Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 242
Offentligt
2161286_0001.png
Høringsnotat vedrørende langsigtet renoveringsstrategi for støtte til renove-
ring af den nationale masse af såvel offentlige som private beboelsesejen-
domme og erhvervsbygninger
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
2. marts 2020
J nr.
2020-2915
IRK/MSC/MAG
Energistyrelsen har afholdt høring om udkast til langsigtet renoveringsstrategi for
støtte til renovering af den nationale masse af såvel offentlige som private beboel-
sesejendomme og erhvervsbygninger (LTRS) fra og med den 31. januar 2020 til og
med den 14. februar 2020.
LTRS’en
implementerer artikel 2a i EU-direktiv om bygningers energimæssige yde-
evne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/844/EU af 30. maj 2018 om
ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende:
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Industri energi (DI)
Dansk Energi (DE)
Rådet for Grøn Omstilling (RGO)
Dansk Byggeri (DB)
Danske Regioner (Regioner)
Dansk Fjernvarme (DFJ)
Synergi (Synergi)
Forbrugerrådet Tænk (TÆNK)
Energiforum Danmark (EFD)
Høringsnotatet
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene fra høringen
opdelt i afsnit knyttet til
LTRS’ens
hovedemner. Der henvises i øvrigt til de frem-
sendte høringssvar, som er vedlagt dette høringsnotat.
Kommentarer af generel politisk karakter samt forslag og kommentarer, der ikke
vedrører den aktuelle høring, indgår ikke i høringsnotatet.
Energistyrelsen
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i nedenståen-
de.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0002.png
Indledning
Synergi mener, at følgende formulering på s. 3. i udkastet til renoveringsstrategien
bør revideres fra ”Der
kan derfor ses på en målrettet indsats, hvis bygningernes
energiforbrug skal reduceres.”
til ”Der
skal derfor […]”.
Energistyrelsen fastholder formuleringen som fremsendt i høringsudkastet, da der
skal være mulighed for fleksibilitet i udformningen af den fremtidige energieffektivi-
seringsindsats i forbindelse med de politiske forhandlinger relateret til klimahand-
lingsplanen.
Køreplan for energieffektivisering: Oversigt over eksisterende og besluttede
virkemidler
DB, DI, Synergi, EDF og RGO bemærker, at udkast til Danmarks langsigtede reno-
veringsstrategi ikke indeholder nye målsætninger eller virkemidler ift. energieffekti-
viseringsområdet. Derudover påpeges det, at strategien ikke lever op til kravene i
art. 2a i bygningsdirektivet om, at strategien skal indeholde vejledende delmål,
indikatorer herfor samt en køreplan for, hvorledes man påtænker at opnå de vejle-
dende delmål. Det anføres yderligere, at dette er utilstrækkeligt, hvis Danmark skal
leve op til sine EU-forpligtelser, Paris-aftalen og regeringens og støttepartiernes 70-
procents målsætning. Dermed risikeres det, at man ikke udnytter det eksisterende
energisparepotentiale. Synergi påpeger hertil, at ved manglende ambitioner ift.
energieffektiviseringsområdet, risikeres det, at Danmark vil halte efter de andre EU-
medlemslande, hvilket bl.a. kan påvirke danske virksomheders eksportmuligheder.
Synergi anfører derudover, at de påpegede mangler i strategien medfører, at for-
ventningerne til mål og virkemidler vedr. den fremtidige energieffektiviseringsind-
sats, som skal udarbejdes i forbindelse med klimahandlingsplan, er vokset betrag-
teligt.
DB påpeger yderligere, at klimaeffekter af de beskrevne virkemidler ikke fremgår,
hvilket det bør.
Alle høringsparterne understreger i deres høringssvar, at de gerne indgår i dialog
om input til nye virkemidler samt fastsættelse af vejledende delmål og forslag til
køreplan, hvorfor der forventes en interessentinddragelse i forbindelse med klima-
handlingsplanen samt som en del af opfølgningen på klimapartnerskaberne.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar som omhandler selve rammerne for
energieffektiviseringsområdet generelt samt forslag til den fremtidige indretning af
en mulig energieffektiviseringsindsats. Energistyrelsen har noteret sig disse forslag,
men da disse elementer indgår som en del af arbejdet med klimahandlingsplanen,
vil Energistyrelsen for nuværende ikke komme med et detaljeret høringssvar for
hver af disse opfordringer. I øvrigt skal Energistyrelsen henvise til, at nogle af for-
slagene vedrører Transport- og Boligministeriets ressort. Som notificeret til EU-
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0003.png
Kommissionen i Danmarks Nationale Energi- og Klimaplan, vil Danmarks langsig-
tede renoveringsstrategi dermed ikke indeholde vejledende delmål og indikatorer
herfor samt køreplan for opnåelse af disse delmål. Disse vil dermed blive notificeret
til EU-Kommissionen efter fristen den 10. marts 2020.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet har i forbindelse med arbejdet med klima-
handlingsplanen igangsat en række klimapartnerskaber, hvor det vil være muligt for
interessenter at fremsætte forslag til en eventuel fremtidig energieffektiviserings-
indsats. Energistyrelsen opfordrer derudover høringsparterne til at benytte andre
fora til at diskutere den fremtidige udformning af en mulig energieffektivitetsindsats
fx i regi af Energisparerådet.
Ovenstående og nedenstående er derfor Energistyrelsens generelle svar på de
modtagne bemærkninger fra de relevante høringsparter.
Bygningsreglementets krav ved renovering
Synergi og DB kvitterer for, at der er igangsat et større analysearbejde vedrørende
overholdelse af kravene i bygningsreglementet, særligt da data tyder på, at det ikke
sker i tilstrækkeligt omfang, hvilket kan påvirke basisfremskrivningens antagelse
om et reduceret varmebehov frem til 2030. EDF påpeger ligeledes, at potentiale-
vurdering bygger på energimærker, dvs. beregnet forbrug og ikke målt forbrug,
men analyser viser, at der er stor forskel imellem disse to, hvorfor beregnet bespa-
relsespotentiale ikke er retvisende.
Det er Energistyrelsens forventning, at analysen foreligger i 2. halvår 2020.
RGO mener, at der bør udvikles et kontrolsystem ift. tilsyn med, om bygningsreg-
lementet overholdes, og at dette fx kan ske som en del af energimærkningsordnin-
gen.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående og tager det med i betragtningen af resul-
taterne af den kommende analyse af efterlevelse af bygningsreglementet, der for-
ventes færdig 2. halvår 2020, men henviser i øvrigt til, at dette tilhører Transport-
og Boligministeriets ressort.
Energimærkningsordningen er KEFM’s ressort.
Energieffektivisering i statens institutioner
Synergi, RGO, DB og DI påpeger, at der også bør sættes krav til kommunale og
regionale bygninger om at spare på energien i stil med de krav, der sættes til sta-
ten, hvorfor de ser frem til regeringens udspil i forhold til, hvordan de offentlige
bygninger bliver grønnere og mere energieffektive. Synergi mener yderligere, at
Danmark bør sætte et mål om en årlig renoveringsrate på 3 pct. af alle offentlige
bygninger.
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0004.png
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, herunder ift. forslag om eventuelle
yderligere virkemidler.
Indsatser i lejeboliger
DFJ påpeger, at der bør være en indsats, der sikrer, at udlejer har en interesse i at
energioptimere bygninger, herunder ift. effektiv afkøling af fjernvarmevand, og at
udgifter hertil ikke pålægges lejeren.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående og bemærker, at boliglejelovgivningen
hører under Transport- og Boligministeriets ressort.
Alment boligbyggeri
DB og Synergi bemærker, at der er brug for et substantielt løft i forhold til energire-
noverings- og effektiviseringsindsatsen i alment boligbyggeri. Synergi mener derfor,
at regeringen bør indgå en aftale med den almene boligsektor og kommunerne om
at bidrage med energibesparelser i 2030 og en løbende opfølgning på, hvordan der
sker fremskridt. Aftalen bør tage udgangspunkt i en undersøgelse af nuværende
barrierer for energieffektivisering og potentialet for middel og dybe renoveringer.
Dertil bør regeringen også komme med forslag til, hvordan energieffektivitet og
renovering af den almene boligsektor spiller sammen midlerne i Landsbyggefon-
den. DI og DB påpeger ligeledes, at der bør afsættes flere midler til Landsbygge-
fonden.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, herunder ift. forslag om eventuelle
yderligere virkemidler, da dette vil afhænge af eventuelle politiske beslutninger,
men henviser til, at reguleringen af den almene boligsektor og anvendelsen af
Landsbyggefondens midler hører under Transport- og Boligministeriet.
Synergi ser derfor frem til præsentationen af Trafik, Bygge- og Boligstyrelsens ana-
lyse af energi- og renoveringsbehovet i den almene boligsektor, der skal danne
grundlaget for de politiske forhandlinger i en kommende boligaftale om størrelsen
af renoveringsrammerne og potentialet for energieffektiviseringer.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til, at dette tilhører Trans-
port- og Boligministeriets ressort.
Afgifter
DB spørger ind til, hvad Energistyrelsen forklaring er på, at afgifter kun har haft en
begrænset effekt.
Energistyrelsen er ikke enige i, at afgifter har haft en begrænset effekt, hvilket er
beskrevet på s. 5 og 11 i høringsudkastet til
LTRS’en.
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0005.png
Energiselskabernes Energispareindsats
DB, Synergi, RGO og DI pointerer, at Danmarks energispareindsats blev reduceret
med 1 mia. kr. årligt i forbindelse med Energiaftalen fra 2018. Der opfordres derfor
til, at partierne bag Energiaftalen i forbindelse med klimahandlingsplanerne (eller
en tillægsaftale til Energiaftalen) vil styrke og øge Danmarks energispareindsats
fremadrettet bl.a. i form af yderligere midler til de nye puljer til energibesparelser i
bygninger og erhverv. Dette skal sikre, at Danmark lever op til sin energisparefor-
pligtigelse jf. artikel 7 i energieffektivitetsdirektivet.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, herunder ift. forslag om eventuelle
yderligere virkemidler, da dette vil afhænge af eventuelle politiske beslutninger.
Pulje til energibesparelser i bygninger
DB og EDF bemærker, at de afsatte midler til puljen ikke er nok sammenlignet med
udgifterne til dybe renoveringer, hvorfor en vurderet effekt på 1,2 PJ ikke vurderes
realistisk at opnå.
Energistyrelsen bemærker hertil, at puljernes overordnede udformning i forhold til
gennemførelse af energibesparelser følger af energiaftalen fra 2018 og dermed det
politiske mandat, der ligger til grund for lovforslaget. Det er på baggrund af Energi-
styrelsen faglige vurdering baseret på erfaringer med tidligere tilskudsordninger,
den viden der for nuværende forelægger, samt de afsatte midler, at det estimeres,
at puljen forventes at kunne opnå en effekt på 1,2 PJ, hvorfor dette fastholdes i
strategien.
Pulje til energibesparelser i erhverv
RGO anfører, at erhvervspuljen skal have større fokus på energirenovering af er-
hvervsbygninger generelt og ikke kun i forbindelse med projekter relateret til pro-
cesenergi. Derudover bør energieffektivisering hos SMV’er opprioriteres, således at
udbudskravene tager hensyn hertil.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til, at puljernes overordne-
de udformning i forhold til gennemførelse af energibesparelser, herunder afgræns-
ningen i forhold til procesenergi, følger af energiaftalen fra 2018 og dermed det
politiske mandat, der ligger til grund for lovforslaget. Energistyrelsen bemærker
yderligere, at der i forbindelse med fastsættelse af de nærmere vilkår i erhvervspul-
jen i form af bekendtgørelsen, der kommer i offentlig høring, vil blive forsøgt at tage
hensyn til, hvordan det eventuelt kan sikres, at puljen kommer både store, mellem-
store og små virksomheder til gavn.
Varmepumpe på abonnement
DB støtter tiltaget, og anfører, at det bør udbredes yderligere.
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0006.png
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, da dette vil afhænge af eventuelle
politiske beslutninger om eventuelle yderligere virkemidler.
Skrotning af oliefyr
DB støtter tiltaget, og anfører, at det bør afsættes yderligere midler hertil samt at
olie- og gasfyr bør udfases ifm. hushandler fra 2030.
DE bemærker ligeledes, at der skal fokuseres på udfasning af fossile brændsler til
opvarmning af bygninger.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, da dette vil afhænge af eventuelle
politiske beslutninger om eventuelle yderligere virkemidler.
BoligJob-ordning
DB og Synergi foreslår, at det bliver muligt at spare BoligJob-ordningen op over en
eks. 3-årig periode. Det vil give mulighed for, at BoligJob-ordningen kan anvendes
til større projekter og ejendomme med et dårligt energimærke. Det bør ligeledes
sikres, at midlerne fokuseres til energieffektiviseringstiltag og øvrige tiltag, som
bidrager til den grønne omstilling.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, da dette vil afhænge af eventuelle
politiske beslutninger om eventuelle yderligere virkemidler.
Lånepulje til kommuner og regioner
DB, Synergi og Regioner kvitterer for oprettelsen af en lånepulje på 100 mio. kr.
årligt til kommuners og regioners energirenovering af bygninger 2021-2024, men at
de 100 mio. kr. årligt ikke er tilstrækkeligt ift. det potentialer, der foreligger.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
RGO, DB og Synergi, mener at energirenoveringer i kommuner bør undtages fra
anlægsloftet.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen samt at dette hører under
Social- og Indenrigsministeriet samt Finansministeriets ressort.
Information, uddannelse og rådgivning
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0007.png
DFJ understreger, at der bør være større fokus på bla. installation, drift og energi-
optimering af fjernvarmeinstallationer ifm. uddannelse af VVS-installatører.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående og henviser til bl.a. de kampagner, infor-
mationsmateriale og vejledninger, som Videncenter for Energibesparelser udarbej-
der, herunder ift. fjernvarmeinstallationer. Fsva. krav til uddannelse af VVS-
installatører, så hører dette ikke under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
ressort.
Data og digitalisering
Synergi noterer, at der er eksisterende virkemidler for data og digitalisering, og at
der i forbindelse med energiaftalen 2018 blev afsat 44 mio. kr. årligt i 2021
2024
til den samlede informations- og dataindsats. Synergi mener ikke, at det vil være
tilstrækkeligt til at udnytte og udforske det fulde potentiale som bl.a. tekniske byg-
ningsløsninger muliggør i forhold til at nedbringe energiforbruget.
DE og Synergi bemærker, at renoveringsstrategien derfor bør inkludere nye virke-
midler i forhold til blandt andet smart buildings og bygningsautomatisering. DE
fremfører derudover, at der skal være et øget fokus på fleksibelt energiforbrug,
udvikling af ladestanderinfrastrukturen og samspillet mellem bygninger og energi-
systemet som i stigende grad vil være baseret på fluktuerende vedvarende energi.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, da dette vil afhænge af eventuelle
politiske beslutninger om eventuelle yderligere virkemidler.
Videncenter for Energibesparelser i Bygninger
DB bemærker, at det er et vigtigt værktøj ift. vidensgrundlag på energieffektivise-
ringsområdet.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående.
Sparenergi.dk
DB støtter tiltaget, og anfører, at det bør udbredes yderligere i sammenhæng med
andre virkemidler.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen, da dette vil afhænge af eventuelle
politiske beslutninger om eventuelle yderligere virkemidler.
Foranstaltninger der bidrager til at afhjælpe energifattigdom
DB anfører, at beskrivelser vedr. varmetillæg, enkeltydelser og særlig støtte ikke
bør fremgå af renoveringsstrategien.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0008.png
Det er et krav i bl.a. EU-direktivet for bygningers energimæssige ydeevne, at med-
lemslandene skal beskrive initiativer og lignende, der søger at håndtere energifat-
tigdom, hvorfor disse afsnit er med i høringsudkastet til Danmarks langsigtede re-
noveringsstrategi.
Finansielle instrumenter
DB og synergi bemærker, at der bør iværksættes fornyet arbejde med inddragelse
af den finansielle sektor ift. investeringer i energieffektivseringsindsatser, herunder
bla. for at afklare evt. barriere for at private investorer kan foretage privatfinansie-
rede energirenoveringsprojekter i kommunale institutioner. DB påpeger derudover,
at de skal være en kobling til energimærkningsordningen.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
SYNERGI er dertil kritisk
overfor følgende formulering i bilag 5 ”Implementerings-
oversigt over den langsigtede renoveringsstrategi fra 2014/2017”, hvor det fremgår,
at ”Efter
nærmere analyse er det ikke fundet hensigtsmæssigt at udvikle i statslig
regi nye modeller for gennemførelse af energirenoveringer med garantistillelse”.
SYNERGI opfordrer til at igangsætte nye undersøgelser set i lyset af passagen i
finansloven 2020, der etablerer nye muligheder for finansiering af energirenovering
i private boliger, ”[…]
hvorvidt DGIF inden for
sin formålsramme, herunder kom-
mercielle krav, kan udvide sit aktivitetsområde til at omfatte energirenoveringer i
private boliger.”
SYNERGI opfordrer også til at en ny undersøgelse medtager og
undersøger klimapartnerskabernes anbefalinger til finansiering.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
Afledte effekter
RGO, DI, TÆNK og Synergi bemærker, at NEB tages med i den samlede priorite-
ring af elementerne i den langsigtede renoveringsstrategi, og at der bør gøres en
ekstra indsats for at sikre grønne og sunde danske skoler og daginstitutioner i
2030. Synergi henstiller derudover, at der indføres indeklimakrav for bl.a. luftkvali-
tet, termisk komfortniveau, dagslys og akustiske forhold for alle relevante bygnings-
typer, samt at energimærket for offentlige bygninger styrkes og fremadrettet inde-
holder indeklimaparametre, der gøres lettilgængeligt for bygningens brugere, så
blandt andet forældre kender til skolens klimaaftryk og indeklima.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen. Derudover bemærker Energistyrel-
sen, at NEB er behandlet i et eksternt litteraturstudie, som beskrevet på s. 18 i hø-
ringsudkast til renoveringsstrategien. Dette forventes offentliggjort ifm. notificerin-
gen af den langsigtede renoveringsstrategi. NEB er værdisat pba. af dette studie.
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161286_0009.png
Klimahandlingsplan, energieffektivisering og vejledende delmål
Synergi henviser til EU-kommissionens henstilling til Danmark d. 18. juni 2019 om:
”Væsentligt
øge sin ambition om reduktion af både det endelige og det primære
energiforbrug i 2030 med henblik på behovet for at øge indsatsniveauet og nå Uni-
onens 2030-mål for energieffektivitet. Foreslå mere ambitiøse politikker og foran-
staltninger, der kan kompensere for de sandsynlige virkninger af betydeligt reduce-
rede finansieringsniveauer for energieffektivitet og for de aftalte reducerede energi-
afgifter, og som kan give yderligere energibesparelser inden 2030. Inkludere nye
foranstaltninger, der er udformet og i stand til at skabe de energibesparelser, der
kræves i henhold til artikel 7 i direktiv 2012/27/EU.”.
Synergi mener på baggrund af
ovenstående, og det nuværende udkast til Danmarks langsigtede renoveringsstra-
tegi, at energispareindsatsen er for uambitiøs, hvis ikke der opstilles nye mål, poli-
tikker og foranstaltninger. Synergi bemærker også, at Danmarks energieffektivise-
ringsindsats i sin nuværende form ikke er tilstrækkelig til at opfylde artikel 7 i ener-
gieffektiviseringsdirektivet med reelle energibesparelser.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
DE mener ikke, at et delmål er en effektiv måde at opnå en omkostningseffektiv
grøn omstilling på, samt at implementeringen af evt. delmål kan kompromittere den
ambitiøse klimamålsætning, da man kan risikere af fremme energieffektiviseringstil-
tag uden en egentlig klimaeffekt, hvorfor art. 2a i bygningsdirektivet ift. vejledende
delmål bør minimumsimplementeres.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
DE bemærker yderligere, at fokus i strategien bør være på at udfase fossile
brændsler til opvarmning af bygninger.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
DB, DI, Synergi, EDF og RGO opfordrer regeringen til hurtigst muligt i forbindelse
med klimahandlingsplanerne at fremsætte nye virkemidler og initiativer, inddrage
klimapartnerskabernes anbefalinger og se Danmarks langsigtede renoveringsstra-
tegi som en integreret del af sektorstrategien for byggeri og industri samt opfyldel-
sen af den europæiske energispareforpligtigelse jf. artikel 7.
Energistyrelsen noterer sig ovenstående, men henviser til de indledende bemærk-
ninger om arbejdet med klimahandlingsplanen.
Side 9/9