Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2127150_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. december 2019
MFVM 967
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 88 (EUU alm. del) stillet den 26. november 2019 efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 88
”Ministeren
bedes kommentere på de indvendinger, som Health and Environment Alliance (HEAL) og
European Environmental Bureau (EEB) rejser med hensyn til EU-Kommissionens forslag til ny regule-
ring af tatoveringsblæk i dokumentet "Proposed European restriction on tattoo inks and permanent
make-up:
HEAL and EEB’s final assessment" (september
2019) og herunder redegøre for, om regerin-
gen vil arbejde for, at disse ændringer bliver indført i EU-Kommissionens forslag, og at der bliver tale
om minimumsharmonisering frem for totalharmonisering. (Link til dokumentet: http://www.env-
health.org/wp-content/uploads/2019/09/September-2019-HEAL-EEB-assessment-on-proposed-EU-
restriction-on-tattoo-inks-formatweb.pdf.)”
Svar
Kommissionen har på nuværende tidspunkt kun præsenteret et foreløbigt udkast til forslag til be-
grænsning af kemiske stoffer i tatoveringsblæk samt et diskussionspapir. Regeringen har derfor endnu
ikke fastlagt sin holdning. I dag er tatoveringsblæk ikke reguleret med specifikke begrænsninger for
kemiske stoffer, men der er et generelt krav i produktsikkerhedsreglerne om, at produkter ikke må ud-
gøre en risiko for forbrugerne, ligesom arbejdsmiljølovgivningen beskytter tatovørerne.
Formålet med forslaget er at forbedre forbrugerbeskyttelsen, og der er tale om et af de mest omfat-
tende begrænsningsforslag under
EU’s kemikalielovgivning
REACH, da forslaget dækker i alt ca.
4.000 stoffer. Forslaget bygger på en lang række konkrete risikovurderinger af pigmenter og kemiske
stoffer, der er eller har været anvendt i tatoveringsblæk. For at undgå at stofferne erstattes med andre
stoffer, der er tilsvarende skadelige for helbredet, foreslås det at begrænse alle faste og flydende stof-
fer, der har en relevant harmoniseret klassificering som skadelige for helbredet, for eksempel som
kræftfremkaldende, skadelig for forplantningsevnen eller allergifremkaldende. Af samme grund forslås
det, at alle de kemiske stoffer, der er forbudt i kosmetik, også forbydes i tatoveringsblæk.
Der er således tale om et meget omfattende forslag, som forbyder tusindvis af stoffer. Regeringen vil på
den baggrund forholde sig til indvendingerne fra Health and Environment Alliance (HEAL) og Euro-
pean Environment Bureau (EEB), når regeringen udarbejder sin holdning til forslaget.
I forhold til spørgsmålet om minimumsharmonisering kan det oplyses, at i det omfang forslaget vedta-
ges, vil disse begrænsninger medføre, at medlemsstaterne som udgangspunkt ikke kan vedtage stren-
gere nationale regler (totalharmonisering). Hvis en medlemsstat herefter har berettiget grund til at
mene, at en øjeblikkelig indsats er vigtig for at beskytte menneskers sundhed eller miljøet i forhold til
de stoffer, der er omfattet af forslaget, kan medlemsstaten dog vedtage midlertidige begrænsninger i
overensstemmelse med REACH-forordningens sikkerhedsklausul. For så vidt angår kemiske stoffer,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministerens kommentarer til indvendinger fra HEAL og EEB til EU-Kommissionens forslag til ny regulering af tatoveringsblæk, til miljøministeren, kopi til udenrigsministeren
der ikke er omfattet af begrænsninger i REACH, har Kommissionen tidligere oplyst Miljø- og Fødeva-
reministeriet, at medlemsstaterne kan indføre midlertidige begrænsninger eller forbud, hvis de pågæl-
dende kemiske stoffer anses for at udgøre en uacceptabel risiko. En forudsætning herfor er, at med-
lemsstaten parallelt igangsætter proceduren for indførelse af en EU-begrænsning i henhold til
REACH-forordningen og respekterer udfaldet af EU-processen. Regler for tatoveringsblæk, der ikke
vedrører selve de kemiske stoffer, som for eksempel sterilitet, forpakning, registrering af tatovører og
fjernelse af tatoveringer, er ikke omfattet af forslaget, og medlemsstaterne kan derfor opretholde eller
oprette nationale regler på disse områder.
Endelig skal det bemærkes, at på et område som tatoveringsblæk, der er præget af uorganiserede små
virksomheder, vurderes det at være en fordel at have en totalharmoniseret regulering for at øge over-
holdelsen.
Lea Wermelin
/
Henrik Søren Larsen
2