Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0170 Bilag 3
Offentligt
2178295_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 2
til EU’s budget for 2020
KOM (2020) 170
KOM (2020) 171
KOM (2020) 172
KOM (2020) 173
KOM (2020) 174
Nyt notat
1. Resume
17. april 2020
Kommissionen præsenterede d. 2. april forslag til ændringsbudget 2
til EU’s 2020-budget
samt
en række tilhørende sektorretsakter. Ændringsbudget 2 indebærer merudgifter i 2020 for 3 mia.
euro i forpligtelser og 1,5 mia. euro i betalinger til håndteringen COVID-19 med henblik på
bl.a. dækning af umiddelbare sundhedsudgifter, koordinering af transport af medicinsk udstyr
og af patienter i grænseregioner til nærliggende hospitaler med ledig kapacitet, rekruttering af eks-
tra sundhedspersonel, etablering af felthospitaler samt fællesindkøb af sundhedsudstyr.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til 2020-
budgettet, idet en aktiv indsats for håndtering af COVID-19 i de mest berørte områder er yderst
presserende. Sammen med ligesindede lande vil regeringen arbejde for, at en del af merudgifterne
finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 2
til EU’s budget for
2020. Forslaget (KOM (2020) 170) og de tilhørende retsakter vedr. fleksibilitetsin-
strument, margin til uforudsete udgifter, teknisk justering af specialinstrumenter
samt den globale forpligtelses margin (KOM (2020) 171, KOM (2020) 172, KOM
(2020) 173 og KOM (2020) 174) fremsættes med hjemmel i Traktaten om den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren for
budgettet, og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2
for EU’s 2020
budget vedrører
finansiering af tiltag i forbindelse med udbruddet af COVID-19 i EU.
Ændringsbudgettet medfører et øget forpligtelsesniveau på 3 mia. euro og et øget
betalingsniveau på 1,5 mia. euro,
jf. tabel 1.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0170 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om ændringsbudget nr. 2 til budget for 2020
2178295_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Merudgifter i Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 fordelt på programniveau
Mio. euro
Sikkerhed og medborgerskab
-
heraf til EU’s Nødhjælpsinstrument (ESI)
-
heraf til EU’s Civilbeskyttelsesmekanisme (rescEU)
Forpligtigelser
3.000
2.700
300
Betalinger
1.530
1.380
150
EU’s Nødhjælpsinstrument
Kommissionen lægger op til at mobilisere EU’s nødhjælpsinstrument (ESI)
og
samlet set afsætte 2,7 mia. euro i forpligtelser og knap 1,4 mia. euro i betalinger
hertil. Midler under nødhjælpsinstrumentet har bl.a. til formål at sikre øget opkøb
af sundhedsudstyr, sikre en koordineret transport af medicinsk udstyr og af pati-
enter i grænseregioner til nærliggende hospitaler med ledig kapacitet, rekruttering
af ekstra sundhedspersonel samt etablering af felthospitaler. Nødhjælpsinstrumen-
tet blev oprettet i 2016 i forbindelse med migrationskrisen og har hidtil været an-
vendt til håndtering af den store tilstrømning af migranter i Grækenland.
Anvendelse af instrumentet i forbindelse med COVID-19 vil kræve en ændring af
retsakten for nødhjælpsinstrumentet; dels for at genaktivere nødhjælpsinstrumen-
tet og dels for at ændre formålsbestemmelsen, så det bliver muligt at kunne an-
vende midler til COVID-19 relateret tiltag.
EU’s Civilbeskyttelsesmekanisme
Kommissionen foreslår derudover at afsætte yderligere 300 mio. euro i forpligtel-
ser og 150 mio. euro i betalinger
under EU’s civilbeskyttelsesmekanisme
(RescEU). Midlerne foreslås anvendt til fælles indkøb af sundhedsudstyr.
Finansiering
Kommissionen foreslår mobilisering af specialinstrumenter for at finansiere et
samlet øget forpligtelsesniveau på 3 mia. euro,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Finansiering af Kommissionens forslag til ændringsbudget 2
Mio. euro
Global forpligtelsesmargin (ikke-brugt margin under udgiftslofter fra tidligere år)
Fleksibilitetsinstrument (mobilisering ud over udgiftsloft)
Margin til uforudsete udgifter (ikke-brugt margin på under udgiftsloft i indeværende år)
I alt
Forpligtigelser
2.042
243
715
3.000
Anvendelsen af den globale forpligtelsesmargin kræver en ændring af MFF-for-
ordningen, da instrumentet i dag er begrænset til finansiering af tiltag vækst og be-
skæftigelse, særligt ungdomsbeskæftigelse, og til migration og sikkerhed. Det be-
mærkes, at ændringer til MFF-forordningen skal ske ved enstemmighed.
4. Europa-Parlamentets holdning
kom (2020) 0170 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om ændringsbudget nr. 2 til budget for 2020
Side 3 af 3
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer en stigning i forpligtelsesniveauet på 3 mia. euro og en stig-
ning i betalingsniveauet på 1,5 mia. euro
på EU’s 2020-budget.
Danmark finansie-
rer ca. 2 pct. af EU’s udgifter, og forslaget
forventes derfor isoleret set at medføre
en stigning i det danske EU-bidrag i 2020 på ca. 218 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet medfører ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske
konsekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har heller ikke
konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der var bred støtte til Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 i COREPER
den 8. april 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændrings-
budget 2.
COVID-19 udgør en stor trussel for EU-borgernes sundhed og for samfundsøko-
nomien. Regeringen støtter derfor, at der fra EU’s side gøres en aktiv indsats, her-
under ved at støtte de medlemslande, der kæmper med de største pres på sund-
hedsvæsen som følge af COVID-19.
Regeringen vil sammen med ligesindede lande arbejde for, at en andel af merud-
gifterne finansieres via omprioriteringen fremfor merbidrag fra medlemslandene.
Dette skal ses i lyset af, at medlemslandenes finanspolitiske råderum er reduceret
betydeligt som følge af COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 6. april
2020.