Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0139 Bilag 4
Offentligt
2246335_0001.png
17. september 2020
Samlenotat:
Implementering af EU-instrument til
understøttelse af nationale
lønkompensationsordninger (SURE)
KOM(2020) 466, KOM(2020) 454, KOM(2020) 470, KOM(2020) 468,
KOM(2020) 462, KOM(2020) 439, KOM(2020) 455, KOM(2020) 464,
KOM(2020) 449, KOM(2020) 448, KOM(2020) 465, KOM(2020) 463,
KOM(2020) 469, KOM(2020) 473, KOM(2020) 471, KOM(2020) 467
1. Resume
Kommissionen har 24. august 2020 fremsat forslag til implementerende retsakter om lån til 16
EU-lande under EU-instrument til finansiel assistance til nationale lønkompensationsordninger
mv. (SURE). Lånene udgør i alt 87,3 mia. euro ud af en samlet pulje på 100 mia. euro.
Forslagene vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. EU-landene ventes at støtte forslagene. Fra
dansk side vil man ligeledes kunne tilslutte sig den enighed, der kan opnås om forslagene. Der
ventes enighed i løbet af september 2020.
Der henvises i øvrigt til samlenotater om SURE forelagt Folketingets Europaudvalg, herunder
samlenotat til forhandlingsoplæg oversendt 3. april forud for udvidet eurogruppe 7. april 2020 og
samlenotat til orientering oversendt 12. maj forud for ECOFIN 19. maj 2020.
2. Baggrund
EU-landene vedtog 19. maj 2020 i lyset af COVID-19-krisen et nyt EU-finansie-
ringsinstrument til at yde finansiel assistance til EU-lande, som er økonomisk ud-
fordret i lyset af COVID-19-krisen, mhp. at understøtte nationale ordninger mod
ledighed såsom
lønkompensationsordninger o.l. tiltag (”Support to mitigate Unem-
ployment Risks in an Emergency” –
SURE).
1
Nationale lønkompensationsordninger kan antage flere former og er generelt of-
fentlige programmer, som tillader virksomheder, der oplever økonomiske proble-
mer, midlertidigt at reducere deres ansattes arbejdstimer og stadig med statslige
midler betale de ansatte for de timer, der ikke arbejdes.
Et EU-land kan anmode om finansiel assistance under SURE, hvis landets faktiske
og mulige offentlige udgifter er steget pludseligt og betydeligt efter 1. februar 2020
Link til forordning om SURE vedtaget 19. maj 2020:
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/en/TXT/?qid=1589957881511&uri=CELEX:32020R0672.
1
kom (2020) 0139 - Bilag 4: Samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkompensations-ordninger (SURE)
2246335_0002.png
Side 2 af 5
som en
direkte
følge af vedtagelsen af nationale lønkompensationsordninger o.l. til
at adressere økonomiske og sociale konsekvenser af COVID-19.
Den finansielle assistance under SURE kan udgøre op til 100 mia. euro for EU-
landene samlet set. Assistancen vil tage form af lån til EU-lande på favorable vilkår
og blive tilvejebragt af Kommissionen ved optagelse af lån på kapitalmarkeder mv.
(udstedelse af obligationer mv.) med sikkerhed i garantier fra EU-budgettet og i
nationale garantier fra hvert EU-land til EU-budgettet. De nationale garantier udgør
tilsammen 25 mia. euro. Danmarks nationale garanti til EU-budgettet udgør ca. 2,3
pct. af 25 mia. euro, dvs. ca. 0,575 mia. euro (ca. 4,3 mia. kr.).
I SURE-forordningen er der fastlagt regler for fordelingen af den finansielle assi-
stance på EU-landene. Det indebærer, at de tre modtagerlande med den største
andel af den samlede finansielle assistance ikke tilsammen kan have en andel, som
overstiger 60 pct. af den samlede finansielle assistance på op til 100 mia. euro. Det
skal sikre, at den finansielle assistance ikke i for høj grad koncentreres på nogle få
og store lande.
Af forordningen fremgår derudover, at det lægges til grund, at EU-lande, som mod-
tager finansiel assistance under SURE, respekterer
EU’s grundlæggende
rettigheder.
Det omfatter også enhver form for diskrimination.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 24. august 2020 under SURE-instrumentet fremsat forslag til
implementerende retsakter om lån til 16 lande
2
.
De 16 EU-lande (Belgien, Bulgarien, Cypern, Grækenland, Italien, Kroatien, Let-
land, Litauen, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien og
Tjekkiet) har tilsammen søgt lån for i alt 87,3 mia. euro af den samlede pulje på i alt
100 mia. euro,
jf. tabel 1.
Disse lande forventes generelt at kunne opnå finansiering
via SURE-lånene på mere attraktive vilkår, end de vil kunne på egen hånd. Danmark
har ikke anmodet om lån under SURE.
De 16 EU-lande har ansøgt om lån til finansiering af nationale lønkompensations-
ordninger for bl.a. selvstændige og lønmodtagere, herunder til personer, som er på
barsel eller sygemeldte, samt til andre tiltag, herunder sundhedsrelaterede tiltag på
arbejdspladsen og opkvalificering af arbejdskraft.
De implementerende retsakter fastlægger rammerne for finansiel assistance til et
land, herunder lånebeløb, gennemsnitlig løbetid for lån og hvilke nationale lønkom-
pensationsordninger, der kan modtage finansiel assistance.
Link til forslag vedr. SURE-implementering fremsat 24. august 2020:
https://ec.europa.eu/info/publicati-
ons/sure-commission-proposals-council-support-member-states_en.
2
kom (2020) 0139 - Bilag 4: Samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkompensations-ordninger (SURE)
2246335_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
EU-lande, som har ansøgt om lån under SURE
Beløb
(mia. euro)
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Grækenland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Tjekkiet
7,77
0,51
0,48
2,73
27,44
1,02
0,19
0,60
0,24
11,24
5,93
4,10
0,63
1,11
21,32
2,00
5
2
8
5
8
2
8
4
4
5
16
8
1
6
6
5
Tiltag
(antal)
Anm.: For uddybning af de enkelte nationale tiltag som modtager støtte under SURE henvises til Kommisisonens
forslag til implementerende retsakter (se fodnote 2).
Kilde: Kommissionens implementerende retsakter
SURE-lånene til et land har en gennemsnitlig løbetid på højest 15 år og vil blive
udbetalt i rater. Lånene er til rådighed for udbetaling i en periode på 18 måneder fra
vedtagelsen af de implementerende retsakter.
Modtagerlandet betaler en rente for lånene svarende til renten Kommissionen skal
betale for at fremskaffe lånene. Derudover betaler modtagerlandet gebyrer og andre
omkostninger forbundet med finansieringen.
Kommissionen og et modtagerland vil bilateralt skulle indgå en låneaftale, som ud-
mønter og fastlægger de nærmere bestemmelser vedr. den finansielle assistance.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke medlovgiver på SURE-forordningen eller forslagene til
implementerende retsakter.
Rådet skal orientere Europa-Parlamentet om konkrete beslutninger om finansiel
assistance til EU-lande.
kom (2020) 0139 - Bilag 4: Samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkompensations-ordninger (SURE)
Side 4 af 5
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv statsfinansieller konse-
kvenser. SURE-forordningen beror på garantistillelse, hvor der ikke på forhånd er
en forventning om aktivering af garantien og tab heraf, og har ikke i sig selv direkte
statsfinansielle konsekvenser. Hvis modtagerlande ikke tilbagebetaler deres lån un-
der SURE, og garantien aktiveres og statslige midler ikke tilbagebetales, vil garanti-
stillelsen have negative statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser. SURE-forordningen kan have positive sam-
fundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser i andre EU-lande og
styrke det indre marked i sin helhed, hvilket kan have positive afsmittende effekter
i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der ventes at være opbakning fra EU-landene til forslagene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tilslutte sig den enighed om SURE-lån til de foreslåede EU-lande,
der kan opnås på grundlag af Kommissionens forslag.
Grundlæggende er det positivt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af krisen. Lånene ventes overordnet at bidrage til stabilitet
og til at mindske konsekvenserne af den aktuelle krise i landene.
Regeringen har i forhandlingerne om SURE-forordningen arbejdet for danske in-
teresser iht. Europaudvalgets mandat af 6. april 2020. I den forbindelse har regerin-
gen sikret, at det lægges til grund, at EU-lande, som modtager den finansielle assi-
stance, respekterer
EU’s grundlæggende rettigheder, som også omfatter enhver
form for diskrimination.
kom (2020) 0139 - Bilag 4: Samlenotat og skriftlig forelæggelse vedr. implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkompensations-ordninger (SURE)
Side 5 af 5
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til SURE-forordning er forelagt Folketingets Europaudvalg, herunder til
forhandlingsoplæg 3. april forud for udvidet eurogruppe 7. april 2020, og til orien-
tering 12. maj forud for ECOFIN 19. maj 2020.