Europaudvalget 2019-20
KOM (2016) 0685 Bilag 10
Offentligt
2172713_0001.png
30. marts 2020
J.nr. 2020 - 2760
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 317 af 3. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
kom (2016) 0685 - Bilag 10: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 317 om den danske stat vil vinde eller tabe skatteprovenu, hvis internationale virksomheder, herunder danske, i højere grad blev selskabsbeskattet i de lande, hvor de sælger deres produkter, fra skatteministeren
2172713_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om den danske stat vil vinde eller tabe skatteprovenu, hvis interna-
tionale virksomheder, herunder danske, i højere grad blev selskabsbeskattet i de lande,
hvor de sælger deres produkter, fremfor i de lande, hvor de har hovedsæde og udvikler
deres produkter?
Svar
En gradvis ændring i selskabsbeskatningen som nævnt i spørgsmålet vil indebære, at en
del af overskuddet fremover skal beskattes i det land, hvor selskabet har omsætning, i ste-
det for der, hvor værdiskabelsen anses for at ske. Det indebærer, at en andel af selskabs-
skattebasen fra værdier skabt i Danmark fremover ikke vil skulle beskattes i Danmark,
men i det land, hvor selskabet har sin omsætning eller salgsaktivitet. Omvendt vil Dan-
mark få beskatningsretten til en del af profitten i udenlandsk baserede selskaber med
salgsaktivitet i Danmark.
Danmark er en eksportorienteret og videnstung økonomi. I Danmark har vi desuden en
lang række store virksomheder med væsentlige immaterielle aktiver mv., der efter gæl-
dende regler beskattes i Danmark. Hertil kommer, at Danmark i udgangspunktet vurderes
at have relativt robuste værnsregler, således at selskaber hjemmehørende i Danmark også
betaler en væsentlig selskabsskat i Danmark set i forhold til andre lande. På den baggrund
vurderes det overordnet, at en ændring af de internationale principper for selskabsbeskat-
ning i retning af en øget beskatning i de lande, hvor selskaberne har deres omsætning eller
salgsaktivitet, vil indebære et mindreprovenu for Danmark.
I den forbindelse bemærkes desuden, at der aktuelt foregår et arbejde i OECD om be-
skatning af den digitale økonomi. En del af dette arbejde indeholder forslag om nye prin-
cipper for en delvis omfordeling af beskatningsretten, så ikke alene digitale selskaber, men
selskaber med forbrugerrettede aktiviteter i bred forstand, i højere grad beskattes i de
lande, hvor de har deres omsætning. Dette forslag vurderes således også at indebære ne-
gative statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Der foreligger dog endnu ikke et kon-
kret forslag til, hvordan beskatningsretten skal omfordeles, herunder hvilke sektorer, der
skal omfattes, og med hvilke satser, tærskler mv.
Der kan således ikke med sikkerhed konkluderes på størrelsesordenen af et potentielt tab
for det danske selskabsskatteprovenu som følge af dette forslag, men Skatteministeriets
foreløbige beregninger med et bredt anvendelsesgrundlag for omfattede aktiviteter (i den
form, som forslaget nu foreligger) peger i retning af et potentielt betydeligt mindrepro-
venu for Danmark. Dette vurderes også at blive tilfældet, selvom der tages højde for, at
Danmark tilsvarende vil få beskatningsretten til den del af profitten i udenlandske selska-
ber med omsætning i Danmark.
Side 2 af 2