Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0138 Bilag 1
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sagsnummer
Kontor
1
2020-622
EUP
6. april 2020
Skriftlig forelæggelse til forhandlingsoplæg vedrørende yderligere
tiltag inden for samhørighedspolitikken for at afbøde konsekven-
serne af COVID-19
Samlenotatet er vedlagt
Som en del af indsatsen for at afbøde de økonomiske konsekvenser af
COVID-19 fremlagde Kommissionen den 2. april
i tillæg til tidligere
tiltag af 13. marts, som blev vedtaget 30. marts
forslag om et antal
yderligere ændringer til den såkaldte CPR-forordning, der indeholder fæl-
les bestemmelser for en række EU fonde, samt til forordningen for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling. De nye tiltag har samlet fået tit-
len ”Coronavirus
Response Investment Initiative Plus
”.
Der er tale om ændringer i regelsættet, der ikke ændrer på fordelingen af
forpligtede midler mellem medlemslandene.
Regeringen forudser på linje med tiltagene præsenteret den 13. marts
2020 en ekstraordinær hurtig behandling af forslaget. Dette begrundes i,
at medlemslandene hurtigst muligt skal kunne planlægge og udmønte
midlerne gennem konkrete projekter og programmer for derved i praksis
at afbøde de økonomiske konsekvenser af COVID-19. Dette blev be-
kræftet i forbindelse med en første drøftelse af forslaget i Coreper d. 3.
april.
Ændringsforslaget til forordningerne vil være gældende i den resterende
del af fondenes programperiode.
Der lægges fra Kommissionens side op til, at man inden for eksisterende
strukturfondsforpligtigelser for 2020 uden noget øvre loft kan flytte midler
mellem Regionalfonden, Samhørighedsfonden og Socialfonden, for der-
ved bedre at kunne fokusere indsatserne dér, hvor de kan gøre en forskel
for at bekæmpe konsekvenserne af COVID-19.
kom (2020) 0138 - Bilag 1: Samlenotat og skriftlig forelæggelse til forhandlingsoplæg vedr. yderligere tiltag indenfor samhørighedspolitikken for at afbøde konsekvenserne af COVID-19
2
Der lægges ligeledes op til at øge fleksibiliteten mellem regionskategori-
erne inden for samme land, således at man kan overføre midler frit mel-
lem kategorierne for den del af budgettet, der vedrører 2020. Kategori-
erne udgøres af mere udviklede regioner, transitionsregioner og mindre
udviklede regioner. De overførte midler skal gå til COVID-19 relaterede
tiltag.
For at aflaste de nationale budgetter, lægges der fra Kommissionens side
endvidere op til at gøre det muligt at dispensere fra kravet om national
medfinansiering. Det vil betyde, at medlemslandene undtagelsesvis kan
få dækket op til 100 pct. af udgifterne til projekter ved brug af EU-mid-
ler. Dette gælder al støtte under samhørighedspolitikken, men er begræn-
set til regnskabsåret 2020-21. Det forudsætter desuden en anmodning fra
medlemsstaten og Kommissionens godkendelse.
Det støttes fra regeringens side, at resterende strukturfondsmidler fra in-
deværende MFF-periode hurtigt kan bringes i anvendelse til finansiering
af COVID-19 tiltag. Regeringen støtter tillige forslagets fokus på yderli-
gere fleksibilitet til at kunne omprioritere samhørighedsmidler i retning
af de områder, der måtte have mest brug for midlerne.
Det vurderes i den aktuelle situation fra regeringens side essentielt, at der
sikres ekstraordinært hurtige og smidige godkendelsesprocesser, så mid-
lerne snarest kan bringes i anvendelse.
For regeringen er det samtidig vigtigt, at ændringerne er af tidsbegrænset
karakter. Regeringen finder principielt desuden, at national medfinansie-
ring fortsat bør være et væsentligt
grundelement for brugen af EU’s
sam-
hørighedsmidler, da national medfinansiering alt andet lige bidrager til at
sikre fokus og størst mulig kvalitet i de gennemførte projekter. Regerin-
gen finder det ydermere betydningsfuldt, at afledte merudgifter som
følge af forslaget, så vidt muligt finansieres via omprioritering af hensyn
til det begrænsede finanspolitiske råderum i medlemslandene.
Forslaget forventes som følge af øget afløb under samhørighedspolitik-
ken at få væsentlige statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag til
EU-budgettet. Det skyldes, at den øgede fleksibilitet i anvendelsen af
midlerne samt den midlertidige forenkling af en række administrative og
proceduremæssige krav gør det lettere for modtagerne i praksis at an-
vende de allerede bevilgede midler. Kommissionen skønner på den bag-
grund, at forslaget vil fremrykke betalingerne til strukturfonde i størrel-
sesorden på 8,5 mia. euro i 2020. Det vil i givet fald isoleret set medføre
et dansk merbidrag på 1,2 mia. kroner i 2020.
kom (2020) 0138 - Bilag 1: Samlenotat og skriftlig forelæggelse til forhandlingsoplæg vedr. yderligere tiltag indenfor samhørighedspolitikken for at afbøde konsekvenserne af COVID-19
3
Merudgiften i 2020 kan blive mindre, hvis dele af midlerne kan findes
ved omprioritering. Herudover vil en andel af de øgede betalinger i 2020
betyde lavere betalinger end ellers i årene efter 2020.
På baggrund af ovenstående ønsker regeringen Folketingets Europaud-
valgs opbakning til følgende forhandlingsoplæg, hvor regeringen i for-
handlingerne:
lægger vægt på, at fleksibiliteten i anvendelsen af fondene i for-
bindelse med COVID-19 øges mest muligt, således at det bliver
muligt nationalt at skræddersy og målrette egne indsatser inden
for fondenes anvendelsesområde bedst muligt.
lægger vægt på, at fondene omprioriteres inden for eksisterende
midler.
lægger vægt på, at afledte merudgifter som følge af forslaget så
vidt muligt finansieres via omprioritering, således at yderligere na-
tional finansiering begrænses mest muligt.
lægger vægt på, at strukturfondsmidler fortsat vil blive komple-
menteret af national finansiering, idet det principielt vurderes at
være et vigtigt grundelement for brugen af EU’s samhørigheds-
midler, herunder for at sikre fokus og størst mulig kvalitet i de
gennemførte projekter.
lægger vægt på, at ændringerne er tidsbegrænsede til de nuvæ-
rende forordninger. Derfor lægges der vægt på, at forvaltningen af
fondene, og de gældende bestemmelser, fremadrettet, når situatio-
nen er normaliseret, vender tilbage til almindelige gældende regler
for implementering af EU-budgettet.
lægger vægt på at ændringerne vedtages så hurtigt som muligt.
Med dette anmoder regeringen Folketingets Europaudvalgs om opbak-
ning til ovenstående forhandlingsoplæg.
Jeppe Kofod