Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2130415_0001.png
Oversigt
over udgiftsposter under EU’s forsvars-
og sikkerhedspolitiske samarbejde som
Danmark ikke bidrager til som følge af forsvarsforbeholdet
Udgiftspost omfattet af
forsvarsforbeholdet
Athenamekanismen
Beskrivelse
Athenamekanismen anvendes til at finansiere en række fællesomkostninger i forbindelse
med EU’s militære CSDP missioner og operationer. Udgifterne bliver fastsat årligt efter
behov og aktuelt anvendes mekanismen i de seks igangværende militære CSDP operationer
og missioner. De øvrige udgifter til de militære CSDP operationer afholdes af de bidragen-
de medlemslande.
Udgifterne til mekanismen finansieres af de deltagende lande ud fra en BNI-
fordelingsnøgle.
EU’s militære stab
har oplyst, at udgiften for Athenamekanismen udgjorde 87,1 mio. euro i
2018.
EDA blev oprettet i 2004 med det formål at fremme EU-samarbejde om at forbedre euro-
pæiske forsvarskapaciteter. EDA er et mellemstatsligt agentur under Rådet.
Det Europæiske Forsvarsagentur finansieres hovedsageligt af de deltagende permanente
medlemslande (pMS), hvis bidrag udregnes ud fra en BNI-fordelingsnøgle.
Det fremgår af EDA’s 2018 Annual Account, at EDA’s samlede udgifter i 2018 var 33,0
mio. euro, hvoraf
bidraget fra EDA’s medlemmer udgjorde 30,4
mio. euro.
Satellitcenterets støtter EU's fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, bl.a. ved at levere infor-
mationsprodukter og tjenesteydelser baseret på udnyttelse af satellitbilleder og luftfotos.
Satellitcenterets budget baseres hovedsageligt. på bidrag fra de deltagende medlemslande
ud fra en BNI-fordelingsnøgle.
Udenrigsministeriet har oplyst, at Danmark bidrager til de af satellitcenterets udgifter, som
ikke har indvirkning på forsvarsområdet. Bidraget er på 90 % af, hvad Danmark skulle
have betalt uden forsvarsforbeholdet. Dette er ud fra en vurdering af, at under 10 % af
SatCens produkter anvendes til militære formål.
Det fremgår af EU SatCen Annual Report,
at budgettet for EU’s Satellitcenter
i 2018 ud-
gjorde 20,0 mio. euro, hvoraf 12,8 mio. euro bestod af bidrag fra satellitcenterets medlem-
mer.
PESCO er et mellemstatsligt initiativ, der gør det muligt for EU-lande, som ønsker at indgå
større forpligtelser på forsvarsområdet, at indgå i et intensiveret samarbejde på forsvarsom-
rådet.
PESCO-samarbejdet har ikke noget selvstændigt budget, men indeholder en række juridi-
ske forpligtelser, som vil have en udgiftsmæssig effekt for de deltagende lande, herunder
bl.a. forpligtelse om øgede forsvarsudgifter samt krav om deltagelse i minimum ét PESCO-
projekt.
Konkret har man igangsat 47 PESCO-projekter, om bl.a. udvikling af fælles cyberforsvar-
Det Europæiske Forsvars-
agentur (EDA)
EU’s Satellitcenter
Perment Strukturerede
Samarbejde (PESCO)
Side 1 af 2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvilke udgiftsposter forbundet til EU’s forsvarspolitiske og militære samarbejde som Danmark ikke bidrager til som resultat af forsvarsforbeholdet, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2130415_0002.png
senheder, fælles træningscentre, samarbejde om sikkerhed og overvågning af maritime
områder samt militær mobilitet. Projekterne finansieres som udgangspunkt af de deltagen-
de lande.
PESCO-samarbejdet understøttes af et sekretariat, som varetages af EDA, Den Fælles
Udenrigstjeneste samt EU’s militære stab.
EUMS er organisatorisk forankret i EU’s Fælles Udenrigstjeneste og leverer militærfaglig
rådgivning i udførslen af EU’s fælles forsvars-
og sikkerhedspolitik. EUMS har oplyst, at de
samlede udgifter til EUMS ikke opgøres særskilt.
Stillingerne i EUMS besættes gennem sekunderinger fra medlemslandende og er delvist
finansieret af Den Fælles Udenrigstjeneste. Danmark har pt. besat én fast stilling i EUMS,
hvilket sker under fuld respekt for forsvarsforbeholdet.
Danmark deltager ikke i
EU’s Militære Planlægnings
og Gennemførselskapacitet (MPCC),
som blev etableret som den del af EU’s militære stab i 2017 og
er en kommando- og kon-
trolstruktur på militærstrategisk niveau, der er ansvarlig for den operative planlægning og
gennemførelsen af EU’s missioner uden udøvende beføjelser, dvs. EU’s træningsmissioner.
EU’s militære stab (EUMS)
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 2 af 2