Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2223256_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
29. juni 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 246 (Alm. del) af 17. juni
2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om det i dag ville være muligt for EU at opkræve
skatter direkte hos borgere eller virksomheder?
Svar
Det fremgår af artikel 5, stk. 2 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF), at beføjelser, der ikke er tildelt Unionen i traktaterne, forbliver
hos medlemsstaterne.
Det fremgår videre af TEUF artikel 115, at Rådet, der træffer afgørelse efter en
særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Øko-
nomiske og Sociale Udvalg, udsteder direktiver om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det in-
dre markeds oprettelse eller funktion. Denne bestemmelse er hidtil blevet anvendt
som hjemmel for direktiver og direktivforslag vedrørende direkte beskatning
1
.
Tilsvarende giver TEUF artikel 113 hjemmel til at vedtage forslag om harmonise-
ring (samordning) af lovgivninger om indirekte skatter (omsætningsafgifter,
punktafgifter og andre indirekte skatter).
Vedtagelse af harmonisering af nationale lovgivninger kræver enstemmighed. Det
bemærkes, at den tidligere Kommission i sin meddelelse af 15. januar 2019 lagde
op til at indlede en drøftelse om at gøre brug af de såkaldte passerellebestemmel-
ser på skatte- og afgiftsområdet. EU-traktaterne indeholder passerellebestemmel-
ser, der giver mulighed for på nærmere udvalgte områder at overgå fra enstem-
mighed i Rådet til kvalificeret flertal og enten høring af Europa-Parlamentet eller
fuld ligestilling af Europa-Parlamentet som medlovgiver.
Rådets direktiv af 23. juli 1990 (90/434/EØF) om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, tilfør-
sel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater; Rådets direktiv af 23.
juli 1990 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater
(90/435/EØF); Rådets direktiv af 3. juni 2003 (2003/49/EF) om en fælles ordning for beskatning af renter
og royalties, der betales mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater; forslag til Rådets direktiv
om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (KOM(2011)121).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om, hvorvidt det i dag ville være muligt for EU at opkræve skatter direkte hos borgere eller virksomheder, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Konkret lagde Kommissionen i den nævnte meddelelse op til en trinvis overgang
fra enstemmighed til kvalificeret flertal i Rådet og til den almindelige lovgivnings-
procedure på en række nærmere afgrænsede områder. Såfremt der måtte blive
fremsat og vedtaget et kommissionsforslag herom, vil det være muligt at vedtage
forslag vedrørende direkte beskatning med kvalificeret flertal. Denne tilgang støt-
tes af flere medlemslande samt dele af Europa-Parlamentet.
Fra regeringens side findes det afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til
skatteopkrævning hos borgere og virksomheder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister