Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0147 Bilag 7
Offentligt
2170198_0001.png
24. marts 2020
J.nr. 2020 - 2968
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 282 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
kom (2018) 0147 - Bilag 7: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 282 om at oversende et notat om OECD-landenes positioner inden for beskatning af et digitalt fast driftssted, fra skatteministeren
2170198_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 20. februar 2020, jf. SAU alm. del
samråds-
spørgsmål P, oversende et notat om OECD-landenes positioner inden for beskatning af
et digitalt fast driftssted?
Svar
Europa-Kommissionen fremsatte den 21. marts 2018 et direktivforslag om regler vedr.
selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse. Dette forslag er i visse sammen-
hænge blevet benævnt som et forslag om indførelse af et digitalt fast driftssted og var Eu-
ropa-Kommissionens forslag til en langsigtet løsning på udfordringerne ved beskatning af
den digitale økonomi. Forslaget er aldrig blevet realitetsforhandlet i EU.
I OECD har der tidligere været fremsat et forslag om et digitalt fast driftssted, som havde
flere lighedstegn med Europa-Kommissionens direktivforslag om regler vedr. selskabsbe-
skatning af en væsentlig digital tilstedeværelse. Dette forslag er sidenhen blev skrinlagt og
erstattet af to nye forslag, der p.t. drøftes i parallelle spor. OECD sigter efter en konsen-
susløsning med elementer fra begge spor inden udgangen af 2020.
Det ene spor (spor 1) vedrører en generel omfordeling af beskatningsret (den såkaldte
Unified Approach) og indebærer, at en del af beskatningsretten til selskabers profit flyttes
fra det land, hvor selskabet er hjemmehørende, til de lande, hvor selskabet har sin omsæt-
ning. Forslaget har visse ligheder med Europa-Kommissionens direktivforslag om regler
vedr. selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse, men væsentligt er, at det
foreliggende forslag
i OECD’s spor
1 ikke er begrænset til digitale virksomheder, men
også omfatter forbrugerrettede virksomheder mere generelt.
Det andet spor (spor 2) vedrører et forslag om en global standard for effektiv minimums-
beskatning.
Internationale forhandlinger foretages under den fortrolighed, som forholdene kræver,
medmindre andet konkret er aftalt med de andre lande. Forslagene i de to spor behandles
desuden fortsat på teknisk niveau, hvor der arbejdes hårdt på at få fastlagt grundelemen-
terne i forslagene. Dette tekniske arbejde foregår fortsat på uforpligtende basis som aftalt
ved det seneste møde i BEPS Inclusive Framework den 29.-30. januar 2020, og der har
således endnu ikke i OECD været egentlige politiske drøftelser af forslagene. Til Skatte-
udvalgets orientering oversendes med dette svar en erklæring fra mødet i BEPS Inclusive
Framework den 29. og 30. januar 2020.
Den første egentlige politiske drøftelse forventes at finde sted ved det næste BEPS Inclu-
sive Framework møde, der vil blive afholdt i Berlin den 1.-2. juli 2020. Først her forven-
tes de mere end 135 lande i BEPS Inclusive Framework at tilkendegive deres positioner i
forhold til, hvorvidt landene kan tilslutte sig en konsensusløsning, der baserer sig på ho-
vedelementerne i de to spor.
Side 2 af 3
kom (2018) 0147 - Bilag 7: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 282 om at oversende et notat om OECD-landenes positioner inden for beskatning af et digitalt fast driftssted, fra skatteministeren
2170198_0003.png
På den baggrund vurderes det ikke på nuværende tidspunkt muligt at oversende et notat
med en konsolideret oversigt over de enkelte landes endelige positioner til forslagene i de
to spor. Det kan dog oplyses, at det overordnet er forventningen, at landenes endelige po-
sitioner til de overordnede elementer i forslagene vil fordele sig efter nogle grundlæg-
gende karakteristika:
En delvis omfordeling af beskatningsretten til omsætningslande (spor 1), vurderes gene-
relt at kunne medføre statsfinansielle fordele for store markedslande med mange (for)bru-
gere. Omvendt vurderes dette at indebære statsfinansielle ulemper for videnstunge, åbne
økonomier, herunder særligt de økonomier, der i forvejen har relativt effektive værn i sel-
skabsbeskatningen, der sikrer effektiv beskatning af de indenlandske virksomheder.
Lande, som generelt oplever, at deres beskatningsgrundlag udvandes gennem skatteund-
gåelse, kan opleve positive økonomiske effekter ved en global effektiv minimumsbeskat-
ning (spor 2). Dette vil derimod ikke være ønskeligt for lande, der konkurrerer på lave sel-
skabsskattesatser og smalle selskabsskattebaser.
Jeg vil inden det næste BEPS Inclusive Framework møde invitere udvalget til en teknisk
briefing og fortrolig orientering om den aktuelle forhandlingssituation.
Side 3 af 3