Europaudvalget 2019-20
KOM (2019) 0483 Bilag 2
Offentligt
2121527_0001.png
Dansk fiskeri for fremtiden
Sunde fiskebestande og et bæredygtigt fiskeri
Særligt
Østersøens
økologiske tilstand er meget
alvorlig. F.eks. er store dele af Østersøen desværre i en
permanent forstyrret tilstand på grund af et intensivt
internationalt fiskeri med bundslæbende redskaber.
Kilde: Det Internationale Havundersøgelsesråd, ICES
ICES har rådgivet om en stærk reduktion af
fangstmulighederne for 8 ud af 10 fiskebestande i
Østersøen og for 2 bestande en egentlig fiskerilukning.
Alt tyder på at torsken sulter i større dele af Østersøen
pga. iltsvind, effekter af bundtrawl samt ændret
udbredelse af byttefisk (Brisling)
Illustrativt, at Kommissionen med en hasteforanstaltning lukkede i sommer fiskeri efter torsk i den østlige
Øste sø i fo søget på at edde esta de f a et
forestående kollaps
.
Men
Nordsøen
er også presset
Klimaændringer
sætter havet yderligere under pres, og omvendt er et sundt hav en af nøglerne til
håndtering af
klimakrisen.
IPCC s udgi else af særrapporten
om sammenhængende mellem klimaforandringerne, verdenshavene og
isområderne er opsigtsvækkende og kalder på handling. En tredjedel af den menneskeskabte CO2-
udledning er indtil dato blevet absorberet af havet, og samtidig giver det os ved omdannelse af CO2 til ilt
hvert andet åndedrag. Men dette system fungerer kun, hvis havet er sundt og i balance. Desværre har bl.a.
overfiskeri svækket og stresset havet alvorligt. Stopper vi overfiskeriet, styrkes havets sundhedstilstand
betragteligt, så det både bliver modstandsdygtigt over for klimaforandringer og bedre i stand til at fungere
som en slags buffer i forhold til CO2-udledningen.
Citater fra IPCC rapporten:
Coastal ecosystems are affected by ocean warming, including intensified marine heatwaves, acidification,
loss of oxygen, salinity intrusion and sea level rise, in combination with adverse effects from human
activities on ocean and land. Impacts are already observed on habitat area and biodiversity, as well as
ecosystem functioning and services
The o ld s o ea a d osphe e ha e ee taki g the heat f o li ate ha ge fo de ades, a d
o se ue es fo atu e a d hu a it a e s eepi g a d se e e, said Ko Ba ett, Vi e-Chair of the IPCC.
Cutti g g ee house gas e issio s ill li it i pa ts o o ea e os ste s that p o ide us ith food,
suppo t ou health a d shape ou ultu es, said Ha s-Otto
Pörtner, Co-Chair of IPCC Working Group II.
Redu i g othe p essu es su h as pollution
will further help marine life deal with changes in their
e i o e t, hile e a li g a o e esilie t o ea . Poli f a e o ks, fo e a ple fo fishe ies
management and marine-protected areas, offer opportunities for communities to adapt to changes and
i i ize isks fo ou li elihoods, he added.
kom (2019) 0483 - Bilag 2: Henvendelse af 9/12-19 fra Our Fish m.fl. vedr. EU's fælles fiskeripolitik og klimaindsats
2121527_0002.png
1. januar 2020 er den vedtagne deadline for stop for
overfiskeri i EU
Den fælleseuropæiske fiskeripolitik: CFP Art. 2.2 -
https://ec.europa.eu/fisheries/cfp_da
Havstrategirammedirektivet. MSFD Art.1
–:
https://eur-
lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32008L0056
FN s iodi e sitetsko e tio . CBD
- Aichi
biodiversitetsmål 6:
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Hoerin
gsnotat_6._landerapport.pdf
FN s Ve de s ål SDG 4. , SDG 4.4:
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Nøgleproblematikker Politik
Danmark og EU
I 2018 var
40 %
af fiskebestandene i nordøst Atlanten og
50%
i Østersøen udsat for overfiskeri.
Utilstrækkelige fremskridt med at levere på den
fælleseuropæiske fiskeripolitiks mål på grund af manglende
politisk vilje. Det videnskabelige, tekniske og Økonomiske
Fiskeriudvalg (STECF) understregede i sin seneste CFP-
o e åg i gs appo t, at a ge esta de fo li e
overfiskede og / eller uden for sikre biologiske grænser, og
det fremskridt opnået indtil 2017 ser ud til for langsom til at
sikre, at alle bestande genopbygges og forvaltes i henhold til
FMSY i de
Overfiskeri påvirker ikke kun de fiskebestande som
reduceres, men hele fødekæden, og dermed hele det
marine økosystem. Når vi fisker for meget, med belastende
redskaber og ovenikøbet i sårbare områder, svækker vi
bestanden af fisk. Vi ødelægger de områder, fiskene lever i,
og bryder de fødekæder, som fiskene indgår i. Alt sammen
indgreb, der svækker havet som økosystem og dermed også
modstandskraften over for klimaændringer.
DK er på en 4. plads i opgørelsen af hvilke medlemsstater
som har den højeste procentdel af kvoter (TAC), der ligger
OVER den videnskabelige (1. SE, 2. UK, 3. IR)
nemlig 19.7%
49.000t højere TACs (new economic foundation)
OG
Danmark var i oktober med til at sørge for at 5 ud af 10
fiskebestande i EU kan overfiskes i 2020.
Med et mandat
fo at hæ e k ote e o e ICES s ide ska elige a efali g
ed EU s fiske ifo ha dli ge fo Øste søe
kom (2019) 0483 - Bilag 2: Henvendelse af 9/12-19 fra Our Fish m.fl. vedr. EU's fælles fiskeripolitik og klimaindsats
2121527_0003.png
Lyt til biologerne i Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES),
når der fastsættes kvoter.
Når vi hiver en fisk op af havet, er der én fisk mindre tilbage. Hiver vi for mange fisk op af vandet, vil vi på et
tidspunkt komme i en situation, hvor bestanden ikke kan nå at reproducere sig selv. Kvoter som sættes lavere
(nærmere FMSY niveauer, der tillader populationen at vokse) er både til gavn for havets økosystem og
langsigtet også til fiskeriet. Kvoter skal ikke overskride ICES anbefaling.
Anvend forsigtighedsprincippet
Forvaltning af bestande i henhold til MSY vil betyde, at man går fra at fiske desperat efter mindre
fiskebestande til at fiske rationelt efter rigelige bestande. Det vil føre til større bestande og dermed et større
fangstpotentiale, en større fortjeneste og et bedre investeringsafkast
med andre ord en øget indkomst for
vores fiskeriindustri. At forvalte efter MSY betyder også mindre op- og nedture i fiskemulighederne og
dermed mere sikkerhed til fiskerne
Økosystembaseret tilgang til forvaltning af fiskeriet
F.eks. blev torsken og torskefiskerne dobbelt ramt, da også kvoten for brisling (føde) også blev sat for højt ved
kvoteforhandlingerne i oktober.
Omlægning til skånsomt fiskeri
85% af den danske del af Nordsøen and 67% af Østersøens danske del er forstyrret pga. fiskeri med
bundtrawl.
Flere beskyttede havområder
arbejder for flere beskyttede havområder. Der skal udpeges flere områder som effektiv beskyttede
havområder (pt. Kun 1.4% er beskyt mod bundslæbende redskaber og 0.04% frit fra alt fiskeri!)
Gå forrest ift øget overvågning af kvoter og forpligtelser
Effektiv kontrol og fuldt dokumenteret fiskeri. Østersøen hjemsøges af omfattende ulovligt fiskeri. ICES
vurderer i deres seneste rådgivning
(http://ices.dk/sites/pub/Publication%20Reports/Advice/2019/2019/cod.27.24-32.pdf), at 16% af de fangede
torsk smides overbord. De 16% vurderes at være lavt sat.
Styrk kontrolindsatsen fx med REM og CCTV (pt. <1% ombord kontrol)
Gør Danmark til foregangsland i EU
-
-
Bland jer aktivt ifh til forhandlingerne om fangstkvoterne ved december-rådsmødet.
Kræv at få eksakte tal fra ministeren for hver enkelt bestand, når Danmarks mandat forelægges - og sørg
for at disse er i overensstemmelse med ICES rådgivning.