Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0142 Bilag 2
Offentligt
2175206_0001.png
Den 7. april 2020
MFVM 036
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF FORSLAG OM TILPASNING AF DEN
EUROPÆISKE HAV- OG FISKERIFOND FOR AT AFBØDE VIRKNIN-
GERNE AF COVID-19 (TIL ORIENTERING)
Der afholdes møde i de faste repræsentanters komite (Coreper) den 8. april 2020. Coreper skal god-
kende Rådets position i forhold til Kommissionens forslag om en tilpasning af den Europæiske Hav- og
Fiskerifond som følge af COVID-19 med henblik på at give formandskabet mandat til forhandlinger
med Europa-Parlamentet om vedtagelse af forslaget. Der henvises til samlenotat, der er oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 6. april 2020.
1. Tilpasning af den Europæiske Hav- og Fiskerifond som følge af COVID-19
Kommissionen har den 2. april 2020 fremlagt en række ændringer til forordningen om Den Europæi-
ske Hav- og Fiskerifond (EHFF) og forordningen om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter som en del af en samlet pakke, der skal afbøde de negative økonomiske konse-
kvenser af COVID-19. Forslaget følger i forlængelse af de allerede vedtagne ændringer af forordningen
om den Europæiske Hav- og Fiskerifond fra den 30. marts 2020 (forordning 2020/460). Mange med-
lemsstater fandt dog disse ændringer utilstrækkelige, da de primært adresserede muligheden for at
etablere forsikringstiltag.
Med Kommissionens forslag fra 2. april 2020 lægges der op til, at medlemsstaterne får flere mulighe-
der for at adressere konsekvenserne af COVID-19 i fiskeri- og akvakultursektoren. Det drejer sig især
om muligheden for at støtte midlertidig oplægning af fiskerfartøjer og støtte til midlertidig suspension
eller reduktion af akvakulturopdræt. Derudover giver forslaget medlemsstaterne mulighed for at støtte
oplagring af fiskeriprodukter hos producentorganisationerne. Denne mulighed var ellers udfaset ved
udgangen af 2018. Fælles for disse støttemuligheder er, at de kan anvendes for perioden mellem 1. fe-
bruar 2020 og 31. december 2020. Endelig foreslår Kommissionen en række ændringer, der skal gøre
det mere smidigt og enkelt at omprioritere midler inden for de nationale programmer så hurtigt som
muligt.
Det bemærkes, at udmøntningen af midlerne fra den Europæiske Hav- og Fiskerifond i Danmark sker
på grundlag af et program for indsatsen og en politisk aftale om udmøntningen (jf. senest politisk af-
tale for udmøntningen for 2018-2020). Det er frivilligt for medlemsstaterne, om de vil anvende æn-
dringerne, og regeringen har endnu ikke taget stilling til eventuel anvendelse i Danmark.
Det bemærkes, at forslaget ikke indeholder ”nye”
budgetmidler, og de medlemsstater, som ønsker at
anvende mulighederne, vil således skulle omprioritere midler fra allerede fastlagte indsatser. Forsla-
gets økonomiske konsekvenser er således alene knyttet til muligheden for at genaktivere en indsats til
oplagring af fiskevarer, som ikke kræver national medfinansiering, og at forslaget hæver den maksi-
male EU-finansiering til midlertidig oplægning fra 50 til 75 %. Afhængig af medlemsstaternes imple-
mentering vil forslaget således kunne medføre en stigning i betalingsniveauet
for EU’s budget i 2020,
og dermed også en tilsvarende højere andel i det danske EU-bidrag. Kommissionen anfører dog, at der
må ventes annullering af planlagte tiltag, og nye aktiviteter kun vil opveje disse, hvorfor der ikke umid-
delbart forventes en stigning i betalinger. Det er vurderingen, at dette er en fornuftig tilgang, idet man
kom (2020) 0142 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af forslag om tilpasning af den Europæiske Hav- og Fiskerifond for at afbøde virkningerne af COVID-19
fastholder de grundlæggende principper for national medfinansiering, selvom der lægges op til en æn-
dring for en enkelt ordnings medfinansieringssats.
Der forventes en meget hurtig proces med henblik på vedtagelse af forslaget i Europa-Parlamentet den
16. april 2020 og i Rådet den 18. april 2020. Selvom nogle medlemsstater formentlig gerne havde set
mere vidtgående ændringer, ventes et flertal af medlemsstater at acceptere Kommissionens forslag
med henblik på en hurtig aftale uden ændringsforslag, så medlemsstaterne hurtigst muligt får mulig-
hed for at iværksætte ændringerne. Det kan dog ikke udelukkes, at der sker visse tilpasninger for at ud-
vide anvendelsen af støttemulighederne.
Regeringen forholder sig generelt positivt over for forslaget, der giver øgede muligheder for at omprio-
ritere midler for at adressere de økonomiske konsekvenser for fiskeri og akvakultursektoren som følge
af COVID-19. Regeringen kan støtte en hurtig vedtagelse uden ændringer, men regeringen vil også
være positiv over for ændringer, der tilfører yderligere fleksibilitet uden at ændre på de eksisterende
finansielle rammer eller de eksisterende, grundlæggende principper for national medfinansiering, lige-
som regeringen vil kunne støtte andre muligheder , der målrettet har til formål at afbøde de økonomi-
ske konsekvenser af COVID-19.
2