Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
2094157_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
EU’s grundlæggende værdier
og retsstatsprincippet
nuværende og kommende redskaber til håndhævelse
Sammenfatning
Medlemsstaternes overholdelse af EU’s grundlæggende værdier, herun-
der retsstatsprincippet, har i stigende grad været i fokus på europæisk
plan. I nærværende note redegøres for, hvilke muligheder EU har for at
håndhæve de grundlæggende værdier over for medlemsstaterne, og for
de overvejelser der aktuelt gøres om yderligere redskaber.
Den eksisterende artikel 7-procedure er konstrueret med henblik på at
håndtere grove
og vedvarende overtrædelser af EU’s grundlæggende
værdier. Proceduren har vist sig svær at anvende, idet det kræver en-
stemmighed i Rådet, såfremt en medlemsstat skal pålægges sanktioner.
Kommissionen gør allerede i dag brug af traktatkrænkelsessager og har
vundet sager med relevans for særligt retsstatsprincippet.
Et nyt forslag om finansielle sanktioner i sager med generaliserede mang-
ler på retsstatsområdet vil ikke kræve enstemmighed at vedtage eller an-
vende, men er begrænset i sin anvendelse af, at hjemlen for forslaget er
Finansforordningen. Det betyder, at eventuelle mangler på retsstatsområ-
det
skal have direkte betydning for EU’s budget førend der kan pålægges
finansielle sanktioner.
Dok.dato
24-10-2019
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-konsulent
EU's grundlæggende værdier
EU’s medlemsstater har forpligtet sig til at overholde EU’s grundlæggende
værdier, der fremgår af Lissabontraktatens artikel 2:
”Unionen
bygger på værdierne respekt for den menneskelige
værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten og respekt
for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer
Side 1 | 5
EU-note - 2019-20 - E 4: EU’s grundlæggende værdier og retsstatsprincippet – nuværende og kommende redskaber til håndhævelse
2094157_0002.png
der tilhører mindretal. Dette er medlemsstaternes fælles vær-
digrundlag i et samfund præget af pluralisme, ikke-forskelsbe-
handling, tolerance, retfærdighed, solidaritet og ligestilling mel-
lem kvinder og mænd.”
EU’s grundlæggende værdier har de senest år været i fokus, ikke mindst
grundet udviklingen i Ungarn og Polen. Det er blandt medlemslandene og in-
stitutionerne generelt vurderingen
1
, at der er behov for at se på, hvorledes
der bedre kan ageres på
trusler mod EU’s grundlæggende værdier.
Eksisterende redskaber
EU har i dag kun begrænsede muligheder i traktatgrundlaget for at sikre
medlemsstaternes overholdelse af EU’s grundlæggende rettigheder.
2
EU’s
grundlæggende værdier håndhæves primært gennem tre kanaler: 1) Lissa-
bontraktatens artikel 7 (der kræver enstemmighed for at pålægge sanktio-
ner), 2) traktatkrænkelsessager, samt 3) forskellige primært forebyggende in-
strumenter.
Lissabontraktatens artikel 7
Lissabontraktatens artikel 7 indeholder en række bestemmelser, der i sidste
ende gør det muligt at suspendere en medlemsstats rettigheder, der følger af
medlemskab af Unionen. Artikel 7 indeholder tre procedurer:
1) En procedure, der sigter på at identificere en
”klar
fare”
for, at en
medlemsstat
groft overtræder EU’s grundlæggende værdier.
Proce-
duren kan indledes af en tredjedel af medlemsstaterne, Europa-Par-
lamentet eller Kommissionen, og der træffes beslutning (enten en
konklusion eller en henstilling) i Rådet med fire-femtedeles flertal
3
ef-
ter godkendelse i Europa-Parlamentet.
2) En procedure, hvorved det kan konstateres, at en
medlemsstat ”groft
og vedvarende
overtræder”
EU’s grundlæggende værdier.
Procedu-
ren kan indledes af en tredjedel af medlemsstaterne eller Kommissio-
nen, og der træffes beslutning med enstemmighed i Det Europæiske
Råd efter godkendelse i Europa-Parlamentet.
3) En sanktionsmekanisme, der kan tages i brug, såfremt proceduren i
punkt 2 ovenfor er gennemført. Herved kan Rådet med kvalificeret
Se f.eks.
KOM (2019)0163
Jævnfør TEU art. 5, stk. 2 kan Unionen kun handle inden for rammerne af de beføjelser, som
medlemsstaterne har tildelt den.
3
Den berørte medlemsstat tæller ikke med i de stemmeregler, der gælder under artikel 7.
2
1
Side 2 | 5
EU-note - 2019-20 - E 4: EU’s grundlæggende værdier og retsstatsprincippet – nuværende og kommende redskaber til håndhævelse
2094157_0003.png
flertal vælge at suspendere visse af den pågældende medlemsstats
rettigheder. Det kan for eksempel være stemmeret i Rådet eller ad-
gang til EU-midler.
Proceduren efter punkt 1 ovenfor er indledt to gange: 1) Over for Polen
igangsat af Kommissionen den 20. december 2017 (begrundet
forslag),
og 2)
over for Ungarn igangsat af Europa-Parlamentet (Sargentini-rapporten). Rå-
det har siden da afviklet en høring med flere sessioner af Polen og senest
den 16. september 2019 indledt en høring af Ungarn. Der er endnu ikke truf-
fet beslutning i Rådet i nogen af de to sager. Procedurerne i punkt 2 og 3
ovenfor er ikke taget i anvendelse.
Det har således i praksis vist sig svært at anvende procedurerne efter TEU
artikel 7, idet der reelt kræves enstemmighed for at pålægge en medlemsstat
sanktioner. Polen og Ungarn har offentligt tilkendegivet, at man vil blokere
for, at den anden medlemsstat pålægges sanktioner for manglende overhol-
delse af EU’s grundlæggende værdier.
Sager ved EU-Domstolen
Juncker-Kommissionen har gentagne gange anlagt traktatkrænkelsessager i
tilfælde, hvor der konkret har kunnet rejses tvivl om konkrete reformers eller
loves forenelighed med EU’s grundlæggende værdier. Eksempler herpå om-
fatter:
-
Den 24. juni 2019 faldt der ved EU-Domstolen dom i traktatkrænkel-
sessag
4
vedrørende
den polske højesteret.
Kommissionen fik med-
hold i, at det var i modstrid med EU-retten
5
, at pensionsalderen for
højesteretsdommere blev sænket parallelt med, at den polske præsi-
dent fik bemyndigelse til, efter skøn, at tillade en højesteretsdommer
at fortsætte efter pensionsdatoen.
Den 15. marts 2018 anlagde Kommissionen en traktatkrænkelses-
sag
6
mod Polen med henvisning til at reformen af Polens almindelige
domstole underminerer adgangen til domstolsprøvelse og effektiv
retsbeskyttelse
7
og ligebehandling af mænd og kvinder
8
. Generalad-
vokaten har
den 20. juni i sit forslag til afgørelse
fastslået, at Polen
har tilsidesat sine forpligtelser på de to områder.
-
I tillæg hertil prøves en række præjudicielle forelæggelser ved EU-Domsto-
len.
4
5
C-619/18
TEU art. 19, stk. 1
6
C-192/18
7
TEU art. 19, stk. 1
8
TEUF art. 157
Side 3 | 5
EU-note - 2019-20 - E 4: EU’s grundlæggende værdier og retsstatsprincippet – nuværende og kommende redskaber til håndhævelse
2094157_0004.png
Sagerne ved EU-Domstolen har vist sig at have nogen effekt på tilstanden i
særligt Polen, hvor den polske regering efter dom ved EU-Domstolen har be-
sluttet at tilrette konkrete reformer. Traktatkrænkelsessagerne er dog be-
grænset af, at de vedrører helt konkrete forhold, f.eks. en lovændring, og ikke
den bredere situation i den enkelte medlemsstat.
Øvrige eksisterende redskaber
I 2014 vedtog Kommissionen det såkaldte
retsstatsinstrument,
som primært
tager sigte på tidlig varsling og forebyggelse. Instrumentet gør det muligt for
Kommissionen at indlede en dialog med et EU-medlemsland for at forhindre
en eskalering af systemiske trusler mod retsstatsprincippet. Instrumentet er
gennemgået i
EU-note E 16 fra 2014.
Folketingets Europaudvalg orienterede
den 24. maj 2014 Kommissionen om
sin holdning til sagen.
Retsstatsinstru-
mentet blev taget i brug af Kommissionen over for Polen, men ledte ikke til til-
fredsstillende fremskridt, hvorfor Kommissionen, jævnfør ovenfor, iværksatte
artikel 7-proceduren.
EU råder yderligere over en række andre redskaber til implementering af
retsstatsprincippet.
9
Disse bidrager primært til at sikre implementeringen af
retsstatsprincippet gennem assistance til medlemslandenes eget arbejde her-
med. Blandt eksemplerne herpå er
det europæiske semester,
EU’s årlige re-
sultattavle for retlige anliggender, CVM-mekanismen
(specifikt for Bulgarien
og Rumænien) samt
OLAF’s
arbejde med bekæmpelse af svig, korruption og
andre lovovertrædelser.
Eventuelle nye redskaber
Der pågår aktuelt et arbejde med at afsøge mulighederne for yderligere red-
skaber, der skal bidrage til at sikre, at EU’s
grundlæggende værdier overhol-
des i alle medlemslandene. Blandt de muligheder, der aktuelt er under over-
vejelse, er:
Informationsindsamling
Der pågår i Kommissionen overvejelser om en styrkelse af arbejdet med at
sikre en forståelse for udviklingen i de enkelte medlemslande. Informations-
indsamlingen vil skulle omfatte alle medlemslande, men vil kunne gøres mere
omfattende for de medlemslande, hvor der konstateres svagheder eller sær-
lige risici.
9
Se
KOM (2019)0163
for en gennemgang heraf.
Side 4 | 5
EU-note - 2019-20 - E 4: EU’s grundlæggende værdier og retsstatsprincippet – nuværende og kommende redskaber til håndhævelse
2094157_0005.png
Finansielle konsekvenser ved generaliserede mangler vedrørende
retsstatsprincippet
Kommissionen har den 2. maj 2018 fremsat forslag
10
til en forordning om be-
skyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlems-
staterne for så vidt angår retsstatsprincippet. Forslaget har hjemmel TEUF
artikel 322, stk. 1, litra a, der vedrører behovet for at fastlægge regler vedrø-
rende budgetgennemførelsen (Finansforordningen).
Såfremt forslaget vedtages, vil det blive muligt at suspendere adgangen til
EU-midler, hvis to betingelser er opfyldt: 1) Der konstateres problemer med
overholdelse af retsstatsprincippet i et medlemsland, og 2) at de problemer
påvirker
eller risikerer at påvirke
gennemførelsen af programmer og in-
strumenter finansieret af EU’s budget.
Idet hjemlen for instrumentet er Traktatens bestemmelser om Finansforord-
ningen vil instrumentet alene kunne anvendes i de tilfælde, hvor mangler på
retsstatsområdet i en medlemsstat medfører en risiko for EU’s budget.
Valget
af hjemmel betyder samtidig, at forslaget kan vedtages med den almindelige
lovgivningsprocedure.
Mens det vil kræve enstemmighed i Det Europæiske Råd at pålægge en
medlemsstat sanktioner efter artikel 7-proceduren, vil det, hvis forslaget ved-
tages uændret, kunne lade sig gøre at pålægge en medlemsstat sanktioner
ved forenklet procedure. Proceduren består i, at Kommissionen fremsætter
forslag, og der ikke findes et kvalificeret flertal i Rådet
imod
dette forslag.
Sanktioner vil skulle være proportionale med den trussel, som problemerne
udgør for EU’s budget.
Udenrigsministeren har i
svar på spørgsmål 1
vedrørende KOM(2018) 0324
redegjort for en række områder, hvor forslaget vil kunne finde anvendelse,
hvis det vedtages. Det omfatter blandt andet, hvis retsvæsenets uafhængig-
hed er bragt i fare, de relevante myndigheder ikke tilvejebringes tilstrækkelige
ressourcer til at gennemføre deres opgaver med kontrol og at relevante of-
fentlige institutioner til bekæmpelse af svig og korruption fungerer korrekt.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
10
KOM (2018)0324
Side 5 | 5