Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0438 Bilag 2
Offentligt
2168852_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
24. marts 2020
2020-2005
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ellen Trane Nørby (V) og Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 367:
Vil ministeren vurdere, om etablering af dobbeltspor på jernbanestrækningen
mellem Padborg og Tinglev ville kunne modtage støtte i det kommende CEF II,
hvis der er både fokuseres på Scan-Med transportkorridoren og de klimamæs-
sige aspekter? Og er det ministerens opfattelse, at en ansøgning ville stå stær-
kere, hvis den forbindes med fokusområder i Interreg Europe? Der henvises i
øvrigt til TRU alm. del spm. 368.
Svar:
Som en del af den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for Den Euro-
pæiske Union i perioden 2021-2027 indledes i 2021 en ny syvårig programperi-
ode for EU’s
forskellige støtteordninger, herunder programmerne Connecting
Europe Facility (CEF) og Interreg. Som i indeværende programperiode vil der i
den nye programperiode være flere muligheder for at søge om støtte til dansk
transportinfrastruktur.
Udbygning af transportinfrastruktur på det transeuropæiske transportnet
(TEN-T) kan støttes med midler fra EU-programmet Connecting Europe Facili-
ty (CEF). Det nærmere indhold i programmet fastlægges i den såkaldte CEF-
forordning.
Europa-Kommissionen fremsatte den 6. juni 2018 forslag til en ny CEF-
forordning (CEF-II), som skal dække den flerårige finansielle ramme (MFF) for
Den Europæiske Union i perioden 2021-2027. I marts 2019 fandt Rådet og
Europa-Parlamentet en fælles forståelse om indholdet i CEF-II. Bortset fra
elementer, der angår den budgetmæssige fordeling, der forhandles centralt i
MFF-forhandlingerne, er der enighed om indholdet i CEF-II, dog således at
forhandlingerne formelt set ikke er endeligt afsluttede.
En grundlæggende betingelse for CEF-støtte er, at projektet ligger på TEN-T.
Strækningen mellem Padborg til Tinglev er en del af TEN-T’s
hovednet
og er en
del af hovednetkorridoren ”Skandinavien – Middelhavet”.
kom (2018) 0438 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 367 om etablering af dobbeltspor på jernbanestrækningen mellem Padborg og Tinglev ville kunne modtage støtte i det kommende CEF II, hvis der er både fokuseres på Scan-Med transportkorridoren og de klimamæssige aspekter, fra transportministeren
2168852_0002.png
Side 2/3
CEF-forordningen stiller desuden en række krav til, at projekter skal demon-
strere en "europæisk merværdi” og være af
”fælles
interesse”. Samtidig vil der
være en række mere specifikke krav, som også vil fremgå af de konkrete CEF-
ansøgningsrunder.
Generelt har Kommissionen en præference for jernbaneinfrastrukturprojekter.
Der er ofte stor konkurrence om midlerne i CEF-ansøgningsrunder, og det er
ikke ukendt, at projekter, som vurderes til at være gode, ikke får støtte, fordi
der ikke er midler nok i ansøgningsrunden.
Da Interreg ligger under Erhvervsministeriets område, har jeg indhentet bidrag
fra erhvervsministeren, som oplyser følgende:
”For
så vidt angår programperioden 2021-2027 fastlægges de støttebe-
rettigede regioner og aktiviteter på baggrund af forhandlingerne om
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Interreg og den fleråri-
ge finansielle ramme for Den Europæiske Union i perioden 2021-2027.
Da forhandlingerne ikke er færdige, er det på nuværende tidspunkt
vanskeligt at vurdere, om jernbanestrækningen mellem Padborg og
Tinglev ville kunne modtage støtte, herunder om koblingen til fremtidi-
ge CEF-fokusområder potentielt ville kunne påvirke en Interreg-
ansøgning positivt. Udfærdigelse af de enkelte programmer sker i dertil
nedsatte programmeringsgrupper bestående af repræsentanter fra for-
skellige parter i de lande, der er omfattet af programmerne. Program-
udkast skal efterfølgende forhandles med og godkendes af EU-
Kommissionen, førend rammen for støtteberettigede aktiviteter er fast-
lagt.”
Som jeg tidligere har oplyst, har anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Tinglev
og Padborg ikke været undersøgt i detaljer siden 1993. Såfremt man ønsker at
gå videre med projektet, vil det derfor være nødvendigt at gennemføre en ny
undersøgelse. Dette skal ske inden man kan træffe beslutning om anlæg af
dobbeltsporet.
Jeg vil inden forhandlingerne om en ny grøn investeringsplan sørge for, at der
tilvejebringes oplysninger om, hvad en ny undersøgelse af etableringen af dob-
beltspor mellem Tinglev og Padborg vil skulle omfatte, og hvad den vil koste.
Hvorvidt vi på baggrund af dette oplæg skal igangsætte en undersøgelse af
dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg bliver i sidste ende et prioriterings-
spørgsmål og afhænger i sagens natur af, hvad der kan findes opbakning til i
Folketinget.
Det er klart, at hvis det på et tidspunkt bliver besluttet at anlægge dobbeltspor
mellem Tinglev og Padborg, skal Danmark forsøge at få EU-støtte. Seneste an-
lægsoverslag, som dog skal opdateres, lyder på knap 800 mio. kr. (PL-20). Så
kom (2018) 0438 - Bilag 2: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 367 om etablering af dobbeltspor på jernbanestrækningen mellem Padborg og Tinglev ville kunne modtage støtte i det kommende CEF II, hvis der er både fokuseres på Scan-Med transportkorridoren og de klimamæssige aspekter, fra transportministeren
2168852_0003.png
Side 3/3
uanset om Danmark kan opnå EU-støtte, vil det kræve en betydelig investering
fra dansk side, ligesom EU-støtte ikke vil være garanteret på tidspunktet for
beslutningen.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht