Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0330
Offentligt
2062978_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.7.2019
COM(2019) 330 final
2019/0152 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om den strategiske innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi (EIT) for 2021-2027:
Styrke Europas innovationstalent og -kapacitet
(EØS-relevant tekst)
{SEC(2019) 275 final} - {SWD(2019) 330 final} - {SWD(2019) 331 final}
DA
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) blev oprettet i 2008 ved
forordning (EF) nr. 294/2008
1
. Dets formål er at imødegå store samfundsudfordringer ved at
forbedre EU's innovationskapacitet og -resultater gennem integrering af videntrekanten –
uddannelse, forskning og innovation. EIT når primært disse mål gennem sine videns- og
innovationsfællesskaber (VIF'er).
I perioden 2021-2027 finansieres EIT gennem EU-programmet Horisont Europa. EIT er en
integreret del af Kommissionens forslag om oprettelse af Horisont Europa
2
og er en af de tre
komponenter i dets søjle "Et innovativt Europa". I forslaget om Horisont Europa fastsættes
budgettet for EIT for den næste FFR og dets rationale, merværdi og indsatsområder samt
hovedlinjerne for aktiviteterne. Selve forslaget om Horisont Europa udgør dog ikke
retsgrundlaget for videreførelse af EIT's drift fra og med 2021. Retsgrundlaget for EIT er
fortsat EIT-forordningen, der fastlægger dets mission, dets vigtigste opgaver og rammerne for
dets funktionsmåde.
I henhold til artikel 17 i EIT-forordningen skal Kommissionen desuden hvert syvende år
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag til en strategisk innovationsdagsorden
(SID), der fastlægger EIT's prioriterede områder og langtidsstrategi og dets finansielle behov.
SID skal derfor være i overensstemmelse med det gældende rammeprogram for forskning og
innovation
3
. For perioden 2021-2027 bør SID således sikre overensstemmelse med målene for
Horisont Europa samt den strategiske flerårige plan, overvågningskravene og andre krav i
programmet og fremme synergi med andre relevante programmer.
Nærværende forslag til en ny strategisk innovationsdagsorden (SID) for EIT for 2021-2027
fremlægges derfor sammen med forslaget om en omarbejdning af EIT-forordningen.
EIT's SID for 2021-2027 fastlægger EIT's prioriterede områder, strategi og
finansieringsbehov for nævnte periode og fastsætter, hvordan EIT vil bidrage til at nå målene
for Horisont Europa. Den skitserer også de planlagte aktiviteter inden for videregående
uddannelse, forskning og innovation og den respektive budgetfordeling. Den fastsætter
tidsplanen for udvælgelse og udpegelse af nye VIF'er for den næste programmeringsperiode.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
EIT er integreret i Horisont Europa som en del af søjle III ("Et innovativt Europa"). Der vil
dog blive sikret synergi og komplementaritet med programmets øvrige komponenter. EIT vil
gennem sine VIF'er også bidrage til at imødegå de globale udfordringer under søjle II
("Globale udfordringer og europæisk industriel konkurrenceevne") og søjle I ("Videnskabelig
topkvalitet").
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 294/2008 af 11. marts 2008 om oprettelse af Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EUT L 97 af 9.4.2008, s. 1). Ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1292/2013 af 11. december 2013 (EUT L 347 af
11.12.2013, s. 174).
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Horisont Europa –
rammeprogrammet for forskning og innovation og om reglerne for deltagelse og formidling.
COM(2018) 435 final.
Den nuværende SID dækker perioden 2014-2020.
DA
1
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
Den flerårige strategiske planlægningsproces under Horisont Europa vil sikre, at alle
aktiviteter under Horisont Europa, herunder EIT's VIF'er, der er institutionaliserede
europæiske partnerskaber, koordineres på effektiv vis. I denne forbindelse understreges det i
forslaget om Horisont Europa, at forslag til EIT's VIF i overensstemmelse med EIT-
forordningen vil blive angivet i EIT's strategiske innovationsdagsorden, og udfaldet af den
strategiske planlægningsproces samt prioriteterne under søjlen Globale udfordringer og
europæisk industriel konkurrenceevne vil blive taget i betragtning.
Der vil også blive etableret et samarbejde mellem EIT og Det Europæiske Innovationsråd
(EIC) med henblik på at undgå overlapninger og sikre synergieffekter og større virkning af
deres foranstaltninger. EIC vil, udvikle og udbrede banebrydende innovationer og støtte hurtig
opskalering af innovative virksomheder, der gennemfører markedsskabende innovationer på
europæisk og internationalt plan. EIT vil for sin del bidrage til udviklingen af Europas
innovationskapacitet
gennem
integrering
af
videntrekanten
og
støtte
til
innovationsøkosystemer.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
SID vil fremme synergi, ikke blot med EU's rammeprogram til støtte for forskning og
innovation, men også med andre relevante EU-programmer under den respektive FFR. Den
vil navnlig sikre passende synergi og komplementaritet mellem EIT's aktiviteter og andre EU-
initiativer, -politikker og -instrumenter. Samarbejdet videreføres for så vidt angår programmer
og instrumenter såsom Erasmus, det digitale Europa, de europæiske struktur- og
investeringsfonde, InvestEU-programmet eller Et Kreativt Europa. Derudover sikres synergi
og komplementaritet mellem EIT's og VIF'ernes aktiviteter og nationale programmer og
initiativer gennem den styrkede rolle, som gruppen af medlemsstaternes repræsentanter vil
spille.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
EU har delt kompetence inden for industripolitik baseret på artikel 173 i TEUF (afsnit XVII).
I henhold til artikel 173, stk. 1, sørger Unionen og medlemsstaterne for, at de nødvendige
betingelser for udviklingen af EU-industriens konkurrenceevne er til stede. Med henblik herpå
tager deres indsats i overensstemmelse med et åbent og konkurrencepræget markedssystem
også sigte på at fremme en bedre udnyttelse af det industrielle potentiale i politikkerne for
innovation, forskning og teknologisk udvikling. I henhold til artikel 173, stk. 3, kan Europa-
Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure som omhandlet i artikel 294
træffe afgørelse om specifikke foranstaltninger til støtte for medlemsstaternes aktioner med
henblik på virkeliggørelse af det nævnte mål, uden at der er tale om nogen form for
harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. Denne bestemmelse
er retsgrundlaget for den nuværende EIT-forordning og SID i perioden 2014-2020.
Den foreslåede styrkelse af EIT's aktiviteter, bl.a. inden for områderne uddannelse og den
regionale dimension, er innovationsdrevet og har til formål at opfylde målet i artikel 173 i
TEUF.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Forslaget til en strategisk innovationsdagsorden for 2021-2027 overholder
nærhedsprincippet
og
proportionalitetsprincippet.
Det går ikke videre, end hvad der er
nødvendigt for at nå Unionens mål, og giver en klar EU-merværdi med hensyn til
DA
2
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0004.png
stordriftsfordele, omfanget og hastigheden af investeringer inden for forsknings- og
innovationsområder sammenlignet med nationale og regionale initiativer og løsninger.
Desuden vil en EU-indsats ikke gribe ind i rent nationale scenarier eller kræve harmonisering
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
EIT har en enestående evne til at opbygge EU-dækkende innovationsøkosystemer inden for
uddannelse, forskning, erhvervsliv og andre berørte områder
4
. De samarbejdsaktiviteter, der
støttes af EIT, fører til øget kvalitet i indsatsen, øget innovation og internationalisering af
VIF-partnere og -organisationer, skabelse af grænseoverskridende tværfaglige netværk, mere
samarbejde på tværs af sektorer og større geografisk rækkevidde.
EIT er desuden det eneste instrument inden for rammerne af Horisont Europa med et særligt
fokus på uddannelse som en central drivkraft for innovation, vækst og konkurrenceevne.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Ekstern evaluering
Forslaget bygger på den eksterne evaluering af EIT, der blev foretaget i 2017, og som
bekræfter, at der ligger et velbegrundet rationale bag oprettelsen af EIT, og at dets model for
innovationsbaseret integrering af videntrekanten fortsat er relevant. EIT-modellen er målrettet
mod strukturelle svagheder i innovationskapaciteten i EU (på centrale tematiske områder)
såsom begrænset iværksætterkultur, ringe grad af samarbejde mellem den akademiske verden
og industrien og utilstrækkelig udvikling af det menneskelige potentiale, og den har til formål
at bidrage til at lukke innovationskløften mellem EU og dets største konkurrenter.
Åben offentlig høring
I forslaget tages der hensyn til resultaterne af den åbne offentlige høring, der blev afholdt som
en del af Europa-Kommissionens konsekvensanalyse til støtte for dens forslag til revision af
forordningen om oprettelse af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (EF
nr. 294/2008) og til en ny strategisk innovationsdagsorden for EIT (2021-2027). Formålet
med den åbne offentlige høring var at indhente oplysninger, meninger og synspunkter fra en
lang række interessenter om 1) udfordringer og muligheder i det europæiske rum for
forskning og innovation, 2) EIT's politiske mål og 3) politiske løsninger til håndtering af
udfordringerne.
Konsekvensanalyse
Dette forslag støttes af en konsekvensanalyse, som både omfatter forslagene om en revision af
EIT-forordningen og til en SID for EIT for perioden 2021–2027.
Konsekvensanalysen af EIT bygger på den konsekvensanalyse, der er foretaget for Horisont
Europa. Udtalelsen fra Udvalget for Forskriftskontrol var "positiv" og indeholdt en anbefaling
om yderligere at forklare i) de interesserede parters synspunkter om de forskellige løsninger,
ii) leveringsmekanismerne for den nye finansieringsmodel og iii) den regionale rækkevidde.
I konsekvensanalysen blev følgende løsninger indkredset: et referencescenarie og to
forskellige løsninger på de problemer og tekniske spørgsmål, som fremhæves i
konsekvensanalysen.
Referencescenarie 1 består i at videreføre EIT's aktiviteter i deres nuværende form og kun
foretage de justeringer, der er nødvendige med henblik på tilpasning til forslaget om Horisont
4
ICF (2017), Evaluation, s. 36.
DA
3
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
Europa. Løsning 2 bygger på referencescenariet. Derudover indebærer denne løsning, at der
vedtages en række tekniske foranstaltninger for at styrke EIT's funktionsmåde, ligesom der
foreslås en ny foranstaltning til fremme af iværksætteruddannelser i hele Europa. Løsning 3
adskiller sig fra løsning 2 ved at oprette et EIT-knudepunkt i hver medlemsstat for at øge
indvirkningen af EIT's aktiviteter i hele Europa.
Løsning 2 blev udpeget som den foretrukne løsning, da den skaber den bedste balance, når det
gælder om at nå initiativets målsætninger under hensyntagen til de tilgængelige ressourcer og
samtidig opnå de største økonomiske og samfundsmæssige virkninger. Løsningen vil desuden
føre til væsentlige forbedringer af EIT i den næste programmeringsperiode.
Grundlæggende rettigheder
I Kommissionens forslag overholdes de grundlæggende rettigheder og principperne i EU's
charter om grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
I finansieringsoversigten redegøres der nærmere for de budgetmæssige virkninger af forslaget
samt de krævede menneskelige og administrative ressourcer.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Overvågning og evaluering er grundlæggende redskaber, når det drejer sig om at måle EIT's
virkninger, og de vil blive styrket yderligere og forbedret løbende i den næste
programmeringsperiode. I betragtning af karakteren af modellen for integrering af
videntrekanten vil det være vigtigt at anvende en overvågningsramme, der giver mulighed for
fleksibilitet på alle relevante niveauer og sikrer sammenhæng med de generelle målsætninger
for Horisont Europa og de tilstræbte virkninger.
Overvågning
Alle input, output, resultater og virkninger, der indkredses i den konsekvensanalyse, der
ledsager dette forslag, vil blive overvåget ved hjælp af indikatorer. Sådanne indikatorer findes
allerede for de fleste kategorier. Når sådanne ikke findes, vil der blive udviklet nye
indikatorer for at sætte EIT i stand til at overvåge gennemførelsen af sine mål.
Der vil parallelt hermed og i fuld overensstemmelse med eksisterende overvågningsredskaber
blive tilstræbt tæt sammenhæng mellem overvågningsbestemmelserne for EIT og de
bestemmelser, der er indført for Horisont Europa. EIT vil f.eks. bringe sine
overvågningsredskaber i overensstemmelse med Horisont Europas virkningsveje, der skal
bevirke, at behovet for indikatorer til måling af videnskabelige, økonomiske og
samfundsmæssige virkninger imødegås mere omfattende. Det vil være EIT's ansvar at
overvåge VIF'ernes driftsmæssige resultater regelmæssigt og tilpasse sine overvågnings- og
rapporteringssystemer løbende. Resultaterne af en sådan overvågning vil indgå i VIF'ernes
forretningsplanlægningsprocesser og EIT's beslutningstagning vedrørende budgettildeling og
forberedelse
af
rammepartnerskabsaftalerne
med
VIF'erne
som
modtagere.
Overvågningsresultaterne bør til stadighed indgå i processen for politikudformning.
EIT vil nøje følge implementeringen af Innovation Radar-metoden i Horisont Europa og
undersøge, hvordan VIF'erne kan udnytte Innovation Radar til at forbedre dets
overvågningsaktiviteter.
DA
4
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
Evaluering
Evalueringen af EIT's resultater vil blive foretaget af Kommissionen i overensstemmelse med
betingelserne i den ændrede EIT-forordning og vil indgå i den overordnede evaluering af
Horisont Europa-programmet, der vil blive foretaget midtvejs og efterfølgende. Dette vil
omfatte en vurdering af EIT's synergi med de øvrige instrumenter i programmet.
Hvad angår VIF'erne, vil der blive anvendt en særlig indikatorramme til at vurdere VIF'ernes
resultater i den næste programmeringsperiode (beskrevet i forslaget til en ny SID). Denne
ramme bygger på nuværende og tidligere indikatorer og udfylder konstaterede huller og
mangler i det nuværende resultatmålingssystem. Rammen er også tilpasset indikatorrammen
for Horisont Europa.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
I EIT's strategiske innovationsdagsorden (SID) for 2021-2027 fremhæves EIT's bidrag til
målene for Horisont Europa, EU- rammeprogrammet til støtte for forskning og innovation i
denne periode. Der peges på EIT's vigtigste styrker, som dets fremtidige strategi skal bygge
på, og de specifikke udfordringer og problemer, instituttet vil tage fat på. SID præciserer
endvidere EIT's rolle i Horisont Europa-programmet og fastlægger dets komplementaritet
med de forskellige dele af Horisont Europa, navnlig også Det Europæiske Innovationsråd.
SID indeholder en række forbedringer af den eksisterende EIT-model. De vedrører
tilpasningen til de europæiske partnerskaber under Horisont Europa og deres
forvaltningsregler, forbedringen af den nuværende finansieringsmodel som anbefalet af Den
Europæiske Revisionsret og muligheden for, at EIT kan indgå samarbejdsmemoranda med
VIF'erne for at bevare tidligere VIF'er som aktive medlemmer af EIT-fællesskabet efter
afslutningen af deres rammepartnerskabsaftale.
SID indeholder specifikke præciseringer af de principper, der er fastlagt i EIT-forordningen.
Den giver et overblik over de finansielle og menneskelige ressourcer, der er nødvendige for
gennemførelsen af EIT's mål. Der er fastsat klare overvågnings- og evalueringsbestemmelser
under hensyntagen til Horisont Europa-rammeprogrammet og de særlige forhold, der gør sig
gældende for EIT.
Derudover indfører SID klare målsætninger for iværksættelsen af en ny støtte- og
koordineringsforanstaltning. Med denne nye foranstaltning støttes udviklingen af iværksætter-
og innovationskapaciteten i de europæiske videregående uddannelsesinstitutioner uden for
VIF'erne, så de bedre kan integreres i lokale innovationsøkosystemer. EIT-mærket vil være en
del af EIT's styrkede fokus på uddannelse.
EIT vil i høj grad fokusere på tværgående foranstaltninger såsom kommunikation,
identificering, kodificering og formidling af god praksis og internationalt samarbejde. Et
andet vigtigt indsatsområde for EIT vil være udvidelsen og styrkelsen af instituttets regionale
rækkevidde gennem den regionale innovationsordning (RIS). RIS vil navnlig give
medlemsstater med lave innovationsresultater muligheder og øget adgang til EIT's VIF'er.
I SID peges på de kulturelle og kreative industrier som et prioriteret område for et nyt VIF
med iværksættelsen af en indkaldelse af forslag i 2021. Der er planlagt endnu en indkaldelse
af forslag til et nyt VIF i 2024, såfremt bilag I ændres med henblik på tilføjelse af nye
prioriterede områder. Andre prioriterede områder kan tilføjes i SID, og efterfølgende vil der
kunne iværksættes yderligere indkaldelser af forslag til nye VIF'er, i tilfælde af at EIT tildeles
ekstra budgetmidler.
DA
5
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
DA
6
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0008.png
2019/0152 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om den strategiske innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi (EIT) for 2021-2027:
Styrke Europas innovationstalent og -kapacitet
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 173,
stk. 3,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 294/2008 af 11.
marts 2008 om oprettelse af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
5
, særlig
artikel 17,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
I henhold til forordning (EF) nr. 294/2008 skal der vedtages en strategisk
innovationsdagsorden ("SID").
SID bør fastlægge de prioriterede områder og langtidsstrategien for Det Europæiske
Institut for Innovation og Teknologi ("EIT"), inklusive en vurdering af dens
socioøkonomiske konsekvenser og evne til at skabe den størst mulige merværdi på
innovationsområdet. SID bør tage hensyn til resultaterne af overvågningen og
evalueringen af EIT.
SID bør indeholde en analyse af potentiel og passende synergi og komplementaritet
mellem EIT's aktiviteter og andre EU-initiativer, -instrumenter og -programmer.
(3)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den strategiske innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi for perioden 2021-2027 som anført i bilaget vedtages hermed.
5
EUT L 97 af 9.4.2008, s. 1.
DA
7
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0009.png
Artikel 2
SID gennemføres i overensstemmelse med forordning (EU) nr. [...] om Det Europæiske
Institut for Innovation og Teknologi
6
.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på [...]dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
6
Henvisning til den vedtagne omarbejdede EIT-forordning.
DA
8
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0010.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.4.1.
1.4.2.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Berørt(e) politikområde(r) (programklynge)
Forslaget/initiativet vedrører:
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt, herunder en detaljeret tidsplan for
iværksættelsen af initiativet
Merværdien ved en indsats fra EU's side (f.eks. koordineringsfordele, retssikkerhed,
større effektivitet eller komplementaritet). Ved "merværdien ved en indsats fra EU's
side" forstås her merværdien af EU's intervention i forhold til den værdi, som
medlemsstaterne ville have skabt enkeltvis.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Varighed og finansielle virkninger
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem(er)
2.2.1. Begrundelse
for
den/de
påtænkte
forvaltningsmetode(r),
finansieringsmekanisme(r), betalingsvilkår og kontrolstrategi
2.2.2. Oplysninger om de udpegede risici og det/de interne kontrolsystem(er), der
etableres for at afbøde dem
2.2.3. Vurdering
af
og
begrundelse
for
kontrolforanstaltningernes
omkostningseffektivitet (forholdet mellem kontrolomkostningerne og værdien af de
forvaltede midler) samt vurdering af den forventede risiko for fejl (ved betaling og
ved afslutning)
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og foreslået(ede) ny(e)
udgiftspost(er) på budgettet
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Sammenfatning af de anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.3. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
1.4.3.
1.4.4.
1.5.
1.6.
1.7.
2.
DA
9
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0011.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) og
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fastsættelse af en strategisk
innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
for 2021-2027
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) (programklynge)
Horisont Europa – Rammeprogrammet for forskning og innovation (2021-2027)
1.3.
Forslaget/initiativet vedrører:
en ny foranstaltning
en ny foranstaltning som opfølgning på et pilotprojekt/en forberedende
foranstaltning
7
X
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
en sammenlægning eller en omlægning af en eller flere foranstaltninger til en
anden/en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt, herunder en detaljeret tidsplan for
iværksættelsen af initiativet
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er en integreret del af
Kommissionens forslag til Horisont Europa (2021-2027) under søjlen "Åben
innovation", men har et særskilt retsgrundlag (EIT-forordningen).
Forslaget om Horisont Europa
8
bekræftede EIT's og VIF'ernes betydning og bidrag,
når det drejer sig om at gennemføre EU's strategiske prioriteringer på
innovationsområdet. Heri forelægges EIT's budget for 2021-2027
9
, dets
anvendelsesområde, merværdi og vigtigste aktivitetsområder, samtidig med at der
peges på en revideret rolle for EIT med henblik på at styrke dets bidrag til Horisont
Europas målsætninger.
Initiativet har til formål at gøre EIT-forordningen forenelig med Horisont Europa og
forbedre EIT's funktionsmåde under hensyntagen til de seneste års erfaringer. Det har
også til formål at foreslå en ny strategisk innovationsdagsorden (SID), som
fastlægger EIT's strategi og prioriteter for perioden 2021-2027 og definerer dets
målsætninger, nøgleaktioner, forventede resultater og de nødvendige ressourcer.
EIT's overordnede mission for perioden 2021-2027 er at bidrage til bæredygtig
økonomisk vækst og konkurrenceevnen i Europa gennem styrkelse af
medlemsstaternes og Unionens innovationskapacitet. Dette skal ske ved at fremme
og integrere uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.
7
8
9
Jf. finansforordningens artikel 58, stk. 2, litra a) hhv. b).
COM(2018) 435 final.
Artikel 9, stk. 2, litra c), nr. 2.
DA
10
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0012.png
EIT vil stadig primært arbejde på grundlag af sine videns- og
innovationsfællesskaber (VIF'er), som er europæiske partnerskaber i stor skala, der
beskæftiger sig med specifikke samfundsudfordringer. EIT vil fortsat styrke
innovationsøkosystemerne omkring dem ved at fremme integreringen af
videntrekantens tre sider. Hvert enkelt VIF bevarer sin organisationsstruktur baseret
på "samlokaliseringscentre", som er de geografiske centre, der samler aktørerne i
videntrekanten og giver mulighed for geografisk nærhed og tættere samarbejde.
EIT vil gennemføre aktiviteter, der har til formål:
(1)
(2)
at styrke bæredygtige innovationsøkosystemer i hele Europa
at fremme udviklingen af iværksætter- og innovationsfærdigheder i et livslangt
læringsperspektiv og støtte omstillingen af EU's videregående
uddannelsesinstitutioner for at fremme iværksætterkultur
at indføre nye løsninger på globale udfordringer på markedet.
(3)
EIT vil i forbindelse med gennemførelsen af sine aktiviteter udvikle synergi og skabe
merværdi inden for Horisont Europa. Gennemførelsen vil finde sted via støtte til
VIF'er og gennem EIT-koordinerede aktiviteter.
Støtte til VIF'er:
EIT vil konsolidere de otte eksisterende VIF'er og fremme deres vækst og virkninger
og følge deres overgang til finansiel bæredygtighed. Dette vil navnlig vedrøre den
første bølge af tre VIF'er, der blev iværksat i 2009 (EIT Climate, EIT Digital og EIT
InnoEnergy), hvis partnerskabsrammeaftaler udløber efter 2024.
EIT vil også iværksætte to nye VIF'er inden for specifikke tematiske områder for at
tackle fremtidige, nye globale samfundsmæssige udfordringer og behov
(forslagsindkaldelser planlagt i 2021 og 2024).
EIT vil yde støtte til VIF'er, der arbejder med porteføljer af aktiviteter inden for
videntrekanten, gennem:
1-
Uddannelsesaktiviteter
med stærke iværksætterkomponenter med henblik på at
uddanne den næste generation af talenter, herunder udformning og gennemførelse af
EIT-mærkede programmer, navnlig på kandidat- og ph.d.-niveau (EIT-mærket)
2-
Aktiviteter til støtte for innovation
med henblik på at udvikle produkter og
tjenester, der imødekommer en specifik forretningsmulighed
3-
Virksomhedsetablering og -støtteaktiviteter
såsom acceleratorordninger for at
hjælpe iværksættere med at omsætte deres idéer til vellykkede projekter og sætte
skub i væksten.
EIT-koordinerede aktiviteter:
EIT vil sigte mod at støtte videregående uddannelsesinstitutioner, så de bliver bedre
integreret i innovationsværdikæder og -økosystemer. EIT vil gennem sine VIF'er
iværksætte
en
støtteforanstaltning,
der
skal
bringe
videregående
uddannelsesinstitutioner og andre centrale innovationsaktører, såsom virksomheder,
sammen i projekter med henblik på at arbejde på strategiske
kapacitetsudviklingsområder. Partnerne vil have fælles mål og sammen arbejde mod
resultater, der er til gensidig fordel. Foranstaltningen vil sikre en inklusiv tilgang
med henblik på at tiltrække videregående uddannelsesinstitutioner ud over VIF-
partnere, en tværfaglig og tværsektoriel tilgang; og en forbindelse til Europa-
DA
11
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0013.png
Kommissionens strategi for intelligent specialisering, relevante tematiske platforme
og EIT-RIS-enheder.
Gennem den regionale innovationsordning og de nye EIT-koordinerede aktiviteter vil
EIT øge sin regionale rækkevidde og den dertil knyttede virkning på
innovationsområdet.
1.4.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side (f.eks. koordineringsfordele, retssikkerhed,
større effektivitet eller komplementaritet). Ved "merværdien ved en indsats fra EU's
side" forstås her merværdien af EU's intervention i forhold til den værdi, som
medlemsstaterne ville have skabt enkeltvis.
Begrundelse for en indsats på EU-plan (forudgående)
Innovationsudfordringernes karakter og omfang kræver, at aktører og ressourcer på
europæisk plan mobiliseres gennem grænseoverskridende samarbejde. Der er brug
for at nedbryde siloerne mellem fagområder og langs værdikæder og fremme
etableringen af et gunstigt miljø, hvor der kan foretages en effektiv udveksling af
viden og ekspertise, og hvor iværksættertalenter kan udvikles og tiltrækkes.
I konsekvensanalysen vedrørende Horisont Europa peges der på specifikke
strukturelle svagheder i EU's innovationskapacitet, som skal afhjælpes på EU-plan,
og som vil være i fokus for EIT's bidrag. Især de europæiske videregående
uddannelsesinstitutioner skal fremme iværksætteri, overvinde faggrænser og
institutionalisere et stærkt, ikke-disciplinært samarbejde i EU mellem den
akademiske verden og industrien. Adgang til iværksættertalent er sammen med
adgangen til professionelle tjenester, kapital og markeder på EU-plan og samling af
de vigtigste innovationsaktører om et fælles mål de vigtigste forudsætninger, når det
handler om at pleje et innovationsøkosystem. Det er nødvendigt at koordinere
indsatsen på EU-plan for at skabe en kritisk masse af indbyrdes forbundne
iværksætterklynger og -økosystemer i hele EU. Interventionens størrelse og omfang
går ud over, hvad medlemsstaterne kan gøre alene, og kræver en indsats på EU-plan.
Forventet merværdi på EU-plan (efterfølgende)
EIT forventes at nå sine mål for perioden 2021-2027 som beskrevet i forslaget om
Horisont Europa. De specifikke fordele ved EU's investeringer i EIT vil resultere i:
- skabelse af nye miljøer, der er fremmende for samarbejde og innovation
- styrkelse af den akademiske verdens og forskningssektorens innovationskapacitet
- en ny generation af iværksættere
- skabelse og udvikling af innovative projekter
- større regional rækkevidde af EIT's innovationsaktiviteter.
1.4.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
EIT blev oprettet i 2008 med det formål at imødegå store samfundsudfordringer
gennem forbedring af EU's innovationskapacitet og -resultater. I 2017 blev det i
midtvejsevalueringen af EIT konkluderet, at EIT fortsat er særdeles relevant og
bidrager med en klar EU-merværdi. Der findes ikke andre instrumenter til opbygning
af EU-dækkende innovationsnetværk inden for uddannelse, forskning, erhvervsliv og
andre berørte områder.
EIT har skabt et innovationsøkosystem i Europa med mere end 1 200 partnere fra
erhvervslivet og forsknings- og uddannelsesmiljøet, som er organiseret i 8 videns- og
innovationsfællesskaber (VIF'er) og omfatter over 40 samlokaliseringscentre. Mere
end 50 % af partnerne fra erhvervssektoren (industrien, SMV'er og nye
DA
12
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0014.png
virksomheder) viser, at instrumentet er tæt på markedet. EIT-fællesskabet giver
resultater: over 600 nye produkter og tjenester lanceret på markedet, støtte til over 1
250 nye virksomheder og innovative projekter, eksterne investeringer til en værdi af
over 890 mio. EUR og over 6 000 skabte job. Den første gruppe på ca. 1 700
dimittender fra EIT-mærkede masteruddannelser er nu på vej ind på
arbejdsmarkedet.
EIT er udformet som et uafhængigt organ, hvilket gør det fleksibelt, selvstændigt,
erhvervsdrevet og smidigt i beslutningsprocessen. Tiden til bevilling af tilskud er 4
måneder sammenlignet med et gennemsnit på 6 måneder under Horisont 2020.
Bestemmelserne om konkurrencebaseret finansiering, finansiel bæredygtighed og
forenkling fremmer innovation i VIF'erne. EIT's administrationsomkostninger er
meget lave og udgør mindre end 2 % af det samlede budget sammenlignet med det
gennemsnit på 4,6 %, der er angivet for Horisont 2020.
For 2021-2027 vil de vigtigste forbedringer af EIT især være rettet mod:
- yderligere forenkling af procedurerne for effektiv forvaltning af VIF'er (f.eks. med
indførelse af en ny samfinansieringsordning, flerårige tilskud osv.)
- støtte til bedre integration af videregående
innovationsværdikæder og -økosystemer
uddannelsesinstitutioner
i
- imødegåelse af mere globale udfordringer gennem lancering af 2 nye VIF'er
- styrkelse af åbenheden og gennemsigtigheden i VIF'erne og deres tilpasning til den
foreslåede tilgang for europæiske partnerskaber under Horisont Europa
- forbedring af EIT's virkninger på regionalt og lokalt plan og navnlig i lande med
lavere innovationsresultater
- øget synliggørelse af EIT's indsats i og uden for medlemsstaterne
- øget synergi og komplementaritet med andre instrumenter under Horisont Europa
og andre EU- og medlemsstatsinstrumenter.
1.4.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
EIT's brede indsatsområde og særlige rolle giver det gode forudsætninger for at
skabe synergi og sikre komplementaritet med andre EU-programmer eller -
instrumenter, bl.a. ved at øge sin støtte til VIF'erne i deres planlægnings- og
gennemførelsesaktiviteter. Nedenstående ikke-udtømmende liste indeholder konkrete
eksempler på, at EIT vil bidrage til synergi på mellemlang og lang sigt inden for og
uden for Horisont Europa.
Horisont Europa: Der forventes stærk synergi mellem EIT og hele Horisont Europa-
programmet. Synergi med EIC vil især være afgørende for virkningen af søjlen
"Åben innovation" samt støtten til økosystemer.
Under søjlen [Globale udfordringer og industriel konkurrenceevne] kan EIT gennem
sine VIF'er samarbejde med europæiske partnerskaber, bidrage til missioner, støtte
foranstaltninger på efterspørgselssiden og levere udnyttelsesmuligheder med henblik
på at fremme teknologioverførsel og fremskynde markedsføringen af de resultater,
der opnås ved hjælp af tematiske klynger eller andre europæiske partnerskaber.
Erasmus: Erasmus og EIT vil skabe synergi mellem deres respektive fællesskaber.
Samarbejdet vil være rettet mod at sikre Erasmus-studerende, der deltager i VIF-
partneruddannelsesinstitutioner, adgang til VIF'ernes sommerskoler eller andre
DA
13
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0015.png
relevante uddannelsesaktiviteter (f.eks. om iværksætteri og innovationsstyring), og
skabe kontakt med VIF'ernes netværk af tidligere studerende.
Der vil, hvor det er muligt, blive sikret synergi med initiativet Europauniversiteter,
som kan bidrage til at strømline EIT's uddannelsesaktiviteter med henblik på at opnå
en systemisk virkning.
Programmet for et digitalt Europa: VIF'ernes samlokaliseringscentre vil samarbejde
med de europæiske digitale innovationsknudepunkter for at støtte den digitale
omstilling af industrien og organisationerne i den offentlige sektor.
Midler under samhørighedspolitikken (navnlig EFRU og ESIF+): Gennem deres
samlokaliseringscentre vil EIT's VIF'er fremme regionalt og tværregionalt
samarbejde mellem videntrekantens aktører (uddannelse, forskning, erhvervsliv) og
forvaltningsmyndigheder i synergi med Europa-Kommissionens arbejde med
interregionalt samarbejde og investeringer i relaterede prioriteter for intelligent
specialisering.
InvestEU: EIT's VIF'er vil søge muligheder for samarbejde med InvestEU-
rådgivningsplatformen for at yde teknisk støtte og bistand til VIF'ernes støttede
projekter i forbindelse med forberedelse, udvikling og gennemførelse af projekter.
Et Kreativt Europa: Programmet vil være særlig relevant for aktiviteterne i et
fremtidigt VIF for kulturelle og kreative industrier. Der vil blive udviklet stærk
synergi og tilstræbt komplementaritet med programmet på områder som kreative
færdigheder, job og forretningsmodeller.
DA
14
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0016.png
1.5.
Varighed og finansielle virkninger
X begrænset varighed
X
gældende fra [1.1.]2021 til [31.12.]2027
X
Finansielle virkninger fra 2021 til 2027 for forpligtelsesbevillinger og fra 2021 til
2029 for betalingsbevillinger.
ubegrænset varighed
Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ,
derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.6.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
10
Direkte forvaltning
ved Kommissionen
i dens tjenestegrene, herunder ved dens personale i EU's delegationer
i gennemførelsesorganer
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
X Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
tredjelande eller organer, som tredjelande har udpeget
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
X
de organer, der er omhandlet i finansforordningens artikel 70 og 71
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået
overdraget gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den
Europæiske Union, og som er udpeget i den relevante basisretsakt.
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
10
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/DA/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx
DA
15
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0017.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
EIT vil anvende en evaluerings- og overvågningsramme, der giver mulighed for
fleksibilitet på alle relevante niveauer og sikrer sammenhæng med de generelle
målsætninger for Horisont Europa og de tilstræbte virkninger. Der vil navnlig blive
sørget for feedbacksløjfer mellem Kommissionen, EIT og VIF'erne for at fremme
målsætningerne på en konsekvent, sammenhængende og effektiv måde.
OVERVÅGNING
Overvågningen af EIT vil blive indført i overensstemmelse med nedenstående trin:
1. Overvågningen af gennemførelsen af EIT's driftsbudget, navnlig gennem VIF'er,
vil være en af instituttets hovedopgaver. Kommissionen vil deltage i den fælles
udformning af alle relevante virknings- og overvågningsredskaber, som udvikles
eller anvendes af EIT for at sikre overensstemmelse og sammenhæng med det
overordnede overvågningssystem for Horisont Europa, herunder de vigtigste
virkningsveje, rammen af kriterier for europæiske partnerskaber og den strategiske
planlægningsproces.
Det vil være EIT's ansvar at overvåge VIF'ernes driftsmæssige resultater
regelmæssigt og tilpasse sine overvågningssystemer løbende. Resultaterne af en
sådan overvågning vil indgå i VIF'ernes forretningsplanlægningsprocesser og EIT's
beslutningstagning
om
budgettildelingen
og
forberedelsen
af
rammepartnerskabsaftaler og specifikke tilskudsaftaler med VIF'erne som
modtagere.
2. Overvågningen af EIT's egne aktiviteter (output, resultater og virkninger af
aktiviteterne) vil kombinere kvantitative og kvalitative indikatorer på mellemlang
sigt. Efter at EIT fik fuld finansiel autonomi i januar 2018, blev der undertegnet et
aftalememorandum (MoU) mellem EIT og Kommissionen (GD EAC). I
aftalememorandummet fastlægges vilkårene for samarbejdet mellem dem og de
nærmere regler for ydelsen af det finansielle bidrag til EIT fra Den Europæiske
Unions almindelige budget.
Gennem overvågningen af EIT's aktiviteter undersøges gennemførelsesgraden for
SID og enhedsprogrammeringsdokumentet gennem analysen af indikatorerne.
Systemet skal også f.eks. måle EIT's støtte til VIF'erne, forvaltningen af projekter,
der er knyttet til EIT's koordinerede aktiviteter, intensiteten og omfanget af
bevidstgørelsesaktiviteter og opsøgende aktiviteter (antallet af workshopper og
bedste praksis-arrangementer), formidling og internationale aktiviteter samt EIT's
indvirkning på EU's bredere politiske dagsordener for innovation, forskning og
uddannelse.
3.
De periodiske evalueringer af EIT's aktiviteter, herunder de aktiviteter, der forvaltes
af VIF'erne, vil blive foretaget af Kommissionen i 2023 og 2026 i overensstemmelse
med EIT-forordningen og Horisont Europa-forordningen. I disse evalueringer
vurderes måleffektiviteten, omkostningseffektiviteten, relevansen, sammenhængen
og EU-merværdien af EIT's aktiviteter. De vil være baseret på uafhængige eksterne
evalueringer og indgå i midtvejsevalueringer og de efterfølgende evalueringer af det
DA
16
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0018.png
overordnede Horisont Europa-program med henblik på at sikre synergi mellem EIT
og andre dele af programmet. Derudover kan Kommissionen til enhver tid foretage
yderligere evalueringer af temaer eller emner af strategisk relevans. Det bør sikres, at
EIT's planlagte aktiviteter skaber synergi med andre EU-programmer gennem
Kommissionens vurdering af EIT's enhedsprogrammeringsdokument.
RAPPORTERING
EIT er et EU-organ, der modtager støtte fra Den Europæiske Unions budget. Hvad
angår økonomisk forvaltning og kontrol, vil EIT blive behandlet som alle andre
organer, der er oprettet i medfør af traktaten. Det betyder, at den interinstitutionelle
aftale
11
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin,
om samarbejde på budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning finder
anvendelse på EIT.
. Følgende gælder for rapporteringen om gennemførelsen af overvågningssystemet:
Enhedsprogrammeringsdokumentet (SPD)
for EIT, der vedtages hvert år,
indeholder et flerårigt arbejdsprogram (n+3) og et årligt arbejdsprogram (n+1). Disse
arbejdsprogrammer skal indeholde den samlede strategiske programmering for årene
n+1 til n+3, herunder mål, forventede resultater og performanceindikatorer til
overvågning af opnåelsen af mål og resultater.
Derudover vil
enhedsprogrammeringsdokumentet bl.a. indeholde et overslag over EIT's indtægter
og udgifter, en ressourceplan, oplysninger om dets ejendomspolitik, en strategi for
opnåelse af effektivitetsgevinster og synergi, strategien for systemerne for
organisatorisk styring og intern kontrol, herunder den seneste version af strategien til
bekæmpelse af svig og en angivelse af, hvilke foranstaltninger der er truffet for at
forhindre gentagelse af interessekonflikter, uregelmæssigheder og svig.
• Den
årlige aktivitetsrapport
for det foregående år (n-1) vil indeholde resultaterne af
overvågningsprocessen for n-1 og beskrive, hvordan og i hvilket omfang målene er
opfyldt. Den årlige aktivitetsrapport bør tage højde for VIF'ernes omkostnings- og
performancerapporter for det foregående driftsår (n-1).
Betingelserne for VIF'ernes rapportering er fastsat i rammepartnerskabsaftalen og
tilskudsaftalerne (rapportering om resultater og omkostninger). For at øge
effektiviteten og omkostningseffektiviteten og på grundlag af EIT's erfaringer med
gennemførelsen af VIF'ernes tilskudsaftaler vil der i tilskudsforvaltningsprocessen
blive gennemført en række forenklingsforanstaltninger, som primært har til formål at
mindske den administrative arbejdsbyrde for VIF'erne og øge kvaliteten af de
indsamlede data.
2.2.
Forvaltnings- og kontrolsystem(er)
2.2.1. Begrundelse for den/de påtænkte forvaltningsmetode(r), finansieringsmekanisme(r),
betalingsvilkår og kontrolstrategi
Da det drejer sig om et organ, som er fuldt integreret i Horisont Europa-programmet,
er de foreslåede finansieringsmekanismer, betalingsvilkår og kontrolstrategier
tilpasset Horisont Europa for at sikre modtagerne og interessenterne en konsekvent
tilgang for så vidt angår støtteberettigelsesregler og forsvarlig økonomisk
forvaltning.
11
COM(2018) 323 final af 2.5.2018.
DA
17
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0019.png
EIT's resultater for perioden 2014-2020 er med en fejlprocent, der konsekvent ligger
under 2 %, blandt de bedste i forskningsfamilien, og EIT kombinerer takket været sin
skræddersyede udformning lave fejlprocenter med en kontrolmetode, der med
omhyggelig brug af outsourcing fører til lave kontrolomkostninger, samtidig med at
effektiviteten bevares.
2.2.2. Oplysninger om de udpegede risici og det/de interne kontrolsystem(er), der etableres
for at afbøde dem
På grund af det indlysende behov for at forvalte EU-budgettet på en effektiv måde og
sikre en forsvarlig økonomisk forvaltning har EIT indført et internt kontrolsystem,
som kan give en rimelig sikkerhed for, at fejlprocenten i løbet af den flerårige
udgiftsperiode ligger inden for og faktisk er lavere end de grænser, som er foreslået
under Horisont Europa. EIT's rammer for intern kontrol vil også være baseret på:
Kommissionens interne kontrolstandarder, EIT's egne procedurer, forudgående
kontrol af alle udgifter, der anmeldes af VIF'erne, og som er finansieret af EIT,
revisionsattester, forudgående certificering af metoder til omkostningserklæringer,
efterfølgende revision af udvalgte krav, projektresultater og ekstern evaluering.
EIT har indført en organisatorisk struktur samt interne forvaltnings- og
kontrolsystemer og -procedurer, der er tilpasset udførelsen af EIT's opgaver. Dette er
sket i overensstemmelse med de standarder, som bestyrelsen har vedtaget på
grundlag af tilsvarende standarder fastsat af Kommissionen, og under hensyn til de
risici, der er forbundet med forvaltningsmiljøet og arten af de finansierede
foranstaltninger.
Risikostyringsøvelsen udføres årligt for at afhjælpe risici i forbindelse med
gennemførelsen af alle EIT's aktiviteter. EIT skal i forbindelse med indførelsen af
rammerne for intern kontrol tage højde for de risici, der er forbundet med de
gennemførte aktiviteter, befolkningens særlige karakteristika og et sammenfald af
modtagere, hyppigheden af de tildelte tilskud og transaktionernes størrelse samt
forhindre overlapning af finansieringen.
En række af de forenklingsforanstaltninger, der blev indført i 2014, har resulteret i en
nedbringelse af fejlprocenterne. Den konstaterede fejlprocent ifølge den
efterfølgende kontrol af EIT's tilskud ligger langt under væsentlighedstærsklen på
2 %.
Det kontrolsystem, som EIT indfører, giver en rimelig sikkerhed for, at der kan
opnås en tilfredsstillende styring af risiciene i forbindelse med operationernes mål-
og omkostningseffektivitet, sikrer de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed og skaber balance mellem tillid og kontrol. Som led i det
kontrolsystem, som gennemføres af EIT, er revisionsstrategien baseret på den
finansielle revision af en repræsentativ stikprøve af udgifter i EIT-budgettet, navnlig
via de årlige tilskud til VIF'er. Denne repræsentative stikprøve kan suppleres af en
udvælgelse foretaget på basis af en vurdering af risiciene i forbindelse med de
forudgående kontroller med alle krav. Resultaterne heraf vil indgå i vurderingen af
rammerne for kontrol af risikovurdering i forbindelse med gennemførelsen af tilskud.
Revision af udgifter vil fortsat blive foretaget på en konsekvent måde i
overensstemmelse med principperne om sparsommelighed, produktivitet og
effektivitet.
Hvad angår EIT's rammer for intern kontrol, har EIT udviklet en samlet strategi,
inklusive en tilsynsstruktur, for gennemførelsen af interne kontrolprocesser, som
DA
18
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0020.png
understøtter hele livscyklussen for udgifter. Den øverste ledelse sikrer, at denne
samlede strategi formelt godkendes af bestyrelsen og gennemføres. De vigtigste
elementer i denne strategi er planlægning og rapportering i overensstemmelse med
Kommissionens standarder og i sammenhæng med risikostyringsmetoden. EIT har
desuden udviklet en række operative standardprocedurer (SOP). SOP er detaljerede,
skriftlige instrukser, der skal sikre en ensartet udførelse af en specifik proces.
Instrukserne dækker normalt mere end én opgave eller ét område inden for EIT,
enheden, afdelingen eller grupper.
VIF'erne og de forskellige partnere fremlægger revisionsattester i forbindelse med
årsregnskaberne, hvorved det af uafhængige revisorer, med hvem EIT har indgået
kontrakt, attesteres, at de beløb, der er anført i regnskaberne, er lovlige og i
overensstemmelse med gældende regler.
2.2.3. Vurdering af og begrundelse for kontrolforanstaltningernes omkostningseffektivitet
(forholdet mellem kontrolomkostningerne og værdien af de forvaltede midler) samt vurdering
af den forventede risiko for fejl (ved betaling og ved afslutning)
Baseret på det seneste skøn ligger kontrolomkostningerne for EIT på under 3 % af de
forvaltede midler kombineret med en fejlrisiko på 1 %. Der anvendes rutinemæssigt
afhjælpende foranstaltninger via revisionsattester i forbindelse med årsregnskaberne
og efterfølgende revision. En beskeden størrelse kombineret med en effektiv
outsourcing gør det muligt at holde kontrolomkostningerne nede og sikre en
tilstrækkelig grad af sikkerhed, således som det fremgår af Den Europæiske
Revisionsrets seneste revisionserklæringer.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger, f.eks. fra strategien
til bekæmpelse af svig.
EIT træffer de nødvendige foranstaltninger for at beskytte Unionens finansielle
interesser.
EIT er fast besluttet på at bekæmpe svig på alle trin af tilskudsforvaltningsprocessen
og i forbindelse med de øvrige gennemførte aktiviteter. Alle EIT's afgørelser og alle
kontrakter, det indgår, fastsætter udtrykkeligt, at Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF) og Revisionsretten kan foretage undersøgelser på
stedet af dokumenter hos alle kontrahenter og underkontrahenter, der har modtaget
EU-midler, også i de endelige modtageres lokaler.
EIT har siden 2015 haft en strategi for bekæmpelse af svig, der er i
overensstemmelse med Kommissionens strategi, og forbedrer løbende sine
foranstaltninger til forebyggelse og afsløring af svig.
DA
19
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0021.png
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1.
Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og foreslået(ede) ny(e)
udgiftspost(er) på budgettet
Budgetpost
Udgiftens
art
Bidrag
01.010101
Udgifter
vedrørende
tjenestemænd og midlertidigt ansatte, der
gennemfører programmer for forskning
og innovation under Horisont Europa
01.010102 Eksternt personale, der
gennemfører programmer for forskning
og innovation under Horisont Europa
01.010103 Andre administrationsudgifter
i forbindelse med programmer for
forskning og innovation under Horisont
Europa
Udgiftsområde I — Det indre marked,
innovation og det digitale område
01.02.03.XX Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi (EIT)
OB
JA
JA
JA
NEJ
IOB
12
.
fra EFTA
-
13
lande
fra
kandidatlan
14
de
fra
tredjela
nde
iht.
finansforordningen
s artikel [21, stk. 2,
litra b)]
12
13
14
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
20
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0022.png
3.2.
Anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
I
Udgiftsområde I — Det indre marked, innovation og det digitale område
2021
Afsnit I i EIT's budget (personaleudgifter)
15
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Efter
2027
I ALT
Forpligtelser
betalinger
Forpligtelser
betalinger
Forpligtelser
Betalinger
=
1)
5,413
5,588
5,768
5,954
6,147
6,346
6,551
41,767
Afsnit II i EIT's budget (infrastruktur og
driftsudgifter)
Afsnit III i EIT's budget (driftsudgifter)
Aktionsbevillinger (opdelt efter de under afsnit
3.1 anførte budgetposter)
=
2)
1,309
386,423
270,496
1,335
394,190
391,860
1,362
402,088
399,719
1,389
410,155
407,735
1,417
418,460
415,969
1,445
426,790
424,291
1,474
435,394
130,618
432,813
9,732
2 873,500
2 873,500
3)
4)
Forpligtelser
01.02.03.XX Det Europæiske Institut for Innovation
og Teknologi (EIT) – Aktionsbevillinger
Betalinger
5) =1)
+ 2)
+3)
(6)=(1)
+(2)+(4
)
393,145
401,113
409,218
417,499
426,024
434,581
443,419
130,618
2 925,000
277,218
398,783
406,849
415,079
423,533
432,082
440,838
2 925,000
15
Omkostningerne vedrørende EIT's personale og afsnit II er beregnet ved hjælp af justeringskoefficienten for HU (71,9), som anført på side 16, tabel 5, i
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/6939681/7070380/Annualreport2018.pdf/97053a94-29eb-4e93-8883-e826426e3d55.
DA
21
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0023.png
01.010101 Udgifter vedrørende tjenestemænd og
midlertidigt ansatte, der gennemfører programmer for
forskning og innovation under Horisont Europa
01.010102 Eksternt personale, der gennemfører
programmer for forskning og innovation under
Horisont Europa
01.010103
Andre
administrationsudgifter
i
forbindelse med programmer for forskning og
innovation under Horisont Europa
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for programmet
16
over
Forpligtelser
betalinger
Forpligtelser
betalinger
=
7)
0,527
0,108
0,545
0,110
0,565
0,113
0,584
0,115
0,605
0,117
0,626
0,119
0,648
0,122
4,100
0,804
=
8)
Forpligtelser
betalinger
=
9)
9,445
9,629
9,816
10,006
10,202
10,398
10,600
70,096
Forpligtelser
betalinger
Forpligtelser
=
10) =
7) + 8)
+ 9)
11) =
5) +
10)
12) =
6) +
10)
10,081
10,285
10,493
10,705
10,924
11,143
11,370
75,000
Bevillinger I ALT under UDGIFTSOMRÅDE 1 i
den flerårige finansielle ramme for EIT
403,226
411,398
419,711
428,204
436,948
445,724
454,789
3 000,000
Betalinger
287,299
409,068
417,342
425,784
434,456
443,225
452,208
130,618
3 000,000
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
7
"Administrationsudgifter"
Dette afsnit skal udfyldes ved hjælp af de "administrative budgetoplysninger", der først skal indføres i bilaget til finansieringsoversigten, som
uploades til DECIDE med henblik på høring af andre tjenestegrene.
16
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning. Det er den maksimale andel af det beløb, der er tildelt EIT fra programmet, der kan afsættes til Kommissionens administrationsudgifter.
DA
22
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0024.png
i mio. EUR (tre decimaler)
Europa-Kommissionen
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Efter
2027
I ALT
Bevillinger I ALT under
UDGIFTSOMRÅDE 7 i den flerårige
finansielle ramme for EIT
(Forpligtelser i alt =
betalinger i alt)
i mio. EUR (tre decimaler)
2021
2022
411,398
409,068
2023
419,711
417,342
2024
428,204
425,784
2025
436,948
434,456
2026
445,724
443,225
2027
454,789
452,208
Efter
2027
I ALT
3 000,000
Bevillinger I ALT
under samtlige UDGIFTSOMRÅDER
i den flerårige finansielle ramme for EIT
Forpligtelser
Betalinger
403,226
287,299
130,618
3 000,000
DA
23
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0025.png
3.2.2.
Sammenfatning af de anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som anført
herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
Regnskabsår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer.
01.010101 Udgifter
vedrørende tjenestemænd
og midlertidigt ansatte,
der gennemfører
programmer for forskning
og innovation under
Horisont Europa
Menneskelige ressourcer.
01.010102 Eksternt
personale, der
gennemfører programmer
for forskning og
innovation under Horisont
Europa
01.010103 Andre
administrationsudgifter i
forbindelse med
programmer for forskning
og innovation under
Horisont Europa
Subtotal
uden for
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
0,527
0,545
0,565
0,584
0,605
0,626
0,648
4,100
0,108
0,110
0,113
0,115
0,117
0,119
0,122
0,804
9,445
9,629
9,816
10,006
10,202
10,398
10,600
70,096
10,081
10,285
10,493
10,705
10,924
11,143
11,370
75,000
I ALT
10,081
10,285
10,493
10,705
10,924
11,143
11,370
75,000
DA
24
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
Bevillingerne til menneskelige ressourcer og andre administrationsudgifter vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, der i
forvejen er afsat til generaldirektoratets forvaltning af aktionen, og/eller ved intern omfordeling i generaldirektoratet,
eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
DA
25
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0027.png
3.2.2.1 Anslået behov for menneskelige ressourcer
17
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som anført
herunder:
Overslag angives i årsværk
Regnskabsår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
I hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer
Delegationer
Forskning
Eksternt personale (i årsværk: ) — KA, LA, UNE, V og JED
Udgiftsområde 7
Finansieret over
UDGIFTSOMRÅ
DE 7 i den
flerårige
finansielle ramme
Finansieret over
bevillingsrammen
19
for programmet
Forskning
Andet (angiv nærmere))
I ALT
6
6
6
6
6
6
6
- i hovedsædet
- i delegationer
- i hovedsædet
- i delegationer
2
2
2
2
2
2
2
18
4
4
4
4
4
4
4
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som generaldirektoratet allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i generaldirektoratet, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som
tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
- udarbejdelse af Kommissionens udtalelse om enhedsprogrammeringsdokumentet
- udarbejdelse af udtalelse fra Kommissionens observatør på EIT's bestyrelsesmøder
- udarbejdelse af Kommissionens afgørelse om udnævnelse af medlemmer til EIT's
bestyrelse
- generel koordinering med andre af Kommissionens tjenestegrene og koordinering med
og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont Europa
- udarbejdelse af Kommissionens holdning på EIT's interessentplatform
- udarbejdelse af Kommissionens holdning i gruppen af medlemsstaternes repræsentanter
- tilrettelæggelse af de årlige møder mellem EIT-VIF'er og Kommissionens tjenestegrene
- opfølgning på indkaldelser af forslag til nye VIF'er
- overvågning og evaluering af EIT
- tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-grader og de
foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående uddannelse
- opgaver vedrørende forberedelsen af Kommissionens procedurer i forbindelse med den
strategiske planlægnings- og programmeringscyklus (den årlige aktivitetsrapport...) og
budgetforvaltning
- opfølgning på revisioner, der forestås af den interne revisionsfunktion (IAC) og Den
17
18
19
Disse tal er i overensstemmelse med den generelle finansieringsoversigt for Horisont Europa, som kun
omfatter autoriserede ansatte i generaldirektoraterne i 2020, men ikke foregriber de eventuelle
specifikke behov, som personale, der arbejder med EIT, måtte have, for perioden 2021-2027.
KA: kontraktansatte LA: lokalt ansatte UNE: udstationerede nationale eksperter V: vikarer JED:
junioreksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
26
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0028.png
Interne Revisionstjeneste (IAS) og Den Europæiske Revisionsret (ECA).
Eksternt personale
- bidrag til udarbejdelsen af Kommissionens udtalelse om SPD
- bidrag til den generelle koordinering med andre af Kommissionens tjenestegrene og
koordinering med og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont Europa
- bidrag til Kommissionens holdning på EIT's interessentplatform
- bidrag til Kommissionens holdning i gruppen af medlemsstaternes repræsentanter
- bidrag til tilrettelæggelsen af de årlige møder mellem EIT-VIF'er og Kommissionens
tjenestegrene
- opfølgning på indkaldelserne af forslag til nye VIF'er
- bidrag til tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-grader
og de foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående
uddannelse
- bidrag til forberedelsen af Kommissionens procedurer i forbindelse med den strategiske
planlægnings- og programmeringscyklus (den årlige aktivitetsrapport...) i forbindelse
med budgettet
- bidrag til opfølgning på revisioner (den interne revisionsfunktion (IAC), Den Interne
Revisionstjeneste (IAS) og Revisionsretten).
3.2.2.2 Anslået behov for menneskelige ressourcer i Det Europæiske Institut for Innovation
og Teknologi (EIT)
Overslag angives i årsværk
EIT (i Budapest)
Kommissionens
tjenestemænd
Heraf AD
Heraf AST
Heraf AST-SC
Midlertidigt ansatte
Heraf AD
Heraf AST
Heraf AST-SC
Kontraktansatte
UNE'er
I alt
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
40
5
40
5
40
5
40
5
40
5
40
5
40
5
23
2
70
23
2
70
23
2
70
23
2
70
23
2
70
23
2
70
23
2
70
- EIT's budget, planlægning og rapportering
- EIT's dagsorden for forenkling
- forberedelse af de nye bølger af udpegning og udvælgelse af VIF'er
- koordinering med og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont Europa
- EIT's interessentplatform
DA
27
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0029.png
- "gruppen af medlemsstaternes repræsentanter"
- forberedelse af møderne i EIT's bestyrelse og forretningsudvalg
- tilrettelæggelse af møder og høringer mellem EIT og VIF'er
- konsolidering af eksisterende VIF'er
- overvågning og evaluering af VIF'erne og EIT's koordinerede aktiviteter
- EIT's indvirkning via vidensdeling, formidling, opsøgende aktiviteter og international
eksponering
- udformning og forvaltning af EIT's koordinerede aktiviteter
- fremme af samarbejde og synergi mellem VIF'er
- udformning og koordinering af VIF'ernes uddannelsesaktiviteter
- gennemførelse af EIT's kommunikation
- iværksættelse og opfølgning på indkaldelser af forslag til VIF'er
- revisionsforvaltning (Den Interne Revisionstjeneste , den interne revisionsfunktion og
Den Europæiske Revisionsret).
Eksternt personale
- bidrag til forberedelsen af de nye bølger af udpegning og udvælgelse af nye VIF'er
- bidrag til udarbejdelsen af EIT's dagsorden for iværksætteri og uddannelse
- bidrag til EIT's interessentplatform
- bidrag til gruppen af medlemsstaternes repræsentanter
- bidrag til forberedelsen af møderne i EIT's bestyrelse og forretningsudvalg
- bidrag til tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-grader
og de foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående
uddannelse
- bidrag til gennemførelsen af EIT's kommunikation - bidrag til forvaltningen af EIT's
koordinerede aktiviteter
- bidrag til overvågning og opfølgning på VIF'erne og EIT's koordinerede aktiviteter.
DA
28
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
2062978_0030.png
3.2.3. Tredjemands bidrag til finansieringen
Forslaget/initiativet:
indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med tredjemand
X indeholder bestemmelser om samfinansiering med tredjemand, jf. følgende overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
Regnskabsår
Angiv
organ,
deltager
samfinansieringen
Samfinansierede
bevillinger I ALT
20
som
i
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
I ALT
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
X Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
X
for egne indtægter
for andre indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Forslagets/initiativets virkninger
Angiv, om indtægterne er formålsbestemte
Indtægtspost på budgettet
2021
Konto 6013
p.m.
2022
p.m.
2023
p.m.
2024
p.m.
2025
p.m.
2026
p.m.
2027
p.m.
For indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der påvirkes.
01.02XX Bevillinger hidrørende fra tredjeparters deltagelse
Andre bemærkninger (f.eks. om hvilken metode/formel, der er benyttet til at beregne virkningerne for
indtægterne).
Tredjelande kan bidrage til finansiering af programmet via associeringsaftaler. I betingelserne
for fastlæggelse af den finansielle støttes omfang, som vil blive fastsat i associeringsaftaler med
hvert land, sikres det, at eventuelle betydelige skævheder automatisk korrigeres i forhold til det
beløb, som enheder etableret i associerede lande modtager i kraft af deres deltagelse i
programmet, idet der tages hensyn til omkostningerne i forbindelse med programmets
forvaltning.
20
De bilaterale associeringsaftaler ligger ikke fast endnu. Bidrag fra associerede lande vil komme oven i de
beløb, der fremgår af denne finansieringsoversigt.
DA
29
DA
kom (2019) 0330 - Ingen titel
DA
30
DA