Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2159951_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2020
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2020-0032/06-0106
1392632
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 152 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Nick Hækkerup
/
Maiken Bøgelund Bek
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm., om EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) medfører, at danske lokalarkiver ikke længere må sætte navne eller datoer på de billeder og historier, som lokalarkiver over hele Danmark lægger op på hjemmesiden www.arkiv.dk, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 152 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at EU’s databe-
skyttelsesforordning (GDPR) medfører, at danske lokalarkiver
ikke længere må sætte navne eller datoer på de billeder og hi-
storier, som lokalarkiver over hele Danmark lægger op på hjem-
mesiden www.arkiv.
dk, jf. artiklen ”EU-regler
spænder ben for
lokalarkiver
slut med at vise gamle skolefotos med navne og
årstal” (TV2-Øst,
den 28. december 2019). I bekræftende fald
bedes ministeren i forlængelse heraf oplyse, om Danmark i
overensstemmelse med EU-retten ville kunne fortolke eller æn-
dre reglerne, således at det fremadrettet vil være muligt.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Da-
tatilsynet.
Det fremgår bl.a. af Datatilsynets udtalelse, at databeskyttelsesreglerne ikke
udelukker, at lokalarkiver kan tilføje personoplysninger til de billeder og
historier, som lokalarkiverne offentliggør på hjemmesiden www.arkiv.dk.
Datatilsynets nærmere begrundelse fremgår i det følgende:
”1.
For at overholde databeskyttelsesreglerne skal lokalarki-
verne bl.a. kunne identificere et lovligt grundlag for behandling
af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, for behandling af personoplysninger til arkivformål.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, vil behand-
ling af personoplysninger bl.a. kunne ske, hvis den registrerede
har givet samtykke til behandling af sine personoplysninger til
et eller flere specifikke formål (litra a), eller hvis behandling er
nødvendig for, at den dataansvarlige eller en tredjemand kan
forfølge en legitim interesse, medmindre den registreredes inte-
resser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der
kræver beskyttelse af personoplysninger, går forud herfor, navn-
lig hvis den registrerede er et barn (litra f).
Databeskyttelsesreglerne udelukker således ikke, at lokalarkiver
kan tilføje personoplysninger til de billeder og historier, som lo-
kalarkiverne offentliggør på hjemmesiden www.arkiv.dk.
Der følger imidlertid en række grundlæggende principper af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 5, der altid skal overholdes
ved behandling af personoplysninger, herunder artikel 5, stk. 1,
litra c, hvorefter personoplysninger skal være tilstrækkelige, re-
levante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm., om EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) medfører, at danske lokalarkiver ikke længere må sætte navne eller datoer på de billeder og historier, som lokalarkiver over hele Danmark lægger op på hjemmesiden www.arkiv.dk, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
formål, hvortil de behandles (»dataminimering«). Lokalarki-
verne skal derfor (løbende) overveje, hvilke personoplysninger
det er nødvendigt at offentliggøre.
2.
Datatilsynet finder i øvrigt anledning til at bemærke, at for så
vidt angår behandling af oplysninger om afdøde personer, følger
det af databeskyttelseslovens § 2, stk. 5, at loven og databeskyt-
telsesforordningen finder anvendelse på oplysninger om afdøde
personer i 10 år efter vedkommendes død. Hvis der er tale om
oplysninger om personer, der er afgået ved døden for over 10 år
siden, finder de databeskyttelsesretlige regler således ikke an-
vendelse.”
3