Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2260732_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 09-10-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2014164
Dok. nr.: 1413849
Folketingets Europaudvalg har den 30.september 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
338 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 338:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan for-
byde synlig udstilling af tobaksvarer og elektroniske cigaretter, indtil en kunde kon-
kret efterspørger dem.”
Svar:
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaks-
varer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love (tobakslov-
forslaget), som udmønter den nationale handleplan mod børn og unges rygning, er
det, i overensstemmelse med aftalen, bl.a. foreslået, at indføre et forbud mod synlig
anbringelse og fremvisning af tobaksvarer og elektroniske cigaretter m.v., indtil en
kunde konkret efterspørger dem.
Forslaget om udstillingsforbud er ét blandt mange tiltag i den politiske aftale og i to-
bakslovforslaget, som har til formål at stoppe og forebygge børn og unges rygning og
nikotinafhængighed.
I forbindelse med notifikationen af tobakslovforslaget har nogle medlemsstater an-
ført, at udstillingsforbuddet efter deres opfattelse er i strid med EU-retten. Kommissi-
onen har imidlertid ikke omtalt det i sit svar på notifikationen.
Tobak og elektroniske cigaretter er omfattet af den fri bevægelighed for varer, som
følger af EUF-traktaten. Medlemsstaterne må derfor som udgangspunkt ikke opstille
krav, der hindrer varernes fri bevægelighed. Det følger imidlertid også af EUF-trakta-
ten, at varernes fri bevægelighed kan indskrænkes af hensyn til bl.a. den offentlige
sundhed, hvilket er det hensyn, der søges varetaget med alle tiltagene i tobakslov-
forslaget.
Sundheds- og Ældreministeriet er således af den opfattelse, at forslaget om udstil-
lingsforbud ikke strider mod EU-retten, men at man med forslaget ikke går videre,
end det vurderes relevant og nødvendigt i forhold til formålet, og at der dermed også
vurderes at være den rette EU-retlige balance mellem på den ene side at sikre den of-
fentlige sundhed og på den anden ikke hindre varernes frie bevægelighed.
Det skal herudover bemærkes, at andre EU-lande har indført regler om, at tobaksva-
rer skal være skjulte.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde synlig udstilling af tobaksvarer og elektroniske cigaretter, til sundheds- og ældreministeren, kopi til udenrigsministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 2