Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
B 72
Offentligt
2168145_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 til B 72 efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11 til B 72:
Hvorfor mener ministeren, at Danmark kan blive en magnet for asylansøgere, hvis
man gør det klart, at man afvises ved grænsen, hvis man er rejst gennem andre
sikre lande?
Svar:
1.
Efter reglerne i Dublinforordningen er Danmark forpligtet til at undersøge, hvil-
ken medlemsstat der efter Dublinforordningen er ansvarlig for at behandle asyl-
ansøgningen. Hvis en udlænding ikke kan overføres til asylbehandling i en anden
medlemsstat, tilsiger Danmarks internationale forpligtelser, at Danmark er forplig-
tet til at undersøge, om en udlænding risikerer asylbegrundende forfølgelse eller
overgreb ved en tilbagevenden til sit hjemland.
Danmark må således ikke udsende en udlænding til et land, hvor den pågældende
risikerer forfølgelse omfattet af Flygtningekonventionen eller dødsstraf, tortur
eller nedværdigende behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyt-
tet mod videresendelse til et sådant land.
Hvis man i Danmark afviser alle asylansøgere på grænsen, vil det betyde, at Dan-
mark ikke længere kan være en del af Dublin-samarbejdet, da vi dermed ikke ville
overholde vores forpligtelser efter Dublinforordningen i forhold til at undersøge,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig for at behandle asylansøgningen.
Hvis Danmark ikke længere er en del af Dublin-samarbejdet, vil vi heller ikke kun-
ne overføre eller tilbageføre asylansøgere til andre medlemsstater efter Dublin-
forordningens regler. Danmark vil derved kunne
blive e ” ag et” for asyla sø-
gere, der allerede har søgt om og/eller fået afslag på deres asylansøgning i en
anden medlemsstat, idet en ansøgning indgivet i et andet land eller et afslag på
asyl i f.eks. Frankrig ikke vil være til hinder for, at den pågældende rejser videre til
Danmark og søger om asyl her i landet. I det tilfælde vil vi ikke have de rette værk-
25. marts 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 4110
1193049
Side
1/2
B 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvorfor ministeren mener, at Danmark kan blive en magnet for asylansøgere, hvis man gør det klart, at man afvises ved grænsen, hvis man er rejst gennem andre sikre lande, til udlændinge- og integrationsministeren
tøjer eller oplysninger fra den anden medlemsstat, f.eks. Frankrig, til at imødegå
dette.
På nuværende tidspunkt er det derfor regeringens vurdering, at vi skal samarbej-
de med de andre medlemsstater, så vi sikrer en effektiv asylsagsbehandling i Eu-
ropa samt sikrer, at principperne i Dublinforordningen om, hvilket land der er
ansvarlig for en asylsag, bliver overholdt.
Derudover skal vi fortsætte med at argumentere for de danske positioner til mø-
der på EU-niveau og til bilaterale møder på teknisk niveau, så vi kan påvirke
Kommissionen og de andre medlemsstater i den retning på migrationsområdet,
som vi mener, vil være bedst, ikke bare for Danmark, men for EU som helhed.
Der henvises derudover til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B 72 om,
at Dublin-samarbejdet overvejende fungerer godt, og til den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 4 til B 72 i forhold til betingelserne for at aktivere nødbremsen.
Mattias Tesfaye
/
Inge Fabricius
Side
2/2