Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0128
Offentligt
2027386_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.3.2019
COM(2019) 128 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Den Europæiske Unions strategiske tilgang til lægemidler i miljøet
DA
DA
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Den Europæiske Unions strategiske tilgang til lægemidler i miljøet
1.
I
NDLEDNING
Behandlingen af mange sygdomme hos mennesker og dyr afhænger af adgangen til effektive
lægemidler
1
. Samtidig er forurening forårsaget af visse lægemidler ved at blive et nyt
problem
2
,
3
,
4
, og risiciene for miljøet og for menneskers sundhed, navnlig for så vidt angår
antimikrobiel resistens, er veldokumenterede. Lægemiddelrester kan spredes i miljøet under
fremstilling, anvendelse og bortskaffelse.
I henhold til artikel 8c i direktivet om prioriterede stoffer (2008/105/EF
5
som ændret ved
direktiv 2013/39/EU
6
) skal Europa-Kommissionen foreslå en strategisk tilgang til
vandforurening med farmaceutiske stoffer. Med denne meddelelse opfylder Kommissionen
denne retlige forpligtelse såvel som en opfordring i lovgivningen om lægemiddelovervågning
til at undersøge omfanget af problemet med forurening af vand og jord med
lægemiddelrester
7
. Strategien understøtter Kommissionens mål om at skabe et Europa, der
beskytter
8
og stemmer godt overens med dens hensigt om at arbejde hen imod et bæredygtigt
Europa inden 2030 med udgangspunkt i målene for bæredygtig udvikling
9
. Den lever op til
Kommissionens tilsagn fra det 3. møde i De Forenede Nationers Miljøforsamling i 2017. Den
vil især bidrage til at nå bæredygtighedsmål 6 om rent vand og sanitet. Som led i Unionens
One Health-handlingsplan mod antimikrobiel resistens
10
kan den desuden betragtes som en
delvis gennemførelse af det tilsagn, der er afgivet inden for rammerne af G7/G20 og WHO
vedrørende antimikrobiel resistens.
1
Udtrykket "lægemidler" anvendes her til at betegne human- eller veterinærlægemidler. Normalt er virksomme lægemiddelbestanddele
problematiske stoffer, men deres metabolitter og nedbrydningsprodukter kan også være relevante i lighed med visse bestanddele
(hjælpestoffer) ud over det virksomme stof og emballeringsmaterialet.
2
KOM(2008) 666 endelig: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget
Sikre, innovative og tilgængelige lægemidler: et nyt perspektiv for lægemiddelsektoren.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1235/2010 af 15. december 2010 om ændring, for så vidt angår overvågning af
humanmedicinske lægemidler, af forordning (EF) nr. 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning
af human- og veterinærlægemidler og om oprettelse af et europæisk lægemiddelagentur og forordning (EF) nr. 1394/2007 om lægemidler
til avanceret terapi (EUT L 348 af 31.12.2010, s. 1). Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/84/EU af 15. december 2010 om
ændring, for så vidt angår lægemiddelovervågning, af direktiv 2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler (EUT L 348 af 31.12.2010, s. 74).
4
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/scientific_committees/scheer/docs/scheer_s_002.pdf
.
Direktiv 2008/105/EF (EUT L 348 af 24.12.2008, s. 84).
6
Direktiv 2013/39/EU (EUT L 226 af 24.8.2013, s. 1).
7
Betragtning 6 i direktiv 2010/84/EU (EUT L 348 af 31.12.2010, s. 74).
8
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-3500_da.htm
9
https://ec.europa.eu/commission/publications/reflection-paper-towards-sustainable-europe-2030_da
10
COM/2017/0339 final: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet:
En europæisk One Health-handlingsplan mod
antimikrobiel resistens:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/GA/TXT/?uri=CELEX:52017DC0339.
5
1
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0003.png
Tilgangen er baseret på en række undersøgelser og rapporter
11
og resultaterne af offentlige og
målrettede interessenthøringer, der blev iværksat i 2017
12
. Der tages hensyn til problemets
internationale dimension og den cirkulære økonomi.
Lægemiddelsektoren er en dynamisk industri med drivkraft til innovation. En sådan
innovation kunne støtte "miljøvenligt design", f.eks. udvikling af produkter, der indebærer en
lavere miljørisiko eller fremmer genanvendelsen af spildevand, og fremme brugen af mere
miljøvenlige produktionsmetoder. Der kan også være mulighed for innovation inden for
vand- og gødningsbehandling. I denne henseende vil strategien bidrage til Kommissionens
vigtigste politiske prioritet om at fremme beskæftigelse, vækst og investeringer.
2.
2.1
P
ROBLEMFORMULERING
Koncentrationer af lægemidler i miljøet
Der er fundet rester af en række lægemidler i overflade- og grundvand, jordbund og dyrevæv
i hele Unionen i forskellige koncentrationer, afhængigt af lægemidlet og arten og nærheden af
kilder. Smertestillende midler, antimikrobielle stoffer, antidepressive midler,
svangerskabsforebyggende midler og antiparasitære lægemidler er almindeligt
forekommende
13
. Der er også fundet spor af visse lægemidler i drikkevand
14
.
2.2
Kilder til lægemidler i miljøet
Den største kilde til spredning af lægemidler i miljøet er brug, og ruten vil sandsynligvis være
forskellig, alt efter om der er tale om human eller veterinær brug. Visse lægemidlers kemiske
og/eller metaboliske stabilitet betyder, at op til 90 % af den virksomme bestanddel udskilles
(eller vaskes af) i den oprindelige form. Spildevandsrensningens evne til at eliminere
lægemiddelrester er forskellig
15
og afhænger af stoffet og behandlingsgraden. I nogle tilfælde
fjernes betydelige mængder og i andre tilfælde kun en lille procentdel, men selv de bedste og
dyreste nuværende rensningsmetoder er ikke 100 % effektive. Udslip af veterinærlægemidler
til miljøet kommer ofte fra ubehandlede diffuse kilder såsom tilførsel af husdyrgødning.
Lægemidler spredes primært i miljøet gennem:
- udledning af byspildevand fra rensningsanlæg, der indeholder udskilte lægemidler,
samt ubrugte lægemidler, der skylles ud i håndvasken og toilettet, selv om der findes
indsamlingsordninger
- tilførsel af husdyrgødning og
- akvakultur, hvor lægemidler ofte gives sammen med foderet.
11
BIO
Intelligence
Service
2013
Study
on
the
environmental
risks
of
medicinal
products:
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/files/environment/study_environment.pdf.
Rapport om Kommissionens workshop om
lægemidler
i
miljøet
i
2014:
https://circabc.europa.eu/w/browse/5d532921-1e1f-48f5-b0e0-3057798423ca
og
http://ec.europa.eu/environment/water/water-dangersub/index.htm#strategic
.
http://ec.europa.eu/environment/water/water-dangersub/index.htm#strategic
.
http://ec.europa.eu/environment/water/water-dangersub/index.htm#strategic
.
http://ec.europa.eu/environment/water/water-drink/pdf/20171215_EC_project_report_final_corrected.pdf
.
Metabolitter (omdannelsesprodukter) kan have lavere biologisk aktivitet (se casestudier:
http://ec.europa.eu/health/human-
use/environment-medicines/index_en.htm),
men kan f.eks., hvis de er konjugeret, konverteres tilbage til det oprindelige lægemiddel under
spildevandsrensningen eller have en tilsvarende biologisk aktivitet.
12
13
14
15
2
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0004.png
Andre kilder er:
- udledning af spildevand fra fremstillingsvirksomheder (især uden for EU)
- spredning af slam fra rensningsanlæg, som indeholder lægemidler, der er blevet renset
fra spildevandet
- grovfoderædende husdyr
- behandling af kæledyr
- uhensigtsmæssig bortskaffelse ved deponering af ubrugte lægemidler og forurenet
affald.
2.3
Virkninger på miljøet
De fleste lægemidler er designet således, at de virker ved lave koncentrationer, så mennesker
og dyr kan tåle dem, og så de virker længe nok til at fungere efter hensigten. Lægemidler,
som er persistente i miljøet og spredes gennem vand og jord eller ophobes i planter eller vilde
dyr, samt lægemidler med konstante miljøkoncentrationer på grund af konstant frigivelse kan
udgøre en risiko på grund af deres toksicitet eller lignende egenskaber. Undersøgelser har
vist, at visse lægemidler har direkte virkninger for vildtlevende dyr på eller endog under de
lave koncentrationer, der er fundet i vand og jord
16
. Hanfisk, der udsættes for sådanne
koncentrationer af hovedbestanddelen i p-piller, kan f.eks. blive feminiseret som følge af
virkningerne på hormonsystemet og derved påvirke bestandens reproduktionsevne
17
. Andre
undersøgelser har vist, at fisk, der udsættes for lave koncentrationer af visse antidepressive
midler, ændrer adfærd på en måde, der kan påvirke deres overlevelse
18
. Det smertestillende
middel diclofenac er fundet i fisk og oddere
19
. Der blev rejst alarm for flere år siden over den
uventede dødelige virkning af dette lægemiddel på gribbe i Asien, som blev udsat for
lægemidlet via de slagtekroppe af kvæg, der var blevet behandlet hermed
20
. Et fald i
bestanden af skarnbasser menes i hvert fald delvis at kunne tilskrives brugen af antiparasitære
lægemidler, herunder ivermectin
21
i husdyr. Dette har konsekvenser for
næringsstofkredsløbet, og andre indirekte virkninger på økosystemerne, herunder sjældne
flagermus- og fuglearter, kan også være betydelige
22
.
2.4
Virkninger via miljøet, herunder antimikrobiel resistens
Der er endnu ikke etableret en klar sammenhæng mellem lægemidler i miljøet og deres
direkte indvirkninger på menneskers sundhed. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen
23
viser
dokumentationen fra flere nylige undersøgelser, at det er meget usandsynligt, at lægemidler i
drikkevandet udgør en trussel mod menneskers sundhed ved de lave koncentrationer
24
, der er
Niemuth NJ og Klaper RD 2015. Chemosphere 135: 38-45, Fent K 2015. Environ Int 84:115-30; Matthiessen P og Sumpter JP 1998.
EXS. 86:319-35.
17
Kidd KA et al 2007. PNAS 104(21): 8897-8901.
18
Dzieweczynski, TL et al. 2016. J Exp Biol. 219: 797-804.
19
Richards NL et al. 2011. Eur J Wild Res 57(5): 1107-1114.
20
Naidoo V et al. 2009. Regul Toxicol Pharmacol 53(3): 205-8.
21
Verdú JR et al. 2015. Scientific Reports 5: 13912.
22
16
LIFE11 NAT/BE/001060:
http://ec.europa.eu/environment/water/water-drink/pdf/20171215_EC_project_report_final_corrected.pdf
.
Koncentrationer, der typisk er langt lavere end den terapeutiske minimumsdosis.
http://www.lifeprairiesbocageres.eu/fileadmin/Life/Prairies_bocageres/brochure_LPB_antiparasitaires_final.pdf
.
23
24
3
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0005.png
fundet. WHO understreger imidlertid, at spørgsmålet om lægemiddelrester ikke kan
ignoreres, og henviser til sin tidligere rapport
25
, hvori der henvises til de mulige indvirkninger
af langvarig eksponering på sårbare befolkningsgrupper, og der er således behov for en
forsigtighedstilgang i overensstemmelse med Kommissionens forslag om at indføre en
relevant parameter i drikkevandsdirektivet
26
.
Der er fundet en række antimikrobielle (antibiotiske og antifungale) lægemidler til
behandling af mennesker og dyr i vand og jord, og deres tilstedeværelse kan spille en rolle
med hensyn til at fremskynde udviklingen, den fortsatte tilstedeværelse og spredningen af
resistente bakterier og svampe. Dette blev anerkendt i Kommissionens meddelelse fra 2011
om en handlingsplan for den voksende trussel fra antimikrobiel resistens
27
. Dokumentationen
er vokset
28
, som det fremgår af den reviderede handlingsplan, der blev offentliggjort i 2017
29
.
One Health-tilgangen i handlingsplanen, hvori der allerede tidligere var taget højde for
sammenhængen mellem menneskers og dyrs sundhed, omfatter nu også den miljømæssige
dimension, der anerkendes som en anden sammenhæng mellem sygdomme hos mennesker og
dyr og som en potentiel kilde til nye resistente mikroorganismer. Ud over henvisningen til
denne strategiske tilgang indeholder handlingsplanen en række yderligere foranstaltninger,
der skal sikre en bedre håndtering af miljøets rolle med hensyn til antimikrobiel resistens.
Det er navnlig bekymrende, at der er tegn på, at emissioner fra visse virksomheder i
tredjelande, der fremstiller antimikrobielle lægemidler
30
, hvoraf nogle også leverer produkter
til forbrug i Unionen, kan bidrage til udviklingen og spredningen af antimikrobiel resistens på
globalt plan.
2.5
Videnhuller
Den voksende dokumentation vedrørende lægemidler i miljøet omfatter resultaterne af en
række EU-finansierede projekter
31
. Der er stadig behov for flere oplysninger for at forstå og
evaluere visse lægemidlers miljøkoncentrationer og de deraf følgende risikoniveauer. En af
årsagerne er, at mange af de lægemidler, der blev markedsført for flere år siden, ikke blev
underlagt en miljørisikovurdering som led i godkendelsesprocessen. En anden grund er, at
overvågningen af lægemidler i miljøet er meget begrænset, selv om udvalgte stoffer
overvåges i overflade- og grundvand i henhold til vandrammedirektivet
32
,
33
,
34
.
http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44630/1/9789241502085_eng.pdf?ua=1
.
COM (2017) 753 final: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kvaliteten af drikkevand (omarbejdet).
27
KOM(2011) 748 final: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en handlingsplan for den voksende trussel fra
antimikrobiel resistens.
28
F.eks. ECDC/EFSA/EMA, 2015. EFSA Journal 2015;13(1):4006, 114 s. doi:10.2903/j.efsa.2015.4006, Finley RL et al. 2013. Clinical
Infectious Diseases 57(5): 704-710.
29
Se
fodnote 10.
30
Lubbert C et al. 2018. Scientific Reports 45: 479.
26
25
31
Knappe, Poseidon, Endetech, Pharmas, Cytothreat, Radar, Demeau, DePharm, Pharm AD, Solutions.
https://cordis.europa.eu/projects/home_en.html
.
32
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1).
33
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/840 af 5. juni 2018 om oprettelse af en observationsliste over stoffer med henblik på
EU-dækkende overvågning inden for vandpolitikken i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF og om ophævelse
af Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/495 (EUT L 141 af 7.6.2018, s. 9).
4
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0006.png
Der er også begrænset overvågning af "hotspots" såsom lokaliteter, der er berørt af
hospitalsspildevand. Der er endnu mindre viden om koncentrationer i jord og om
forekomsten af antimikrobielle resistente mikroorganismer og antimikrobielle resistensgener.
Desuden er den mulige cocktaileffekt af den kombinerede tilstedeværelse af mange
lægemidler og andre kemikalier i miljøet endnu ikke klarlagt.
Det er vigtigt at identificere de lægemidler, der udgør en risiko gennem deres individuelle
tilstedeværelse i miljøet, således at risikostyringsindsatsen kan målrettes. For lægemidler, der
allerede er på markedet, og som ikke har været underkastet en miljørisikovurdering, forsøger
industrien at vurdere, hvilke lægemidler der bør vurderes først
35
.
Der er gjort fremskridt, da der nu skal foretages en miljørisikovurdering for alle lægemidler.
En mere rettidig adgang til en fuldstændig vurdering af humanmedicinske lægemidler kunne
imidlertid fremme en rettidig indførelse af passende risikostyringsforanstaltninger.
2.6
Fremtidsudsigter
Mængden af lægemidler, der sælges på det europæiske marked, er vokset hurtigt i de sidste
tre årtier, både med hensyn til salgsmængde og antal virksomme lægemiddelbestanddele. Der
er i øjeblikket over 3 000 virksomme lægemiddelbestanddele på markedet.
Ifølge tal fra lægemiddelindustrien
36
er værdien af salget af humanmedicinske lægemidler i
Unionen steget meget betydeligt siden 1990. Selv om stigningen i vidt omfang skyldes
stigninger i produktpriserne, afspejler denne stigning også en støt stigning i forbruget pr.
indbygger
37
. Miljøkoncentrationerne forventes stige i takt med befolkningens aldring og
vækst.
Med hensyn til salg af veterinærlægemidler har der i dataindsamlingen været fokus på
antimikrobielle stoffer, der anvendes i husdyrbrug
38
, på grund af bekymringer over
antimikrobiel resistens. Ifølge rapporter fra ni lande i perioden 2005-2009
39
og fra 30 lande i
perioden 2010-2016
40
er mængden af anvendte antimikrobielle stoffer generelt faldet, om end
ikke i alle lande. Den samlede mængde kan stige, hvis antallet af husdyr stiger betydeligt,
selv om brugen pr. dyreenhed falder. Tallene omfatter ikke andre veterinærlægemidler.
3.
M
ÅL FOR DEN STRATEGISKE TILGANG
De vigtigste mål er at:
34
Groundwater Watch List: Pharmaceuticals Pilot Study 2016:
https://circabc.europa.eu/w/browse/a1e23792-6ecd-4b34-b86c-
dcb6f1c7ad1c
.
http://i-pie.org/
.
https://www.phar-in.eu/wp-content/uploads/2014/05/Figures_2014_Final.pdf
,
https://www.efpia.eu/media/361960/efpia-
35
36
pharmafigures2018_v07-hq.pdf
.
37
OECD (2019), "Pharmaceutical market", OECD Health Statistics (database):
https://doi.org/10.1787/data-00545-en
(dataudtræk af 7.
januar 2019).
38
39
40
https://www.ema.europa.eu/en/veterinary-regulatory/overview/antimicrobial-resistance-veterinary-medicine
.
https://www.ema.europa.eu/documents/report/trends-sales-veterinary-antimicrobial-agents-nine-european-countries_en.pdf
.
https://www.ema.europa.eu/documents/report/sales-veterinary-antimicrobial-agents-30-european-countries-2016-trends-2010-2016-
eighth-esvac_en.pdf
.
5
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0007.png
-
identificere de foranstaltninger, der skal træffes eller undersøges yderligere, for at
imødegå potentielle risici ved lægemiddelrester i miljøet, og ikke mindst at bidrage til
Unionens indsats inden for bekæmpelse af antimikrobiel resistens
tilskynde til innovation, hvor den kan bidrage til at imødegå risiciene, og fremme den
cirkulære økonomi ved at fremme genanvendelsen af ressourcer såsom vand, slam fra
rensningsanlæg og husdyrgødning
identificere resterende videnhuller og fremlægge mulige løsninger til at lukke dem
sikre, at foranstaltninger til imødegåelse af risikoen ikke bringer adgangen til sikker
og effektiv lægemiddelbehandling af mennesker og dyr i fare.
D
EN NUVÆRENDE SITUATION
: R
ELEVANT
EU-
POLITIK OG BREDERE INITIATIVER
EU-politik
-
-
-
4.
4.1
EU-lovgivningen om lægemidler
41
er det vigtigste instrument til at sikre kvaliteten,
sikkerheden og virkningen af lægemidler til mennesker og dyr og deres miljøsikkerhed. En
miljørisikovurdering er nu obligatorisk for alle ansøgninger om en markedsføringstilladelse
for human- og veterinærlægemidler, og der tages hensyn hertil i vurderingen af forholdet
mellem fordele og risici for sidstnævnte
42
. En række andre EU-retsakter er direkte eller
indirekte relevante for fremstillingen, anvendelsen eller bortskaffelsen af lægemidler og deres
miljøsikkerhed
43
. På trods af lovgivningen, og dels fordi dele af lovgivningen er af nyere
dato, er der fortsat risici for og via miljøet.
Den strategiske tilgang supplerer den nyligt vedtagne strategi for hormonforstyrrende
stoffer
44
og er knyttet til en række andre igangværende og nylige initiativer, herunder
evalueringer af direktivet om rensning af byspildevand og andre centrale retsakter i EU's
vandlovgivning, forslagene til en forordning om genbrug af vand og til en omarbejdning af
drikkevandsdirektivet samt evalueringer af kemikalielovgivningen.
Det skal bemærkes, at lægemidler som produkter er undtaget fra de fleste bestemmelser i
EU's generelle kemikalielovgivning
45
, dog ikke fra bestemmelserne om begrænsninger
46
.
Stoffer, der anvendes i fremstillingen af lægemidler, er også undtaget, hvis de er til stede i det
endelige produkt.
De stoffer, der anvendes, men som ikke er til stede, er underlagt bestemmelser
om registrering og evaluering i henhold til REACH og kan være underlagt godkendelse og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/6 af 11. december 2018 om veterinærlægemidler og om ophævelse af direktiv
2001/82/EF (EUT L 4 af 7.1.2019, s. 43) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler (EFT L 311 af 28.11.2001, s. 67) som ændret.
42
Forordning (EU) 2019/6, jf. ovenstående fodnote.
43
BIO Intelligence Service 2013 Study (se fodnote 11): Kapitel 8.
44
COM(2018) 734 endelig: Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget: "Mod en omfattende EU-ramme for hormonforstyrrende stoffer"
45
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008
af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forordning (EF) nr.
1907/2006 (EUT L 353 af 31.12.2008, s. 1). Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur
og om ændring af direktiv 1999/45/EF og ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kommissionens forordning (EF) nr.
1488/94 samt Rådets direktiv 76/769/EØF og Kommissionens direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF og 2000/21/EF (EUT L 396 af
30.12.2006, s. 1).
46
Bestemmelserne om begrænsninger i REACH er de bestemmelser, der tillader fremstilling, anvendelse eller markedsføring af stoffer, der
skal underlægges betingelser eller forbydes, for at afhjælpe identificerede risici, som ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, men disse
bestemmelser er ikke blevet anvendt i praksis i forbindelse med lægemidler.
41
6
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0008.png
begrænsninger .
Der er blevet gennemført en undersøgelse
med fokus på sammenhængen
mellem kemikalie- og lægemiddellovgivningen og miljøbeskyttelse.
4.2
Andre initiativer
47
48
En række medlemsstater (f.eks. Nederlandene
49
, Sverige
50
), Europa-Parlamentet
51
,
tredjelande (f.eks. Schweiz
52
), internationale organisationer (f.eks. FN
53
, HELCOM
54
,
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling
55
), erhvervssammenslutninger
56
og
ikkestatslige organisationer har udtrykt bekymring over og truffet foranstaltninger til at
håndtere den stigende forekomst af lægemidler i miljøet. På internationalt plan er både FN's
2030-dagsorden, navnlig bæredygtighedsmål 6, og ministererklæringen fra FN's
miljøforsamling fra 2017, tilsagn om at handle på dette område, og G7/G20 og
Verdenssundhedsorganisationen har vedtaget tiltag vedrørende antimikrobiel resistens.
5
F
ORANSTALTNINGER
I henhold til artikel 8c i direktivet om prioriterede stoffer skal denne strategiske tilgang, hvis
det er relevant, følges op af forslag til de foranstaltninger på EU-plan og/eller nationalt plan,
som måtte være relevante for at imødegå den mulige indvirkning på miljøet af farmaceutiske
stoffer, med henblik på at reducere udledninger, emissioner og tab af sådanne stoffer til
vandmiljøet, under hensyntagen til folkesundhedsbehovene og de foreslåede foranstaltningers
omkostningseffektivitet. Hvis de skal være effektive, og hvis indsatsen skal spredes jævnt ud,
skal foranstaltningerne ikke kun omfatte "end of pipe"-kontrol (f.eks. forbedret
spildevandsrensning), men også tage højde for de oprindelige emissionskilder (f.eks.
fremstilling og anvendelse) og både det terrestriske og det akvatiske miljø. I denne
meddelelse opstilles seks indsatsområder og en række specifikke foranstaltninger vedrørende
mulige foranstaltninger.
5.1
Øge bevidstheden om og fremme hensigtsmæssig anvendelse af lægemidler
Fremme af en hensigtsmæssig anvendelse af lægemidler, der udgør en risiko for eller via
miljøet, herunder antimikrobielle stoffer, kan mindske problemet væsentligt ved kilden.
Medlemsstaterne og fagfolk på det medicinske område spiller en central rolle i denne
sammenhæng, men Kommissionen kan spille en rolle ved at samle relevante fagfolk, bidrage
47
48
49
Der er udstedt nogle tilladelser.
http://ec.europa.eu/environment/chemicals/reach/pdf/studies_review2012/report_study8.pdf
.
The Netherlands Chain approach to reduce pharmaceutical residues in water. 2018. Sammendrag
OECD-workshop om forurenende
stoffer.
https://www.fass.se/LIF/
.
F.eks. EP Intergroup CCBSD-begivenhed den 29. november 2017:
http://ebcd.org/event/pharmaceuticals-in-the-environment/.
50
51
52
53
https://www.parlament.ch/centers/eparl/curia/2012/20123090/Bericht%20BR%20D.pdf
.
SAICM:
http://www.saicm.org/EmergingPolicyIssues/Pharmaceuticalnbsp;Pollutants/tabid/5477/language/en-US/Default.aspx.
54
The Baltic Marine Environment Protection Commission:
http://www.helcom.fi/news/Pages/Pharmaceuticals-in-Baltic-waters--new-status-
report-by-UNESCO-and-HELCOM.aspx.
55
56
http://www.oecd.org/water/oecdworkshoponmanagingcontaminantsofemergingconcerninsurfacewaters.htm
.
Eco-pharmaco-stewardship:
https://www.efpia.eu/media/25628/eps-a-holistic-environmental-risk-management-program.pdf
og
https://www.efpia.eu/media/288586/pie-brochure.pdf
.
7
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0009.png
til finansieringen af visse uddannelsesprogrammer, sikre, at den relevante lovgivning
vedtages, gennemføres og håndhæves, og indgå i partnerskaber med internationale
organisationer.
Kommissionen vil:
fremme udviklingen af retningslinjer for sundhedsprofessionelle om
hensigtsmæssig anvendelse af lægemidler, der udgør en risiko for eller via
miljøet
undersøge, hvordan miljøaspekter kan blive en del af programmer for
medicinsk uddannelse og faglig udvikling, i samarbejde med relevante
interessenter
sigte mod at begrænse den forebyggende anvendelse af veterinære
antimikrobielle stoffer ved at sikre en korrekt gennemførelse af den nyligt
vedtagne forordning om veterinærlægemidler
57
fremme udveksling af bedste praksis mellem medlemsstaterne om, hvordan
miljøhensyn tages i betragtning i forbindelse med reklame for og ordinering af
lægemidler og valg af behandling mere generelt, hvor det er relevant
styrke samarbejdet med Verdenssundhedsorganisationen og andre vigtige
internationale organisationer om aktiviteter for at øge bevidstheden om dette
spørgsmål og finde løsninger, herunder gennem udveksling af bedste praksis.
5.2
Støtte udviklingen af lægemidler, der er mindre skadelige for miljøet, og
fremme en mere miljøvenlig fremstilling
Medicinalindustrien skal tilskyndes til at tage mere hensyn til miljøet i design- og
fremstillingsfasen ud fra et livscyklusperspektiv. Da industrien opererer på globalt plan, og da
dens handlinger kan have global rækkevidde, giver det mening, at Unionen sikrer lige vilkår
for miljø- og sundhedsbeskyttelse i hele Unionen og fremmer ansvarlig adfærd, også uden for
Unionen.
Kommissionen vil:
hvis der er tilstrækkelige midler til rådighed efter endelig aftale med
medlovgiverne om den næste flerårige finansielle ramme, finansiere forskning
og innovation med det formål at støtte udviklingen af mere miljøvenlige
lægemidler,
der
nedbrydes
lettere
til
uskadelige
stoffer
i
spildevandsrensningsanlæg og i miljøet
samarbejde direkte med lægemiddelindustrien om dens potentielle bidrag til
opfyldelsen af målsætningerne for denne tilgang, bl.a. for at undersøge,
hvordan et udvidet producentansvar kunne spille en rolle med hensyn til at
støtte foranstaltninger, der øger vandrensningens kvalitet
57
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/6 af 11. december 2018 om veterinærlægemidler og om ophævelse af direktiv
2001/82/EF (EUT L 4 af 7.1.2019, s. 43).
8
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0010.png
undersøge specifikke lægemidler og grupper af lægemidler med tilsvarende
virkninger i henhold til vandrammedirektivet i forbindelse med den
regelmæssige revision af listen over stoffer, der udgør en risiko på EU-plan, og
samarbejde med medlemsstaterne om miljøkvalitetsstandarder for lægemidler,
der udgør en risiko på nationalt plan
sikre, at udledningen af lægemidler til vand betragtes som et muligt centralt
miljøspørgsmål i forbindelse med gennemgangen af referencedokumenter om
bedste tilgængelige teknik i henhold til direktivet om industrielle emissioner for
relevante sektorer
drøfte muligheden for at anvende indkøbspolitikken til at tilskynde til design og
fremstilling af mere miljøvenlige lægemidler med de relevante myndigheder i
medlemsstaterne
tilskynde til foranstaltninger i tredjelande, hvor udledningen af lægemidler fra
fremstillingsindustrien og andre kilder mistænkes for at bidrage til den globale
udbredelse af antimikrobiel resistens, gennem dialog og samarbejde som led i
Unionens eksterne politikker.
5.3
Forbedre miljørisikovurderingen og revisionen heraf
Det er vigtigt, at udviklingen af risikovurderinger og retningslinjer koordineres med
inddragelse af al relevant ekspertise. Datadeling og forbedret adgang til data kan fremme en
bedre risikostyring i lighed med efterfølgende miljørisikovurderinger af en række produkter,
der allerede er på markedet, og hurtigere adgang til risikovurderingsdata om
humanmedicinske lægemidler. Initiativet på alle disse områder kan bedst gennemføres på
EU-plan.
Kommissionen vil:
i samarbejde med Det Europæiske Lægemiddelagentur og medlemsstaterne:
-
-
søge at forbedre niveauet for miljøekspertise i de udvalg og netværk, der er
involveret i miljørisikovurdering af lægemidler
overveje at udarbejde retningslinjer for miljørisikovurdering af lægemidler
inden for akvakultur, herunder, hvor det er relevant, anbefalinger om
risikostyringsforanstaltninger
undersøge, hvordan offentlighedens adgang til de vigtigste resultater af
miljørisikovurderingen og relevante toksikologiske tærskelværdier for
lægemidler
kan
forbedres
under
samtidig
overholdelse
af
databeskyttelsesreglerne
understrege over for ansøgerne, at det er vigtigt at indgive en fuldstændig
vurdering i forbindelse med udstedelsen af en tilladelse til markedsføring af
humanmedicinske
lægemidler,
således
at
passende
risikostyringsforanstaltninger kan indføres og offentliggøres
-
-
forelægge en rapport om muligheden for at indføre en EU-dækkende
kontrolordning for virksomme lægemiddelbestanddele eller en tilsvarende
9
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0011.png
ordning for at understøtte miljørisikovurderingen af veterinærlægemidler på
EU-plan i henhold til den nyligt vedtagne forordning om veterinærlægemidler
iværksætte en systematisk indhentningsproces for veterinærlægemidler uden
en (tilstrækkelig) miljørisikovurdering i henhold til forordningen om
veterinærlægemidler og gøre status over resultaterne af forskningen
vedrørende humanmedicinske lægemidler inden for rammerne af initiativet om
innovative lægemidler
58
gennemgå resultaterne af de seneste REACH-evalueringer og det
igangværende sundhedstjek af anden EU-kemikalielovgivning med hensyn til
sammenhængen mellem lægemiddellovgivningen og miljøbeskyttelse.
5.4
Mindske spild og forbedre affaldshåndteringen
Mindre spild af lægemidler og korrekt bortskaffelse vil mindske risikoen for miljøet. Det kan
være hensigtsmæssigt at indføre en mere avanceret spildevandsrensningsteknologi nogle
steder. Det forekommer navnlig nødvendigt at foretage kildekontrol af de diffuse emissioner
fra husdyrbrug.
Kommissionen vil:
i samarbejde med medlemsstaterne og Det Europæiske Lægemiddelagentur:
-
undersøge muligheden for at reducere affaldsmængden ved at optimere
pakkestørrelsen for lægemidler og ved at forlænge den sidste
anvendelsesdato (udløbsdatoen) på en sikker måde, således at der kasseres
færre lægemidler, der stadig kan anvendes
fremme udveksling af bedste praksis blandt sundhedsprofessionelle om
miljømæssigt forsvarlig bortskaffelse af lægemidler og klinisk affald og
indsamlingen af lægemiddelrester, hvis det er relevant
-
vurdere gennemførelsen af indsamlingsordninger for ubrugte lægemidler og
overveje, hvordan deres tilgængelighed og funktion kan forbedres, hvordan
offentlighedens bevidsthed om betydningen af at anvende disse ordninger kan
øges, og hvordan det udvidede producentansvar kan spille en rolle med hensyn
til at mindske uhensigtsmæssig bortskaffelse
for så vidt angår rensning af byspildevand:
-
-
anvende EU-programmer til at investere i teknologier til forbedring af
effektiviteten af fjernelse af lægemidler (og antimikrobielle resistensgener)
vurdere, om den eksisterende lovgivning om rensning af byspildevand i
tilstrækkelig grad regulerer udledningen af lægemidler, som led i den
undersøgelse, der understøtter evalueringen heraf, og undersøge
muligheden for at opgradere udvalgte rensningsanlæg for byspildevand til
For så vidt angår den potentielle anvendelse af de relevante prioriteringsprincipper, der er identificeret i det igangværende projekt
vedrørende vurdering af lægemidler i miljøet ("Intelligence-led Assessment of Pharmaceuticals in the Environment") inden for rammerne af
initiativet om innovative lægemidler (http://i-pie.org/), forventes gennemført ved udgangen af 2019
.
58
10
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0012.png
mere avancerede behandlingsteknologier
vurdere muligheden for at samarbejde med medlemsstaterne om at forbedre
deres regler for god landbrugspraksis, så de også kommer til at omfatte
håndtering af forurenende stoffer, herunder lægemidler i husdyrgødning
vurdere, om intensiv mælkeproduktion
59
skal omfattes af direktivet om
industrielle emissioner, næste gang det evalueres.
5.5
Udvide miljøovervågningen
Indsamling og forvaltning af miljødata er i vid udstrækning baseret på EU-lovgivning og/eller
støttes af EU-midler. En større viden om koncentrationerne af lægemidler i miljøet vil gøre
det muligt at forbedre miljørisikovurderinger og målrette foranstaltningerne, især hvis
overvågningen kunne udvides til at dække visse dele af miljøet, hvor det er nødvendigt at
samarbejde med interessenter.
Kommissionen vil:
overveje yderligere potentielt relevante lægemidler såsom cytotoksiske
lægemidler og røntgenkontrastmidler med henblik på gennemgangen af
observationslisten
vedrørende
overfladevand
i
henhold
til
vandrammedirektivet samt muligheden for at overvåge antimikrobielle
resistente mikroorganismer og antimikrobielle resistensgener
støtte forskning i overvågning af de enkelte stoffer og blandinger af stoffer i
ferskvand og havvand, jordbund, sedimenter og vilde dyr og planter ved brug
af konventionelle analytiske og komplementære teknikker
undersøge mulighederne for indsamling af relevante data om spildevand fra
potentielle hotspots i samarbejde med interessenter, herunder virksomheder og
myndigheder inden for vandbehandling, og udviklingen af onlineovervågning
og datadeling via informationsplatformen for kemikalieovervågning
60
med
henblik på analyser af kilder og potentiel eksponering
medtage antimikrobielle stoffer og eventuelt antimikrobielle resistensgener i
næste fase af Europa-Kommissionens Lucas-jordbundsundersøgelse
61
.
5.6
Lukke videnhuller
Selv om ovennævnte foranstaltninger omfatter forskning, kan forskning på andre områder
styrke vores evne til at styre risikoen.
Kommissionen vil derfor også overveje at støtte yderligere forskning under EU's næste
flerårige finansielle ramme på følgende områder:
59
60
61
På nuværende tidspunkt er det kun intensive svine- og fjerkræopdræt, der er omfattet (http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/irpp.html).
https://ipchem.jrc.ec.europa.eu/RDSIdiscovery/ipchem/index.html
.
https://esdac.jrc.ec.europa.eu/projects/lucas
.
11
kom (2019) 0128 - Ingen titel
2027386_0013.png
Lægemidlers økotoksicitet og skæbne i miljøet, navnlig lægemidler, der endnu
ikke er blevet miljørisikovurderet
Sammenhængen mellem tilstedeværelsen af antimikrobielle stoffer i miljøet (om
muligt også indførelsen og den naturlige forekomst af antimikrobielle
resistensgener) og udviklingen og spredningen af antimikrobiel resistens
De mulige virkninger på mennesker af (kronisk) eksponering for små mængder
lægemidler via miljøet under hensyntagen til de kombinerede virkninger af
flere stoffer og af sårbare delpopulationer
Omkostningseffektive metoder til at reducere forekomsten af lægemidler,
herunder antimikrobielle stoffer, i gylle, husdyrgødning og slam fra
rensningsanlæg for at gøre det muligt at anvende dem i den cirkulære økonomi.
6
K
ONKLUSIONER
I denne meddelelse fastlægges en strategisk tilgang til risiciene ved lægemidler i miljøet, og
den opfylder således en retlig forpligtelse til at foreslå en tilgang til vandforurening med
lægemidler. Tilgangen bidrager også til håndteringen af problemet med antimikrobiel
resistens og opfylder de forpligtelser, der er indgået på internationalt plan, hvor Unionen som
en stærk global aktør kan fremme et bredt samarbejde.
Selv om det er klart, at behandlingen af mange sygdomme hos dyr og mennesker afhænger af
effektive lægemidler, og at der stadig er en række væsentlige videnhuller, der skal lukkes, er
der tilstrækkelig dokumentation for, at der bør træffes foranstaltninger for at mindske
risikoen ved lægemidler i miljøet. Dette kræver inddragelse af alle relevante interessenter i
hele
livscyklussen,
herunder
medlemsstaternes
kompetente
myndigheder,
medicinalindustrien, læger og dyrlæger, patienter, landbrugere og vandindustrien, der skal
have et fælles mål om at opbygge en mere bæredygtig, ressourceeffektiv og cirkulær
økonomi.
Selv om Kommissionen fører an med tiltag inden for sit kompetenceområde, vil den også
tilskynde andre til at gå foran, bl.a. ved at lette udvekslingen af bedste praksis.
I meddelelsen er der fokus på foranstaltninger, som er iværksat, vil blive iværksat og i nogle
tilfælde afsluttet i 2020.
Kommissionen vil derefter gøre status over de fremskridt, der er gjort, og træffe beslutning
om yderligere skridt under hensyntagen til resultaterne af de igangværende evalueringer af
vandlovgivningen og relevant forskning.
12