Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2156751_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 5. februar 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 141 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sø-
ren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 141:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten inden
for specifikke sektorer som fx bygge- og anlægsbranchen, kan indføre forbud mod
at vikarbureauer udstationerer vikarer fra andre EU-lande til at arbejde i Danmark.”
Svar:
Det er anerkendt i EU-retten, at vikarbureauarbejde er et særligt sensitivt område.
Fx er tjenesteydelser i forbindelse med vikarbureauer undtaget fra servicedirekti-
vet, men det vil være i strid med princippet om fri bevægelighed for tjenesteydelser
at indføre et særskilt forbud mod vikarer fra andre EU-lande.
Selv om tjenesteydelser i forbindelse med vikarvirksomhed falder uden for service-
direktivet, vil restriktioner stadig kunne være uberettigede efter EU-retten i øvrigt,
særligt traktatens bestemmelser om fri bevægelighed for tjenesteydelser.
Følgende fremgår af præambelbetragtning (19) i direktiv 96/71/EF om udstatione-
ring af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser:
”medmindre
andet er fastsat i andre bestemmelser i fællesskabsretten, medfører
dette direktiv ikke en forpligtelse til at anerkende vikarbureauer juridisk, og det
forhindrer heller ikke, at medlemsstaterne anvender egne love om tilrådighedsstil-
lelse af arbejdskraft og om vikarbureauer på virksomheder, der ikke er etableret på
deres område, men arbejder dér i forbindelse med udveksling af tjenesteydelser;”.
Artikel 4, stk. 1, i direktiv 2008/104/EF om vikararbejde lyder således:
”Forbud mod og restriktioner i anvendelsen af vikararbejde kan kun begrundes i
almene hensyn til især beskyttelse af vikaransatte og krav til sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen eller i behovet for at sikre et velfungerende arbejdsmarked og
forebygge misbrug.”
27. februar 2020
J.nr.
2020 - 1224
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om forbud mod at vikarbureauer udstationerer vikarer fra andre EU-lande til at arbejde i Danmark, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Af bestemmelsens stk. 4 fremgår, at stk. 1 ikke berører nationale krav til vikarbu-
reauer for så vidt angår registrering, udstedelse af tilladelse, godkendelse, finan-
sielle garantier eller tilsyn.
At ikke enhver restriktion er tilladt, selvom den gælder uden forskel for alle virk-
somheder, fremgår bl.a. af EU-Domstolens dom i sagen C-397/10. Ifølge dommen
var det ikke berettiget, at region Bruxelles i lovgivningen stillede et generelt krav
om, at vikarbureauer, der opererede i region Bruxelles, skulle have en bestemt ret-
lig form, og have som eneste selskabsformål at stille arbejdstagere til rådighed.
Under sagen oplyste Belgien, at reglerne ville blive ændret. Allerede fordi Belgien
således ikke kunne begrunde reguleringen med et tvingende hensyn, var kravene
udtryk for en uberettiget restriktion for udenlandske vikarbureauer, der havde en
anden retlig form, og/eller som ikke kun havde som formål at stille arbejdstagere til
rådighed.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2