Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0113 Bilag 2
Offentligt
2165914_0001.png
Samlenotat
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
19-03-2020
Sagsnummer:
2020 - 622
Kommissionens forslag til ændring af forordningerne om:
Den Europæiske Hav og Fiskerifond (EHFF)
1
,
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
2
(Regionalfon-
den),
Den Europæiske Solidaritetsfond
3
(Solidaritetsfonden), og
fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionalud-
vikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om generelle be-
stemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden og Den Eu-
ropæiske Hav- og Fiskerifond
4
(CPR-forordningen)
KOM(2020) 113
KOM(2020) 114
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har som en del af indsatsen for at afbøde konsekvenserne af COVID-19 foreslået en
række ændringer til forordningerne for Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), Den Eu-
ropæiske Regionaludviklingsfond (Regionalfonden), Solidaritetsfonden og den såkaldte CPR-forord-
ning, der indeholder fælles bestemmelser for en række EU-fonde.
Regeringen er positiv over for de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan hjælpe med at finansiere
udgifter relateret til at afbøde nogle af de økonomiske konsekvenser af COVID-19. Regeringen læg-
ger vægt på, at ændringerne tilfører fleksibilitet og handlefrihed ift. at adressere konsekvenserne af
COVID-19 med eksisterende fondsmidler.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 13. marts 2020 et ændringsforslag til en række forordnin-
ger under samhørighedspolitikken og for forordningen for EHFF’en. Forslagene har
til formål at støtte initiativer, der kan afbøde de økonomiske konsekvenser af CO-
VID-19 ved at gøre det muligt for de berørte fonde at støtte afbødende tiltag i en si-
tuation, hvor der er tale om en folkesundhedskrise.
1
2
Forordning nr. 508/2014
Forordning nr. 1301/2013
3
Forordning nr. 2012/2002
4
Forordning nr. 1303/2013
kom (2020) 0113 - Bilag 2: Samlenotat vedr. COVID-19 relaterede ændringsforslag under samhørighedspolitikken
3. Formål og indhold
CPR-forordningen
For at kunne adressere COVID-19-krisens konsekvenser øges mulighederne for at
ændre i de nationale indsatser uden Kommissionens godkendelse.
Det bliver muligt inden for Regionalfonden, Samhørighedsfonden og Den Europæi-
ske Socialfond at flytte op til 8 pct. af midlerne fra en prioritet til en anden (inden for
samme program) for derved bedre at kunne fokusere indsatserne der, hvor de kan
gøre en forskel. En flytning af midler må dog ikke overstige 4 pct. af de samlede mid-
ler under programmet og skal godkendes i fondenes overvågningsudvalg (der består
af en række interessenter som fagforeninger, regioner, kommuner, en vidensinstitu-
tion etc.). Udgifter til kriseresponskapaciteter relateret til COVID-19 gøres støttebe-
rettiget med tilbagevirkende kraft (fra 1. februar 2020) for alle fondene. Det samme
gøres udgifter til driftskapital (fx kassekredit) i små- og mellemstore virksomheder
gennem finansielle instrumenter.
Kommissionen får desuden mulighed for at afvige fra de gældende regler om op-
krævning af overskydende forskudsbetalinger i 2020. Det vil medføre, at midlerne fra
fondene kan øges på kort sigt (idet der dog ikke er tale om nye midler) med henblik
på at accelerere støtteberettigede investeringer relateret til COVID-19.
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
For at kunne adressere COVID-19 krisens konsekvenser lægges der op til at udvide
anvendelsesområdet for Regionalfonden. Forslaget omfatter to ændringer til anven-
delsesområdet:
1) Anvendelsesområdet for Regionalfonden udvides, så det bliver muligt at
støtte driftskapital (fx kassekredit) i små- og mellemstore virksomheder.
2) Investeringsprioritet 1 ændres med henblik på at gøre det muligt at under-
støtte nødvendige investeringer for at styrke kriserespons kapaciteten i sund-
hedssektoren.
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
For at kunne støtte initiativer, der kan adressere COVID-19 krisens økonomiske
konsekvenser lægges op til at EHFF kan støtte ordninger, der kan garantere ind-
komst hos fiskere og akvakulturopdrættere, som påvirkes af en folkesundhedskrise.
Forslaget omfatter ændringer af to typer af foranstaltninger:
1) Gensidige fonde for ugunstige vejrforhold og miljøhændelser (artikel 35 i for-
ordningen). Foranstaltningen giver mulighed for at støtte gensidige fonde, der
allerede er etableret af fiskere til at yde økonomisk kompensation til de tilslut-
tede fiskere i tilfælde af miljøhændelser eller ugunstige vejrforhold. Foran-
staltningen foreslås udvidet til også at omfatte folkesundhedskriser. Foran-
staltningen er ikke omfattet af det nuværende danske hav- og fiskeriudvik-
lingsprogram.
kom (2020) 0113 - Bilag 2: Samlenotat vedr. COVID-19 relaterede ændringsforslag under samhørighedspolitikken
2165914_0003.png
2) Akvakulturforsikring (artikel 57 i forordningen). Foranstaltningen kan, for at
sikre akvakulturproducenters indkomst i tilfælde af naturkatastrofer, ugun-
stige vejrforhold, pludselige ændringer af vandkvaliteten samt sygdomme in-
den for akvakultur, bidrage til akvakulturforsikring. Foranstaltningen foreslås
udvidet til også at omfatte folkesundhedskriser. Foranstaltningen er ikke om-
fattet af det nuværende danske hav- og fiskeriudviklingsprogram.
Den Europæiske Solidaritetsfond
For at kunne adressere COVID-19-krisens konsekvenser udvides anvendelsesområ-
det for Solidaritetsfonden til også at inkludere større folkesundhedskriser. Konkret
foreslås det, at fonden kan søges, hvis den økonomiske byrde som følge af, at en
medlemsland oplever en større folkesundhedskrise, er over 1,5 milliarder euro (2011-
priser) eller mere end 0,3 pct. af BNI i det enkelte medlemsland. Ændringsforslaget
indeholder også øgede krav til afrapportering for de medlemsstater, der modtager
støtte fra fonden, der bl.a. fokuserer på erfaringsopsamling og forebyggende tiltag.
Med forslaget lægges der op til at kunne støtte tiltag, der sigter mod hurtigt at yde
hjælp, herunder medicinsk, til befolkningen. Tiltag der sigter mod at beskytte befolk-
ningen mod risikoen for at blive berørt af krisen, herunder forebyggelse, overvågning
eller kontrol med spredning af sygdomme, bekæmpelse af alvorlige risici for folke-
sundheden eller afbødning af krisens indvirkning på folkesundheden vil også kunne
støttes.
Samtidigt øges størrelsen på det forskud, der kan gives i forbindelse med ansøgninger
til fonden, fra 10 pct. (dog maksimalt 30 mio. euro) til 25 pct. af det ansøgte beløb
(dog maksimalt 100 millioner euro)
5
. Dette begrundes med, at evalueringen af fonden
har vist, at forskuddene som oftest har været for små til at gøre en forskel.
Kommissionen angiver i forslaget, at den ønsker at øge budgetrammen for forskuds-
betalinger fra Solidaritetsfonden fra 50 millioner euro til 100 millioner euro. Det be-
mærkes, at denne ændring ikke er afspejlet i dette forslag, men forventes at ville indgå
i
særskilte forhandlinger om EU’s 2021-budget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører fonde, der skal fungere på europæisk plan kan
det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår Solidaritetsfonden. Der for-
ventes ikke ændringer af gældende dansk ret for så vidt angår de øvrige fonde.
5
I det nuværende regelsæt er denne grænse sat ved 30 millioner euro.
kom (2020) 0113 - Bilag 2: Samlenotat vedr. COVID-19 relaterede ændringsforslag under samhørighedspolitikken
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionen oplyser, at forslaget vil muliggøre anvendelsen af ubrugt forfinansie-
ring i størrelsesordenen 8 mia. euro. Det skønnes, at de midler enten ville have været
annulleret eller faldet til betaling i efterfølgende år. Forslaget forventes derfor isoleret
set at medføre et øget betalingsniveau, der medfører øgede statsfinansielle konse-
kvenser via EU’s budget, svarende til den
danske finansieringsandel på ca. 2 pct.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Eventuelle erhvervsøkonomiske konsekvenser vil afhænge af udmøntningen af tilta-
gene i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i fiskerierhvervet. Eventuelle høringssvar vil blive oversendt
hurtigst muligt.
9. Forhandlingssituationen
Der var bred støtte til Kommissionens forslag ved første drøftelse i COREPER den
18. marts 2020. En række medlemsstater havde gerne set en yderligere forøgelse af
fleksibiliteten i anvendelsen af midlerne i fondene, med henblik på bedst muligt at
kunne afbøde krisen. I lyset af hensynet til at medlemslandene hurtigst muligt skal
kunne planlægge og udmønte midlerne afstod alle medlemslande dog fra egentlige
ændringsforslag med henblik på at muliggøre den hurtigst mulige vedtagelse af forsla-
get.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan hjælpe
med at finansiere udgifter relateret til at afbøde nogle af konsekvenserne af COVID-
19. Det er vigtigt med en hurtig og fleksibel indsats fra europæisk side.
Regeringen er positiv over for ændringer, der tilfører yderligere fleksibilitet og hand-
lefrihed ift. nationalt at kunne adressere konsekvenserne af COVID-19, inden for
rammerne af fondenes anvendelsesområde, og finder generelt at der bør sikres mest
mulig fleksibilitet i den nuværende ekstraordinære situation.
Regeringen er positiv over for, at der lægges op til at kunne omprioritere en andel af
de eksisterende strukturfondsmidler til initiativer, der skal afbøde konsekvenserne af
COVID-19.
kom (2020) 0113 - Bilag 2: Samlenotat vedr. COVID-19 relaterede ændringsforslag under samhørighedspolitikken
I forlængelse af ovenstående støtter regeringen, at forudbetalinger fra Solidaritetsfon-
den kan udgøre op til 25 pct. (dog max 100 mio. euro) som led i at afbøde konse-
kvenser af folkesundhedskriser og inden for den eksisterende budgetteringspraksis.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.