Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0368 Bilag 2
Offentligt
2204742_0001.png
Til Fiskeriminister Mogens Jensen
Vedr.: Forslag til revision af EU's kontrolforordning (KOM / 2018/368)
København d. 12/5-2020
Kære fiskeriminister Mogens Jensen
Selvom der p.t. med god grund er stort fokus på store udfordringer for folkesundheden og
samfundsøkonomien, beder vi dig om at gå forrest for at sikre modstandsdygtige marine
økosystemer og bæredygtige kystøkonomier for fremtiden.
Vi skriver til dig med henvisning og opbakning til et fælles positionspapir der er udarbejdet af:
Stichting Birdlife Europe, the Coalition for Fair Fisheries Arrangements, The Pew Charitable Trusts
og
EU’s fiskeriko trol koalitio , eståe de af The E viro e tal Justi e Fou datio , O ea a, Seas
At Risk, The Nature Conservancy og WWF, i samarbejde med Client Earth, The Fisheries
Secretariat, Our Fish and Sciaena
der arbejder for at fiskeriforvaltningen i EU understøtter og
fremmer havets sundhed og livet i havet. Positionspapiret er vedhæftet samme mail som dette
brev.
I de kommende måneder kommer du til at være med til at træffe vigtige beslutninger bl.a. om det
fremtidige EU-fiskerikontrol- og overvågningssystem, en samling regler der er afgørende for at
gennemførslen af den fælles fiskeripolitik (CFP) og for opbakningen til kampen mod ulovligt,
urapporteret og ureguleret (IUU) fiskeri. Dette vigtige stykke lovgivning har vidtgående
konsekvenser for din administration, kontrolmyndigheder, fiskere og forbrugere - samt for vores
fælles mål om bæredygtig fiskeriforvaltning. Samtidigt giver det mulighed for at forbedre
fiskeriforvaltningen, øge overskuddet for sektoren via digitalisering af data såsom elektronisk
rapportering og overvågning. Derudover er en stærk fremtidig kontrolforordning nøglen til at
afslutte og stoppe IUU-fiskeri
1
der er skadeligt for lovlydige fiskere og anslås af påvirke en ud af
fem fangede fisk på globalt plan, til en værdi af ca. 21 milliarder euro årligt.
Vi stoler på at du, på vegne af Danmark, vil kæmpe for et effektivt og gennemsigtigt EU-
fiskerikontrolsystem ved de kommende forhandlinger. I den forbindelse har vi nedenstående
forslag til din overvejelse.
Organisationerne bag dette skriv giver fuld opbakning til forslagene fra Europa-Kommissionen om:
at give mandat til
fartøjssporing og elektroniske fiskerilogbøger
for alle EU-skibe, inklusive
småskibe (under 12 meter). Disse elektroniske enheder er små, omkostningseffektive og
forbedrer fiskernes sikkerhed, da de hjælper med at lokalisere fiskere i tilfælde af behov og
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Council Regulation (EC) No 1224/2009, and
amending Council Regulations (EC) No 768/2005, (EC) No 1967/2006, (EC) No 1005/2008, and Regulation (EU) No 2016/1139 of the
European Parliament and of the Council as regards fisheries control COM/2018/368 final.
1
Side 1 af 3
kom (2018) 0368 - Bilag 2: Henvendelse af 4/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening, Greenpeace Danmark og Our Fish Danmark vedr. forhandlinger om revision af EU's kontrolforordning
2204742_0002.png
ikke forstyrrer sikker drift af skibe og gear. Der er mere end 64.000 småskibe i EU og de lander
23% af den samlede fangst. Derfor er det nødvendigt at der kan redegøres nøjagtigt for deres
aktiviteter via overvågning og kontrol.
at
standardisere håndhævelsesforanstaltninger
med henblik på at skabe lige vilkår, hvilket
igen vil fremme en lovlydig kultur. På nuværende tidspunkt varierer medlemsstaternes
anvendelse af sanktioner meget; sanktioner er ikke altid afskrækkende, proportionelle og
effektive; og point systemet anvendes ikke konsekvent. Den Europæiske Revisionsret
2
og
Europa-Kommissionen
3
har konkluderet, at den manglende standardisering har
undermineret håndhævelsen af den fælles fiskeripolitik.
At øge viden og forbedre forvaltningen gennem
effektiv dataindsamling.
Videnskabelig
observatørdækning til søs, samt omfattende registrering af al fangsten i logbøger er
væsentlige tiltag for at sikre dataindsamling til vurdering af fiskeriets påvirkning af havmiljøet.
Det er vigtigt at kontrolforordningen sætter krav for at alle fiskerfartøjer registrerer deres
fangstdata i elektroniske logbøger med det detaljeringsniveau, der er nødvendigt, for at
kunne monitorere bifangst af følsomme arter. Elektronisk dataindsamling af alle bifangster vil
i væsentlig grad gøre det lettere for de nationale myndigheder at indsamle data mere
effektivt og samtidigt gøre det muligt at vurdere bifangster samt at udarbejde målrettet
handling for at minimere bifangst af følsomme arter. I Danmark mangler vi f.eks. data om
bifangst af det truede Østersø marsvin, som der, Ifølge den seneste optælling, kun er omkring
500
4
tilbage af.
Desuden anbefaler vi yderligere at styrke eller at indføre foranstaltninger til:
anvendelse af
elektronisk fjernovervågning (inklusive kameraovervågning)
for at sikre
pålidelige data om målfangster og utilsigtet fangst af følsomme arter samt om overholdelse af
landingsforpligtelsen. Dette ville give en mekanisme til logbogsbekræftelse, der sikrer, at EU's
forvaltningsbeslutninger afspejler den bedst tilgængelige videnskabelige rådgivning,
understøttet af komplette og pålidelige data. Vi hilser velkommen at du allerede har indført
krav om kameraovervågning i jomfruhummerfiskeriet i Kattegat, da det er et stort skridt i
retning mod et mere selektivt fiskeri. Vi anbefaler, at dette projekt udvides til at omfatte flere
af EU’s fiskefartøjer, sa t at
der stilles krav om elektronisk fjernovervågning (inklusive
kameraovervågning) om bord på alle fartøjer over 12 meter, samt på mindre fartøjer med høj
risiko for overtrædelse af reglerne for den fælles fiskeripolitik og rapporteringskrav i henhold
til EU's miljølovgivning.
styrket og digitaliseret sporbarhed ift. fisk og skaldyr.
Det er nødvendigt at kunne spore
skaldyrsprodukter fra fangststed til salgssted, for at bekæmpe IUU-fiskeri og fremme sunde
fiskerier. Dette gælder især for EU der, som verdens førende marked for fisk og skaldyr,
importerer over 60% af sine skaldyr. For at forbedre muligheden for at kunne verificere at fisk
og skaldyr er lovligt fanget, anbefaler vi, at alle lovlige fiskefartøjer tildeles et IMO-nummer i
tilknytning til IUU-fangstbeviset, samt at dette inkluderer detaljer om fangstområde og
fiskeredskab(er).
2
3
4
European Court of Auditors,
Special Report: EU fisheries controls
more efforts needed,
2017, No. 08
European Commission,
Staff working document: evaluation of the impact of the fisheries regulation,
2017, No. 134
http://www.sambah.org/index.html
Side 2 af 3
kom (2018) 0368 - Bilag 2: Henvendelse af 4/6-20 fra Danmarks Naturfredningsforening, Greenpeace Danmark og Our Fish Danmark vedr. forhandlinger om revision af EU's kontrolforordning
øget offentlig information om gennemførelsen af kontrolforordningen.
Medlemsstaterne, Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet såvel som fiskere og
civilsamfundet har ofte ikke de nødvendige oplysninger til at kunne vurdere, om
kontrolforordningen gennemføres effektivt. Denne mangel på gennemsigtighed skaber en
kultur af mistillid, fejlagtig information og forkert fiskeriforvaltning hvilket, i sidste ende,
bringer den fælles fiskeripolitiks mål i fare. Vi anbefaler at øge frekvensen af
medlemsstaternes rapportering om gennemførelsen af Kontrolforordningen (artikel 118) til at
dette skal ske hvert andet år, i overensstemmelse med EU’s IUU-forordningen.
Vi anbefaler også, at alle medlemsstater skal offentliggøre følgende oplysninger: (a) samlet
budget til fiskerikontrol; b) antal og type udførte inspektioner og kontroller; (c) antal og type
mistænkte og bekræftede overtrædelser, herunder alvorlige overtrædelser; (d) type af
handlinger ift. opfølgning på bekræftede overtrædelser og (e) antal, sted og type af mistede
fiskeredskaber.
Vedhæftet findes det mere detaljerede positionspapir.
Vi ser fre til at sa ar ejde ed dig o disse forslag til EU’s ye fiskeriko trolforord i g og vil
gerne anmode om et (digitalt) møde med dig herom. Derudover står vi til din rådighed for
yderligere oplysninger.
På forhånd tak for din indsats.
Venlig hilsen
-
-
-
-
Danmarks Naturfredningsforening, Cathrine Pedersen Schirmer, havpolitisk seniorrådgiver
WWF Danmark, Henrike Semmler Le, Seniorrådgiver for hav og fiskeri
Greenpeace Danmark, Sune Scheller, kampagneleder for hav og olie
Our Fish Danmark, Berit Asmussen
Side 3 af 3