Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2128404_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. december 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 182 (MOF alm. del) stillet 25. november 2019 efter ønske
fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål nr. 182
”Vil
ministeren uddybe følgende sætning i ministerens besvarelse af MOF alm. del
spørgsmål 105:
”Vandrammedirektivet tager dog også højde for, at det undtagelsesvis kan være umuligt at nå
målopfyldelse, f.eks. hvor oprensning
af gamle forureninger vil føre til større udslip”, og vil ministeren
redegøre udtømmende for, hvilke undtagelser fra målopfyldelsen medlemslandene lovligt kan anvende
med henvisning til Vandrammedirektivet?”
Svar
Vandrammedirektivet indeholder undtagelsesbestemmelser, der under bestemte forudsætninger giver
medlemslandene mulighed for at fravige direktivets generelle krav om målopfyldelse.
Medlemslandene kan, hvis særlige betingelser er opfyldt, fastsætte mindre strenge miljømål end god
tilstand for specifikke vandområder. Betingelserne er blandt andet, at vandforekomsten er påvirket af
menneskelig aktivitet, som dækker miljømæssige og socioøkonomiske behov, og disse behov ikke kan
”opfyldes
med andre midler, som miljømæssigt er en væsentlig bedre løsning, og som ikke medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger”, eller at de naturlige forhold gør opfyldelse af målet umuligt
eller forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger. Bestemmelsen kan ifølge ikke-bindende
EU retningslinjer (Common Implementation Strategy, Guidance Document no. 20) udarbejdet af
medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen også bruges ved ophørt menneskelig aktivitet.
Ministeriet vurderer umiddelbart, at bestemmelsen vil kunne anvendes i forhold til gamle
forureninger, som i mindre omfang lækker miljøfarlige stoffer til omgivelserne, men som det er bedst
at lade ligge, fordi oprensning kan føre til et større udslip.
Nedenfor er en udtømmende liste over undtagelsesbestemmelserne i direktivet og implementeringen
af bestemmelserne i dansk lovgivning:
Artikel 4, stk. 4 (implementeret i Bekendtgørelse af lov om vandplanlægning § 10): Forlængelse af
fristen for opfyldelse af miljømålet med op til to gange seks år fra 2015 og forlængelse efter 2027,
hvis naturlige forhold hindrer målopfyldelse.
Artikel 4, stk. 5 (implementeret i Bekendtgørelse af lov om vandplanlægning § 11): Fastsættelse af
mindre strengt miljømål end god tilstand.
Artikel 4, stk. 6 (implementeret i lov om vandplanlægning § 20, stk. 6): Midlertidig forringelse af
vandforekomsters tilstand, når det skyldes naturlige forhold eller force majeure.
Artikel 4, stk. 7 (implementeret i lov om vandplanlægning § 20, stk. 5): Manglende opfyldelse af de
generelle miljømål for overfladevand og grundvand eller manglende forebyggelse af forringelse af
tilstanden, hvor årsagen er nye ændringer af overfladevands fysiske forhold eller ændringer i
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om, hvilke undtagelser fra målopfyldelsen medlemslandene lovligt kan anvende med henvisning til Vandrammedirektivet m.m., til miljøministeren
grundvandsstand, eller manglende forebyggelse af forringelse af tilstanden fra "høj" til "god" i
overfladevand, hvor årsagen er nye bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter.
Lea Wermelin
/
Peter Østergaard Have
2