Europaudvalget 2019-20
KOM (2019) 0600 Bilag 2
Offentligt
2094238_0001.png
24. oktober 2019
Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
1)
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2020
KOM (2019) 600, KOM (2019) 487
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
Side 2 af 7
Dagsordenspunkt 1:
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2020
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020, KOM (2019) 600, og
Kommissions forslag til ændringsbrev 1 for 2020, KOM (2019) 487
Nyt notat
1. Resume
Der stiles mod afslutning af forhandlingerne i Forligsudvalget mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet om EU's budget for 2019 d. 15. november 2019. Der er forud for forligsproceduren be-
tydelig afstand mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til budgettets størrelse.
Rådets holdning til 2020-budgettet lægger op til et udgiftsniveau på 166,8 mia. euro i forpligtel-
sesbevillinger og 153,1 mia. euro i betalingsbevillinger. Europa-Parlamentets holdning indeholder
forpligtelsesbevillinger for 171,1 mia. euro og betalingsbevillinger for 159,0 mia. euro. Der er så-
ledes hhv. 4,3 og 5,9 mia. euro til forskel mellem Rådet og Europa-Parlamentets holdninger
fsva. forpligtelses- og betalingsbevillingerne.
Kommissionen opdaterede d. 15. oktober 2019 sit budgetforslag for 2020 i form af et såkaldt
ændringsbrev. Ændringsbrevet indeholder en række tekniske justeringer af udgifterne til land-
brugsbudgettet, en forøgelse af administrationsudgifterne for særligt Europa-Parlamentet samt en
forøgelse af Solidaritetsfonden til håndtering af et evt. ”no-deal” Brexit.
Samlet set medfører æn-
dringsbrevet en mindre stigning i forpligtelsesniveauet på 16 mio. euro og et mindre fald i beta-
lingsniveauet på 5 mio. euro i Kommissionens budgetforslag for 2020.
Det er i finanslovsforslaget for 2020 skønnet, at det danske EU-bidrag vil blive ca. 22,6 mia.
kr. i 2020. Der vil på baggrund af en endelig aftale om budgettet kunne komme ændringer til
dette skøn.
Regeringen vil i forbindelse med forligsproceduren lægge stor vægt på, at der foretages en skarp
prioritering af
EU’s udgifter, at der sikres et retvisende udgiftsniveau og
at en tilstrækkelig mar-
gen til håndtering af uforudsete udgifter fastholdes. Derfor vil regeringen arbejde for, at Rådets
position i videst muligt omfang fastholdes. Inden for denne ramme vil regeringen prioritere udgifter
til migration, humanitær indsats, klimadagsordenen og forskning.
2. Baggrund
Rådet fastlagde den 5. juli 2019 sin holdning til Kommissionens forslag til EU's
budget for 2020. Europa-Parlamentet har efterfølgende afvist Rådets ændringer til
Kommissionens budgetforslag for 2020, og har fastlagt sin egen holdning d. 22.-
23. oktober 2019,
jf. punkt 3.2.
Kommissionen fremlagde d. 15. oktober 2019 ændringsbrev 1, der opdaterer
Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2020 af 5. juni 2019. Ændringsbre-
vet uddybes i nedenstående,
jf. punkt 3.1.
Kommissionens budgetforslag til 2020-
budgettet og ændringsbrevet hertil er fremsat med hjemmelsgrundlag i Traktatens
art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet) og finansforordningens art. 41.
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
2094238_0003.png
Side 3 af 7
3. Formål og indhold
3.1 Kommissionens ændringsbrev 1
Kommissionen fremlagde d. 15. oktober ændringsbrev 1 til forslaget til EU's
2020-budget. Ændringsbrevet opjusterer forpligtigelsesniveauet med 16 mio. euro
og nedjusterer betalingsniveauet med 5 mio. euro ift. Kommissionens oprindelige
budgetforslag,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens ændringsbrev 1 til budgetforslaget for 2020
Mio. euro
Budgetkategorier
1a) Vækstpolitikker
1b) Strukturfonde
2) Landbrug mv.
3) Sikkerhed og borger-
skab
4) Globale Europa
5) Administration
Særlige fleksibilitetsin-
strumenter
I alt
KOMs oprindelige forslag
til EU’s budget for
2020
Forpligtelser
24.716
58.612
59.995
3.729
10.308
10.324
588
168.272
Betalinger
22.109
50.042
58.014
3.724
8.986
10.327
419
153.621
Ændringsbrev 1
Forpligtelser
-
-
-50
-
-
16
50
16
Betalinger
-
-
-50
-22
-
16
50
-5
KOMs forslag til EU’s bud-
get for 2020 inkl. ÆB1
Forpligtelser
24.716
58.612
59.945
3.729
10.308
10.340
638
168.288
Betalinger
22.109
50.042
57.965
3.702
8.986
10.343
469
153.615
Anm.: Afvigelser i summer skyldes afrunding.
Kilde: Ændringsbrev 1, KOM(2019) 487
Ændringsbrevet vil indgå som en del af de samlede forhandlinger om 2020-bud-
gettet mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Følgende fra ændringsbrevet kan
særligt fremhæves:
Landbrugsbudgettet
Kommissionen foreslår at nedjustere landbrugsbudgettet med 50 mio. euro i både
forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger. Nettonedjusteringen sker som følge
af en række bagvedliggende bevægelser af teknisk karakter: Kommissionen skøn-
ner, at de formålsbestemte indtægter stiger med 354 mio. euro, hvilket Kommissi-
onen delvist tilskriver overførsel af forventet mindreforbrug fra 2019. Det mod-
svares af stigende udgiftsskøn på 36 mio. euro til markedsordningerne (særligt til
fjerkræindustrien grundet udbrud af fugleinfluenza), 94 mio. euro til direkte beta-
linger og 176 mio. euro til udbetaling af midler, der har været tilbageholdt fra
medlemsstaterne som følge af den løbende revision.
Korrektion af niveau for IT-projekter under budgetkategori for Sikkerhed og Borgerskab
Kommissionen har indarbejdet en nedjustering af betalingsniveauet for IT-projek-
ter inden for justits- og sikkerhedsområdet på 22 mio. euro. Kommissionen oply-
ser, at nedjusteringen kan henføres til, at der er rettet en administrativ fejl i det op-
rindelige budgetforslag.
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
2094238_0004.png
Side 4 af 7
Europa-Parlamentet
Kommissionen foreslår en opjustering af bevillingen til Europa-Parlamentet på 13
mio. euro til personaleudgifter, herunder blandt andet sikkerhedspersonel. Kom-
missionen henviser til, at stigningen ikke var medtaget i det oprindelige budgetfor-
slag, da der var behov for yderligere at afklare Europa-Parlamentets ønske om
øgede personaleudgifter.
EU’s
fælles udenrigstjeneste
Kommissionen foreslår en opjustering på 3 mio. euro i både forpligtelsesbevillin-
ger og betalingsbevillinger til EU's fælles udenrigstjeneste. Kommissionen henvi-
ser til, at stigningen skyldes fordyrelse af opførelse af en ny bygning til afdelingen
for EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik. Byggeriet forventes færdiggjort slut
2020/primo 2021.
Solidaritetsfonden
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan reagere hurtigt med finansiel støtte
til medlemsstater, der har været udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives
støtte fra Solidaritetsfonden til EU-medlemsstater og ansøgerlande. Kommissio-
nen lægger op til at øge loftet for forskudsbetalinger under Solidaritetsfonden med
50 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger, hvilket svarer til en fordobling
ift. niveauet i det oprindelige budgetforslag for 2020. Forslaget herom kan henfø-
res til et særskilt forslag fra Kommissionen om at udvide anvendelsesområdet for
Solidaritetsfonden til også at muliggøre støtte til lande, der bliver særligt økono-
misk ramt, såfremt Storbritannien måtte udtræde af EU uden en aftale. Forslaget
til udvidelse af fondens anvendelsesområde er fremsat som led i Kommissionens
overordnede ’no
deal’-forberedelser og er fortsat under politisk behandling.
3.2 Forhandlingssituationen
Tabel 2 giver et overblik over udgiftsniveauerne i Kommissionens opdaterede
budgetforslag samt Rådets og Europa-Parlamentets holdning til EU's budget for
2020.
Tabel 2
Oversigt over Kommissionens, Rådets og Europa-Parlamentets budgetforslag for 2020
Kommissionens
2020 budgetforslag
inkl. ÆB1
Forpl.
1a. Vækstpolitikker
1b. Strukturfonde
2. Landbrug
3. Sikkerhed, migra-
tion mv.
4. Eksterne politik-
ker
5. Administration
24.716
58.612
59.945
3.729
10.308
10.340
Bet.
22.109
50.042
57.965
3.702
8.986
10.343
Europa-Parlamentets
position
Forpl.
26.303
58.992
60.289
3.871
10.669
10.357
Bet.
24.007
53.231
58.179
3.709
9.130
10.360
Forskel: EP vs. Rå-
det
Forpl.
(pct.)
2.334
(9,7)
522
(0,9)
538
(0,9)
268
(7,4)
555
(5,5)
88
(0,9)
Bet.
(pct.)
2.003
(9,1)
3.224
(6,4)
405
(0,7)
20
(0,5)
184
(2,1)
88
(0,9)
Mio. euro
Rådets position
Forpl.
23.969
58.470
59.751
3.603
10.114
10.269
Bet.
22.004
50.007
57.774
3.689
8.946
10.272
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
2094238_0005.png
Side 5 af 7
Særlige instrumen-
ter
I alt
638
168.288
469
153.615
588
166.764
419
153.111
588
171.069
419
159.035
-
4.305
(2,6)
-
5.924
(3,9)
Anm.: Rådet og Europa-Parlamentet har i udarbejdelsen af deres ændringsforslag ikke haft mulighed for at
indarbejde Kommissionens ÆB1.
Forpligtelses- og betalingsloftet udgør henholdvis 168,8 og 172,4 mia. euro i 2020.
Kilde: Kommissionens forslag til EU's 2020-budget inkl. ændringsbrev 1, Rådets holdning samt Europa-
Parlamentets position.
Rådets position indebærer et forpligtelsesniveau på 166,8 mia. euro og et beta-
lingsniveau på 153,1 mia. euro. Rådets position indeholder en margen til forpligti-
gelsesloftet på 2,0 mia. euro og til betalingsloftet på 19,3 mia. euro.
Europa-Parlamentets position indebærer et forpligtelsesniveau på 171,1 mia. euro
og betalingsniveau på 159,0 mia. euro. Europa-Parlamentets holdning er således
2,3 mia.
over
forpligtelsesloftet. Europa-Parlamentet har ikke anvist, hvordan den
betydelige overskridelse af loftet skal muliggøres. Der efterlades en margen på
13,4 mia. euro under betalingsloftet i Europa-Parlamentets holdning til budgettet.
Den samlede forskel mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning til EU's
2020-budget er 4,3 mia. euro i forpligtigelsesbevillinger og 5,9 mia. euro i beta-
lingsbevillinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog holdningen til 2020-budgettet d. 1.-2. oktober 2019,
og stillede i den forbindelse forslag om at afvise Rådets reduktioner på samtlige
budgetkategorier. Herudover har Europa-Parlamentet under alle udgiftsområder
forøget både forpligtelses- og betalingsniveauet i forhold til Kommissionens for-
slag, med undtagelse af de særlige instrumenter, hvor Kommissions forslåede ud-
giftsniveau accepteres på lige vis med Rådet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet forslag om
EU’s
budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2020, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2020, der opføres på finansloven for 2020.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er på finanslovsforslaget for 2020
skønnet, at det danske bidrag til EU’s bud-
get er 22,6 mia. kr. i 2020.
På baggrund af en endelig aftale om EU’s budget for
2020 forventes dette skøn at blive opdateret.
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
Side 6 af 7
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængigt af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s
2020-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
danske erhverv, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De sam-
lede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan ikke kvantificeres, da disse især af-
hænger af hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Nærværende notat vil blive sendt i høring i specialudvalget
for EU’s budget.
Rådets holdning til EU’s
2020-budget er udtryk for et kompromis, hvor en gruppe
af budgetansvarlige medlemslande
herunder Danmark
har arbejdet for, at ud-
giftsniveauet afspejler det faktiske udgiftsbehov og at der foretages en skarp prio-
ritering af EU’s udgifter, så der
sikres en tilstrækkelig margen til finansiering af
uforudsete udgifter. En række øvrige lande har arbejdet for et højere udgiftsni-
veau, herunder blandt andet til strukturfondene og landbrug. Et enstemmigt Råd
støtter rådspositionen (med undtagelse af Storbritannien, der afstod fra at
stemme).
10. Regeringens generelle holdning
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fra dansk side lægges der stor vægt på, at EU's budget afspejler de konsoliderings-
bestræbelser og løbende prioriteringer, som udgør rammerne for den nationale
budgetlægning
i EU’s medlemsstater.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, vægt på, at
forpligtelsesniveauet understøtter finansiel holdbarhed og at der sikres en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter. Regeringen finder
ikke, at Europa-Parlamentets foreslåede forpligtigelsesniveau overholder disse kri-
terier. Fra dansk side lægges i lighed med tidligere år afgørende vægt på overhol-
delse af de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Regeringen vil i forbindelse med forligsproceduren lægge vægt på, at Rådets posi-
tion i videst muligt omfang fastholdes.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU’s budget understøtter den grønne om-
stilling og klimadagsordenen.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen i fællesskab med Rådet arbejde for
følgende mere specifikke prioriteter:
Angående
udgiftskategori 1a vækstpolitikkerne
indebærer Europa-Parlamentets
forslag meget markante stigninger i forhold til Kommissions forslag, som i
forvejen lå meget højt i forhold til 2019-budgettet. Regeringen støtter derfor
kom (2019) 0600 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2020
Side 7 af 7
Rådets forslag, som lægger op til en mere moderat stigning ift. 2019. Regerin-
gen prioriterer udgifterne til vækstpolitikkerne, herunder særligt forskning,
energi, uddannelse, innovation og transportinfrastruktur, under hensynstagen
til at dette sker inden for en samlet reduceret ramme.
Angående
udgiftskategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at udgiftskatego-
rien bidrager til en samlet reduktion særligt i betalingsniveauet i forhold til Eu-
ropa-Parlamentets budgetforslag og at der sikres retvisende budgettering.
Med hensyn til
udgiftskategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes
realistiske bevillinger til landbrugspolitikken. Det anerkendes, at langt hoved-
parten af udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte støtte er fastlagt i
forordningen herom.
For så vidt angår
udgiftskategori 3 sikkerhed og borgerskab
lægger regeringen vægt
på, at migrations- og flygtningerelaterede udgifter prioriteres.
For
udgiftskategori 4 globale EU
lægger regeringen vægt på, at EU’s humanitære
hjælp og civile krisestyringsindsatser prioriteres. Danmark vil desuden arbejde
for, at finansieringen af Grønlandsinstrumentet fastholdes, som det er lagt op
til i Kommissions budgetforslag.
Med hensyn til
udgiftskategori 5 administration
vægtes en stram og budgetansvar-
lig linje. Det gælder også for de administrationsudgifter, som Kommissionen
har foreslået i ændringsbrev 1 for 2020. Der lægges derfor vægt på, at der tilve-
jebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-
løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle reformer.
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen af
disse til enhver tid skal være retfærdiggjort. Regeringen og de budgetrestriktive
lande lægger desuden stor vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter fi-
nansieres inden for EU's betalingslofter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg d. 28. august.