Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2198247_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 26. maj 2020
J. nr. 2020-4869
Europaudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 19. maj stillet mig følgende spørgsmål (EUU alm.
del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten
Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 219:
I 2018 lovede Kommissionens daværende formand, at det skulle være slut med
at skifte mellem sommer- og vintertid ("EU-chef: Det skal være slut med at
stille urene", Altinget, den 31. august 2018). Vil ministeren redegøre for, hvad
der siden er sket, og om ministeren forventer, at Danmark kan hjemtage dette
område til egen beslutning?
Svar:
Kommissionen fremlagde den 12. september 2018 forslag om at afskaffe de sæ-
sonbestemte tidsomstillinger og ophævelse af direktiv 2000/84/EF.
Kommissionen havde som bekendt en meget ambitiøs tidsplan for behandling
af forslaget, idet det blev foreslået, at direktivet skulle gennemføres senest den
1. april 2019. Forventningen var derfor, at forslaget skulle opnå generel indstil-
ling på ministerrådsmødet i december 2018.
Et flertal af EU’s medlemslande var enige om, at der var behov for mere tid til
at behandle forslaget.
Flere medlemslande, herunder Danmark, har under forhandlingerne i Rådet gi-
vet udtryk for, at der var behov for Rådets Juridiske Tjenestes vurdering af for-
slaget, før forslaget kunne blive fremmet i Rådet. Rådets Juridiske Tjeneste har
i juni 2019 vurderet, at forslaget ikke var tilstrækkelig begrundet.
Forventningen er derfor, at det vil være nødvendigt for Kommissionen at fore-
tage en konsekvensanalyse af forslaget, før forslaget vil kunne forsøges frem-
met i Rådet.
I den forbindelse er det værd at nævne, at Folketingets Europaudvalg den 13.
november 2018
på baggrund af en udtalelse fra Transport- og Boligudvalget -
sendte en begrundet udtalelse om overholdelse af nærhedsprincippet til Eu-
ropa-Kommissionen. Baggrunden for den begrundede udtalelse var bl.a., at der
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om afskaffelse af sommertid og vintertid, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2198247_0002.png
Side 2/3
manglede en tilstrækkelig begrundelse, og at der ikke var udarbejdet en konse-
kvensanalyse af forslaget.
Forslaget har ikke været prioriteret under de seneste EU-formandskaber, og
der er heller ikke blevet udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget. Det er
endnu uvist, om Tyskland vil tage sagen op under sit formandskab, der starter
den 1. juli 2020.
Da forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure afventer
en eventuel afskaffelse af skiftet mellem sommer- og normaltid derfor de videre
forhandlinger i Ministerrådet, ligesom der skal opnås enighed mellem Europa-
Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen.
For så vidt angår spørgsmålet om at hjemtage området til egen beslutning, kan
jeg oplyse, at der for første
gang blev indført EU-lovgivning om sommertid i
1980
med det formål at ensrette de eksisterende, forskellige sommertidsord-
ninger i EU og at indføre et fælles tidspunkt for tidsomstillingen på det indre
marked. Sommertidsordningen i EU har siden 2001 været reguleret af direktiv
2000/84/EF, som forpligter alle medlemsstaterne til at skifte til sommertid
den sidste søndag i marts og tilbage til standardtid den sidste søndag i oktober.
Valget af tidszone
og dermed også standardtid - ligger dog inden for de en-
kelte medlemslandes suverænitet og kan således ikke besluttes på EU-niveau.
Medlemslandene vil derfor fortsat selv skulle bestemme deres standardtid og
beslutte, hvilken tidszone, som man ønsker at ligge i, såfremt de sæsonbe-
stemte tidsomstillinger bliver afskaffet.
Som bekendt har regeringen vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. En koordineret afskaffelse af det halvårlige tidsskifte synes
nødvendig for at sikre en ensartet tilgang til spørgsmålet om sæsonbestemte
tidsomstillinger i EU.
Afskaffelsen af det EU-koordinerede tidsskifte vurderes bedre opfyldt på EU-
plan end på nationalt plan, og der er ikke tvivl om, at det har betydning for det
indre marked, hvis de europæiske lande skiftede tidszoner på mange forskellige
tidspunkter i løbet af året, og at det vil have nogle uhensigtsmæssige konse-
kvenser for borgere og erhvervslivet.
Til orientering kan oplyses, at ministeriet i efteråret 2018 foretog en grundig
høring af civilsamfund, interesseorganisationer og erhverv for på bedst mulig
vis at få kendskab til både holdningen og konsekvenserne af forslaget. Derud-
over blev der opfordret til en bred folkelig debat om emnet, da man ønskede at
vide, hvad den danske befolkning foretrækker, og hvilke konsekvenser hen-
holdsvis sommer- og standardtid har.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om afskaffelse af sommertid og vintertid, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2198247_0003.png
Side 3/3
Resultatet af den nationale høring og den offentlige debat i efteråret 2018 viser,
at der ikke synes at være en klar præference for at ændre det nuværende sy-
stem.
Hvis tidsomstillingen afskaffes, er der dog enighed om, at det er vigtigt, at der
sker en harmonisering af tidszonerne mellem de enkelte EU-lande. Der er en
vis bekymring for, at man ender op med et kludetæppe af tidszoner i Europa
særligt at man risikerer at ende i en anden tidszone end nabolande.
Et sådanne kludetæppe ville man principielt også kunne frygte, såfremt de eu-
ropæiske lande skiftede tidszoner på mange forskellige tidspunkter i løbet af
året og ikke som det er i dag, hvor man på EU-niveau koordinerer tidsskiftet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht