Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del Bilag 113
Offentligt
2188462_0001.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
COVID-19 og flygtninge og migranter i europæisk sammenhæng
Generelle implikationer af COVID-19 for flygtninge og migranter
Adgang til asyl:
En helt overordnet bekymring, afledt af COVID-19 situationen, er restriktioner i
forhold til adgangen til at søge asyl. I nogle europæiske lande er adgang til asyl officielt suspenderet,
mens det i andre lande i praksis ikke er muligt at blive registreret. I nogle lande betyder manglende
asylregistrering, at asylansøgere ikke får adgang til indkvartering og sundhedsydelser, mens
konsekvensen i andre lande er, at asylsagen ikke behandles. Derudover kan lukkede grænser
som
f.eks. i Italien og Malta
i yderste konsekvens medføre refoulement.
Langsigtede økonomiske og sociale konsekvenser:
I Europa såvel som andre lande, forventes den
økonomiske krise i kølvandet på COVID-19-krisen at ramme udsatte grupper sårligt hårdt, herunder
flygtninge, asylansøgere og migranter.
Narrativ om flygtninge og migranter:
DRC er bekymret over den politisering og det narrativ, som
forbinder asylansøgere, flygtninge og migranter med smittespredning
også i dansk kontekst. Sådan
retorik kan medføre yderligere stramninger og restriktioner, som sætter en allerede sårbar gruppe i
en endnu vanskeligere situation. Desuden har vi i den tidlige fase af Covid-19-udbruddene i enkelte
lande, f.eks. Bosnien og Herzegovina (BiH) kunne iagttage narrativer, som har identificeret migranter
som dem, som har medvirket til at bringe smitten til de pågældende land.
Eksempler fra DRC programlande:
Serbien:
Indsamling af biometriske data er suspenderet, hvilket i praksis betyder, at ingen
asylansøgninger registreres.
Grækenland:
Adgang til asyl har de facto været hindret af COVID-19-relateret suspendering af
de græske asylmyndigheders aktiviteter, som ind til videre er i kraft indtil den 15 maj 2020. En
væsentlig konsekvens af suspenderingen er at asylansøgere ikke kan få tildelt
socialsikringsnummer, som giver adgang til sundhedsydelser og medicin. Fornyelse af
dokumenter kan i princippet gøres online, men ser indtil videre ikke ud til at fungere.
Italien:
Asylregistreringer er ikke officielt suspenderet, men er i praksis ikke muligt, da
asylmyndighederne ikke er tilgængelige. Desuden har den italienske regering underrettet det
tyske udenrigsministerium om, at det på grund af COVID-19 har lukket sine havne for de tyske
redningsfartøjer, selv når omfordelingsaftaler er på plads med andre EU-medlemslande. Også
Malta har lukket sin havn for redningsfartøjer. I løbet af de seneste dage er fire både med
flygtninge og migranter, som er rejst fra
Libyen,
kæntret, fordi de ikke kunne få adgang til en
sikker havn i EU.
Medier rapporterer
således om en båd med over 60 mennesker, som blev efterladt i den
maltesiske SAR zone, på trods af gentagne forsøg fra NGO’er på at alarmere kystvagten. Efter
adskillige dage på havet blev de overlevende samlet op d. 15 april af et kommercielt skib. 12
personer var omkommet. De resterende 51 blev overdraget til den libyske kystvagt og sendt
tilbage til detention i Libyen.
DRC har sammen med en lang række andre aktører delt konkrete anbefalinger med de
italienske myndigheder, om hvordan man med en række foranstaltninger sikkert kan modtage
flygtninge og migranter reddet til søs. Se desuden fælles statement vedr. situationen på den
centrale middelhavsrute:
Joint statement by IRC, MMC and DRC
(10 april 2020)
Dublin-overførsler:
Lukkede grænser i Europa påvirker de såkaldte Dublin-overførsler, som både i
Danmark såvel som i andre EU-medlemslande er midlertidigt suspenderet. DRC yder retshjælp til
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Henvendelse fra DRC - Dansk Flygtningehjælp vedr. generelle implikationer af COVID-19 for flygtninge og migranter
2188462_0002.png
asylansøgere i Dublin-proceduren, og vi oplever derfor konsekvenserne en suspendering af Dublin-
overførsler har for asylansøgere.
I dansk kontekst anbefaler DRC følgende:
For asylansøgere, som allerede er i Danmark og har bedt om at få deres asylsag behandlet her,
mener DRC, at de danske myndigheder bør sikre effektiv adgang til asylproceduren ved at
genoverveje Dublin-forordningens diskretionære klausuler og lade ansøgerne få deres asylsag
behandlet i Danmark.
For asylansøgere, som er i processen med at blive genforenet med familie i Danmark, såkaldte
Dublin-ind-sager, mener DRC, at Dublin-overførsler skal gennemføres. Hensynet til barnets
tarv og familiens enhed bør sidestilles med øvrige anerkendelsesværdige formål, som tillader
indrejse i Danmark.
Genbosætning af flygtninge og omfordeling af asylansøgere:
UNHCR og IOM har meddelt at genbosætningsprogrammer indstilles indtil videre. Det forlyder
fra DG HOME at genbosættelse sandsynligvis ikke vil finde sted før til efteråret. Helt
overordnet er det bekymrende at indstille genbosættelser, da disse er målrettet de mest
sårbare flygtninge.
Som regel vil UNHCR have identificeret genbosætning som den eneste varige løsning for disse
flygtninge, fordi de ikke har mulighed for at blive lokalt integreret i det land, som de er flygtet
til. Samtidig kan de lande, som flygtningene opholder sig i, have svage sundhedssystemer og
risikoen for yderligere COVID-19-smittespredning er dermed forøget, hvis disse lande ikke får
den nødvendige støtte som fx genbosætning.
Det er afgørende, at velfungerende lande, som kun modtager få asylansøgere, såsom Danmark,
viser solidaritet og støtter lande, som modtager mange flygtninge og migranter. DRC opfordrer
derfor til, at EU-medlemslande både forøger antallet af genbosatte flygtninge til EU samt
omfordeler asylansøgere fra Grækenland.
Som del af en aftale om evakuering af op til 1.600 uledsagede børn ledt af Europa--
Kommissionen i marts 2020, og støttet af otte EU-medlemslande, er den første gruppe
uledsagede børn nu blevet evakueret til Luxemburg. Den næste gruppe forventes at blive
evakueret til Tyskland i denne weekend.
DRC appellerede allerede sidste år til de danske myndigheder om at bidrage til evakueringen af
uledsagede børn fra de græske øer, og vil med den nye situation gentage appellen. DRC mener,
at Danmark hurtigst muligt bør deltage i sådanne omfordelingsordninger, og konkret bistå
med at modtage og asylsagsbehandle sager vedrørende uledsagede mindreårige børn, som står
i en helt uholdbar og farlig situation på øerne i Grækenland.
DRC mener,
at man fuldt forsvarligt kan fortsætte genbosættelser og omfordeling ved at følge
sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Vi er på linje med FRA, som fornyeligt har udgivet
retningslinjer for omfordeling af børn fra Grækenland.
Se også Open Letter:
Renew Efforts to Relocate Unaccompanied Children
(3 april 2020)
Flygtninge og migranters muligheder for at skabe en indkomst:
Mange steder i EU og EU's nabolande levede store grupper af flygtninge og migranter i forvejen
på et eksistensminimum med ringe adgang til f.eks. jobmarkedet. Det er afgørende, at DRC’s
målgruppe medtænkes i såvel de økonomiske genopretningsplaner i de enkelte lande samt i
EU's eventuelle hjælp til nabopartnerlande såsom Serbien og BiH, så de ikke yderligere
marginaliseres eller oplever diskrimination i forhold til muligheden for selvforsørgelse.
For flygtninge i Grækenlands vedkommende er en forudsætning for, at landet kan skabe plads i
overfyldte flygtningelejre, at relevante integrationsprogrammer med fokus på bolig,
selvforsørgelse og social integration accelereres.
2/3
UUI, Alm.del - 2019-20 - Bilag 113: Henvendelse fra DRC - Dansk Flygtningehjælp vedr. generelle implikationer af COVID-19 for flygtninge og migranter
2188462_0003.png
Særlige bekymringer ift. flygtningelejre i Europa
Restriktioner på bevægelsesfrihed gælder helt generelt i de europæiske lande, men rammer flygtninge
i udsatte lejre og centre hårdt. Flygtninge og migranter er særligt udsatte som følge af COVID-19-
krisen, også i Europa. Forhold i lejre og uformelle bosættelser gør afstand og hygiejne vanskeligt, og i
mange tilfælde er adgangen til sundhedsydelser begrænset. Virussen udstiller og forværrer desuden
de humanitære kriser ved EU’s eksterne grænser, som er resultatet af de seneste års restriktive asyl-
og migrationspolitik i Europa som f.eks. på de græske øer, ved grænserne mellem Kroatien og BiH og
Serbien og Ungarn samt i det Centrale Middelhav.
Bosnien og Herzegovina (BiH)
har indført bevægelsesrestriktioner i alle migrant- og
flygtningecentre. Flere af centrene (Blazuj og Miral) er i øjeblikket overfyldte, hvilket
forværrer smitterisikoen for både flygtninge og personale, der arbejder i centrene. Adgangen
til generel sundhedspleje og tjenester er med corona-krisen blevet yderligere begrænset i BiH,
da brugen af sundhedsinstitutioner er begrænset til akutte aktiviteter relateret til COVID-19.
Der er for nuværende ingen konfirmerede COVID-19 tilfælde i centrene i BiH.
I
Italien
har ny lovgivning betydet en ændring i modtagelsesstrukturen mod modtagelse i
store opsamlingscentre. Store centre er ikke hensigtsmæssigt ift. beskyttelse mod
smittespredning, og
DRC anbefaler
sammen med en række andre aktører at genindføre
mindre modtagefaciliteter.
Derudover har DRC i sit fortalerarbejde fokus på de mange uden for den officielle
modtagestruktur med irregulær status, der lever på gaden eller i uformelle bosættelser, og
som er sårbare over for smitte og mangler adgang til sundhedsservices.
Grækenland:
Situationen på de
græske øer
med ekstremt overfyldte lejre har over flere år
været desperat. Corona-krisen har med al tydelighed udstillet nødvendigheden af akut at få
flygtninge flyttet til værdige og sikre forhold. Dels ved overførsel til indkvartering på
fastlandet, og dels igennem omfordeling til andre EU-medlemslande.
De allermest sårbare asylansøgere bliver i øjeblikket flyttet til fastlandet, men det foregår
langsomt, fordi kapaciteten på fastlandet også er begrænset. Antallet af omfordelte
asylansøgere fra Grækenland er også meget lavt og kan derfor ikke lette presset på de græske
myndigheder med mindre flere EU-medlemslande melder sig.
DRC har igennem flere år advokeret for ordentlige modtagelsesforhold. Den stadigt forværrede
situation på de græske øer bør give anledning til øjeblikkelig handling i form af evakuering og
omfordeling af asylansøgere fra de overfyldte lejre.
Der er for nuværende ikke konstateret nogen tilfælde i lejrene på øen, men dog seks tilfælde
blandt lokalbefolkningen på Lesvos.
fastlandet
er der nu fire flygtningelejre med COVID-19 tilfælde (Malakasa gamle og nye
site, Ritsona, Koutsochero og Kleidi)
alle under karantæne. Den nationale
sundhedsorganisation (EODY) har tilsyneladende nægtet at komme ind på Ritsona site af
sikkerhedsmæssige årsager, da der har været demonstrationer.
DRC samarbejder med myndighederne om at oprette isoleringsfaciliteter i de lejre, hvor vi er
tilstede, og er også blevet bedt om at levere beskyttelsesudstyr og termometre til
sundhedsaktørerne (EODY).
DRC anbefaler
at der sikres øget personale til at håndtere situationen, da hurtig og effektiv
response er vigtigt for at undgå smittespredning.
Se yderligere statement fra DRC Grækenland:
The protection of refugees is necessary for an effective
COVID-19 response in Greece
(14 april 2020)
3/3