Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0138 Bilag 5
Offentligt
2176004_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
08-04-2020
Sagsnummer:
2020 - 622
Kommissionens forslag til ændring af forordningerne om:
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (Regionalfon-
den)
1
,
fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionalud-
vikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden,
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrik-
terne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden og Den Eu-
ropæiske Hav- og Fiskerifond
2
(CPR-forordningen)
KOM(2020) 138
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har som en del af indsatsen for at afbøde konsekvenserne af COVID-19 fremsat
forslag om en række ændringer til den såkaldte CPR-forordning, der indeholder fælles bestemmelser
for en række EU-fonde, samt til forordningen for Den Europæiske Regionaludviklingsfond (Regio-
nalfonden). Ændringerne er en opfølgning på Kommissionens tidligere fremsatte forslag
”Corona
Re-
sponse Investment Initiative”.
Forslagene har navnligt til formål yderligere at øge fleksibiliteten i ud-
møntningen af samhørighedsmidler, så endnu ikke udmøntede samhørighedsmidler kan anvendes til
initiativer, der kan afbøde de socioøkonomiske konsekvenser af COVID-19.
Regeringen er positiv over for de foreslåede ændringer for så vidt angår øgede muligheder for at mål-
rette eksisterende strukturfondsmidler til initiativer, der potentielt kan hjælpe med at finansiere ud-
gifter relateret til at afbøde nogle af de økonomiske konsekvenser af COVID-19. Regeringen lægger
vægt på, at ændringerne tilfører fleksibilitet og handlefrihed ift. at adressere konsekvenserne af CO-
VID-19 med eksisterende fondsmidler.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at ændringerne er af tidsbegrænset karakter, og fortsat vil blive
komplementeret af national finansiering, idet det principielt vurderes at være et vigtigt grundelement
for at sikre størst mulig kvalitet i de gennemførte projekter. Regeringen lægger hertil vægt på at af-
ledte merudgifter som følge af forslaget så vidt muligt finansieres via omprioritering, så yderligere nati-
onal finansiering begrænses mest muligt.
Forslaget forventes som følge af øget afløb af samhørighedsmidler at få væsentlige statsfinansielle kon-
sekvenser via det danske bidrag til EU-budgettet. Kommissionen skønner at forslaget vil fremrykke
betalingerne til strukturfonde i størrelsesorden på 8,5 mia. euro i 2020, hvilket isoleret set vil med-
føre et merbidrag på 1,2 mia. kroner i 2020.
1
2
Forordning nr. 1301/2013
Forordning nr. 1303/2013
kom (2020) 0138 - Bilag 5: Grund- og nærhedsnotat om forslag til ændring af forordninger om de europæiske struktur- og investeringsfonde (covid-19-udbruddet) (CRII+)
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 2. april 2020
i tillæg til tidligere ændringer fremsat 13.
marts 2020 og vedtaget 30. marts - et ændringsforslag til den såkaldte CPR-forord-
ning samt forordningen for Den Europæiske Regionaludviklingsfond (Regionalfon-
den) under samhørighedspolitikken. Forslagene har til formål at øge fleksibiliteten i
udmøntningen af samhørighedsmidler, så udestående samhørighedsmidler kan an-
vendes til initiativer, der kan afbøde de socioøkonomiske konsekvenser af COVID-
19.
Der er ikke tale om, at der tilføres nye midler til EU’s samhørighedspolitik,
eller
at der ændres på landefordelingen.
3. Formål og indhold
For at kunne adressere COVID-19-krisens konsekvenser styrkes på en række områ-
der mulighederne for fleksibelt at bruge medlemslandenes samhørighedsmidler til
indsatser rettet mod COVID-19.
Der lægges op til, at man inden for eksisterende strukturfondsforpligtigelser for 2020
kan flytte midler mellem Regionalfonden, Samhørighedsfonden og Socialfonden, for
derved bedre at kunne fokusere indsatserne dér, hvor de kan gøre en forskel. Så-
danne overførsler kan dog ikke berøre støtte fra strukturfondene til ungebeskæftigel-
sesinitiativet og bistand til de socialt dårligst stillede.
Der lægges ligeledes op til at øge fleksibiliteten mellem regionskategorierne inden for
samme land, således at man, inden for eksisterende strukturfondsforpligtigelser for
2020, kan overføre midler frit mellem kategorierne (mere udviklede regioner, transiti-
onsregioner og mindre udviklede regioner). De overførte midler skal gå til COVID-
19 relaterede tiltag.
Der lægges samtidig op til, at fuldt implementerede operationer, der normalt ikke er
støtteberettigede, gøres støtteberettigede, hvis der er tale om operationer til styrkelse
af COVID-19 responskapaciteten.
Flytning af midler mellem fondene og overførsler mellem regionskategorier kræver
ændring af de operationelle programmer, som vil skulle godkendes af Kommissio-
nen. Der lægges hertil op til, at programændringerne, foretaget efter forordningens
vedtagelse, ikke vil være bundet af reglerne om såkaldt tematisk koncentration. Det
betyder, at landene kan afvige fra de fastlagte mindstekrav til fordelingen af struktur-
fondsmidlerne for i stedet at fokusere dem på at finansiere tiltag, der kan afbøde kon-
sekvenserne af COVID-19. Ændringen gælder dog ikke for indsatser vedrørende bæ-
redygtig byudvikling, hvor der fortsat som minimum skal anvendes 5% af regional-
fondsmidlerne.
For at aflaste de nationale budgetter, lægges der fra Kommissionens side op til at
gøre det muligt at undtage fra kravet om national medfinansiering. Dette gælder al
støtte under samhørighedspolitikken, men er begrænset til regnskabsåret 2020-21.
Det forudsætter en anmodning fra medlemsstaten og Kommissionens godkendelse.
kom (2020) 0138 - Bilag 5: Grund- og nærhedsnotat om forslag til ændring af forordninger om de europæiske struktur- og investeringsfonde (covid-19-udbruddet) (CRII+)
Der foreslås også en række administrative lempelser. Modsat de aktuelle regler, fore-
slås det, at partnerskabsaftalerne ikke skal ændres frem til udgangen af programperio-
den, hverken som følge af programændringer eller hvis midler overføres fra en EU-
fond til en anden EU-fond inden for samme land. En partnerskabsaftale er et strate-
gisk planlægningsdokument mellem medlemsstaten og Kommissionen. Herudover
udskydes fristen for årsrapporten for 2019 fra 31. maj til 30. september 2020 for at
frigøre administrativ kapacitet i medlemslandene. Visse dokumentionskrav frafaldes
for at undgå implementeringsforsinkelser, når finansielle instrumenter understøtter
små- og mellemstore virksomheders arbejdskapital. Det fastlægges desuden, at CO-
VID-19 udbruddet udgør en særlig omstændighed, så revisionsmyndigheden kan an-
vende den administrativt mindre bebyrdende ikke-statistisk stikprøvemetode for kon-
troller i regnskabsperioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020. Mulighederne for at yde
støtte til små og mellemstore virksomheders arbejdskapital i forbindelse med finan-
sielle instrumenter under Landdistriktsfonden foreslås udvidet. De støtteberettigede
udgifter kan maksimalt udgøre 200.000 EUR pr. bedrift/støttemodtager.
Der vil derudover i et vist omfang blive indført yderligere fleksibilitet ved slutafreg-
ningen for indeværende programperiode for, at medlemsstaterne kan have op til 10
pct. overforbrug på en prioritet
blot der er tilsvarende underforbrug på andre prio-
riteter inden for samme fond og program.
Der indføres endvidere en teknisk ændring i regionalfondsforordningen om støtte til
kriseramte virksomheder, som skaber overensstemmelse med de midlertidige ramme-
bestemmelser for statsstøtte i relation COVID-19 krisen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører fonde, der skal fungere på europæisk plan kan
det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der forventes ikke ændringer af gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Selv om der ikke lægges op til at øge forpligtelserne til samhørighedsområdet vil for-
slaget forventeligt få væsentlige statsfinansielle konsekvenser via det danske bidrag til
EU-budgettet. Som følge af den øgede fleksibilitet, der foreslås indført, skønnes for-
slaget at medføre at midler, der enten ville have været annulleret eller faldet til beta-
ling i efterfølgende år kan anvendes hurtigere i medlemslandene. Kommissionen op-
kom (2020) 0138 - Bilag 5: Grund- og nærhedsnotat om forslag til ændring af forordninger om de europæiske struktur- og investeringsfonde (covid-19-udbruddet) (CRII+)
lyser, at forslaget vil medføre en fremrykning af 8,5 mia. euro i betalinger i 2020, hvil-
ket vil medføre statsfinansielle konsekvenser i størrelsesorden af 1,2 mia. kroner via
EU’s budget, svarende til den
danske finansieringsandel på ca. 2 pct.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Eventuelle erhvervsøkonomiske konsekvenser vil afhænge af udmøntningen af tilta-
gene i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der forudses bred støtte til Kommissionens forslag på linje med forudgående forslag
til ændringerne af forordningerne under samhørighedspolitikken. En række medlems-
lande havde gerne set en række yderligere ændringer af forordningerne, herunder fx
længere tid til at udnytte allokerede midler. I lyset af hensynet til, at medlemslandene
hurtigst muligt skal kunne planlægge og udmønte midlerne, er det imidlertid umiddel-
bart forventningen, at størstedelen af medlemslandene vil afstå fra egentlige æn-
dringsforslag for at muliggøre en hurtig vedtagelse af forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for foreslåede ændringer for så vidt angår øgede mulighe-
der for at målrette eksisterende strukturfondsmidler til initiativer, der potentielt kan
hjælpe med at afbøde nogle af konsekvenserne af COVID-19. Det er vigtigt med en
hurtig og fleksibel indsats fra europæisk side.
Derfor er regeringen positiv over for, at der lægges op til at kunne omprioritere eksi-
sterende strukturfondsmidler til initiativer, der kan afbøde konsekvenserne af CO-
VID-19.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at strukturfondsmidler fortsat vil blive komple-
menteret af national finansiering, idet det principielt vurderes at være et vigtigt
grundelement for brugen
af EU’s samhørighedsmidler, herunder for at sikre fokus og
størst mulig kvalitet i de gennemførte projekter.
Regeringen lægger vægt på, at afledte merudgifter som følge af forslaget så vidt mu-
ligt finansieres via omprioritering, således at yderligere national finansiering begræn-
ses mest muligt.
Regeringen er ligeledes positiv over for ændringer, der tilfører yderligere fleksibilitet
og handlefrihed ift. nationalt at kunne adressere konsekvenserne af COVID-19 ved
brug af EU’s samhørighedsmidler,
og finder generelt, at der bør sikres mest mulig
fleksibilitet i den nuværende ekstraordinære situation.
kom (2020) 0138 - Bilag 5: Grund- og nærhedsnotat om forslag til ændring af forordninger om de europæiske struktur- og investeringsfonde (covid-19-udbruddet) (CRII+)
Regeringen finder det samtidig vigtigt, at ændringerne er tidsbegrænsede til udgangen
af de nuværende forordninger. Der er tale om en ekstraordinær situation i lyset af
COVID-19. Derfor lægges der vægt på, at forvaltningen af fondene, og de gældende
bestemmelser, når situationen er normaliseret, fremadrettet vender tilbage til almin-
delige gældende regler for implementering af EU-budgettet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til skriftligt forhandlingsoplæg d.
6. april 2020.