Europaudvalget 2019-20
KOM (2019) 0399 Bilag 3
Offentligt
2084219_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
27-09-2019
Sagsnummer:
2019 - 33592
Bilag:
Kommissionens forslag til ændring af forordningen om Den Europæi-
ske Solidaritetsfond
KOM(2019) 399
Nyt notat
1. Resumé
Som en del af forberedelserne i tilfælde af, at Storbritannien udtræder af EU uden en aftale, har
Kommissionen fremlagt forslag til ændringer af forordningen for Den Europæiske Solidaritetsfond
(Solidaritetsfonden). Forordningen har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF), artikel 175.
Regeringen er positiv overfor de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan hjælpe med at afbøde
nogle af de konsekvenser, der vil være, hvis Storbritannien udtræder af EU uden en aftale.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 4. september 2019 sin 6. meddelelse vedrørende forbere-
delserne forud for Storbritanniens mulige udtræden af EU uden en aftale. I den for-
bindelse offentliggjortes også et forslag til ændringer af forordningen for Den Euro-
pæiske Solidaritetsfond.
Forordningen har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) artikel 175.
3. Formål og indhold
I forslaget fra Kommissionen udvides anvendelsesområdet for Solidaritetsfonden
1
til
at muliggøre støtte, hvor Storbritanniens udtrædelse af EU uden en aftale medfører
betydelige offentlige udgifter for et medlemsland.. Konkret kan fonden søges hvis
den økonomiske byrde som følge af, at Storbritannien udtræder af EU uden en aftale,
er over 1,5 milliarder euro eller mere end 0,3 pct. af BNI i det enkelte medlemsland.
Ansøgninger om støtte kan alene udformes af medlemslandene, og der kan kun ansø-
ges én gang. Ansøgninger skal være Kommissionen i hænde senest 30. april 2020. Af
ansøgningen skal det fremgå, hvorfor de nævnte udgifter ikke kunne være modgået af
såkaldte ’no-deal’-forberedelser.
Der kan opnås støtte til op til 5 pct. af den økonomi-
ske byrde indtil udgangen af 2020, der følger af, at Storbritannien udtræder af EU
uden en aftale.
1
Fonden blev oprettet for med det formål at give støtte i forbindelse med større naturkatastrofer.
kom (2019) 0399 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af forordningen om Den Europæiske Solidaritetsfond
2084219_0002.png
Forslaget øger samtidigt, hvor meget forskud der kan gives ved ansøgning til fonden.
Størrelsen på forskuddet øges fra 10 pct. til 25 pct. af det ansøgte beløb, dog maksi-
malt 100 millioner euro
2
. Dette begrundes med, at evalueringen af fonden har vist, at
forskuddene som oftest har været for små til at gøre en forskel. Dette både ved store
og små ansøgninger. Samtidigt angiver Kommissionen, at den ønsker at øge budget-
rammen for forskud fra 50 millioner euro til 100 millioner euro i 2020. Det bemær-
kes, at denne ændring ikke er afspejlet i Kommissionens forslag til EU’s budget for
2020. Kommissionen angiver i ændringsforslaget at ville stille forslag herom som led i
de særskilte forhandlinger om EU’s 2020-budget.
Godkendes ansøgninger om økonomisk støtte fra Solidaritetsfonden, lægger forslaget
vægt på, at Rådet og Europa-Parlamentet så vidt muligt behandler ansøgningerne
uden unødig forsinkelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører en fond, der skal fungere på europæisk plan, og
som har hjemmel i TEUF artikel 175, kan det kun behandles på EU-niveau. Forsla-
get er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår Solidaritetsfonden.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene vurderes i sig selv ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
idet det overordnede budgetloft for Solidaritetsfonden ikke foreslås ændret. En
større udnyttelse af Solidaritetsfonden op til budgetloftet vil kunne medføre en mer-
udgift for Danmarks årlige EU-bidrag.
For så vidt angår den foreslåede forøgelse af budgetrammen til forskud under Solida-
ritetsfonden på 50 mio. euro, vil Danmarks bidrag hertil
forudsat en finansierings-
andel på 2 pct.
udgøre ca. 7,5 mio. kr. i 2020.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
2
I det nuværende regelsæt er denne grænse sat ved 30 millioner euro.
kom (2019) 0399 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af forordningen om Den Europæiske Solidaritetsfond
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være støtte fra en række medlemslande til at udvise solidaritet gen-
nem Solidaritetsfonden med de, der bliver hårdest
ramt af et ’no-deal’-Brexit.
Nogle
af disse lande ventes dog at ville give udtryk for, at den foreslåede mekanisme opere-
rer med for høje krav for støtte. Andre lande ventes at tilkendegive, at Solidaritets-
fonden fortsat alene skal anvendes til sit oprindelige formål.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan bidrage
til at afbøde nogle af de konsekvenser, der vil være, hvis Storbritannien udtræder af
EU uden en aftale.
Regeringen vil arbejde for, at revideringen af forordningen fokuseres på de ændrin-
ger, der er nødvendige som følge af Storbritanniens eventuelle udtræden af EU uden
en aftale.
Regeringen vil arbejde for, at ændringsforslagene til forordningen vedtages så hurtigt
som muligt, og i så god tid som muligt inden Storbritanniens eventuelle udtræden af
EU uden en aftale.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 13. septem-
ber 2019.
Grund- og nærhedsnotat for Den Europæiske Solidaritetsfond blev oversendt til Fol-
ketinget den 11. september 2013.