Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2099654_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. november 2019
MFVM 930
Mogens Jensens besvarelse af spørgsmål 12 (EUU alm. del) stillet den 9. oktober 2019 efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde danske
såvel som hollandske og belgiske fiskefartøjer at anvende bomtrawl i den danske del af Nordsøen
og Skagerrak, både inden og uden for 12 sømilezonen, og særligt i og omkring Natura 2000-
områderne, som f.eks. Store Rev, Gule Rev, Lønstrup Rødgrund, Thyborøn Stenvolde m.fl.”
Svar:
Muligheden for at forbyde danske såvel som nederlandske og belgiske fiskefartøjer at anvende
bomtrawl i den danske del af Nordsøen og Skagerrak, både inden og uden for 12 sømilezonen
knytter sig til en række bestemmelser i den fælles fiskeripolitik.
Bomtrawl er i Nordsøen og Skagerrak lovlige fiskeredskaber i henhold til forordningen om tekni-
ske regler for fiskeriet ((EU) 2019/1241). En ny forordning for tekniske regler trådte i kraft den
14. august 2019. Det må således forventes, at der går en længere årrække, inden selve forordnin-
gen tages op til revision. I forordningen findes en række regionale bilag, der blandt andet fastsæt-
ter regler for udformningen af fiskeredskaber, og hvor forskellige redskaber ikke må anvendes i
de forskellige havområder.
Hvis man skal forbyde bomtrawl uden for 12 sømilezonen i eksempelvis Nordsøen og Skagerrak
gennem ændringer i de ovenfor nævnte bilag, fastsætter forordningen om de tekniske regler en
række betingelser herfor. Forordningen om den fælles fiskeripolitik ((EU) 2013/1380) indeholder
en række regler om processen for, hvordan bestemmelserne i bilagene kan ændres i regionale
procedurer. De regionale fiskeriforvaltningssamarbejder kan således fremsende fælles henstillin-
ger til Kommissionen, der kan udstede delegerede retsakter på baggrund af disse fælles henstil-
linger.
Kan der ikke opnås enighed om en fælles henstilling inden for rammerne af det regionale samar-
bejde, kan Kommissionen forelægge et forslag til passende foranstaltninger. Denne mulighed må
forudsættes at kræve en stærk videnskabelig dokumentation og være i samklang med grundfor-
ordningens principper
herunder at sådanne foranstaltninger ikke må være diskriminerende.
Inden for 12 sømil langs den jyske vestkyst op til Hirtshals indebærer en såkaldte rødspættekasse
(et område med fiskerirestriktioner for at beskytte opvæksten af rødspætter, jf. tekniske regler for
fiskeriet), at fiskeri med større bomtrawlsfartøjer ikke er tilladt. Nederlandske og belgiske
bomtrawlere, der normalt fisker i Nordsøen og Skagerrak har dermed kun i området mellem
Hirtshals og Skagens Gren mulighed for at fiske med bomtrawl mellem 4 og 12 sømil fra kysten.
Denne rettighed til at fiske ind til 4 sømil fra kysten er en historisk rettighed, der er anført i
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvorvidt Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde fiskefartøjer at anvende bomtrawl i den danske del af Nordsøen og Skagerrak, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling, kopi til udenrigsministeren
grundforordningen. I det omfang man fra dansk side måtte ønske at forbyde fiskeri med bestemte
redskaber inden for 12 sømil fra kysten i dette område også gældende for andre landes fiskere,
skal Kommissionen, medlemsstater, der har fiskeriinteresser i området og det rådgivende råd for
Nordsøen høres.
Et udkast til foranstaltninger skal være ledsaget af en begrundelse, der blandt andet
påviser, at foranstaltningerne er ikke-diskriminerende.
Det er også en forudsætning, at EU ikke
allerede har truffet foranstaltninger, der specifikt behandler det pågældende problem. Det er ikke
fuldstændig klart, hvordan sidstnævnte betingelse konkret skal fortolkes. Hvis man imidlertid
derfor skulle gå den vej, ville det være nødvendigt at spørge Kommissionen vedrørende fortolk-
ningen.
I de udpegede Natura 2000-områder Store Rev, Gule Rev, Jyske Rev, Lønstrup Rødgrund og
Thyborøn Stenvolde er arbejdet med at gennemføre den nødvendige fiskeriregulering i tilknyt-
ning til revene igangsat tidligere på året. Det forventes, at den regionale proces omkring fiskerire-
guleringen igangsættes i slutningen af 2019. Udgangspunktet for denne fiskeriregulering vil være
at fiskeri med alle bundslæbende redskaber, herunder også bomtrawl vil blive forbudt på revene i
områderne og i en bufferzone omkring de kortlagte rev.
Anvendelsen af bestemmelser, der kan tages i anvendelse i særligt hastende tilfælde, eller hvis
bevarelsen af havets biologiske ressourcer er alvorligt truet som følge af fiskeriaktiviteter jf.
grundforordningens artikel 12 og 13, er behandlet i besvarelse af § 20 spørgsmål S 177 af 6. sep-
tember 2019, som jeg henviser til. Som det fremgår af besvarelsen, vil der blive taget kontakt til
Kommissionen med henblik på at drøfte mulighederne for at iværksætte hasteforanstaltninger.
Det kan i øvrigt oplyses, at der er igangsat et arbejde omkring udpegning af beskyttede områder i
medfør af havstrategidirektivet i Nordsøen og den centrale Østersø. I den sammenhæng vil der
også blive taget stilling til, i hvilket omfang der skal indføres regulering af fiskeriet, herunder også
eventuelle forbud mod bundslæbende redskaber mv.
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
2