Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0015
Offentligt
2003334_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.1.2019
COM(2019) 15 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale med Amerikas Forenede
Stater om overensstemmelsesvurdering
DA
DA
kom (2019) 0015 - Ingen titel
2003334_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR HENSTILLINGEN
Henstillingens begrundelse og formål
Den 25. juli 2018 enedes formanden for Europa-Kommissionen og præsidenten for Amerikas
Forenede Stater om at indlede en ny fase i handelsforbindelserne mellem De Forenede Stater
og Den Europæiske Union med henblik på at lette samhandelen og undgå en optrapning af de
handelsmæssige spændinger. I den fælles erklæring blev der nedsat en arbejdsgruppe, som
bl.a. skal overveje foranstaltninger til at reducere administrative hindringer og omkostninger,
samtidig med at det høje beskyttelsesniveau for begge parter bevares.
Denne henstilling om indledning af forhandlinger med De Forenede Stater er en del af en
større pakke af foranstaltninger, der har til formål at forbedre samarbejdet mellem Den
Europæiske Union og De Forenede Stater om reguleringsspørgsmål og anvendelsen af
standarder til støtte for regulering. Der skal i henhold til henstillingen udarbejdes udkast til
forhandlingsdirektiver med henblik på at lette samhandelen og dermed øge handelsstrømmene
med industrivarer mellem Den Europæiske Union og De Forenede Stater gennem en
reduktion af omkostningerne ved overensstemmelsesvurdering på en gensidig og afbalanceret
måde.
EU og USA er de største og mest integrerede økonomier i verden med en lang fælles
handelshistorie og en økonomisk udvikling af samme størrelsesorden. USA er det største
eksportmarked for EU's eksport af industrivarer og er den næststørste eksportør af
industrivarer til EU (efter Kina). Varehandelen mellem EU og USA beløb sig til 633 mia.
EUR i 2017, og bestod hovedsagelig af industrivarer (598 mia. EUR, hovedsagelig bestående
af 166 mia. EUR i handel med maskiner og udstyr). I EU er ca. 4,7 mio. arbejdspladser
knyttet til produktionen i forbindelse med eksport til USA. Industrivarer tegner sig for
størstedelen af vores varehandel med USA (94 % af EU's eksport og 95 % af importen).
Varehandelen mellem EU og USA har været støt stigende i de seneste 10 år. På baggrund af
disse vigtige handelsstrømme vil de økonomiske aktører på begge sider af Atlanten kunne
drage stor fordel af fjernelsen af overlappende prøvnings-, inspektions- og certificeringskrav,
hvilket vil mindske virksomhedernes omkostninger i forbindelse med adgang til de respektive
markeder.
Den Europæiske Union og De Forenede Stater har hver deres metoder til
overensstemmelsesvurdering for at sikre, at fabrikanterne kun kan bringe en vare i
omsætning, når den opfylder alle gældende krav for at sikre, at farlige produkter eller
produkter, der på anden vis ikke opfylder kravene, ikke finder vej til deres respektive
markeder. Disse metoder kan omfatte prøvning, inspektion og certificering. Forskelle i
metoder til overensstemmelsesvurdering kan resultere i yderligere omkostninger og
langvarige og komplekse administrative processer uden nødvendigvis at forbedre
produkternes sikkerhed. I tilfælde af obligatorisk overensstemmelsesvurdering foretaget af en
tredjepart (ca. 70 % af tilfældene i USA) kan samhandelen lettes ved at give eksportører
mulighed for ansøge om certificering i eksportlandet med henblik på at dokumentere, at de
overholder de gældende regler i importlandet. I henhold til den eksisterende aftale om
gensidig anerkendelse, som blev indgået mellem EU og USA i 1998, findes denne mulighed
dog kun for visse sektorer, og den fungerer ikke ordentligt for alle de sektorer, der er omfattet
af aftalen. Omkostningerne ved overensstemmelsesvurdering kan således være betydelige for
EU's eksport, navnlig i nøglesektorer som maskiner og udstyr.
DA
1
DA
kom (2019) 0015 - Ingen titel
2003334_0003.png
Reduktionen i omkostningerne til overensstemmelsesvurdering kan medføre betydelige
økonomiske fordele, navnlig for små og mellemstore virksomheder (SMV'er), som rammes
uforholdsmæssigt hårdt af dem. På grund af deres størrelse er det ofte meget vanskeligere for
SMV'er at håndtere handelshindringer end for større virksomheder. De mangler ofte kapacitet
og/eller ressourcer til at håndtere forskelle i produktkrav og gældende procedurer for
overensstemmelsesvurdering og har svært ved at finde de relevante oplysninger. En reduktion
i antallet af hindringer i forbindelse med overensstemmelsesvurdering kan derfor være særlig
gavnlig for eksporterende SMV'er i fremstillingsindustrien. De vil sandsynligvis opnå en
forholdsmæssig større fordel ved de lavere handelsomkostninger. Lavere
handelsomkostninger kan undertiden være afgørende for om man vælger at eksportere eller ej.
Det
kræver
en
international
aftale
at
fremme
accepten
af
overensstemmelsesvurderingsresultater, således at overensstemmelsesvurderingsorganer, som
ikke er etableret på EU's område, kan bekræfte, at et produkt er i overensstemmelse med den
relevante EU-lovgivning, når de relevante krav er opfyldt. I denne henstilling foreslås det
derfor at indlede forhandlinger med USA med henblik på at reducere omkostningerne til
overensstemmelsesvurdering for økonomiske aktører på begge sider af Atlanten ved at nå til
enighed om accept af resultaterne af overensstemmelsesvurdering udført af
overensstemmelsesvurderingsorganer, der er etableret på den eksporterende parts område i
overensstemmelse med den importerende parts tekniske krav.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Henstillingens anvendelsesområde er begrænset til gennemførelsen af den del af
fælleserklæringen af 25. juli 2018, der skal forbedre handelen med varer ved at fremme
anerkendelsen af overensstemmelsesvurderingsresultater, samtidig med at det sikres, at det
høje beskyttelsesniveau bevares til fulde. Målet er at lette handelen og mindske de
handelsmæssige spændinger mellem EU og USA, hvilket er i fuld overensstemmelse med
traktaten om Den Europæiske Union (TEU), hvori det fastslås, at EU bør tilskynde til alle
landes integration i den internationale økonomi, herunder gennem gradvis afskaffelse af
hindringer for international handel
1
.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Henstillingen er i overensstemmelse med andre EU-politikker.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Artikel 207, stk. 3 og 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 3 og 4, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I henhold til artikel 5, stk. 3, i TEU finder nærhedsprincippet ikke anvendelse på de områder,
hvor Unionen har enekompetence. Den fælles handelspolitik er et af de områder, hvor
Unionen har enekompetence, jf. artikel 3 i TEUF. Denne politik omfatter forhandlinger om
handelsaftaler, jf. bl.a. artikel 207 i TEUF.
OG
1
Artikel 21, stk. 2, litra e), i TEU.
DA
2
DA
kom (2019) 0015 - Ingen titel
2003334_0004.png
Proportionalitetsprincippet
Kommissionens henstilling er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og er
nødvendig i lyset af EU's målsætning om at mindske de handelsmæssige spændinger med
USA.
Valg af retsakt
Afgørelse vedtaget af Rådet for Den Europæiske Union.
2.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant
Høringer af interesserede parter
Siden 2012 har der været afholdt flere høringer af interesserede parter i form af høringer og
dialogmøder med civilsamfundet for at overveje mulige fordele ved et tættere
reguleringssamarbejde mellem EU og USA. Dette er et supplement til offentlige debatter i
eller organiseret af Europa-Parlamentet og EU's medlemsstater.
I forbindelse med denne henstilling vil der snarest blive indledt en ny runde af høringer af
interesserede parter om eventuelle reguleringsmæssige samarbejdsinitiativer med USA, der
omfatter offentliggørelsen af en køreplan med en strategi for høring af interesserede parter
(med mulighed for feedback fra interesserede parter inden for en periode på fire uger).
Resultaterne af høringerne vil blive gengivet i en kort sammenfattende rapport.
Kommissionen vil også give en reaktion på de vigtigste anbefalinger fra de interesserede
parter. Høringen vil ikke være begrænset til spørgsmålet om overensstemmelsesvurdering,
men vil også sigte mod at identificere andre initiativer med USA, som kan medføre betydelige
fordele, samtidig med at de eksisterende beskyttelsesniveauer opretholdes - eller endda
forbedres.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Der er allerede i forbindelse med tidligere høringsaktiviteter siden 2012 blevet indsamlet
betydelig ekspertise om de mulige fordele ved et tættere samarbejde mellem EU og USA om
overensstemmelsesvurderinger (se links og dokumenter på følgende websted:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/cfm/doclib_section.cfm?sec=146).
Denne ekspertise vil dog
blive ajourført i forbindelse med førnævnte nye høringer af interesserede parter.
Konsekvensanalyse
Som følge af den politiske vilje til hurtigt at gå videre med henblik på at mindske de
handelsmæssige spændinger mellem EU og USA, som formanden for Kommissionen gav
udtryk for efter sit møde med den amerikanske præsident, og som Det Europæiske Råd
tilsluttede sig på sit uformelle møde den 16. maj 2018 i Sofia, er der givet afkald på den
formelle konsekvensanalyse til fordel for en mere forholdsmæssig tilgang til at sikre
indsamling af dokumentation og høring af de interesserede parter. Denne forholdsmæssige
tilgang er også berettiget, idet det forventes, at den nye aftale ikke vil få væsentlige
økonomiske, sociale eller miljømæssige virkninger ud over de fordele, der følger af
forenklingen af overensstemmelsesvurderingen for specifikke produktsektorer.
DA
3
DA
kom (2019) 0015 - Ingen titel
Grundlæggende rettigheder
Henstillingen er i overensstemmelse med EU-traktaterne og med Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder.
3.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Aftalen om overensstemmelsesvurdering mellem De Forenede Stater og Den Europæiske
Union vil ikke få nogen negativ indvirkning på EU's budget. Der kan forventes indirekte
positive virkninger af de øgede handelsstrømme.
4.
ANDRE FORHOLD
Proceduremæssige aspekter
Kommissionen vil forhandle på EU's vegne. I overensstemmelse med artikel 218, stk. 4, i
TEUF foreslås det, at Rådet for Den Europæiske Union udpeger Handelspolitikudvalget som
det udvalg, forhandlingerne skal føres i samråd med.
Europa-Parlamentet vil blive informeret på alle trin i proceduren i overensstemmelse med
artikel 218, stk. 10, i TEUF.
Kommissionen offentliggør denne henstilling og bilaget hertil straks efter vedtagelsen.
Kommissionen anbefaler, at forhandlingsdirektiverne offentliggøres straks efter Rådets
vedtagelse.
DA
4
DA
kom (2019) 0015 - Ingen titel
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale med Amerikas Forenede
Stater om overensstemmelsesvurdering
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 3 og 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 3 og 4,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen bemyndiges herved til på Den Europæiske Unions vegne at indlede
forhandlinger med Amerikas Forenede Stater om en aftale om overensstemmelsesvurdering.
Artikel 2
Forhandlingerne føres på grundlag af Rådets forhandlingsdirektiver, der er fastsat i bilaget.
Artikel 3
Kommissionen fører forhandlingerne i samråd med [navnet på det særlige udvalg indsættes af
Rådet].
Artikel 4
Denne afgørelse og bilaget hertil offentliggøres straks efter vedtagelsen.
Artikel 5
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA