Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0438 Bilag 3
Offentligt
2188937_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
6. maj 2020
2020-4349
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29.april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 477:
Vil der efter ministerens vurdering kunne opnås støtte fra EU's infrastruktur-
fond til en eventuel udbygning af togstrækningen mellem Tinglev og Padborg
til et dobbeltspor, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, hvor stor en an-
del af finansieringen, der kan dækkes af infrastrukturfonden?
Svar:
Udbygning af transportinfrastruktur på det transeuropæiske transportnet
(TEN-T)
kan støttes med midler fra EU’s infrastrukturfond
Connecting Europe
Facility (CEF). Det nærmere indhold i programmet fastlægges i den såkaldte
CEF-forordning.
Europa-Kommissionen fremsatte den 6. juni 2018 forslag til en ny CEF-
forordning (CEF-II), som skal dække den flerårige finansielle ramme (MFF) for
Den Europæiske Union i perioden 2021-2027. I marts 2019 fandt Rådet og
Europa-Parlamentet en fælles forståelse om indholdet i CEF-II. Bortset fra
elementer, der angår den budgetmæssige fordeling, der forhandles centralt i
MFF-forhandlingerne, er der enighed om indholdet i CEF-II, dog således at
forhandlingerne formelt set ikke er endeligt afsluttede.
En grundlæggende betingelse for CEF-støtte er, at projektet ligger på TEN-T.
Strækningen mellem Tinglev og Padborg er en del af TEN-T’s
hovednet og er en
del af hovednetkorridoren ”Skandinavien – Middelhavet”.
CEF-forordningen stiller desuden en række krav til, at projekter skal demon-
strere en "europæisk merværdi” og være af ”fælles interesse”. Samtidig vil der
være en række mere specifikke krav, som også vil fremgå af de konkrete CEF-
ansøgningsrunder.
Generelt har Kommissionen en præference for jernbaneinfrastrukturprojekter.
Der er ofte stor konkurrence om midlerne i CEF-ansøgningsrunder, og det er
kom (2018) 0438 - Bilag 3: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 477 om der efter ministerens vurdering vil kunne opnås støtte fra EU's infrastrukturfond til en eventuel udbygning af togstrækningen mellem Tinglev og Padborg til et dobbeltspor, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, hvor stor en andel af finansieringen, der kan dækkes af infrastrukturfonden, fra transportministeren
2188937_0002.png
Side 2/2
ikke ukendt, at projekter, som vurderes til at være gode, ikke får støtte, fordi
der ikke er midler nok i ansøgningsrunden.
Som jeg ved flere lejligheder har gjort opmærksomhed på, har anlæggelsen af
dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg ikke været undersøgt i detaljer siden
1993. Hvis man ønsker at gå videre med projektet, vil det derfor være nødven-
digt at gennemføre en ny undersøgelse. Dette skal ske inden man kan træffe
beslutning om anlæg af dobbeltsporet.
Jeg vil inden forhandlingerne om en ny grøn investeringsplan sørge for, at der
foreligger oplysninger om, hvad en ny undersøgelse af etableringen af dobbelt-
spor mellem Tinglev og Padborg vil skulle indeholde, og hvad den vil koste.
Hvorvidt vi på baggrund af dette oplæg skal igangsætte en undersøgelse af
dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg bliver i sidste ende et prioriterings-
spørgsmål og afhænger i sagens natur af, hvad der er opbakning til i Folketin-
get.
Det er klart, at hvis det på et tidspunkt bliver besluttet at anlægge dobbeltspor
mellem Tinglev og Padborg, skal Danmark forsøge at få støtte fra CEF. Seneste
anlægsoverslag, som dog skal opdateres, lyder på knap 800 mio. kr. (2020-pl).
Så uanset om Danmark kan opnå CEF-støtte, vil det kræve en betydelig inve-
stering fra dansk side, ligesom støtten ikke vil være garanteret på tidspunktet
for beslutningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht