordningen.
1
Forslagene indebærer bl.a. mere simple procedurer for virksomheders udstedelse af
værdipapirer (aktier mv.), udvidelse af brugen af sekuritisering til misligholdte lån
og visse såkaldt syntetiske sekuritiseringer og ændring af kapitalkrav til kreditinsti-
tutter vedr. disse sekuritiseringer, samt fjernelse af administrative byrder vedr. inve-
stering i finansielle instrumenter.
Det tyske formandskab ventes at søge at nå til enighed i Rådet og med Europa-
Parlamentet om forslagene.
Kommissionen vil muligvis i 2. halvår 2020 komme med yderligere tiltag til genop-
retning vedr. den finansielle sektor, herunder muligvis vedr. misligholdte lån.
Kapitalmarkedsunionen
Der arbejdes på fortsat at udvikle kapitalmarkedsunionen for alle EU-lande, som
skal skabe mere effektive og integrerede kapitalmarkeder og dermed vækst og ar-
bejdspladser til gavn for borgere og virksomheder. Kapitalmarkedsunionen er en
videreudvikling af EU’s indre
marked og består af en række forskellige tiltag.
Kommissionen ventes i 2. halvår 2020 at offentliggøre en ny handlingsplan for ka-
pitalmarkedsunionen. Rådet ventes på den baggrund at vedtage konklusioner om
prioriteter for et videre arbejde.
Handlingsplanen skal følge op på en rapport fra et højniveauforum fra juni 2020.
2
Højniveauforummet kom med anbefalinger, som sigter på at styrke finansiering til
virksomheder, styrke de finansielle markeders funktion (markedsinfrastruktur), øge
private opspareres (detailinvestorers) deltagelse på de finansielle markeder, harmo-
1
Sekuritiseringsforordningen fastlægger rammerne for såkaldt simple, gennemsigtige og standardiserede sekuritiseringer.
Sekuritisering kan antage flere former, eksempelvis at en bank udsteder værdipapirer (obligationer mv.) med sikkerhed i en
pulje af lån. Provenuet videreformidles som lån, eksempelvis til virksomheder. En syntetisk sekuritisering er en særlig form
for sekuritisering, hvor der anvendes garantier eller kreditderivater, dvs. afledte finansielle instrumenter, hvis værdi afhæn-
ger af kreditrisikoen på fx en virksomhed. Formålet med en sekuritisering er at tilvejebringe finansiering til virksomheder på
mere attraktive vilkår, end der ellers vil kunne opnås. Kapitalkravsforordningen fastlægger en central del af reguleringen
(kapitalkrav mv.) af banker og andre kreditinstitutter i EU. Direktivet om markeder for finansielle instrumenter fastlægger
rammerne for handel med finansielle instrumenter på regulerede markeder (børser mv.). Prospektforordningen fastlægger
rammerne for information, som virksomheder mv. skal oplyse til investorer ifm. udbud af værdipapirer til salg, fx aktier.
2
Forummet bestod af repræsentanter fra myndigheder, sektorrepræsentanter og eksperter med erfaringer inden for bl.a.
bankområdet, kapitalmarkeder, handel, samt eksperter med akademisk baggrund.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 964: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 471 om at redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020, fra finansministeren
2245509_0004.png
Side 4 af 6
nisere ordninger for kildebeskatning af investeringer, harmonisere insolvensbe-
handling af virksomheder samt øge konvergensen af beslutninger vedr. tilsyn med
finansielle virksomheder for at styrke investeringer på tværs af EU-landene.
Kommissionen har i juli 2020 også fremsat forslag til revision af benchmarkforord-
ningen. Formålet er særligt at understøtte fortsat finansiel stabilitet i lyset af udfas-
ning af bredt anvendte benchmarks, herunder ventet ophør af referencerenten LI-
BOR (London Interbank Offered Rate), der bruges i fx finansielle kontrakter.
3
Æn-
dringen af benchmarkforordningen fastlægger en erstatningsrente, som kan træde i
stedet for referencerenter, som måtte ophøre. Det tyske formandskab ventes at søge
at nå til enighed i Rådet og evt. med Europa-Parlamentet.
Bæredygtig finansiering
Der ventes videre arbejde med tiltag, der skal fremme det finansielle systems bidrag
til den grønne omstilling, også kaldet bæredygtig finansiering. Det skal bl.a. sikre, at
den finansielle sektor bidrager til at kanalisere investeringer i den grønne omstilling,
og at det finansielle system er robust over for klimarelaterede risici. Kommissionen
ventes i 2. halvår 2020 at offentliggøre en ny strategi for bæredygtig finansiering.
Strategien er en del af Kommissionens Grønne Pagt (European Green Deal). Stra-
tegien ventes drøftet i ECOFIN.
Digital finansiering
Kommissionen ventes i 2. halvår 2020 også at offentliggøre en handlingsplan vedr.
digitalisering, herunder for ny finansiel teknologi (FinTech) og et integreret EU-
betalingsmarked. Kommissionen ventes derudover at fremsætte forslag om regule-
ring af kryptoaktiver (dvs. digitale valutaer som fx Bitcoins) og forslag om digital
operationel robusthed vedr. finansielle tjenester (cyberrobusthed).
Bankpakke, herunder færdiggørelse af Basel III-anbefalinger
Kommissionen ventes at fremlægge forslag til en ny bankpakke med ændringer af
EU's regler for kapitalkrav til kreditinstitutter. Bankpakken ventes bl.a. at indeholde
forslag om, hvordan de seneste Basel-anbefalinger vedr. kapitalkrav til kreditinsti-
tutter, som blev offentliggjort i december 2017, skal implementeres i EU.
Et forslag er planlagt til fremsættelse ultimo 2020. Forslaget skal drøftes og vedtages
af Rådet og Europa-Parlamentet.
Basel-anbefalingerne indeholder bl.a. et såkaldt kapitalgulv, som er en minimums-
grænse for institutternes risikobaserede kapitalkrav, der beregnes ved institutternes
egne interne risikomodeller sammenlignet med kapitalkravet beregnet ved en stan-
dardmetode. Formålet er at sikre, at institutterne ikke markant undervurderer deres
risici, som det var tilfældet under den finansielle krise.
3
Referencerenter bruges i finansielle kontrakter og instrumenter, hvor der er behov for en rente, der afspejler det generelle
markedsrenteniveau. Renterne bruges bredt af både husholdninger og finansielle såvel som ikke-finansielle virksomheder.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 964: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 471 om at redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020, fra finansministeren
2245509_0005.png
Side 5 af 6
Kapitalgulvet kan forhøje kapitalkravene betydeligt for de største danske penge- og
realkreditinstitutter og reducere kapitalkravenes evne til at tage højde for forskelle i
risiko på eksponeringer. Forslaget skal blandt andet fastlægge, hvordan kapitalgul-
vet skal implementeres i EU.
Bekæmpelse af hvidvask
EU-landene er generelt enige om at styrke de eksisterende rammer for grænseover-
skridende bekæmpelse af hvidvask. Der ventes tiltag i retning af en styrket fælles
indsats, herunder forslag om en mulig ny EU-tilsynsmyndighed på hvidvaskområ-
det og yderligere harmonisering af reglerne på hvidvaskområdet.
Rådet ventes i 2. halvår 2020 at vedtage konklusioner om strategiske prioriteter for
nye tiltag på hvidvaskområdet, i opfølgning på konklusioner fra december 2019 og
Kommissionens handlingsplan fra maj 2020 om nye tiltag på hvidvaskområdet.
Forslag fra Kommissionen om bl.a. en EU-hvidvasktilsynsmyndighed og en yderli-
gere harmonisering af hvidvaskreglerne ventes i 1. kvartal 2021.
Endvidere ventes i 2. halvår 2020 et videre arbejde på en ny version af EU-metoden
til at identificere tredjelande med væsentlige svagheder i rammerne for hvidvaskbe-
kæmpelsen, den såkaldte højrisikotredjelandeliste.
Motorforsikring
Kommissionen fremsatte i maj 2018 forslag om ændring af direktiv om ansvarsfor-
sikring og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse (motorforsikringsdirek-
tivet). Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af ofre for ulykker forår-
saget af motorkøretøjer og fremme forsikringstagernes rettigheder i forbindelse
med tegning af motorkøretøjsforsikringer. Herudover skal forslaget styrke bekæm-
pelsen af kørsel med uforsikrede motorkøretøjer. Der blev i december 2019 opnået
enighed om et kompromisforslag i Rådet. Trilogforhandlingerne med Europa-Par-
lamentet ventes fortsat under det tyske formandskab mhp. enighed.
Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
I februar 2013 indledte en gruppe af EU-lande drøftelser om et forstærket samar-
bejde om en afgift på finaniselle transaktioner (FTT), uden endnu at være nået til
enighed. 10 lande deltager nu i drøftelserne
4
, og der arbejdes aktuelt med en form
for FTT, der ligner en eksisterende fransk transaktionsskat. Det er muligt, at der
under tysk formandskab også vil være en drøftelse af FTT blandt alle EU-landene.
4
Gruppen af lande bestod i 2013 af Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien,
Slovakiet og Estland. Estland meddelte i 2016, at man ikke vil deltage i det forstærkede samarbejde.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 964: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 471 om at redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under det tyske EU-formandskab i 2. halvår 2020, fra finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister