Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0176 Bilag 1
Offentligt
2186134_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
5. maj 2020
2020-4444
Indhold
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om specifikke og
midlertidige foranstaltninger med henblik på COVID-19 udbrud og om
gyldigheden af visse certifikater, licenser og tilladelser og udsættelse af visse
periodiske kontroller og træning i visse transportområder lovgivning ............... 2
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådes forordning om ændring af
forordning (EU) 2017/352 for at give havnemyndigheder eller kompetente
myndigheder fleksibilitet i forhold til at opkrævning af
havneinfrastrukturafgifter i forbindelse med COVID-19 udbruddet .................17
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådes forordning om revision af
forordning 1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
lufttrafiktjenester i Fællesskabet og direktiv 96/67/EF af 15. oktober 1996 om
adgang til ground handling-markedet i Fællesskabets lufthavne i forbindelse
med COVID-19 pandemien ............................................................................... 22
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
(EU) 2016/797 og direktiv (EU) 2016/798 for at udskyde
implementeringsperioden
4. jernbanepakke ................................................. 29
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0002.png
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om speci-
fikke og midlertidige foranstaltninger med henblik på COVID-19 ud-
brud og om gyldigheden af visse certifikater, licenser og tilladelser og
udsættelse af visse periodiske kontroller og træning i visse transport-
områder lovgivning
KOM nr. (2020) 176
Nyt Notat
Resumé
Europa-Kommissionen foreslår at give medlemslandene mulighed for at for-
længe frister og gyldighedsperioder for visse certifikater, licenser, tilladelser
m.v., under hensyntagen til at det for mange operatører og andre personer i
transporterhvervet ikke er muligt at gennemføre de nødvendige formaliteter
og procedurer for at forny, forlænge eller opretholde certifikater, licenser og
tilladelser.
Baggrund
Transportsektoren er generelt blevet hårdt ramt af COVID-19 udbruddet men
spiller samtidig en vigtig rolle både nationalt og på tværs af EU bl.a. i forhold til
at sikre forsyningssikkerhed af varer, herunder fødevarer og medicin.
På den baggrund fremsatte Europa-Kommissionen den 29. april 2020 en pakke
bestående af fire forslag, som skal lette forholdene på transportområdet ifbm.
COVID-19 krisen.
Dette forslag er et af de fire forslag, og det skal midlertidigt forlænge gyldig-
hedsperioden for visse certifikater, licenser og godkendelser. Forslaget ændrer i
en række retsakter på både vej-, bane- og det maritime område.
Formål og indhold
På grund af COVID-19 udbruddet er det for mange operatører og andre perso-
ner i transporterhvervet ikke muligt at gennemføre de nødvendige formaliteter
og procedurer, som skal til for at forny, forlænge eller opretholde certifikater,
licenser og tilladelser. Det kan også være svært for myndighederne at overholde
kravene.
Formålet med forordningen er at fastsætte specifikke midlertidige foranstalt-
ninger, som skal sikre en forlængelse af gyldighedsperioden for visse certifika-
ter, licenser og godkendelser. Det gælder for certifikater, licenser og tilladelser,
som udløber mellem 1. marts og 31. august 2020.
Side 2/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0003.png
Der er også en mulighed for yderligere forlængelse, hvis det er nødvendigt. I
det tilfælde skal medlemslandene fremsætte en anmodning til Europa-Kom-
missionen senest den 15. juli 2020.
Vej
Kvalifikationskrav
For så vidt angår grundlæggende kvalifikationsuddannelser og efteruddannel-
ser for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbe-
fordring ad vej, foreslås det, at kvalifikationskrav, som udløber mellem 1. marts
og 31. august 2020, bliver forlænget med 6 måneder. Gyldigheden af verifikati-
onen af opnåede kvalifikationer forlænges tilsvarende 6 måneder. Det gælder
også for gyldigheden af chaufføruddannelsesbeviser.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Kørekort
For så vidt angår kørekort, forlænges gyldigheden af kørekort, som udløber
mellem 1. marts og 31. august 2020, med 6 måneder.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Kontrol af takografer
For så vidt angår takografer, gives der i perioden 1. marts til 31. august 2020
mulighed for at udskyde de regelmæssige kontroller af disse med maksimalt 6
måneder. Forslaget giver hjemmel til, at der i stedet for 2 år må gå op til 2 �½
år, inden takografer underkastes regelmæssig kontrol på et autoriseret værk-
sted.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Fornyelse og udskiftning af førerkort til takograf
For så vidt angår fornyelse og udskiftning af førerkort til takograf, udvides
myndighedernes tidsfrist for at levere et nyt førerkort til takograf, hvor en
chauffør ansøger om fornyelse af et førerkort mellem 1. marts 2020 og 31. au-
Side 3/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0004.png
gust 2020. Tidsfristen udvides fra 15 arbejdsdage til 2 måneder efter anmod-
ningen. Tilsvarende udvides tidsfristen for at levere et erstatningskort, hvor en
chauffør ansøger om et erstatningskort mellem 1. marts 2020 og 31. august
2020, fordi hans førerkort er stjålet, bortkommet eller beskadiget, fra 8 ar-
bejdsdage til 2 måneder efter anmodningen.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Forslaget betyder endvidere, at chaufføren indtil det nye kort modtages fra de
kortudstedende myndigheder, kan ”køre på strimmel”. Dvs. udføre kørsel
uden
førerkort isat takografen. I stedet udskrives en udskrift fra takografen, hvor re-
levante oplysninger angives, herunder chaufførens navn, afholdte pauser og
hvil m.v.
Periodisk syn
For så vidt angår periodisk syn foreslås det, at køretøjer, der skulle synes i peri-
oden 1. marts til 31. august 2020 får forlænget tidsfristen for syn med 6 måne-
der. Gyldigheden af synsrapporterne forlænges tilsvarende.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
For så vidt angår fællesskabstilladelser til vejtransporterhvervet (gods- og bus-
kørsel) gives der mulighed for, at den kompetente myndighed i forbindelse med
kontroller udført i perioden 1. marts til 31. august 2020 kan give virksomheden
op til 12 måneder til at godtgøre, at kravet til det økonomiske grundlag på ny vil
være varigt opfyldt, hvor det normalt er op til 6 måneder.
Fællesskabstilladelser og førerattester
For så vidt angår tilladelser til godskørsel for fremmed regning, tilladelser til
erhvervsmæssig personbefordring og førerattester, der udløber i perioden mel-
lem 1. marts 2020 og 31. august 2020, anses disse for gyldige i yderligere seks
måneder.
Endvidere gives myndighederne en længere frist for behandling af ansøgninger
om tilladelse til international rutekørsel. Forslaget medfører, at ved ansøgnin-
ger om tilladelse til international rutekørsel indsendt mellem den 12. december
2019 og 31. august 2020 har den tilladelsesudstedende myndighed seks måne-
Side 4/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0005.png
der til at færdigbehandle ansøgningen, i modsætning til de nuværende fire må-
neder. Herudover har myndigheder i berørte medlemslande tre måneder til be-
svarelse af en høring, modsat de nuværende to.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Bane
Sikkerhedscertifikat
For så vidt angår sikkerhedscertifikater og -godkendelser, som udløber i perio-
den 1. marts til 31. august 2020, foreslås det, at disse forlænges med 6 måne-
der.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Lokomotivførerlicens
For så vidt angår lokomotivførerlicenser, som udløber i perioden 1. marts 2020
31. august 2020, foreslås, det at disse forlænges i 6 måneder. Helbredsgod-
kendelser og prøve af kompetencer udskydes i 6 måneder.
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Tilladelse til at drive jernbanevirksomhed
Det foreslås, at licenser, som udløber i perioden 1. marts 2020 til 31. august
2020, forlænges med 6 måneder.
Sagsbehandlingstiden for behandling af ansøgning om fornyelse og første-
gangsudstedelse af licenser, ansøgt i perioden 1. marts 2020 til 31. august
2020, forlænges fra 3 måneder til 9 måneder.
Det forslås, at de virksomheder, som pga. COVID-19 ikke kan leve op til de øko-
nomiske krav, og hvor dette ikke får konsekvenser for jernbanesikkerheden,
ikke på den baggrund får tilbagekaldt eller suspenderet deres licens. Virksom-
heden får i stedet 6 måneder til at rette op på deres økonomiske forhold.
Side 5/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0006.png
Medlemslandene kan desuden inden den 15. juli 2020 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter 6 måneders-perioden.
Havne
Forslaget indebærer en forlængelse af certifikater, sårbarhedsvurderinger og
sikringsplaner, der udløber mellem 1. marts og 31. august 2020, samt fristud-
sættelse for afholdelse af jævnlige øvelser. Forslaget vil give mulighed for at for-
længe gyldigheden af certifikater, sårbarhedsvurderinger og sikringsplaner
med seks måneder, dog ikke længere end til 30. november 2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
råderne i dag er reguleret på EU-niveau.
Gældende dansk ret
Kvalifikationskrav
Området er i dag reguleret i bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse fø-
rere af køretøjer i vejtransport, som implementerer direktiv 2003/59/EF. For-
slaget vedrører det gældende direktivs artikel 8, stk. 2 og 3, artikel 10, stk. 1
samt bilag 2. Forslaget vedrører endvidere kvalifikationsbekendtgørelsens § 23,
§ 24, § 27 samt bilag 2.
Kørekort
Området er i dag reguleret i bekendtgørelse om kørekort, som implementerer
direktiv 2006/126/EF. Forslaget vedrører det gældende direktivs artikel 7 og
bilag 1 punkt 3, litra d. Forslaget vedrører endvidere kørekortbekendtgørelsens
§§80, 81, 82, 83 samt bilag 1, afsnit II, nr. 1, punkt 4b.
Kontrol af takografer og fornyelse og udskiftning af førerkort
Området er i dag reguleret ved forordning nr. 165/2014 af 4. februar 2014 om
takografer inden for vejtransport. Forslaget ændrer den gældende forordnings
artikel 23, stk. 1, artikel 28, artikel 29, stk. 4, og stk. 5 samt artikel 35, stk. 2.
Side 6/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0007.png
Periodisk syn
Området er i dag reguleret i lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012
om godkendelse og syn af køretøjer, der gennemfører dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2014/45/EU om periodisk teknisk kontrol med mo-
torkøretøjer og påhængskøretøjer i dansk ret.
Forslaget ændrer i det gældende direktivs artikel 5, stk. 1, artikel 8 og artikel 10,
stk. 1, samt Bilag II, pkt. nr. 8.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
Området er i dag reguleret ved forordning nr. 1071/2009 af 21. oktober 2009
om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om op-
hævelse af Rådets direktiv 96/26/EF. Forslaget ændrer i den gældende forord-
nings artikel 13, stk. 1 c.
Fællesskabstilladelser og førerattester
Områderne er i dag reguleret ved forordning nr. 1072/2009 af 21. oktober
2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel og
forordning nr. 1073/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til
det internationale marked for buskørsel og om ændring af forordning (EF) nr.
561/2006.
Forslaget ændrer i den gældende
forordning 1072’ artikel 4, stk. 2 og 5, stk. 7 og
i forordning 1073’ artikel 4, stk. 4 og 8, stk. 2 og 3.
Regulering vedr. fællesskabstilladelsers gyldighed er indskrevet i dansk ret i
henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012 om godskørsels §
1, stk. 1, der dog henviser til bestemmelserne i forordning 1073/2009, og lovbe-
kendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012 om buskørsels § 1, stk. 1, der dog
henviser direkte til forordning 1073/2009’s bestemmelser.
Bane
Området er i dag reguleret af jernbaneloven (lov nr. 686 af 27. maj 2015) og en
række bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i jernbaneloven. Lov og
bekendtgørelser gennemfører dele af direktiv 2004/49/EF om jernbanesikker-
hed i EU, direktiv 2007/59/EF om certificering af lokomotivførere, der fører lo-
komotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet og direktiv 2012/34/EU om
oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde.
Side 7/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0008.png
Havne
Maritim sikring af havnefaciliteter er i dag reguleret ved forordning nr.
725/2004 af 31. marts 2004 om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter. Be-
kendtgørelse 1462/2016 om sikring af havnefaciliteter indeholder supplerende
bestemmelser, som det er overladt medlemslandene at gennemføre.
Maritim sikring af havne er reguleret i bekendtgørelse nr. 1461 af 30. november
2016 om sikring af havne, som implementerer direktiv 2005/65/EC.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kan have lovgivningsmæssige konsekvenser for visse af de angivne
retsakter
i afsnit 6 om ”Gældende dansk ret”.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kvalifikationskrav
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da det
sikrer forsyningen af varer som led i håndteringen af COVID-19. Samtidig her-
med sikres det, at erhvervschauffører kan forblive i deres erhverv, da deres be-
viser således ikke udløber i en periode, hvor de ellers kunne have svært ved at
få det fornyet grundet ventetid på adgang til kurser mm.
Kørekort
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da det
sikrer forsyningen af varer som led i håndteringen af COVID-19. Samtidig sik-
res det, at både erhvervschauffører, samt andre borgere, der er afhængige af kø-
rekortet i deres erhverv, kan forblive i dette, da det undgås, at de kommer i en
situation, hvor der grundet den aktuelle situation opstår problemer med at få
fornyet kørekortet.
Periodisk syn
Der kan potentielt være samfundsøkonomiske konsekvenser i forhold til forsla-
get om at forlænge synsfrister, da det vil medføre, at myndighederne skal gen-
indkalde alle køretøjer, der er indkaldt til syn i perioden 1. marts til 31. august
2020, som endnu ikke er synet. Det må forventes at dreje sig om ca. 400.000
køretøjer. Der kan desuden være biler, som ikke kan synes, da de ikke lever op
Side 8/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0009.png
til reglerne, som vil få mulighed for at køre 6 måneder mere på vejene med den
risiko for færdselsulykker, det medfører.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
Der kan potentielt være mindre negative samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet en virksomhed, der har mistet sit økonomiske grundlag under Covid-19-
krisen, ved en forlængelse af perioden fra 6 til 12 måneder potentielt kan op-
bygge yderligere gæld. Hensigten med forslaget om at udvide periode til 12 må-
neder er omvendt at give virksomhederne tilstrækkelig tid og mulighed for at
komme på økonomiske ret køl igen oven på COVID-19 krisen og på den måde
forhindre, at virksomheder
– der vil ’overleve’ med en forlængelse –
ikke ender
i en situation, hvor de får frataget deres tilladelse til at drive virksomhed.
Bane
Denne del af forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Havne
Denne del af forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes generelt at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser
for de virksomheder, der er udfordret af fristerne.
Kvalifikationskrav
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
transportvirksomheder i den nuværende situation, idet transportvirksomheder
kan fortsætte deres virksomhedsdrift med chauffører, som ellers ikke kunne
forny deres beviser for opnåede kvalifikationer.
Omvendt vil det have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for uddan-
nelsescentrene, da kravet om efteruddannelse udskydes op til �½ år og dermed
må forventes at medføre en nedgang i indtægtsgrundlaget for denne uddan-
nelse.
Kørekort
Forslaget vurderes at have positive erhvervsmæssige konsekvenser for erhverv,
som er afhængige af at have ansatte med gyldige kørekort. Det drejer sig både
om virksomheder inden for transportsektoren, men også ansatte inden for salg,
Side 9/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0010.png
kontrolmyndigheder, plejesektoren mm., som er afhængige af et kørekort i
udøvelsen af deres erhverv.
Kontrol af takografer og fornyelse og udskiftning af førerkort
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for vej-
transportbranchen.
Omvendt vil det have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for landes
autoriserede værksteder, da den regelmæssige kontrol af takografer, og dermed
deres indtægtsgrundlag vedrørende samme, kan udskydes op til 6 måneder.
Periodisk syn
Det må forventes, at forslaget vil have negative erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for synsvirksomhederne, da disse må forventes at opleve et meget kraf-
tigt fald i antallet af køretøjer, der skal synes i perioden indtil 1. september
2020. Efter 1. september 2020, vil der desuden være en risiko for flaskehalse,
da synsvirksomhederne vil skulle syne køretøjer for perioden 1. marts til 31. au-
gust 2020 samtidig med, at de skal syne de køretøjer, der indkaldes efter nor-
mal kadence.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for tilla-
delsesindehavere, der under et tilsyn konstateres ikke at leve op til kravet om
det økonomiske grundlag, da de får en længere frist til på ny at leve op til kra-
vet og dermed en længere periode, hvor deres virksomhed kan køre videre med
mulighed for at genoprette det økonomiske grundlag.
Fællesskabstilladelser og førerattester
Forslaget vedrørende forlængelse af fællesskabstilladelser og førerattester vur-
deres ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser, da ingen transportvirk-
somheder i Danmark har fællesskabstilladelser, der udløber før 2022. Endvi-
dere er der i Danmark udstedt ganske få førerattester, og disse har tidligst ud-
løb i 2023-2024.
For så vidt angår myndigheders mulighed for længere sagsbehandlingstid, kan
det have mindre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet den længere
sagsbehandlingstid på ansøgninger om international rutekørsel, kan have be-
tydning for, hvornår en ansøgende virksomhed kan udføre international rute-
kørsel. Idet rutekørslen er betinget af åbne grænser, og mange grænser på nu-
værende tidspunkt er lukkede for turistkørsel, er det minimalt, hvor store kon-
sekvenser det vil have for den enkelte busoperatør, at ansøgningen om tilla-
delse færdigbehandles på seks måneder i stedet for fire.
Side 10/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0011.png
Bane
Denne del af forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Havne
Denne del af forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, da fristudsættelserne generelt vurderes at have begrænset betydning i en
dansk kontekst.
Konsekvenser for klima og miljø
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for klima og miljø, idet der ude-
lukkende er tale om udskydelse af frister.
Høring
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i lynhøring i EU-specialudvalg for
Transport den 30. april 2020 med frist for høringssvar den 1. maj 2020. Der er
modtaget høringssvar fra 3F, De Danske Bilimportører, DI, DTL og ITD.
3F:
3F Transport takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til Trans-
port- og Boligministeriet vedrørende EU Kommissionens forslag til hjælpefor-
anstaltninger til transportsektoren. Høringssvaret er opdelt i 4 delsvar, der
adresserer de 4 klynger af foranstaltninger. [Transport- og Boligministeriet har
indsat de forskellige delsvar under de relevante forordningsforslag.]. 3F Trans-
port kan overordnet bakke op om langt de fleste tiltag. Men i forhold til fort-
satte dispensationer i køre- og hviletidsreglerne for lastbilchauffører er 3F
Transport yderst betænkelig. Både i forhold til virkningerne for den enkelte
chauffører og ikke mindst i forhold til, om der overhovedet er et behov i ugerne
og månederne fremover.
Midlertidige dispensation for fornyelse af visse certifikater, licenser og autori-
sationer: 3F Transport forstår og anerkender behovet for en længere periode
med midlertidige forlængelser af dokumenter og certifikater og afvigelser fra
krav om efteruddannelse. Periodens midlertidige karakter fremstår netop mid-
lertidig, da det omhandler perioden fra 20. marts til 20 august 2020. Men 3F
Transport tilråder kraftigt, at allerede nu understreges, at der ikke lægges op til
at der vil blive givet yderlige dispensationer. Således at såvel branchen som
myndighederne indretter sig rettidigt på, at der er tale om absolut midlertidige
løsninger og tiltag.
Side 11/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0012.png
Mulighed for at dispensere fra dele af reglerne om køre- og hviletid: 3F Trans-
port kan hverken forstå eller anerkende, at der fortsat er store behov for at di-
spensere fra reglerne om køre- og hviletid. Ud fra såvel sundhedsmæssige og
arbejdsmiljømæssige betragtninger for de ansatte i vejtransportsektoren bør di-
spensationer fra reglerne være meget midlertidige, og 3F Transport, såvel som
Europas øvrige transportforbund, anser de forgangne foreløbige 6 til 7 uger for
at være i overkanten af ”meget midlertidig karakter”. Samtidig er 3F Transport
ikke enige med en række EU-medlemslande i, at der fortsat er et sådant behov
for dispensation i forhold til at sikre forsyninger. Dels er både sundheds og for-
syningsmæssige aspekter af krisen kommet under kontrol i langt de fleste lande
og regioner i Europa. Dels er der ikke længere mange meldinger om store for-
sinkelser ved grænseovergange eller meldinger om særdeles store behov for at
sikre forsyninger til kriseområder. Endelig er der desværre tegn på, at en række
transportvirksomheder misbruger de givne dispensationer til at lade prisbillige
underleverandører eller datterselskaber fra andre EU-lande udføre nationale
transporter, hvorved
der skabes unfair konkurrence og misbrug af EU’s cabota-
geregler og reglerne om kombinerede transporter.
3F Transport kan naturligvis ikke forhindre forskellige EU-lande i at dispen-
sere fra regelsættet ved akutte behov eller nye udbrud af corona-virus. Men 3F
Transport anser ikke det fremsatte forslag som det rette værktøj. 3F Transport
vil samtidig fremhæve, at ikke mindst Frankrig, er meget opmærksom på mar-
kedsforstyrrelser i vejtransporten med baggrund i de hidtil afgivne dispensatio-
ner. Senest har den franske transportminister talt for, at lande bør kunne su-
spendere cabotagereglerne midlertidig netop for at undgå misbrug. Også dette
forhold hører med i debatten og bør præge Danmarks høringssvar. Her omtale
af den franske advarsel:
https://www.lan-tenne.com/L-OTRE-reclame-la-su-
spension-du-cabotage-routier-pour-six-mois_a51995.html.
De Danske Bilimportører:
De Danske Bilimportører kan generelt bakke op om Kommissionens forslag til
at afbøde effekterne af COVID-19 krisen.
I denne forbindelse er det primært forslaget vedrørende de midlertidige tiltag
vedrørende validiteten af licenser, certifikater, autorisationer og udskydelsen af
periodiske kontroller mv., der har vores interesse. Dette gælder således især:
Midlertidige lempelser vedr. kontrol / inspektioner af takograf samt ud-
løbne førerkort m.v. jf. artiklerne 23, 28, 29 og 35 (2) i forordning (EU)
165/2014 (Takograf-forordningen).
Mulighed for udsættelse af periodiske syn, der skulle være udført i peri-
oden 1. marts til 31. august 2020, i op til 6 fra den oprindelige (seneste)
dato for synet jf. direktiv 2014/45/EU (Periodesynsdirektivet).
Side 12/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0013.png
Vi kan bakke op om Kommissionens forslag på begge disse områder.
Vi har ingen kommentarer til de øvrige dele.
DI:
Til brug for ministeriets udarbejdelse af samlenotat, har DI Transport følgende
bemærkninger, der dog henset til den korte svarfrist udelukkende kan blive af
foreløbig og overordnet karakter.
DI Transport finder forslaget fornuftigt og balanceret. Det er hensigtsmæssigt
at sikre en fælles EU-tilgang og Kommissionens forslag indeholde helt naturlige
foranstaltninger i lyset af Covid-19 krisen. Desuden harmonerer forslaget for-
nuftigt med de mange tiltag, der er indført for at hjælpe transportsektoren i lø-
bet af de seneste måneder.
DTL:
DTL kan overordnet støtte forslaget om de midlertidige foranstaltninger i
transportbranchen vedr. forlængelse af gyldigheden for certifikater, beviser
m.m. under COVID-19 krisen. Forslaget støtter, for så vidt angår godstrans-
portområdet, generelt op om allerede iværksatte initiativer både nationalt og i
EU.
Der er behov for at skabe klare rammer for, hvilke muligheder og tidshorison-
ter transporterhvervet kan planlægge med, når virksomhederne skal tilpasse
sig de meget omskiftelige forhold og kundernes behov, som vi under krisen har
set skifte fra dag til dag.
Der er et særligt behov for klarhed for de vognmænd, som udfører transportop-
gaver på tværs af EU´s grænser, hvor en harmonisering af de forskellige
dispensationsordninger er påkrævet, således at de ikke risikerer at få bøder un-
der kontroller i andre EU lande.
Som et særligt eksempel kan nævnes dispensationsordningen for chaufførernes
kvalifikationsuddannelse (CPC / kode 95) jf. direktiv 2003/59/EC. Myndighe-
derne i Danmark har forlænget gyldigheden for efteruddannelsesbeviser, som
udløb i perioden fra d. 11. marts til d. 30. april 2020, til d. 31. august 2020, dog
kun for kørsel inden for Danmarks grænser. I Danmark er uddannelsesste-
derne begyndt at åbne langsomt op igen for EU-efteruddannelsen, men indtil
mandag d. 27. april 2020 var det ikke muligt at melde sig på et kursus. Det gi-
ver en udfordring for de vognmænd, som har chauffører, hvis beviser udløber
efter d. 30 april 2020. Det skyldes særligt den meget korte planlægningshori-
sont sammenholdt med, at en del af vognmændene har fået rigtig travlt, hvor-
for de har svært ved at afse chauffører til kursusaktivitet lige nu. Af hensyn til
Side 13/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0014.png
disse vognmænd er der behov for at forlænge udløbsdatoen for efteruddannel-
sesbeviset i en længere periode f.eks. til udløb af juni måned, hvilket vil give
dem en bedre tidshorisont og reel mulighed for at kunne planlægge for chauffø-
rernes fravær og samtidig løse kundernes behov. Dette vil det foreliggende for-
slag give mulighed for.
Et andet område er forlængelse af 2 års perioden, hvor en takograf skal være ef-
terset jf. Forordning nr. 165/2014. Eftersom alle værksteder i Danmark har væ-
ret åbne under COVID-19 krisen, har danske transportvirksomheder ikke været
udfordret på vedligeholdelsessiden, men det vil helt sikkert være anderledes for
en vognmand fra f.eks. Italien eller Spanien, som kører i andre EU lande. For-
slaget giver mulighed for, at myndigheder i disse lande kan forlænge en gyldig-
hedsperiode, og samtidig kan vognmanden fortsat bruge køretøjet til både nati-
onale og internationale transportopgaver.
DTL kan derfor støtte forslaget og opfordrer til at sagen hastebehandles, så
man undgår et kludetæppe af forskellige regler og undtagelser under covid-19
krisen.
ITD:
ITD hilser forslagets formål velkomment om at sikre forsyningskæden samt
sikre gennemsigtighed i reglerne på tværs af medlemsstaterne i disse ekstraor-
dinære omstændigheder.
På nuværende tidspunkt er der forskel på, hvordan udfordringerne med forny-
else af dokumenter håndteres i de forskellige medlemslande. Det har givet an-
ledning til usikkerhed, særligt for virksomheder, der udfører international
transport. På baggrund af dette har ITD derfor tidligere opfordret til, at man på
EU-plan finder fælles løsninger, der sikrer forsyningssikkerheden, men som
samtidig ikke indebærer en risiko for skade af færdselssikkerheden eller den
fair konkurrence.
På denne baggrund kan ITD derfor bakke op om forslaget. ITD finder det pro-
portionelt set i forhold til, at der ikke lempes på selve krav om at være i besid-
delse af certifikater, licenser eller autorisationer, men alene at der er tale om en
begrænset forlængelse af gyldigheden. Det samme gør sig gældende ved kravet
om det økonomiske grundlag, hvor det i visse omstændigheder kan være hen-
sigtsmæssigt at tillade en længere periode i den i artikel 13 nævnte.
ITD støtter ligeledes op om ikrafttrædelsen, således at reglerne er gældende
hurtigst muligt.
Side 14/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0015.png
Grundet den korte høringsfrist tager ITD forbehold for ikke at have foretaget en
grundig analyse af forslaget. ITD anerkender dog behovet for den korte hø-
ringsfrist set i forhold til at uklarheder for transportvirksomheder på dette om-
råde bør afklares hurtigst muligt.
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog i henhold til
høringssvaret.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at de øvrige lande overordnet er positive over for forslaget, da
flere lande har efterspurgt de foreslåede tiltag.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Europa-Kommissionen med kort varsel har
fremsat et forordningsforslag, som justerer tidsfristerne for en række tilladelser
og certifikater inden for transportområdet.
Selv om der ikke umiddelbart er udfordringer i Danmark, finder regeringen det
som udgangspunkt vigtigt, at der findes fælles europæiske løsninger på de ud-
fordringer COVID-19 har stillet transportbranchen overfor, da der er tale om en
grænseoverskridende branche, som dermed ikke et udelukkende kan behandles
nationalt.
Forslaget vil bringe klarhed over gyldigheden af diverse EU-påkrævede beviser
og certifikater ifbm. med kontrol i Danmark, fx ifbm. politiets tungvognskon-
trol.
Regeringen ser dog gerne, at forlængelsen på 6 måneder for køretøjer, der skal
synes i perioden 1. marts til 31. august 2020, bliver valgfri, så at det bliver op til
hver enkel medlemsland at vurdere, om der er behov for en sådan forlængelse.
I Danmark har aktivitetsniveauet for synsvirksomhederne stort set været uæn-
dret under COVID-19 krisen sammenlignet med samme periode sidste år, og
det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt at skulle lukke ned for syn af køretø-
jer på nuværende tidspunkt.
I forhold til forlængelse af tidsfristen for udstedelse af førerkort til takografen
ser regeringen endvidere gerne, at der skal være en forpligtelse for chaufføren
til at medbringe dokumentation for, at en ansøgning om fornyelse eller erstat-
ning af førerkortet er indgivet efter reglerne i takografforordningens artikel 28,
stk. 1. Dette skal gøre det muligt at kontrollere, om det skyldes forsinkelse hos
de kortudstedende myndigheder, at chaufføren ikke er i besiddelse af et gyldigt
førerkort, hvilket kan undgå misbrug af forordningen.
Side 15/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0016.png
Regeringen finder det generelt positivt, at Europa-Kommissionen giver mulig-
hed for en fleksibel varetagelse af forpligtelser vedr. afholdelse af øvelser om
bord på skibe for rederier og skibsfører. Den øgede fleksibilitet vurderes ikke at
kompromittere sikkerheden for hverken skibe, besætning eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at burde forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
forhandlingsoplæg.
Side 16/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0017.png
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådes forordning om ændring
af forordning (EU) 2017/352 for at give havnemyndigheder eller
kompetente myndigheder fleksibilitet i forhold til at opkrævning af
havneinfrastrukturafgifter i forbindelse med COVID-19 udbruddet
KOM nr. (2020) 177
Nyt Notat
1
Resumé
Side 17/33
På baggrund af den aktuelle COVID-19 krise har Europa-Kommissionen fore-
slået at give medlemslandene kompetence til at give havnemyndighederne
mulighed for at fravige, suspendere, nedsætte eller udsætte betalingen af hav-
neinfrastrukturafgifter indtil udgangen af 2020 gennem en ændring af hav-
neforordningen.
2
Baggrund
Transportsektoren er generelt blevet hårdt ramt af COVID-19 udbruddet men
spiller samtidig en vigtig rolle både nationalt og på tværs EU bl.a. i forhold til at
sikre forsyningssikkerhed af varer, herunder fødevarer og medicin.
På den baggrund fremsatte Europa-Kommissionen den 29. april 2020 en pakke
bestående af fire forslag, som skal lette forholdene på transportområdet ifbm.
COVID-19 krisen.
Dette forslag er et af de fire forslag, og forslaget skal gøre det muligt for natio-
nale kompetente myndigheder at udvise fleksibilitet med hensyn til opkræv-
ning af havneinfrastrukturafgifter i forlængelse af COVID-19 udbruddet.
3
Formål og indhold
Artikel 13, stk. 1, i havneforordningen bestemmer, at medlemslande skal sikre,
at der opkræves en havneinfrastrukturafgift.
Med Europa-Kommissionens forslag til ændring af havneforordningen tilføjes
en
ny bestemmelse, som giver medlemslandene beføjelse til at give havnemyn-
digheder mulighed for at give afkald på, suspendere, nedsætte eller udsætte
betaling af havneinfrastrukturafgifter, som skal betales i perioden mellem 1.
marts 2020 og 31. december 2020.
Det er ikke hensigten at indføre en obligatorisk foranstaltning for hverken
medlemslande eller havnemyndigheder.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0018.png
Den foreslåede ændring giver også havnemyndighederne muligheden for at
give et kortere varsel for ændringer i deres havneinfrastrukturafgifter, end det
nuværende krævede minimum på to måneder.
Enhver suspension, afkald, nedsættelse eller udsættelse af havneinfrastruktur-
afgifter skal meddeles på en gennemsigtig, objektiv og ikke-diskriminerende
måde til alle havnebrugere, der er underlagt havneinfrastrukturafgifter. Hav-
nebrugere skal stadig betale for brug af havnetjenester (fx fortøjning, bugse-
ring og bunkring), som leveres af havnen selv eller leverandører af havnetjene-
ster.
Der er alene tale om en midlertidig foranstaltning, der får betydning for havne-
infrastrukturafgifter, som opkræves i perioden 1. marts 2020 og 31. december
2020, hvorved der gives en midlertidig økonomisk lettelse for havnebrugere,
hvilket reelt vil sige skibsrederne, i den aktuelle COVID-19 krise.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 18/33
Foreligger ikke.
5
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau.
6
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret ved forordning
nr. 352/2017 om opstilling af ram-
mer for levering af havnetjenester og fælles regler om finansiel gennemsigtig-
hed for havne (havneforordningen).
Forholdet vedrørende opkrævning af hav-
neinfrastrukturafgifter er reguleret i
bekendtgørelse nr. 145 af 8. februar 2019
om bestemmelser for anvendelse af havneforordningen. Det fremgår af be-
kendtgørelsens § 5, at havnemyndigheden skal fastsætte og opkræve havnein-
frastrukturafgifter for anvendelse af havnen. Oversigt over havnemyndighedens
fastsatte havneinfrastrukturafgifter efter havneforordningens artikel 13, stk. 3,
skal sendes til den nationale kompetente myndighed, Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen, til underretning inden afgifterne træder i kraft.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt Europa-Kommissionens forslag til ændring af havneforordningens arti-
kel 21 vedtages, og såfremt den nationale kompetente myndighed vurderer be-
hov for at udnytte beføjelsen, skal dette ske i
bekendtgørelse nr. 145 af 8. februar
2019 om bestemmelser for anvendelse af havneforordningen.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0019.png
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da forslaget vurderes at have begrænset betydning i den danske havnesektor, vil
de samfundsøkonomiske konsekvenser være tilsvarende.
En nedsættelse af havneinfrastrukturafgifter vil dog, alt andet lige, fremme
transporten til søs, hvilket kan have en positiv samfundsøkonomisk effekt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Da forslaget vurderes at have begrænset betydning i den danske havnesektor, vil
de erhvervsøkonomiske konsekvenser være tilsvarende.
Forslaget vurderes at kunne have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
havnebrugere, det vil sige skibsrederne, som kan få nedsat eller muligvis helt
fjernet betalingen af havneinfrastrukturafgifter, såfremt havnemyndighederne
er indstillet på at påtage sig dette tab. En ændring af forordningen giver havne-
myndighederne mulighed for at udvise fleksibilitet over for havnebrugere, som
kan være ramt af de økonomiske konsekvenser af COVID-19, så længe dette sker
på en gennemsigtig, objektiv og ikke-diskriminerende måde til gavn og glæde for
de omfattede havnebrugere.
Samlet kan man sige, at en gennemførsel af ændringen af havneforordningen
kan lette de erhvervsøkonomiske byrder for skibsrederne, som overvejende er
private virksomheder, mens det vil samtidig betyde en nedgang i indtægterne for
havnene, som overvejende er offentligt ejede.
Konsekvenser for klima og miljø
Da forslaget vurderes at have begrænset betydning i den danske havnesektor, vil
konsekvenserne for klima og miljø være tilsvarende. En lettelse af byrderne for
søtransport vil dog, alt andet lige, kunne medføre en, om end begrænset, over-
flytning af gods fra vej til sø, hvilket teoretisk set kan give en forbedring for klima
og miljø.
8
Høring
Side 19/33
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i lynhøring i EU-specialudvalg for
Transport den 30. april 2020 med frist for høringssvar den 1. maj 2020. Der er
modtaget høringssvar fra 3F, Danske Havne og DI.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0020.png
3F:
3F Transport takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til Trans-
port- og Boligministeriet vedrørende EU Kommissionens forslag til hjælpefor-
anstaltninger til transportsektoren. Høringssvaret er opdelt i 4 delsvar, der
adresserer de 4 klynger af foranstaltninger. [Transport- og Boligministeriet har
indsat de forskellige delsvar under de relevante forordningsforslag.]. 3F Trans-
port kan overordnet bakke op om langt de fleste tiltag
[…].
Midlertidig fleksibilitet i forhold til opkrævning af havneafgifter mv: 3F Trans-
port forstår og anerkender behovet for en midlertidig periode med øget fleksi-
bilitet i forhold til opkrævning af afgifter for benyttelse af havne og havneinfra-
struktur. Corona-krisen skaber adskillige usædvanlige forhold og midlertidige
behov, der retfærdiggør fleksibilitet af denne karakter.
Danske Havne:
Danske Havne ser med stor alvor på coronasituationen og følger udviklingen
nøje for de danske og andre europæiske havne. Krisen har imidlertid endnu
ikke været langvarig, og Danske Havne finder ikke på det nuværende grundlag
behov for at ændre i havneforordningen. Havnene i Europa er reguleret meget
forskelligt og ejerskabet er ligeledes forskelligt. Kommissionens forslag til æn-
dring af havneforordningen synes umiddelbart at forholde sig til lande, hvor
havnene er statsejede. Det er som bekendt ikke tilfældet i Danmark. Danske
Havne støtter således ikke forslaget.
DI:
Til brug for ministeriets udarbejdelse af samlenotat, har DI Transport følgende
bemærkninger, der dog henset til den korte svarfrist udelukkende kan blive af
foreløbig og overordnet karakter.
Initiativet og hensigten med ændringen til forordningen er anerkendelsesvær-
dig og tjener et godt formål. Det vil skabe juridisk sikkerhed om initiativer til at
sænke
de såkaldte ”havneinfrastrukturafgifter”, typisk skibs-
og vareafgifter.
Imidlertid er arealleje specifikt undtaget fra ”havneinfrastrukturafgifter”, og
arealleje udgør en betragtelig del af en havnevirksomheds omkostninger.
Når der således skabes en
mulighed for og juridisk sikkerhed om, at ”havnein-
frastrukturafgifter” må reduceres, udsættes eller helt afskaffes i en periode, så
skubber det desværre den juridiske usikkerhed videre til areallejen. For må
havneadministrationen så sænke lejeniveauet?
For at skabe juridisk klarhed vil det derfor være hensigtsmæssigt at tilføje nogle
få ord til ændringsforslaget, således at artikel 1 kommer til at være følgende:
Side 20/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0021.png
“3.
By way of derogation from Article 13(1) Member States may allow the
managing body of the port or the competent authority not to levy or to sus-
pend or to reduce the port infrastructure charge or to defer a payment of the
port infrastructure charge
and land lease fees
due for the period from 1
March 2020 to 31 December 2020. The waiver, suspension, reduction or de-
ferral of the port infrastructure charge shall be granted in a transparent, ob-
jective and non discriminatory way to all port users subject to port infrastruc-
ture charges. The managing body of the port or the competent authority shall
ensure that port users and the representatives or associations of port users
are informed accordingly. The time limit of two months referred to in Article
13(5) shall not apply.”
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 21/33
De øvrige landes holdninger kendes ikke.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at der kommer ensrettede EU-regler på
området, selv om forordningen vurderes at have begrænset indvirkning på den
danske havnesektor.
11 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at burde forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
orientering.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0022.png
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådes forordning om revision
af forordning 1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for
driften af lufttrafiktjenester i Fællesskabet og direktiv 96/67/EF af 15.
oktober 1996 om adgang til ground handling-markedet i Fællesska-
bets lufthavne i forbindelse med COVID-19 pandemien
KOM nr. (2020) 178
Nyt Notat
1
Resumé
Side 22/33
Luftfartsbranchen er blevet særligt hårdt og hurtigt ramt af udbredelsen af
COVID-19 i takt med, at en lang række lande verden over har indført ind- og
udrejseforbud samt forskellige restriktioner i den frie bevægelighed. Der er
således ingen passagerer, og flere selskaber har sendt langt størstedelen af
medarbejderne hjem, mens fly holder langtidsparkeret i lufthavnene.
Flere medlemslande og EU-luftfartsselskaber har derfor i den nuværende
særlige situation været udfordret af en række bestemmelser i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning 1008/2008 om fælles regler for driften af luft-
farttrafiktjenester i Fællesskabet (forordningen om luftfarttrafiktjenester),
der blandt andet regulerer de økonomiske krav til luftfartsselskaberne og reg-
lerne for at indføre flyforbud på ruter inden for EU, og i ground handling-di-
rektivet, der regulerer adgangen til ground handling-markedet (direktivet om
ground handling).
Europa-Kommissionen har derfor udarbejdet et forslag til ændring af forord-
ning om lufttrafiktjenester, som medfører, at reglerne for at indføre flyforbud
samt dispensation fra visse økonomiske krav til luftfartsselskaber, lempes i
perioden 1. marts 2020 til 31. december 2020. I tillæg hertil vil forslaget med-
føre en midlertidig ændring af direktivet om ground handling, som giver mu-
lighed for en mere effektiv udvælgelse af leverandører af ground handling-
ydelser i de lufthavne, hvor antallet af sådanne leverandører er begrænset af
plads- og kapacitetshensyn samt mulighed for at forlænge de nævnte tildelin-
ger til groundhandlere indtil 31. december 2020.
Regeringen kan støtte forslaget.
2
Baggrund
Luftfartsområdet er et af de transportområder, der er blevet hårdest ramt af
COVID-19. Efterspørgslen på flyrejser er faldet drastisk, og det har store øko-
nomiske konsekvenser for både lufthavne, luftfartsselskaber og disses leveran-
dører, herunder ground handlere.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0023.png
Luftfartsektoren er imidlertid en stærk drivkraft for økonomisk vækst, jobska-
belse, handel og mobilitet i EU, og sektoren spiller således en afgørende rolle i
EU's og medlemslandenes økonomi og udvikling.
For at afbøde de alvorligste økonomiske og operative konsekvenser for sektoren
samt understøtte minimering af risikoen for smittespredning mellem medlems-
landene, har Europa-Kommissionen den 29. april fremsat et forslag om en
række midlertidige delforslag til det eksisterende regelgrundlag for henholdsvis
lufttrafiktjenester i Fællesskabet og adgangen til ground handling-markedet i
Fællesskabets lufthavne.
Disse delforslag omfatter en midlertidig ændring af henholdsvis 1) licensreg-
lerne for luftfartsselskaber med finansielle problemer, som alene er forårsaget
af COVID-19-epidemien, 2) reglerne for at indskrænke anvendelsen af trafik-
rettighederne på ruter inden for EU, 3) reglerne for udvælgelsesprocedurer af
leverandører af ground handling-ydelser i de lufthavne, hvor antallet af så-
danne leverandører er begrænset af plads- og kapacitetshensyn, samt 4) reg-
lerne for forlængelse af visse ground handling-kontrakter.
Dette forslag er et af de fire forslag, som indgår i Europa-Kommissionens pakke
om at lette forholdene på transportområdet ifbm. COVID-19 krisen.
3
Formål og indhold
Side 23/33
Europa-Kommissionen fremsatte den 29. april 2020 forslag til en midlertidig
ændring af visse bestemmelser i forordningen om lufttrafiktjenester, som har
til formål at afbøde dele af COVID-19 epidemiens følgevirkninger og under-
støtte det europæiske luftfartsmarked. Forslaget indeholder følgende delfor-
slag:
1.
Licensregler
Et EU-luftfartsselskab skal have en licens for at flyve med passagerer, fragt og
post mod vederlag. Der er en række økonomiske krav til det pågældende sel-
skab for at sikre, at luftfartsselskabet har likviditet til at overleve de næste 12
måneder. Den europæiske luftfartsbranche er imidlertid blevet hårdt ramt af
COVID-19, og flere EU-luftfartsselskaber oplever en række afledte økonomiske
og finansielle problemer. For at afbøde de alvorligste økonomiske konsekvenser
og understøtte de europæiske luftfartsselskaber har Europa-Kommissionen
fremsat et delforslag om at suspendere den bestemmelse, som pålægger med-
lemslandene at suspendere eller tilbagekalde en licens, hvis det ikke findes
godtgjort, at et selskab kan overholde sine faktiske og potentielle forpligtelser i
en 12 måneders periode. Et medlemsland kan dog i dag udstede en midlertidig
licens, der højst må gælde i 12 måneder, indtil selskabet er blevet rekonstrue-
ret, så længe sikkerheden ikke bliver kompromitteret. Erfaringer har dog vist,
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0024.png
at en midlertidig licens har nogle uhensigtsmæssigheder vedrørende signal-
værdi til markedet, som kan betyde, at det bliver endnu sværere for selskabet at
søge ny likviditet.
Med forslaget suspenderes forpligtigelse for medlemslandene til at suspendere
eller tilbagekalde en licens frem til 31. december 2020 under forudsætning af,
at flysikkerheden ikke kompromitteres, og der er en realistisk chance for, at sel-
skabet kan rekonstrueres. Forslaget giver de licensudstedende myndigheder
større fleksibilitet ift. at varetage det økonomiske tilsyn med luftfartsselska-
berne. For dansk vedkommende får Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen således
bedre mulighed for at understøtte danske luftfartsselskaber ved at kunne lade
selskaberne operere videre på deres oprindelige licens. Dette vil alt andet lige
stille de danske flyselskaber stærkere over for kreditorer, långivere og kunder.
Forslaget giver desuden Europa-Kommissionen beføjelse til at forlænge om-
talte periode ud over 31. december 2020 ved vedtagelse af en delegeret retsakt,
såfremt situationen tilsiger det. Europa-Kommissionen skal løbende følge ud-
viklingen i COVID-19 pandemien, og dens indvirkning på luftfartsmarkedet, og
præsentere en rapport herom til Europa-Parlamentet og Rådet den 15. novem-
ber 2020.
2. Flyveforbud
Flere medlemslande, herunder i en kortere periode Danmark, har som led i de-
res nationale indsats for at inddæmme smittespredningen af Covid-19, indført
flyveforbud. Et medlemsland kan i dag nægte, begrænse eller indføre betingel-
ser for udøvelsen af trafikrettigheder for ruterne inden for EU for at løse et
pludseligt opstået kortvarigt problem, der skyldes uforudseelige og uafvende-
lige forhold i op til 14 dage. Det er dog under forudsætning af, at Europa-Kom-
missionen og de øvrige medlemslande underrettes om sådanne foranstaltnin-
ger sammen med en passende begrundelse. Hvis de problemer, der nødvendig-
gør foranstaltningerne, fortsat gør sig gældende i mere end 14 dage, skal foran-
staltningerne godkendes af Europa-Kommissionen.
Europa-Kommissionen foreslår derfor, at der indføres en særskilt og midlerti-
dig COVID-19 bestemmelse, som sikrer, at medlemslandene kan nægte, be-
grænse eller indføre betingelser for udøvelsen af trafikrettigheder for omtalte
ruter i mere end 14 dage uden Europa-Kommissionens forhåndsgodkendelse i
perioden 1. marts 2020 til 31. december 2020, hvis betingelserne om proporti-
onalitet og rimelighed i øvrigt er opfyldt og kun så længe det skyldes helbreds-
risici, som er klart forbundet med COVID-19. Europa-Kommissionen og de øv-
rige medlemslande skal fortsat underrettes om sådanne foranstaltninger sam-
men med en passende begrundelse. Dertil kommer, at Europa-Kommissionen
på forespørgsel fra et andet medlemsland eller på eget initiativ kan suspendere
et medlemslands begrænsninger, hvis betingelserne ikke er opfyldt, eller hvis
begrænsningen i øvrigt er i strid med EU-retten.
Side 24/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0025.png
Forslaget giver desuden Europa-Kommissionen beføjelse til at forlænge om-
talte perioden ud over 31. december 2020 ved vedtagelse af en delegeret rets-
akt, såfremt den bedste foreliggende videnskabelige viden tilsiger nødvendighe-
den heraf. Europa-Kommissionen skal løbende følge udviklingen i COVID-19
pandemien og dens indvirkning på luftfartsmarkedet og præsentere en rapport
herom til Europa-Parlamentet og Rådet den 15. november 2020. Europa-Kom-
missionens beføjelse afgrænses til en periode på et år fra ikrafttrædelsestids-
punktet og kan til enhver tid ophæves af Europa-Parlamentet eller Rådet.
3 og 4. Ground handling
Europa-Kommissionen har endvidere fremsat forslag om afvigelse fra direktiv
om ground handling, som giver mulighed for en mere effektiv udvælgelse af le-
verandører af ground handling-ydelser i de lufthavne, hvor antallet af sådanne
leverandører er begrænset af plads- og kapacitetshensyn. Forslaget giver også
mulighed for at forlænge de nævnte tildelinger til ground handlere indtil 31. de-
cember 2020.
Det bemærkes indledningsvist, at reglerne kun er relevante, når antallet af
ground handlere er begrænset som følge af eksempelvis kapacitetshensyn. Der
er ikke nogle danske lufthavne, hvor antallet af leverandører er blevet begræn-
set, hvorfor forslaget ikke har direkte konsekvenser i Danmark.
Den store nedgang i aktiviteten i luftfartsbranchen har betydet, at ground
handling-selskaber kan have behov for at opnå ekstern finansiering til dækning
af deres faste omkostninger. For at kunne opnå disse lån er det ofte nødvendigt
for virksomhederne at kunne demonstrere, at de er levedygtige på længere sigt.
I lufthavne, hvor antallet af ground handlere er begrænset, vil en tildeling højst
kunne gives for syv år, hvilket kan være et problem ift. låntagning, hvis tildelin-
gen er tæt på at udløbe.
For at lette låntagningen for ground handling-virksomhederne vil forslaget give
mulighed for at forlænge de tildelinger, som står til at udløbe fra forslagets
ikrafttræden til 31. december 2020, frem til 31. december 2021.
Forslaget vil endvidere give mulighed for, at der kan foretages en hurtig tilde-
ling til en ny ground handler, hvis en ground handler går konkurs, som følge af
COVID-19 epidemien. I dag har lufthavnene selv mulighed for at levere ground
handling-ydelser, uden at der gennemføres en udvælgelsesprocedure, men det
er ikke sandsynligt, at lufthavne, som ikke allerede leverer ground handling-
ydelser, vil kunne levere disse ydelser så hurtigt som påkrævet i tilfælde af en
konkurs. For at afhjælpe dette giver forslaget mulighed for, at lufthavnen kan
vælge en ny leverandør i en periode på op til seks måneder, uden at der gen-
nemføres en udvælgelsesprocedure.
Side 25/33
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0026.png
Forslaget giver Europa-Kommissionen beføjelse til at forlænge perioden ved
vedtagelse af en delegeret retsakt, såfremt Europa-Kommissionen finder, at der
er behov herfor. Europa-Kommissionen skal basere sin vurdering på data fra
Eurocontrol, som er den europæiske organisation for lufttrafikstyring. Europa-
Kommissionen skal løbende følge udviklingen på luftfartsmarkedet og præsen-
tere en rapport herom til Europa-Parlamentet og Rådet den 15. november
2020.
Forslaget giver Europa-Kommissionen denne beføjelse i en afgrænset periode
på et år fra ikrafttrædelsestidspunktet. Beføjelsen kan til enhver tid ophæves af
Europa-Parlamentet eller Rådet.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 26/33
Foreligger ikke.
5
Nærhedsprincippet
Forslagene vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
området i dag er reguleret på EU-niveau.
6
Gældende dansk ret
Reglerne for licensudstedelse til danske luftfartsselskaber og udnyttelse af tra-
fikrettigheder for ruter inden for EU reguleres i henholdsvis artikel 9 og 21 i
forordning nr. 1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
lufttrafiktjenester i Fællesskabet.
Reglerne for ground handling er i dag reguleret på EU-niveau ved direktiv
96/67/EF af 15. oktober 1996 om adgang til ground handling-markedet i Fæl-
lesskabets lufthavne. Forslaget indfører en afvigelse i det gældende direktivs ar-
tikel 11. Direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om adgang
til ground handling-markedet i danske lufthavne (bekendtgørelse nr. 933 af 9.
december 1997). Afvigelsen i direktivet implementeres gennem en ændring af
forordning nr. 1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
lufttrafiktjenester i Fællesskabet.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0027.png
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser i
Danmark. Ændringen kan dog medvirke til, at ground handling-kapaciteten op-
retholdes i udenlandske lufthavne, hvilket kan have positive effekter for danske
luftfartsselskaber.
Konsekvenser for klima og miljø
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for klima og miljø.
8
Høring
Side 27/33
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i lynhøring i EU-specialudvalg for
Transport den 30. april 2020 med frist for høringssvar den 1. maj 2020. Der er
modtaget høringssvar fra 3F, DI og Erhvervsflyvningens Sammenslutning.
3F:
3F Transport takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til Trans-
port- og Boligministeriet vedrørende EU Kommissionens forslag til hjælpefor-
anstaltninger til transportsektoren. Høringssvaret er opdelt i 4 delsvar, der
adresserer de 4 klynger af foranstaltninger. [Transport- og Boligministeriet har
indsat de forskellige delsvar under de relevante forordningsforslag.]. 3F Trans-
port kan overordnet bakke
op om langt de fleste tiltag […].
Mulighed for midlertidig forlængelse af kontrakter mv. i lufthavne: 3F Trans-
port forstår og anerkender behovet for midlertidige regler og herunder initiati-
ver i forhold til forlængelse af kontrakter mv. i Europas luftfartsindustri og luft-
havne. Som sektor er luftfarten og dens aktører og ansatte uden sammenligning
hårdest ramt af corona-krisen, hvorfor de nævnte initiativer anses som en del
af en helt nødvendig afbødning af de værste økonomiske konsekvenser
DI:
Til brug for ministeriets udarbejdelse af samlenotat, har DI Transport følgende
bemærkninger, der dog henset til den korte svarfrist udelukkende kan blive af
foreløbig og overordnet karakter.
DI Transport finder forslaget hensigtsmæssig, og de foreslåede bestemmelser
er helt naturlige foranstaltninger i den nuværende Covid-19 situation.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0028.png
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at del-
tage i denne Fast Speed høring
For ES er det alene COM 2020-178 vedrørende luftfart, som har ES interesse.
Som forslaget forstås, omfatter forordningen alene kommercielle luftfartssel-
skaber (Airlines), groundhandling og nationale sikkerhedstiltag.
Der er imidlertid også anden kommerciel luftfart end luftfartsselskaber (Air-
lines. Det er taxaflyselskaber, charterflyselskaber, SPO helikopter selskaber og
erhvervsflyveskoler.
Det ses ikke, at denne øvrige del af den kommercielle luftfart er omfattet af lov-
givningen.
Disse kommercielle luftfartsselskaber er også underlagt bestemmelser om likvi-
ditet m.m. og burde også omfattes af lovgivningen.
ES anbefaler derfor, at den øvrige kommercielle luftfart udover luftfartsselska-
berne (Airlines) også omfattes af denne lovgivning.
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 28/33
De øvrige landes holdninger kendes ikke.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Europa-Kommissionen med kort varsel har
fremsat et forordningsforslag, som for en periode forbedrer de danske myndig-
heders muligheder for at understøtte den danske luftfartssektor under COVID-
19 pandemien.
Regeringen vurderer, at det i denne særlige situation er nødvendigt at give Eu-
ropa-Kommissionen beføjelse til at udstede en delegeret retsakt, som kan for-
længe forslagets gyldighedsperiode, hvis det er nødvendigt, idet regeringen no-
terer, at beføjelsen er gældende i et år fra ikrafttrædelsestidspunktet og til en-
hver tid kan ophæves af Rådet eller Europa-Parlamentet.
11 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at burde forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
orientering.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0029.png
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv (EU) 2016/797 og direktiv (EU) 2016/798 for at udskyde im-
plementeringsperioden
4. jernbanepakke
KOM nr. (2020) 179
Nyt notat
1
Resumé
Side 29/33
Forslaget er en del af den pakke af nødforanstaltninger, som Europa-Kom-
missionen har fremsat som reaktion på den ekstraordinære situation, der er
opstået som følge af udbruddet af COVID-19.
Forslaget vil udskyde implementeringsperioden for den 4. jernbanepakke.
Den 4. jernbanepakke består af en række EU-retsakter på jernbaneområdet,
der skal være med til at fremme konkurrencen og sikre en mere effektiv jern-
banetransport i EU. For den tekniske del af den 4. jernbanepakke er der to im-
plementeringsdatoer, nemlig den 16. juni 2019 og den 16. juni 2020. I Dan-
mark har man valgt implementeringsdatoen den 16. juni 2020.
En stor del af medlemslandene har som følge af COVID-19 udtrykt bekymring
for, om de kunne nå at få den tilstrækkelige lovgivning på plads inden den 16.
juni 2020 under de nuværende omstændigheder. De har derfor opfordret Eu-
ropa-Kommissionen til at tage initiativ til, at fristen kan udsættes.
For at skabe en klar retstilstand foreslår Europa-Kommissionen, at fristen for
implementering af de to direktiver kan udskydes med tre måneder til den 16.
september 2020.
Fra dansk side er man så langt i implementeringsprocessen, at det forventes,
at den nødvendige lovgivning er på plads til den 16. juni 2020.
2
Baggrund
Transportsektoren er generelt blevet hårdt ramt af COVID-19 udbruddet men
spiller samtidig en vigtig rolle både nationalt og på tværs af EU.
På den baggrund fremsatte Europa-Kommissionen den 29. april 2020 en pakke
bestående af fire forslag, som skal lette forholdene på transportområdet ifbm.
COVID-19 krisen.
Dette forslag er et af de fire forslag, og forslaget skal muliggøre en forlængelse
af implementeringsperioden af den 4. jernbanepakke.
Den 4. jernbanepakke består af en række EU-retsakter på jernbaneområdet,
der skal være med til at sikre en mere effektiv jernbanetransport i EU. Pakken
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0030.png
består af en teknisk del og en politisk del. Dette forslag vedrører alene den tek-
niske del, da den politiske del er implementeret.
Den tekniske del af 4. jernbanepakke består af to direktiver (direktiv
2016/797/EU og direktiv 2016/798/EU) og en forordning (forordning
2016/796/EU) samt en række underliggende forordninger. Reglerne i pakken
er en omarbejdning af allerede gældende EU-regler.
For den tekniske del har medlemslandene valget mellem to implementerings-
datoer, nemlig den 16. juni 2019 og den 16. juni 2020. I Danmark har man
valgt implementeringsdatoen den 16. juni 2020 og er allerede langt i processen.
De to direktiver er blevet implementeret ved en ændring af jernbaneloven, der
blev vedtaget af Folketinget allerede i første halvår 2019. Herudover har en
række bekendtgørelser netop været i høring men er endnu ikke udstedt.
På grund af den ekstraordinære situation foranlediget af udbruddet af COVID-
19, har en række medlemslande givet udtryk for, at de ikke kan nå at få den lov-
givning på plads, der skal implementere den tekniske del af 4. jernbanepakke
inden den 16. juni 2020. De har derfor opfordret Europa-Kommissionen til at
tage initiativ til at forlænge fristen for implementering af reglerne.
Grundet den fremskredne proces i Danmark, har man fra dansk side ikke været
blandt de medlemslande, der har henvendt sig til Europa-Kommissionen.
Europa-Kommissionen finder det vigtigt, at der skabes juridisk klarhed for den
europæiske jernbanebranche, og den har på den baggrund fremsat forslag, om
at implementeringsperioden kan forlænges med 3 måneder. Europa-Kommissi-
onen vurderer, at 3 måneders forlængelse er tilstrækkeligt, idet COVID-19 ud-
bruddet startede på et sent stadie i de forskellige medlemslandes implemente-
ringsproces.
3
Formål og indhold
Side 30/33
Europa-Kommissionen fremsatte den 29. april 2020 forslag om at forlænge im-
plementeringsfristen for den tekniske del af 4. jernbanepakke, så implemente-
ringsfristen den 16. juni 2020 kan forlænges med 3 måneder frem til den 16.
september 2020.
Dette skal sikre, at de medlemslande, der på grund af den nuværende COVID-
19 situation ikke kan nå at implementere reglerne i den 4. jernbanepakke retti-
digt, får mulighed for at forlænge implementeringsfristen.
Formålet er at skabe klarhed omkring retstilstanden for den europæiske jern-
banebranche, der skal drage nytte af reglerne i pakken.
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0031.png
Forslaget medfører, at implementeringsfristen den 16. juni 2020 fastholdes,
men at de medlemslande, som har behov for at forlænge fristen, får mulighed
for at forlænge fristen frem til den 16. september 2020. Medlemslandene skal
underrette Europa-Kommissionen om, at de vælger at forlænge. Underretnin-
gen skal ske dagen efter ændringsdirektivets ikrafttræden.
Europa-Kommissionen har vedtaget en række implementerende og delegerede
retsakter under de to direktiver. For at sikre, at ikrafttrædelsestidspunkterne i
disse tilpasses muligheden for forlængelse af implementeringsfristen, indehol-
der forslaget også en beføjelse, der giver Europa-Kommissionen mulighed for
at konsekvensrette anvendelsestidspunktet i de underliggende retsakter. Der er
behov for en sådan beføjelse, da processen i den gældende beføjelse i direktivet
ikke giver mulighed for at ændre retsakterne i den hastighed, der er nødvendig.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 31/33
Foreligger ikke.
5
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau.
6
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret af jernbaneloven (lov nr. 686 af 27. maj 2015) og en
række bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i jernbaneloven. Loven og
bekendtgørelserne gennemfører direktiv 2004/49/EF om jernbanesikkerhed i
EU og direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i jernbanesystemet Fællesska-
bet.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der alene er tale om et forslag om mulighed for at forlænge en frist for imple-
mentering af direktiver, der allerede er vedtaget, vurderes forslaget ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0032.png
Forslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for klima og miljø
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for klima og miljø.
8
Høring
Side 32/33
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i lynhøring i EU-specialudvalg for
Transport den 30. april 2020 med frist for høringssvar den 1. maj 2020. Der er
modtaget høringssvar fra DI og DSB.
DI:
Til brug for ministeriets udarbejdelse af samlenotat, har DI Transport følgende
bemærkninger, der dog henset til den korte svarfrist udelukkende kan blive af
foreløbig og overordnet karakter.
DI Transport finder ligeledes dette forslag hensigtsmæssigt og balanceret.
DSB:
EU-Kommissionen foreslår, at 17 medlemslandes implementering af den tekni-
ske søjle i den fjerde jernbanepakke udskydes med tre måneder til den 16. sep-
tember 2020. DSB støtter forslaget, da det vil give medlemslandene mere tid til
at implementere EU-lovgivningen i den nationale lovgivning.
DSB har sendt et høringssvar til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forslag til
bekendtgørelser, som skal implementere den tekniske søjle i den fjerde jernba-
nepakke i dansk lovgivning.
For at sikre sammenhæng mellem den nationale lovgivning og EU-lovgivnin-
gen foreslår DSB, at ikrafttrædelsestidspunktet for de 11 tilhørende bekendtgø-
relser, som Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen har haft i høring, justeres i overens-
stemmelse med den udskydelse, som EU-Kommissionen har fastsat i direktiv-
forslaget. Dette er ligeledes meddelt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i DSB´s
høringssvar.
DSB imødeser, at styrelsen snarest muligt offentliggør bekendtgørelserne, da
det vil give DSB mere tid til at implementere den kommende lovgivning i vores
processer.
Der sker løbende ændringer i jernbanebranchen, som kan påvirke virksomhe-
dernes sikkerhedscertifikater. Det er afgørende for kontinuiteten i disse æn-
dringsarbejder, at de nationale myndigheder og det europæiske jernbaneagen-
kom (2020) 0176 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om en hjælpepakke på transportområdet
2186134_0033.png
tur ERA i overgangen fra nationale regler til EU-regler håndterer ændringsbe-
hov med den nødvendige grad af forståelse og fleksibilitet. Her tænkes blandt
andet på idriftsættelse af nyt materiel, ibrugtagning af nye strækninger og sager
vedr. grænseoverskridende trafik.
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 33/33
Der forventes generel opbakning til forslaget, idet forslaget er foranlediget af
henvendelser fra flere medlemslande. Der kan være medlemslande, der har den
holdning, at 3 måneder ikke er tilstrækkelig forlængelse af fristen.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Europa-Kommissionen har fremsat et forslag,
der imødekommer de medlemslande, som har udtrykt bekymring for, om de
kunne nå at få den relevante lovgivning på plads inden for implementeringsfri-
sten.
11 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at burde forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
orientering.