Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0197 Bilag 1
Offentligt
2191056_0001.png
Notat
12. maj 2020
J.nr. 2020-4399
Kontor: AKO
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til rådsdirektiv om ændring af Rådets direktiv 2011/16/EU for at imødekomme
det presserende behov for udsættelse af visse tidsfrister for indberetning og udveksling af
oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19-pandemien
KOM(2020) 197.
Den danske sprogversion er endnu ikke modtaget, der er derfor tale om en uautoriseret
oversættelse af den engelske titel, Proposal for a Council Directive amending Directive
2011/16/EU to address the urgent need for deferring certain time limits for the filing
and exchange of information in the field of taxation due to the COVID-19 pandemic)
Nyt notat. Notatet oversendes til FEU og SAU.
1. Resumé
Kommissionen har 8. maj 2020 fremsat forslag til ændring af Rådets direktiv 2011/16/EU for at
imødekomme det presserende behov for udsættelse af visse tidsfrister for indberetning og udveksling af op-
lysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19. Den danske sprogversion er endnu
ikke modtaget.
Forslaget er et forslag til ændring af direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
(DAC), og det indebærer en udskydelse af fristen for udveksling af oplysninger mellem EU-lande efter
DAC2 om finansielle konti og fristerne for indberetning og udveksling af oplysninger efter DAC 6 om
grænseoverskridende skatteordninger, som potentielt kan bruges til aggressiv skatteplanlægning. Fristerne
udskydes med 3 måneder.
Samtidig foreslås der indsat en bemyndigelse, som giver Kommissionen mulighed for at forlænge fristerne
efter DAC6 yderligere, hvis dette måtte vise sig nødvendigt.
Udskydelserne skal ses i lyset af Covid-19-krisen og har til hensigt at afhjælpe de udfordringer, de finan-
sielle virksomheder og EU-landene har med at overholde indberetnings- og udvekslingsfristerne efter
DAC2 og DAC6.
Forslaget indebærer, at de samme oplysninger indberettes og udveksles om end udskudt og har dermed
ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget ventes behandlet på ECOFIN 19. maj 2020 og vedtaget i skriftlig procedure i forlængelse
heraf.
Initialer: ABL
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0002.png
Regeringen støtter forslaget og vil arbejde for, at det fastholdes, at udskydelserne er valgfrie for de enkelte
EU-lande, og fastholdes at udskydelsen af fristerne efter DAC2 ligger på linje med aftalen i OECD,
samt at udskydelsen af fristerne efter DAC6 i 2020 ikke bliver længere, end udfordringerne i lyset af
Covid-19 tilsiger. Regeringen er betænkelig ved den foreslåede bemyndigelse, som dels overfører kompetence
til at ændre direktivet fra Rådet til Kommissionen, og dels medfører usikkerhed hos virksomhederne i for-
hold til, hvornår fristerne vil udløbe.
2. Baggrund
DAC2
Rådet vedtog 9. december 2014 direktiv 2014/107/EU om ændring af direktivet om ad-
ministrativt samarbejde (Directive on Administrative Cooperation
DAC) på skatteom-
rådet. Ændringsdirektivet indebærer obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger om
finansielle konti og er også kendt under navnet DAC2. Efter DAC2 skal EU-landene ind-
føre regler, der forpligter finansielle institutter i de enkelte EU-lande til at indberette op-
lysninger om finansielle konti, der tilhører kontohavere i andre EU-lande eller kontoha-
vere med kontrollerende personer i andre EU-lande. Disse oplysninger skal herefter ud-
veksles mellem EU-landene.
DAC2’s overordnede formål er at ophæve bankhemmeligheden i EU og sikre, at fx de
danske skattemyndigheder kan beskatte alle danske skatteborgere ens efter danske skatte-
regler, uanset om danskerne har deres penge placeret på finansielle konti i banker i Dan-
mark eller finansielle konti i banker i andre EU-lande. Direktivet skal netop muliggøre
dette ved, at banker i de andre EU-lande skal indberette oplysninger om konti tilhørende
danskere til skattemyndighederne i bankernes respektive hjemlande, hvorefter disse oplys-
ninger skal sendes til skattemyndighederne i Danmark.
De oplysninger, der indberettes og udveksles, er oplysninger om kontohaveren og
så-
fremt kontohaveren er en passiv ikke-finansiel virksomhed
om de personer, der kon-
trollerer denne, samt oplysninger om kontohaverens indestående ultimo året og årets af-
kast.
Direktivet skal sikre de nationale skattemyndigheder bedre muligheder for at kontrollere,
at kontohaveren beskattes korrekt af finansielle konti i finansielle institutter i andre EU-
lande.
Direktivet trådte i kraft 1. januar 2016.
Der er i direktivet ingen formel
frist for de finansielle institutters årlige indberetning
til skattemyn-
dighederne (det er op til de enkelte EU-lande at fastsætte en national frist for de finan-
sielle institutters årlige indberetning til skattemyndighederne). I forbindelse med den dan-
ske gennemførelse af direktivet er indberetningsfristen for de danske finansielle institutter
fastsat til 1. maj (året efter det kalenderår, hvorom der udveksles oplysninger) eller
hvis
denne dag er en lørdag, søndag eller helligdag
den næstfølgende hverdag.
Side 2 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0003.png
Frist for udveksling af oplysninger mellem EU-landene
er i direktivet fastsat til udgangen af sep-
tember året efter det kalenderår, hvorom der udveksles oplysninger.
Direktivet gennemfører OECD’s Common Reporting Standard i EU-retten.
Direktivet
bygger således på en global standard. Det bemærkes i denne forbindelse, at OECD’s Glo-
bal Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes (som har
161 medlemmer herunder samtlige EU-lande) i lyset af Covid-19-krisen har godkendt 15.
april 2020, at de lande, der har gennemført den globale standard (96 lande i 2019), kan
udskyde udvekslingen af oplysninger vedrørende 2019 fra udgangen af september 2020 til
udgangen af december 2020.
For en nærmere beskrivelse af DAC2 henvises til samlenotat oversendt 7. oktober 2014
forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg 9. oktober 2014 og ECOFIN 14. ok-
tober 2014.
DAC6
Rådet vedtog 25. maj 2018 direktiv 2018/822/EU om yderligere ændring af direktivet om
administrativt samarbejde på skatteområdet. Ændringsdirektivet indebærer automatisk
udveksling af oplysninger i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende
skatteordninger og er også kendt under navnet DAC6.
Efter DAC6 skal EU-landene indføre regler, der forpligter skatterådgivere mv. til at ind-
berette oplysninger til deres nationale skattemyndigheder om nogle grænseoverskridende
skatteordninger med særlige kendetegn, som er defineret i direktivet, og som potentielt
kan anvendes til aggressiv skatteplanlægning. Er der ikke nogen indberetningspligtig råd-
giver mv. involveret i ordningen, påhviler indberetningspligten den relevante skatteyder .
Disse indsamlede oplysninger skal herefter udveksles mellem EU-landene. De oplysnin-
ger, der indberettes og udveksles, er bl.a. oplysninger om deltagerne i ordningerne og om
ordningernes indhold.
En rådgiver skal indberette inden for 30 dage, efter rådgivningen mv. er ydet, efter ord-
ningen er stillet til rådighed for en kunde eller er klar til gennemførelse, eller efter første
skridt til gennemførelse af ordningen er taget, alt efter hvilke af disse tidspunkter, der lig-
ger først. Er det skatteyderen, der skal indberette, er fristen for indberetning 30 dage, ef-
ter at ordningen er stillet til rådighed eller er klar til gennemførelse, eller det første skridt
til gennemførelsen er taget, alt efter hvilket tidspunkt, der kommer først.
Desuden indeholder direktivet en regel om, at hvis der er tale om markedsegnede ordnin-
ger, skal rådgiveren mv. kvartalsvist opdatere indberetningen med oplysninger som følge
af, at nye brugere af ordningen er kommet til, siden den seneste beretning blev indgivet.
Ved markedsegnede ordninger forstås ordninger, som kan anvendes af flere brugere uden
nødvendigvis at være væsentligt tilpasset den enkelte bruger. Der er ingen særlig ikrafttræ-
delsesdato for reglen om opdateringer vedrørende markedsegnede ordninger, men første
opdatering skal ske senest et kvartal efter den første indberetning om den markedsegnede
ordning.
Side 3 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0004.png
Oplysninger skal udveksles mellem EU-landenes skattemyndigheder senest én måned ef-
ter udgangen af det kvartal, hvori oplysningerne er indberettet af rådgiverne eller skatte-
yderne.
Direktivet skal anvendes fra og med 1. juli 2020. Efter direktivet vil de første løbende
indberetninger fra skatterådgivere/skatteydere således skulle ske juli 2020. De første ud-
vekslinger af oplysninger mellem myndighederne skulle ske fra oktober 2020.
Direktivet trådte i kraft 25. juli 2018, dvs. knap to år tidligere end direktivets anvendelse.
For at medtage de oplysninger, som ligger efter ikrafttrædelsen og før anvendelsen, inde-
holder direktivet en overgangsregel, hvorefter skatterådgivere mv. henholdsvis relevante
skatteydere inden udgangen af august 2020 skal indberette oplysninger om ordninger,
hvor det første skridt til gennemførelsen er foretaget fra og med direktivets ikrafttrædel-
sestidspunkt, 25. juli 2018, til og med 30. juni 2020. Oplysningerne om disse ordninger
skal udveksles mellem EU-landenes skattemyndigheder senest ved udgangen af oktober
2020.
For en nærmere beskrivelse af DAC6 henvises til Finansministeriets samlenotat oversendt
2. marts 2018 forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg 12. marts 2018 og
ECOFIN 13. marts 2018.
I lyset af Covid-19-krisen og grundet såvel indberetningspligtiges som skattemyndighe-
ders udfordringer med at overholde fristerne har en række EU-lande rettet henvendelse til
kommissionen for at få udskudt 1) fristen i 2020 for udveksling af oplysninger efter
DAC2, der udløber ved udgangen af september 2020 og 2) fristerne i 2020 for indberet-
ning og udveksling efter DAC6.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg. Den danske sprogversion er endnu ikke modtaget
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag, som følger op på opfordringer fra en række EU-lande
om udskydelse af fristerne for indberetning og udveksling af oplysninger efter DAC2 og
DAC6.
Forslaget har til formål at udskyde fristen i 2020 for udvekslingen af oplysninger efter
DAC2 om finansielle konti mellem EU-landene. Den foreslåede udskydelse er i overens-
stemmelse med den udskydelse, Global Forum on Transparency and Exchange of Infor-
mation for Tax Purposes har tilladt i relation til den globale standard, som DAC2 gen-
nemfører i EU.
Endvidere har forslaget til formål at udskyde fristerne i 2020 for indberetning og udveks-
ling af oplysninger om grænseoverskridende skatteordninger efter DAC6.
Side 4 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0005.png
Formålet med disse udskydelser er at afhjælpe de udfordringer, virksomhederne og de na-
tionale skattemyndigheder har med at overholde indberetnings- og udvekslingsfristerne
efter DAC2 og DAC6 som følge af Covid-19.
Konkret foreslås følgende, jf. tabel 1:
1) Fristen for udveksling af oplysninger om finansielle konti mellem EU-landene ef-
ter DAC2 vedrørende kalenderåret 2019 udskydes med 3 måneder fra udgangen
af september 2020 til udgangen af december 2020.
2) Indberetningsfristen for oplysninger om ordninger, hvor første skridt til gennem-
førelsen af ordningen er foretaget i perioden fra den 25. juni 2018 til den 30. juni
2020, udskydes med 3 måneder. Fristen udskydes således fra udgangen af august
2020 til udgangen af november 2020
3) For ordninger, der bliver indberetningspligtige i perioden fra 1. juli 2020 til 30.
september 2020, skal indberetningsfristen på 30 dage regnes fra den 1. oktober
2020, hvilket indebærer at indberetningspligten forfalder ved udgangen af okto-
ber 2020.
4) For markedsegnede ordninger vil den kvartalsvise opdatering af indberetningerne
første gang skulle ske med frist ved udgangen af januar 2021 i stedet for ved ud-
gangen af oktober 2020 (dvs. et kvartal efter den første indberetning om ordnin-
gen).
5) Fristen for den første udveksling af oplysninger om grænseoverskridende skatte-
ordninger mellem EU-landene efter DAC6 udskydes med 3 måneder fra udgan-
gen af oktober 2020 til udgangen af januar 2021.
6) Endelig bemyndiges Kommissionen til at foretage yderligere forlængelse af fri-
sterne efter DAC6 (men ikke DAC2). Rådet kan til enhver tid tilbagekalde be-
myndigelsen. Hvis Kommissionen udnytter bemyndigelsen, skal den notificere
Rådet, som inden for en frist på 5 arbejdsdage kan protestere mod den retsakt,
hvor Kommissionens udnytter bemyndigelsen. Virkningen heraf vil være, at
Kommissionen straks skal ophæve den pågældende retsakt.
Fristudskydelsen skal ses i lyset af Covid-19-krisen og gælder alene i 2020.
Side 5 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0006.png
Tabel 1
Oversigt over frister og Kommssionen forslag til ændrede frister
Frister efter DAC2
Frist for udveksling af oplysninger
om finansielle konti for 2019 mellem Udgangen af september 2020
EU-landenes myndigheder
Kommissionens forslag til frister
Udgangen af december 2020
Frister efter DAC6
Indberetningsfristen for oplysninger
fra den 25. juni 2018 til den 30. juni
2020.
Udgangen af august 2020
Kommissionens forslag til frister
Udgangen af november 2020
30 dages fristen løber først fra 1.
oktober 2020, dvs. indberetnings-
pligten forfalder ved udgangen af
oktober 2020
Fristen for indberetning vedrørende
30 dage
juli-september 2020
Frist for første opdatering af indbe-
retninger vedrørende markedseg-
nede ordninger indberettet juli-okto-
ber 2020
Fristen for den første udveksling af
oplysninger mellem EU-landene ef-
ter DAC6
Udgangen af oktober 2020 (dvs.
et kvartal efter den første indberet- Udgangen af januar 2021
ningen om ordningen)
Udgangen af oktober 2020
Udgangen af januar 2021
Direktivet om administrativt samarbejde på skatteområdet er et minimumsdirektiv. En ud-
skydelse af fristerne mv. er udtryk for en lempelse af direktivet, men da direktivet er et
minimumsdirektiv, vil det ikke være et krav til EU-landene at gennemføre ændringerne i
deres nationale lovgivning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF art. 113 og 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler, at forslaget overholder subsidiaritetsprincippet i artikel 5 i TEUF
fuldt ud. Det vedrører administrativt samarbejde inden for beskatning. Retssikkerhed og
klarhed i forbindelse med anvendelsen af udsættelse af visse frister i henhold til direktivet
kan kun sikres, hvis der er en koordineret tilgang til det identificerede problem i medlems-
staterne.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
De frister, der foreslås ændret, fremgår af direktivet om administrativt samarbejde på skat-
teområdet med senere ændringer, og fristerne kan dermed alene udskydes ved at ændre
direktivet. Gennem fælles regler for oplysningspligt vil man endvidere kunne forhindre en
skævvridning af konkurrencen som følge af forskellige krav.
6. Gældende dansk ret
Reglerne i DAC2 og DAC6 om udveksling af oplysninger om finansielle konti og grænse-
overskridende skatteordninger mellem EU-landene er i dansk ret gennemført ved skatte-
Side 6 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0007.png
kontrollovens § 66, hvorefter Skatteforvaltningen afgiver og modtager oplysninger i over-
ensstemmelse med bl.a. direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
med senere ændringer.
Fristerne for indberetning efter DAC6 og ikrafttrædelsen af 30-dages fristen for indberet-
ning fremgår af bekendtgørelse nr. 1634 af 27. december 2019 om indberetning af græn-
seoverskridende ordninger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Opremsningen af ændringer af direktivet om administrativt samarbejde på beskatnings-
området vil skulle udvides med en henvisning til den seneste ændring af direktivet.
Skatteforvaltningen antages umiddelbart at være i stand til at sende oplysningerne til de
andre EU-landes skattemyndigheder efter DAC2 inden for den hidtil gældende frist. Ud-
skydelsen af fristen vil imidlertid få betydning for Skatteforvaltningens modtagelse af op-
lysninger fra de andre EU-lande. Det skyldes, at indberetningsfristen for de danske finan-
sielle institutter i de danske regler, som gennemfører DAC2, er 1. maj året efter det år, der
indberettes om. Denne frist er således udløbet, for så vidt angår indberetningen vedrø-
rende 2019, og oplysningerne er indberettet. Det er dermed ikke givet, at der i Danmark
er behov for udskydelsen af udvekslingsfristen efter DAC2. Tilføjelsen i skattekontrollo-
vens § 66 af en henvisning til den seneste ændring af direktivet om administrativt samar-
bejde på beskatningsområdet vil dog være nødvendigt for at gennemføre en udskydelse af
udvekslingsfristen efter DAC6.
En udskydelse af indberetningsfristerne efter DAC6 vil forudsætte en ændring af be-
kendtgørelse nr. 1634 af 27. december 2019 om indberetning af grænseoverskridende
ordninger.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer alene en udskydelse i 2020 af indberetningerne fra virksomhederne til
skattemyndighederne og udvekslingen af oplysninger mellem EU-landenes skattemyndig-
heder. Forslaget indebærer således, at de samme oplysninger indberettes og udveksles om
end udskudt og har dermed ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget sendes ikke i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte til forslaget blandt EU-landene.
Side 7 af 8
kom (2020) 0197 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udsættelse af vise tidsfrister for indberetning og udveksling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19
2191056_0008.png
En række lande har tilkendegivet, at de ikke umiddelbart har behov for at gøre brug af
udskydelserne, men at de ikke vil stille sig i vejen for en dem.
Alle lande forventes at være enige om udskydelsen i relation til udvekslingen af oplysninger
efter DAC2, der er i overensstemmelse med aftalen i OECD (Global Forum on Transpa-
rency and Exchange of Information for Tax Purposes).
De fleste lande støtter udskydelse af fristerne i DAC6. Nogle lande har gjort gældende, at
en udskydelse på 3 måneder heller ikke er tilstrækkeligt. Disse lande forventes at arbejde
for en længere udskydelse.
Det må også forventes, at der vil være lande, der vil være imod brugen af delegation til
Kommissionen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan acceptere Kommissionens forslag om en udskydelse af fristerne for ind-
beretning efter DAC2 og DAC6 eller et kompromis på grundlag af dette forslag.
I relation til udskydelsen af udvekslingsfristen efter DAC2 vil regeringen arbejde for at
fastholde, at udskydelsen ikke er obligatorisk, så Skatteforvaltningen fortsat får mulighed
for at udveksle efter den eksisterende frist. Dette vil efter forslaget være muligt, da der er
tale om et minimumsdirektiv. Det støttes, at udskydelsen af udvekslingsfristen efter
DAC2 svarer til OECD-aftalen herom.
I relation til udskydelsen af DAC6 er det regeringens holdning, at udskydelsen i 2020 ikke
bør være længere, end udfordringerne i lyset af Covid-19 tilsiger.
Regeringen er betænkelig ved forslaget om, at kompetencen til at forlænge fristerne efter
DAC6 yderligere delegeres til Kommissionen. Dels overføres der herved en kompetence
fra Rådet til Kommissionen, dels kan det give usikkerhed hos virksomhederne i forhold
til, hvornår fristerne vil udløbe.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om udskydelse af fristerne efter DAC2 og DAC6 er ikke før blevet forelagt Folke-
tingets Europaudvalg.
Side 8 af 8