Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0152 Bilag 1
Offentligt
2172504_0001.png
Ligestilling
Den 30. marts 2020
MFVM 033
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; Et EU med ligestilling:
strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
KOM(2020) 152
Resumé
Kommissionen har den 5. marts 2020 offentliggjort en meddelelse om en strategi for ligestilling mel-
lem mænd og kvinder 2020-2025, der skal udgøre en køreplan for den nye Kommissions ambitioner
på ligestillingsområdet samt overordnet beskrive initiativer og regulering, der skal levere på de poli-
tiske mål og nøgleaktioner for perioden. Meddelelsen indeholder en lang række forslag inden for li-
gestillingsområdet. Den beskriver således initiativer til at fremme ligestilling inden for 3 overord-
nede tematikker: 1) At være fri for vold og stereotyper, 2) Et velfungerende samfund med ligestilling
mellem mænd og kvinder og 3) Ligestilling inden for ledende poster overalt i samfundet. Meddelelsen
har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 152 af den 5. marts 2020 fremsendt meddelelse fra Kommissio-
nen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudval-
get; Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025. Meddelelsen
er oversendt til Rådet den 5. marts 2020 i en dansk sprogudgave.
Formål og indhold
Strategien for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2015 udgør køreplanen for den nye Kommis-
sions ambitioner inden for ligestillingsområdet og angiver mulige konkrete initiativer og regulering til
at fremme ligestilling. Strategien har en lang række forslag, som dækker mange forskellige ressortmi-
nisterier.
Strategien har til formål at skabe ligestilling i Europa - et Europa hvor kønsbaseret vold, forskelsbe-
handling på grundlag af køn og strukturel ulighed mellem kvinder og mænd hører fortiden til. Et Eu-
ropa, hvor kvinder og mænd, piger og drenge i al deres mangfoldighed er lige. Hvor de frit kan følge
den valgte vej i livet, hvor de har lige muligheder for at trives, og hvor de også kan deltage i og lede vort
europæiske samfund.
kom (2020) 0152 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse fra Kommissionen: Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
Gennemførelsen af strategien vil bygge på en tostrenget tilgang med målrettede foranstaltninger for at
opnå ligestilling mellem kønnene kombineret med en styrket integration af kønsaspektet (ligestillings-
vurdering).
Strategien er opdelt i tre overordnede tematikker;
1. At være fri for vold og stereotyper
Kommissionen har en række tiltag for at forebygge og bekæmpe kønsbaseret vold, støtte og beskytte
ofrene for sådanne forbrydelser og drage gerningsmændene til ansvar, herunder blandt andet føl-
gende;
Kommissionen vil fortsat forsøge at ratificere Istanbul konventionen om vold mod kvinder, som EU
underskrev i 2017. Parlamentet anmodede i 2019 EU-domstolen on en udtalelse om EU's ratificering
af Istanbul-konventionen. Forbliver ratificeringen imidlertid blokeret i Rådet, vil Kommissionen i
2021 fremlægge forslag, der skal opnå samme mål, som dem der er fastsat i Istanbul-konventionen.
Forslagene vil endvidere fokusere på seksuel chikane og omskæring.
Kommissionen vil sætte sig i spidsen for vedtagelsen af en anbefaling om forebyggelse af skadelig
praksisser, herunder undervisningsprogrammer og kapacitetsopbygning til professionelle, der arbej-
der med omskæring, æresrelateret vold, tvangsægteskaber mm.
Kommissionen vil også præsentere en strategi for ofres rettigheder i 2020, som vil adressere særlige
behov for ofre fra kønsbaseret vold.
Der er endvidere fokus på digital vold mod kvinder. Online mobning og chikane påvirker kvinders del-
tagelse i den offentlig debat. Kommissionen vil fremlægge et forslag om digitale tjenester, som skal
præcisere onlineplatformes ansvar ift. brugerformidlet indhold.
Kommissionen vil endvidere præsentere en ny EU strategi til bekæmpelse af menneskehandel og en
EU strategi for en mere effektiv bekæmpelse af seksuelle overgreb mod børn.
Der vil blive gennemført en EU undersøgelse af Eurostat, som skal give data og viden om forekomsten
af vold mod kvinder og i nære relationer: Resultaterne forventes i 2023.
Kommissionen opfatter kønsstereotyper som en grundlæggende årsag til ulighed mellem kønnene og
vil derfor modarbejde de forudfattede opfattelser, der bygger på normer for kvinder og mænd, og som
bl.a. begrænser pigers og drenges muligheder, valg og frihed, og Kommissionen lister en række mulige
aktiviteter, herunder blandt andet;
Udviklingen af kunstig intelligens er blevet et strategisk vigtigt område og en økonomisk driver. Mens
kunstig intelligens kan styrke fremtidens muligheder, risikerer det også at styrke allerede eksisterende
uligheder i forhold til dataindsamling. Kommissionen vil i en ny hvidbog om kunstig intelligens sætte
retning for brugen af kunstig intelligens baseret på ligestilling og ikke-diskrimination.
Kommissionen vil præsentere en kampagne, der skal bekæmpe kønsstereotyper og fokusere på unge.
2. Et velfungerende samfund med ligestilling mellem mænd og kvinder
Kommissionen anfører, at et velstående og socialt Europa afhænger af, at både kvinder og mænd i al
deres mangfoldighed har lige muligheder for at trives og være økonomisk uafhængige, at de aflønnes
lige for deres arbejde af samme værdi, at de har lige adgang til finansiering og at oppebære rimelige
2
kom (2020) 0152 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse fra Kommissionen: Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
pensioner, ligesom at kvinder og mænd bør deles om pleje og omsorg og økonomisk ansvar. De skitse-
rer en række initiativer, herunder blandt andet;
Kommissionen vil i den kommende periode sikre, at alle medlemsstater implementerer direktivet om
balance mellem arbejdsliv og privatliv, som blandt andet øremærker to måneders orlov til begge foræl-
dre.
Kommissionen vil ligeledes fokusere på, at få flere kvinder til at blive entreprenører og investorer, og
der vil blive udviklet specifikke mål gennem Det Europæiske Innovationsråd.
Strategien skal ligeledes adressere løngabet mellem mænd og kvinder. Kommissionen vil fremlægge
forslag om bindende foranstaltninger vedrørende klare lønforhold i slutningen af 2020. Kommissio-
nen vil yderligere vurdere pensionsgabet mellem mænd og kvinder og undersøge muligheden for, at
man kan optjene pension i pleje-relaterede orlov fra arbejdsmarkedet.
3. Ligestilling inden for ledende poster overalt i samfundet
Kommissionen tager udgangspunkt i, at det er afgørende for et vellykket lederskab, at både kvinder og
mænd er repræsenteret. Der er brug for et inklusivt og mangfoldigt lederskab for at klare de komplekse
udfordringer, som beslutningstagere står over for i dag. Mere inklusion og større mangfoldighed er af-
gørende for at fremme nye idéer og innovative strategier, som tjener et dynamisk og blomstrende EU.
Med strategien ønsker Kommissionen at gøre det muligt for borgere uanset baggrund at deltage i sam-
fundet, hvilket er en nødvendig forudsætning for et velfungerende demokrati og medfører en mere ef-
fektiv politisk beslutningsproces. På baggrund heraf skitseres en række initiativer, herunder blandt an-
det;
Kommissionen vil skubbe på for at få vedtaget forslaget KOM (2012) 614 om direktivet om kønsba-
lance i direktioner, som blev fremlagt i 2012.
Kommissionen vil ligeledes fokusere på, at få flere kvindelige kandidater til at stille op til valget til Eu-
ropa-Parlamentet i 2024, og samtidig få flere kvinder til at stemme ved samme valg. Kommissionen vil
binde sig selv på kønsligestilling i ledende stillinger internt. På nuværende tidspunkt er der 44 % kvin-
der i kommissærgruppen, og Kommissionen arbejder på at få 50 % kvinder i ledende stillinger inden
2024.
Kommissionen vil integrere et kønsperspektiv i alle sine større initiativer i løbet af det nuværende
mandat, idet der for første gang er udnævnt en kommissær med ansvar for ligestilling som en særskilt
portefølje. Der er blevet oprettet en task force for ligestilling bestående af repræsentanter for alle Kom-
missionens tjenestegrene og EU-Udenrigstjenesten. Task forcen skal sikre, at ligestillingsaspektet, her-
under ligestilling mellem mænd og kvinder, integreres på operationelt og teknisk plan.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
3
kom (2020) 0152 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse fra Kommissionen: Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang Kommis-
sionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det
skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har endnu ikke være i høring.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har endnu ikke været drøftet i Rådet. Der forventes generel opbakning i Rådet til Kom-
missionens ligestillingsstrategi som køreplanen for det videre arbejde med ligestilling i EU.
På rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 10. december 2019 havde
medlemsstaterne mulighed for at komme med indspil til strategien, og disse er i høj grad reflekterer
under de forskellige tematikker. Mange medlemsstater, inklusiv Danmark, har aktivt opfordret den
nye Kommission til at udarbejde en sådan strategi på området. Det vurderes derfor, at der vil være op-
bakning til en række af de foreslåede initiativer. Det vurderes dog også, at nogle medlemsstater ikke vil
støtte op om alle tiltag. Medlemsstaternes mere konkrete holdninger forventes først i takt med, at de
konkrete udspil fremlægges af Kommissionen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den nye Kommissions strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
velkommen. Kommissionens prioriteter hænger godt sammen med regeringens egen dagsorden inden
for ligestillingsområdet. Regeringen støtter Kommissionen i, at der er behov for handling for at hånd-
tere de nationale og globale ligestillingsudfordringer. Regeringen er enig i, at EU skal fokusere på de
tre indsatsområder, der samlet set dækker en række af de mest aktuelle ligestillingsudfordringer. Re-
geringen støtter generelt, at ligestilling og relevante verdensmål, herunder mål 5, integreres i Kommis-
sionens aktiviteter, og at ligestilling gennem den nye task force generelt integreres i alle EU's politik-
ker. Regeringen vil arbejde på at holde Kommissionen ansvarlig for at levere på strategiens udmeldin-
ger, og ser frem til at drøfte de enkelte forslag i takt med, at de fremlægges. For så vidt EU’s internatio-
nale rolle er regeringen enig med Kommissionen i, at EU skal gå forrest og være global leder på ligestil-
lingsdagsordenen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Drøftelsen af fremtidens ligestillingspolitik i EU har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 6.
december 2019 forud for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 10. december 2019, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28. november
2019.
4