Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2139280_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. januar 2020
MFVM 010
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 114 (EUU alm. del) stillet
den 8. januar 2020 efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 114
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”De høster landbrugsstøtten: Oligarker og populister malker
EU for milliarder”, www.berlingske.dk, den 8. januar 2020, og herunder besvare
følgende spørgsmål:
- Er det korrekt som anført i artiklen, at EU's landsbrugsprogram udnyttes af antidemokratiske kræf-
ter?
- Er det korrekt, at landbrugsstøtten i ni lande bevidst er uigennemsigtig og på groveste vis undermi-
nerer EU’s miljømål, og at processen
er dybt plaget af korruption?
- Vil regeringen i EU-regi
bringe størrelsen af EU’s landbrugsstøtte, der udgør 40 procent af det sam-
lede budget, på bordet og arbejde for, at landbrugsstøtteordningerne mindskes og i det mindste gøres
demokratiske og gennemsigtige?
(Link til artikel: https://www.berlingske.dk/internationalt/de-hoester-landbrugsstoetten-oligarker-
og-populister-malker-eu-for.)”
Svar
Artiklen fokuserer især på køb og salg af landbrugsjord i en række
af EU’s medlemsstater.
Som nævnt i
tidligere svar til Folketinget er reglerne for køb og salg af landbrugsarealer i de enkelte medlemsstater
ikke reguleret af EU. Køb og salg af landbrugsjord er et nationalt anliggende, og det er derfor ikke
umiddelbart muligt fra dansk side at verificere, hvorvidt de processer, der er beskrevet i artiklen, er
gengivet korrekt.
Det fremgår ikke i artiklen, hvordan landbrugsstøtten i ni medlemsstater bevidst er uigennemsigtig
eller på groveste vis underminerer EU’s miljømål. Der nævnes en række
medlemsstater, men ikke ek-
splicit hvilke ni medlemsstater, der er tale om. Det er således ikke muligt på dette grundlag at vurdere
udsagnet. Det er klart, at hvis det er korrekt, at der er tale om svindel, så skygger den slags sager ikke
bare over brugen af EU's landbrugsstøttemidler, men over brugen af EU-midler og dermed også skat-
teborgernes penge generelt. Det skal tages dybt alvorligt. Korrekt forvaltning og kontrol af EU-midler
er et fælles ansvar mellem EU’s medlemsstater
og Kommissionen. Hvis der er tale om svindel med EU-
midler, har regeringen tiltro til, at OLAF, som er EU’s
kontor for bekæmpelse af svindel, vil tage rele-
vante sager op.
Med henblik på at realisere regeringens centrale mål om et samlet udgiftsniveau på 1,00 % af EU’s BNI
ønsker
regeringen en modernisering af EU’s budget med en bevægelse væk fra de traditionelle udgifts-
områder, såsom landbrug og strukturfonde, og et større fokus på fælles europæiske udfordringer og
muligheder som for eksempel klima, migration og forskning.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om ministerens kommentarer til artiklen "De høster landbrugsstøtten: Oligarker og populister malker EU for milliarder, www.berlingske.dk, den 4. januar 2020, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling, kopi til udenrigsministeren
Det bemærkes, at budgetkategorien, der indeholder EU’s fælles landbrugspolitik i denne budgetperi-
ode udgør i underkanten af 40 % af EU’s budget.
I Kommissionens forslag til budget for 2021-2027 ud-
gør denne kategori i underkanten af 30 %. Heraf udgør den direkte støtte, som artiklen primært om-
handler, ca. 75-80
%. De tal, der fremgår af artiklen, indeholder således også landdistriktsstøtte, EU’s
miljøprogram (LIFE)
og EU’s Hav-
og Fiskerifond.
Hvad angår gennemsigtighed omkring landbrugsstøtten bemærkes det, at EU-reglerne stiller krav om
offentliggørelse af alle støttemodtagere, der modtager mere end 1.250
€.
Det sker på en måde, der sik-
rer overholdelse af databeskyttelseslovgivningen. Oplysningerne er offentligt tilgængelige i to år. Det
sker for at styrke offentlighedens kendskab til og forståelse for, hvordan EU-midler bliver anvendt.
I forhold til EU’s budget generelt
er det centralt,
at EU’s grundlæggende
værdier respekteres af alle
medlemsstater. Derfor støtter regeringen Kommissionens forslag om et nyt budgetinstrument for så
vidt angår overholdelse af retsstatsprincippet. Det er både hensigtsmæssigt og rimeligt, at der etable-
res en stærkere sammenhæng mellem efterlevelse af retsstatsprincippet og konsekvenser heraf i rela-
tion til gennemførelsen af
EU’s budget.
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
2