Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0299 Bilag 1
Offentligt
2241043_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
d. 26. august 2020
Kommissionens meddelelse om styrkelse af en klimaneutral økonomi:
En EU-strategi for integration af energisystemet.
KOM (2020) 299
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 8. juli 2020 offentliggjort en meddelelse om en sek-
torintegrationsstrategi for det europæiske energisystem.
Sektorintegrationsstrategien har tæt sammenhæng med Kommissionens brintstra-
tegi, som ligeledes er offentliggjort den 8. juli. Derudover er sektorintegrationsstra-
tegien en konkretisering af flere af elementerne i Kommissionens grønne pagt.
Sektorintegrationsstrategien redegør for Kommissionens visioner for en tættere in-
tegration af det samlede energisystems sektorer som f.eks. el, varme og gas og en
tættere kobling mellem producenter, infrastruktur og forbrugere med henblik på en
dekarbonisering af energisystemet.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en sektorintegrationsstra-
tegi velkommen. Kommissionens prioriteter stemmer godt overens med regerin-
gens dagsorden inden for energi, klima og forsyningsområdet, herunder målet om
en reduktion af drivhusgasudledninger på 70 pct.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 8. juli 2020 en meddelelse om en euro-
pæisk sektorintegrationsstrategi, KOM(2020) 299, der skal lægge sporene for Kom-
missionens ambitioner på området samt beskrive de konkrete initiativer og regule-
ring, der skal levere på strategiens målsætninger. Strategien er oversendt til Rådet
den 9. juli i dansk sprogversion.
Sektorintegrationsstrategien er fremsat parallelt med Kommissionens brintstrategi,
KOM(2020) 301, og begge er en del af Kommissionens europæiske grønne pagt,
KOM(2019) 640, som blev offentliggjort i december 2019.
3. Formål og indhold
Sektorintegrationsstrategien udgør Kommissionens køreplan for, hvordan det euro-
pæiske energisystem bør omstilles, så det understøtter ambitionerne i den grønne
pagt, målet om klimaneutralitet i 2050 og Kommissionens genopretningsplan på en
Side 1/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0002.png
omkostningseffektiv måde og i overensstemmelse
med Parisaftalen og FN’s 2030
dagsorden for bæredygtig udvikling. Strategien sigter mod at fremme et integreret
energisystem, der fungerer som en helhed på tværs af energityper, infrastruktur og
sektorer. Kommissionen fremhæver, at en øget anvendelse af rene teknologier og
innovative processer kan fremme investeringer, skabe jobs og vækstmuligheder,
øge den europæiske konkurrenceevne og derved bidrage til den økonomiske gen-
opretning efter covid-19-krisen i overensstemmelse med Kommissionens genopret-
ningsplan.
Det nuværende europæiske energisystem er præget af en søjleopdeling imellem
de forskellige energiformer. En højere grad af integration mellem energiformer in-
debærer, at planlægning og drift af energisystemet tænkes som en helhed frem for
separate enheder. Et eksempel på en integration af energisektorer er en øget kob-
ling mellem el- og varmesektoren, som vi bl.a. kender fra kraftvarme i Danmark.
Kommissionen finder det centralt, at et integreret energisystem vil gøre omstillingen
til klimaneutralitet senest i 2050 billigere for forbrugerne og skabe nye muligheder
for, at husstande kan få lavere energiudgifter. Endelig forventes energisysteminte-
gration at føre til større fleksibilitet, herunder at give forbrugerne en større rolle og
at styrke forsyningssikkerheden i EU.
Integration af energisystemet muliggøres blandt andet af faldende omkostninger for
vedvarende energi, stigende digitalisering og af teknologisk udvikling inden for bat-
terier, varmepumper, elbiler og brint.
Strategien definerer tre bærende principper for sektorintegration:
1. Et mere cirkulært energisystem centreret omkring energieffektivitet,
2. En større direkte elektrificering af slutbrugersektorerne og
3. Anvendelse af vedvarende og kulstoffattige brændstoffer, hvor direkte elek-
trificering ikke er mulig
Principperne understøttes med konkrete handlingsforslag inden for seks forskellige
prioriterede områder:
1. Et mere cirkulært energisystem med "energieffektivitet først"-princippet i
centrum:
Kommissionen understreger
behovet for at anvende ”energieffektivisering først”-
princippet på tværs af sektorer, hvilket indebærer at prioritere løsninger på efter-
spørgselssiden, når det er mere omkostningseffektivt end at investere i infrastruk-
tur. Derfor vil Kommissionen senest i 2021 udstede en ny vejledning til medlems-
staterne om anvendelsen af ”energieffektivisering først”-princippet
og fremme prin-
cippet i alle kommende relevante metodologier og lovændringer. Kommissionen
fremhæver, at gennemførslen af den nye handlingsplan for cirkulær økonomi, den
nye affaldslovgivning samt bæredygtige systemer til land- og skovbrugsforvaltning
kan føre til en øget produktion af bioenergi fra spildevand, affald og restprodukter
og derved være med til at indfri det uudnyttede potentiale.
Side 2/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0003.png
Kommissionen vil i juni 2021 ligeledes fremsætte et forslag til revision af direkti-
verne for vedvarende energi og energieffektivisering, hvor Kommissionen vil foku-
sere på at styrke brugen af overskudsvarme fra industri og datacentre. Forslaget vil
desuden omfatte en revision af
den såkaldte ”primærenergifaktor” (PEF)
i energief-
fektiviseringsdirektivet.
Derudover vil Kommissionen i regi af landbrugsstøtten og strukturfondsmidlerne ar-
bejde for at udnytte potentialet i organisk affald og restprodukter fra bl.a. landbrug
til produktion af energi. Kommissionens kommende renoveringsbølgeinitiativ vil
også indeholde konkrete aktiviteter for energi- og ressourceeffektive tiltag, herun-
der brug af vedvarende energi i bygninger.
2. Øge elektrificering af energiefterspørgslen via et elsystem, der overvejende
er baseret på vedvarende energi:
Kommissionen påpeger, at efterspørgslen på elektricitet forventes at stige betyde-
ligt i forbindelse med opnåelsen af målet om klimaneutralitet, da elektrificering mu-
liggør en betydelig reduktion af CO
2
-udledninger, når der anvendes elektricitet fra
vedvarende kilder.
Kommissionen vil derfor i 2020 fremlægge en strategi for vedvarende offshoree-
nergi med henblik på at sikre en omkostningseffektiv planlægning og udbygning af
vedvarende energi.
Derudover vil Kommissionen i 2021, som en del af revisionen af direktivet for ved-
varende energi, afsøge mulighederne for at indføre grønne standarder ved offent-
lige indkøb og mål for vedvarende elektricitet. Derudover vil revisionen omfatte an-
vendelse af vedvarende energi inden for transport, opvarmning og køling af bygnin-
ger samt industrien. Kommissionen vil desuden foreslå en revision af CO2-standar-
derne for personbiler og varevogne i juni 2021.
Kommissionen ønsker yderligere at fremme elektrificering igennem renoveringsbøl-
geinitiativet med fokus på opvarmningen af bygninger samt ved at finansiere pilot-
projekter gennem Horisont Europa og Innovationsfonden.
Tiltag vil blive understøttet af investeringsinitiativer rettet imod elektrificering af in-
dustrielle processer uden høje varmekrav samt udrulningen af Kommissionens am-
bition om 1 mio. ladestationer for elbiler og tankstationer for alternative brændsler til
nul- og lavemissionskøretøjer inden 2025. Denne udrulning vil Kommissionen også
understøtte med sin strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet, som fremlæg-
ges senere på året, som bl.a. vil betyde en revision af central lovgivning på infra-
strukturområdet som TEN-E og TEN-T forordningerne i 2020 og 2021.
3. Fremme vedvarende og kulstoffattige brændsstoffer, herunder brint, i sek-
torer som er vanskelige at dekarbonisere
Grøn gas og brint kan bidrage til CO
2
-reduktion i sektorer, som ikke kan elektrifice-
res, eller i tilfælde hvor lagring og transport af el ikke er en effektiv løsning. Dette
kan f.eks. være ved brug af grøn brint i industrielle processer med høje varmekrav
Side 3/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0004.png
eller til tung godstransport, hvor den tilgængelige teknologi ikke muliggør en omstil-
ling til brug af el som energikilde.
Kommissionen vil som en del af revisionen af direktivet for vedvarende energi i
2021 fremsætte et forslag om en terminologi og et certifikationssystem for vedva-
rende og kulstoffattige brændstoffer med henblik på at gøre CO
2
-aftrykket for de
forskellige energiformer mere gennemsigtigt. Kommissionen vil desuden under-
støtte udvikling og efterspørgsel på vedvarende og kulstoffattige brændstoffer ved
at undersøge muligheden for at fastsætte minimumsiblandingskrav for specifikke
sektorer, f.eks. brugen af biobrændstof i luft- og skibsfart, hvor Kommissionen for-
ventes at fremsætte sit forslag om et iblandingskrav for bæredygtige brændsler for
luftfarten i fjerde kvartal af 2020.
Kommissionen ser i særdeleshed et stort potentiale i udvidet brug af brint produce-
ret på vedvarende energi. Brintstrategien, som er lanceret parallelt med sektorinte-
grationsstrategien, adresserer dette potentiale.
Kommissionen vil i 2021 også iværksætte pilotprojekter for CO
2
-fangst, som skal
bidrage til at nedbringe CO
2
-udledningen på eksisterende høj-emissions processer.
4. Tilpasning af energimarkederne til dekarbonisering og decentraliserede
ressourcer
Ifølge Kommissionen nødvendiggør energisystemintegration en mere ensartet brug
af skatter og afgifter på tværs af energiformer for at gøre dem sammenlignelige.
Kommissionen vil i den forbindelse fremsætte forslag om en revision af energibe-
skatningsdirektivet senest i 2021 og i den forbindelse udstede en vejledning til
medlemsstaterne om skatter og afgifter på energiområdet.
Ydermere vil Kommissionen i 2021 undersøge muligheden for at udvide brugen af
det europæiske CO
2
-kvotesystem (ETS) til flere sektorer for bl.a. at skabe klarere
prissignaler og for at gøre det nemmere at sammenligne priser på de forskellige
energiformer, som i fremtiden skal kunne supplere hinanden.
Mens brændsler i gasform fortsat forventes at spille en vigtig rolle i Europa, vil gas-
markedet i særdelshed være udsat for omstruktureringer som følge af den teknolo-
giske udvikling inden for vedvarende gasser. Kommissionen vil adressere dette i en
revision af de juridiske rammer for gassektoren i 2021.
Derudover vil Kommissionen sikre, at den igangværende revision af statsstøttereg-
lerne understøtter en omkostningseffektiv dekarbonisering i de tilfælde, hvor offent-
lig støtte fortsat er nødvendig.
På forbrugersiden ønsker Kommissionen at lancere en informationskampagne om
energiforbrugerrettigheder og at forbedre forbrugerinformation om bæredygtighed i
industrielle produkter.
5. En mere integreret energiinfrastruktur
Side 4/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0005.png
Kommissionen vil i 2020 og 2021 revidere de juridiske rammer for hhv. energi- og
transportinfrastruktur (TEN-E og TEN-T forordningerne) for at skabe større integra-
tion og sammentænkning mellem energityperne såsom gas og elektricitet. I denne
proces vil Kommissionen også indtænke potentielle synergier mellem forordnin-
gerne og andre initiativer som f.eks. de nationale energi- og klimaplaner og 10-års
planerne for netværksudvikling (TYNDP). Der skal ligeledes investeres i intelli-
gente, effektive netværk for fjernvarme og -køling baseret på vedvarende energi.
Kommissionen lægger i revisionen af TEN-E forordningen afgørende vægt på, at
projekter af fælleseuropæisk interesse (PCI), der med ophæng i TEN-E forordnin-
gen kan støttes med Connecting Europe Facility (CEF) midler, fremover skal være i
fuld overensstemmelse med EU’s mål om klimaneutralitet i 2050 og understøtte
omkostningseffektiv integration af energisystemer såvel som integration med trans-
port og det digitale.
6. Digitalisering og innovation
Ifølge strategien er en forudsætning for forbedret integration af energisektorerne en
øget digitalisering af producenter, transport og forbrugere. For at understøtte dette
vil Kommissionen i 2021 lancere en digitaliseringsplan for energisektoren, som in-
korporerer mulighederne i nye teknologier såsom fjernaflæste målere, 5G og kun-
stig intelligens.
Digitaliseringen medfører omvendt også en række nye sikkerhedsudfordringer fra
cybertrusler. Kommissionen vil i slutningen af 2021 adressere dette ved at udvikle
en netværkskode for cybersikkerhed i elsektoren, som skal gøre netværket mellem
medlemsstaterne mere robust over for cybertrusler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete lovgivningsmæssige
initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Side 5/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0006.png
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre forbrugerbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil
det skulle vurderes, om det vil medføre konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller
have andre konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er den 9. juli 2020 sendt i høring i specialudvalget for
Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med frist den 3. august 2020.
Der er afgivet i alt 9 høringssvar. Der er modtaget høringssvar fra følgende organi-
sationer:
Danske Rederier ser generelt positivt på Kommissionens sektorintegrationsstrategi,
da integration af energisystemerne er et vigtigt bidrag til omstillingen af skibsfarten,
som kræver fossilfrie brændstoffer. Danske Rederier støtter Kommissionens forslag
om at producere de nye skibsbrændstoffer på baggrund af elektricitet fra vedva-
rende kilder (Power-to-X). Det er Danske Rederiers vurdering, at Kommissionens
strategi danner en fin ramme for et nationalt strategiarbejde for Power-to-X.
Danske Rederier finder det glædeligt, at strategien nævner etablering af ladefacili-
teter for skibe i havn samt en mulig finansiering af etableringen. Det er en forud-
sætning for optaget af alle nye brændstoftyper herunder batterier, at den nødven-
dige infrastruktur i havnene er på plads. Dog påpeger Danske Rederier, at batteri-
drift ikke nødvendigvis er den rigtige løsning for al nærskibstrafik herunder færge-
fart. Det afhænger af rutens længde, opholdstiden i havn, hvor der kan lades og de
teknologiske muligheder for omstilling af de konkrete færger.
Danske Rederier anbefaler, at et skattesystem belønner frontløberne, fremmer in-
novation og frem for alt kan løftes til globalt niveau. Enhver beskatningsordning for
skibsbrændstoffer, hvis den ikke er etableret på globalt niveau, kan føre til en æn-
dring af bunkringstransaktioner til lande uden eller med lavere brændstofafgifter.
Foranstaltningen kan have negative konsekvenser for den europæiske konkurrence
mellem transportformer ifølge Danske Rederier.
Danske Rederier støtter en infrastruktur dedikeret til transport af CO
2
.
Dansk Fjernvarme ser sig enige i, at den eksisterende model med separate siloer
ikke kan levere en klima-neutral økonomi, at den er teknisk og økonomisk ineffek-
tiv, og at den leder til store tab i form af overskudsvarme og lav energieffektivitet. I
forlængelse af dette finder Dansk Fjernvarme også, at Kommissionen har ret i, at
Side 6/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0007.png
koordineret planlægning og drift af energisystemet anskuet som et hele er den rig-
tige retning at gå i.
Dansk Fjernvarme mener, at et i højere grad cirkulært energisystem med høj ener-
gieffektivitet er kernen. Kommissionen bør i strategien ifølge Dansk Fjernvarme
lægge mere vægt på, at fremtidens VE-baserede energisystem også vil rumme
energiraffinering og
–konvertering
med medfølgende tab.
Endvidere finder Dansk Fjernvarme det vigtigt, at Danmark i behandlingen af med-
delelsen bør lægge stor vægt på, at Kommissionens initiativer skal sikre, at lokali-
sering, design og drift af faciliteter til fremtidens energiraffinering- og konvertering
udnytter energitab i form af overskudsvarme. Dansk Fjernvarme opfordrer desuden
til, at man knytter industri- og byområder mere sammen end hidtil for at høste sy-
nergieffekterne via mindre og mere effektive transportsystemer, hvilket ifølge dem
vil skabe et ægte cirkulært energisystem.
I elektricitetsøjemed ønsker Dansk Fjernvarme en koordineret udvikling til den sti-
gende rolle, som Kommissionen konstaterer, det vil spille. Dansk Fjernvarme støt-
ter fokus på elektricitet som et væsentligt element til effektiv opsamling af vedva-
rende energikilder og opfordrer til hierarkisk arbejde med opvarmning og energief-
fektivitet. Primær kilde bør være overskudsvarme fra energiraffinering og
–konver-
tering, affaldshåndtering samt energianvendelse i industri, erhverv, handel datacen-
tre, transport osv. Sekundære kilder kan være elektricitet og vedvarende energi
(sol, geotermi, biomasse osv.). Dansk Fjernvarme anbefaler en tæt integration af
varme og elektricitet med en hensigtsmæssig balance mellem kollektive og indivi-
duelle løsninger. Danmark bør lægge stor vægt på, hvorledes varme og elektricitet
allerede er tæt integreret i landet, samt at hensigtsmæssig energiplanlægning sik-
rer både muligheden for at anvende overskudsvarme og en energieffektiv og sam-
fundsøkonomisk hensigtsmæssig balance mellem kollektive og individuelle op-
varmningsløsninger. Dette under forudsætningen af, at der også lægges vægt på,
at initiativer i bygningssektoren (Renovation Wave, FEP, mv.) skal være i overens-
stemmelse med varmehierarkiet.
Dansk Fjernvarme opfordrer til, at man laver en infrastruktur med henblik på effekti-
vitet og fleksibilitet, således at dobbeltforsyning og over-/fejlinvesteringer undgås.
De opfordrer også til, at man i behandlingen af meddelelsen fremfører, at fossile
brændsler i lyset af den seneste energipolitiske aftale nu alene kan afvikles
ikke
udvikles. Hvor Kommissionens strategi omfatter, at VE-brændsler skal anvendes,
kan direkte omstilling til varme og/eller elektricitet ikke umiddelbart lade sig gøre.
Dette bør understøttes af en ens prissætning af CO
2
i alle sektorer.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at det integrerede energisystem bliver medlemslan-
denes ansvar ift. initiativer, der sikrer integration og effektivitet, i stedet for forbru-
gerne.
Til Kommissionens seks søjler har Dansk Fjernvarme følgende opfordringer:
Side 7/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0008.png
Dansk Fjernvarme ser sig enige i fokus på energieffektivitet, men opfordrer til at
undlade primærenergifaktorer som vigtigste redskab til vurdering af selvsamme.
Der bør fokuseres på projekternes faktiske energibesparelser med inddragelse af
spild i konverteringsfasen.
Dansk Fjernvarme mener, at man bør lægge mest vægt på industri-, varme- og kø-
leområdet og ikke udelukkende elektrificering i ønsket om at opnå størst og billigst
effektivisering og sektorintegration.
I forslaget om certificeringsordning for vedvarende brændsler ønsker Dansk Fjern-
varme, at støtte til teknologier, som kan anvende opsamlet CO
2
til syntetisk brænd-
selsfremstilling f.eks. koble brint og CO
2
sammen til metan, inddrages.
Til etablering af energimarkeder anbefaler Dansk Fjernvarme, at Kommissionen op-
daterer reglerne for statsstøtte, således at cost-benefit beregninger kan komme til
at ligge til grund for godkendelser.
Ifølge Dansk Fjernvarme mangler der i Kommissionens øgede integration af energi-
markederne-forslag en forståelse af fjernvarmens muligheder for fleksibilitet, lagring
samt integration med industri og køling. Dansk Fjernvarme foreslår til dette at inte-
grere industri med fjernvarme og -køling. Danmark bør sikre, at kommissionen får
bedre forståelse for fjernvarmen og dens muligheder. Det gavner både klimaet og
danske eksportinteresser. I den henseende anbefaler de også, at Kommissionen
bør se på tarifsystemerne for elektricitet, gas og fjernvarm i sammenhæng for at
hindre barrierer for effektivitet.
Slutteligt ønsker Dansk Fjernvarme gas og fjernvarme tænkt ind i initiativerne, som
Kommissionen forslår på området for det digitaliserede energisystem. Hvis energi-
data kan gøres transparente og tilgængelige digitalt, skabes der et godt fundament
for forskning, udvikling og test af nye løsninger. En af forklaringerne på Danmarks
succes på energiområdet er ifølge Dansk Fjernvarme netop adgangen til transpa-
rente data i høj opløsning både nationalt og lokalt.
DANVA støtter tiltag i forhold til, at spildevandssektoren kan bidrage til en klima-
neutral-økonomi.
DANVA støtter det bindende mål om klimaneutralitet i EU senest i 2050 i bestræbel-
serne på at nå det langsigtede temperaturmål, som er fastsat i Parisaftalen. Når
emnet er fastsættelsen af bindende mål i 2030, står DANVA bag den danske rege-
rings ønske om, at der hurtigst muligt fremlægges en plan for at hæve EU's redukti-
onsmål fra de 40pct. til mindst 55pct., da det ifølge DANVA vil kunne sikre, at de
nødvendige delmål er på plads inden
(det aflyste)
FN-klimatopmødet i Glasgow no-
vember 2020.
DANVA peger på, at der i vandsektoren findes store potentialer for CO
2
-neutral
energi især i form af varme gennem produktion af biogas af slam fra renseanlæg
og energi fra store mængder varmt spildevand ved hjælp af varmepumpeteknologi.
Side 8/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0009.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne er enige med Kommissionen i, at der er behov for at øge
opmærksomheden på sektorintegration mellem energisektoren og andre primært
”end-use” sektorer. Disse andre omfatter ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne særligt
bygningssektoren ud fra beregninger for bygge- og anlægssektoren, der er blevet
opgjort til 2,5 mio. tons CO
2
i reduktionspotentialer.
Ydermere peger TEKNIQ Arbejdsgiverne på transportsektoren som værende cen-
tral i arbejdet med sektorintegration. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne vil elektrificerin-
gen af transportområdet stille store krav til etableringen af en effektiv ladeinfrastruk-
tur.
TEKNIQ Arbejdsgiverne støtter Kommissionens ønske om, at primærenergifakto-
rerne skal afspejle de effektiviseringsgevinster, som et øget forbrug af vedvarende
el og varme giver. TEKNIQ Arbejdsgiverne fremhæver, at primærenergifaktorerne
bør tilpasses og i højere grad inddrage en længere tidshorisont, således at det tilla-
der udvikling i den øgede elektrificering af energiforbruget. Dertil finder TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne, at primærenergifaktorerne bør fastlægges lokalt hvis muligt, da fjern-
varmeselskaberne producerer varme forskelligt. Samme skal omlægges til udeluk-
kende at producere varme fremfår el. TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer derfor
Kommissionen til at sikre, at medlemsstaterne udarbejder primærenergifaktorer,
som afspejler den reelle energieffektivitet i de enkelte net.
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at elektrificeringen af bygningsopvarmningen med
varmepumper som katalysator for energirenovering af den enkelte bygning og vig-
tigt element i forebyggelse af energifattigdom skal italesættes tydeligere i strate-
gien. Dette er i forlængelse af, at der ikke skal opstilles for store økonomiske barri-
erer, hvis det skal lykkes at få bygningsejere til at konvertere fra oliefyr til eldrevne
varmepumper.
Med hensyn til Vehicle-to-grid-princippet (V2G) støtter TEKNIQ Arbejdsgiverne
Kommissionens strategi og støtter ligeledes en væsentligt øget indsats på området.
Det kommende store antal elbiler efter 2025, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne, vil
stille store krav til etableringen af ladeinfrastruktur hos bilejerne, supermarkeder og
arbejdspladser. TEKNIQ Arbejdsgiverne finder da, at planlægningen af ladeinfra-
strukturen er essentiel og bør prioriteres. Dette kan med fordel tage udgangspunkt i
varmeplanlægningens modeller, hvortil TEKNIQ Arbejdsgiverne også gerne ser, at
der med strategien arbejdes for, at medlemsstaterne skal sikre en planlægning af
ladeinfrastrukturen på nationalt, regionalt og lokalt niveau.
TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til, at der i strategien fokuseres bredere på byg-
ningsinstallationer og på at sikre, at de fulde potentialer kan indfries. Ifølge TEKNIQ
Arbejdsgiverne bør der foruden varmepumper fokuseres på bygningsinstallationer
herunder ventilationsanlæg, opvarmningssystemer og ladeinfrastrukturer samt le-
vering af fleksibilitet til elnettet som elementer i at mindske energispild. TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne anbefaler endvidere, at en styrket udvikling af aggregatorernes rolle
på markedet belyses i forbindelse med behovet for fleksibilitet. Disse er ifølge TEK-
NIQ Arbejdsgiverne centrale i at kunne sikre en større sektorkobling.
Side 9/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0010.png
Endelig finder TEKNIQ Arbejdsgiverne det relevant at medtage omkostningerne
ved adgang til data om energiforbrug, som med fordel kan stilles til rådighed med
større tilgængelighed.
Dansk Miljøteknologi er positivt stemte over for Kommissionens understregning af
nødvendigheden af, at alle sektorer vil skulle bidrage for at nå målet om en klima-
neutral økonomi. Dansk Miljøteknologi henleder opmærksomheden på, at en global
udbredelse af de løsninger, som anvendes i den danske vandsektor, vil kunne bi-
drage med en CO
2
-reduktion anslået til 30 mio. tons.
Dansk Miljøteknologi støtter ambitiøse EU-mål, som, kombineret med et fremsynet
dansk hjemmemarked, kan give et godt afsæt for udvikling og eksport af danske
ressourceeffektive teknologier inden for vand. Ydermere støtter Dansk Miljøtekno-
logi følgende initiativer, som bidrager til energi- og klimaneutralitet: a) det bindende
mål om klimaneutralitet i EU senest i 2050 og en skærpelse af et bindende mål i
2030 fra 40 pct. til mindst 55 pct. b) tiltag til øget energieffektivisering og produktion
af biogas c) mindsket udledning af lattergas fra renseanlæg d) øget fokus på digita-
lisering f) at det offentlige gennem udbud og indkøb bidrager til at stimulere efter-
spørgslen efter klima- og ressourceeffektive løsninger.
Wind Denmark byder strategien velkommen, da sektorintegration er afgørende for
en omstilling af energisystemer og samfund på tværs af Europa. Wind Denmark
støtter strategiens formål om at accelerere den nødvendige elektrificering af EU (di-
rekte såvel som indirekte) og sikre, at energiforsyningen baserer sig på vedvarende
energikilder.
Wind Denmark finder det positivt, at energieffektivitet i strategien ikke kun snævert
fokuserer på traditionelle energibesparelser, men også nødvendigheden i at for-
bedre og skabe de rette rammer for udbredelsen af løsninger for fleksibelt forbrug
og skiftet til elmotorer og varmepumper. Wind Denmark vurderer, at primærenergi-
faktoren er yderst vigtig, da det skal afspejle og anerkende anvendelsen af VE.
Endvidere mener Wind Denmark, at princippet om energieffektivitet bør implemen-
teres konsistent i anden relevant EU-regulering og planlægningsinstrumenter her-
under energimærkning af gasfyr og rammerne for TYNDP. Wind Denmark peger da
også på, at der bør laves en forbindelse mellem mobilisering af biogent affald og
anvendelsen af evt. overskydende karbon fra sådanne processer.
Ift. kommunikation fra Kommissionen før selve udgivelsen er Wind Denmark glade
for, at der i den endelige strategi er sat en direkte sammenhæng mellem udbygnin-
gen af ny VE-kapacitet
og EU’s genopretningsinstrument.
Wind Denmark støtter
også Kommissionens ønske om at styrke direktivet om etablering af infrastruktur for
alternative brændstoffer (AFID). De ønsker en ændring af AFIDs anerkendelse af
teknologier, som anvender fossile brændstoffer, således at rammerne er forenelige
med EU’s klimamål. Ifølge Wind Denmark bør AFID fremadrettet stille nationalt bin-
dende mål og krav om konkrete og realistiske implementeringsstrategier.
Side 10/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0011.png
Wind Denmark mener ligeledes, at det er vigtigt, at projekter, som kan modtage fi-
nansiering via TEN-T,
er forenelige med EU’s dekarboneringsmål og ekskluderer
etableringen af naturgasbaserede CNG/LNG tanke- og bunkerfaciliteter. Yderligere
vil det ifølge Wind Denmark være oplagt at revidere de nuværende grænseværdier
for luftforurenende partikler i 2008/50/EF og vurdere muligheden for at indføre til-
tag, som vil understøtte etableringen af miljøzoner i byer.
Wind Denmark anser havvind som et af de bærende elementer i omstillingen af
EU’s energiforsyning. De fremhæver, at anvendelsen
af havarealer gentænkes, og
at der tænkes i nye markedsmodeller for at nå 2050 målet.
Wind Denmark finder det beklageligt, at strategien ikke formår at adressere barrie-
rerne for etablering af den for sektorintegrationen nødvendige VE-kapacitet bl.a.
ved hjælp af veje til den nødvendige risikoafdækning for VE-investorer. Derved på-
peger Wind Denmark vigtigheden af, at EU fokuserer på at fremme rammerne for
udbudsmodeller, der tilbyder øget investorsikkerhed via risikodeling mod, at staten
til gengæld får del i indtægterne, når elpriserne overstiger budpriserne.
På brintområdet anbefaler Wind Denmark, at der laves en fælles EU-klassifikation
for, hvornår den kan defineres som hhv. vedvarende og low-carbon. I forhold til e-
fuels og udvidelsen af VEII mener Wind Denmark, at et stærkere virkemiddel vil
være at drive udvikling ved at opjustere reduktionskravet, så det er foreneligt med
EU’s 2030/2050 mål. Hertil kunne det ifølge Wind Denmark være hensigtsmæssigt,
at den foreslåede revidering af CO
2
-emissionsstandarderne for lette køretøjer blev
udvidet til også at omfatte de tunge. Den nuværende metode for tail-pipe emissio-
ner bør skelne mellem grøn og sort CO
2
.
Wind Denmark finder det positivt, at strategien gør op med den negative skævvrid-
ning, som afgifter og skatter har på anvendelsen af elektricitet. For at gøre Power-
to-X-produkter mere konkurrencedygtige vurderer Wind Denmark, at en reduktion
af produktionsomkostningen per brintenhed er væsentlig. I forlængelse heraf anbe-
faler Wind Denmark en revidering af statsstøttereglerne for e-fuels. Det er vigtigt, at
anvendelsesområdet og definitionerne udvides til at indeholde e-fuels, som energi
der er konverteret til en anden energibærer. Det kræver også en revidering af EU-
ROSTATS metode og regler herfor i forhold til grænseoverskridende handel.
På infrastruktursøjlen finder Wind Denmark det relevant for Danmark at fjerne barri-
ererne, som lige nu står i vejen for virkeliggørelsen af de to energiøer i 2030. Her
kan TEN-E-reguleringen spille en væsentlig rolle gennem udarbejdelsen af en infra-
struktur masterplan samt det at tilføje havvind-hybridprojekter i bilag II af forordnin-
gen. Wind Denmark ønsker også en større vægtning af bæredygtighedskriteriet i
TEN-E-reguleringen.
Brintbranchen byder sektorintegrationsstrategien velkommen og særligt fokusset
på vigtigheden af sektorkobling og en mere cirkulær energisektor. Brintbranchen
mener dog, at antagelsen om, at 84 pct.
af EU’s elektricitet skal komme fra vedva-
rende energi i 2050, er for uambitiøs. Brintbranchen opfordrer derfor til en mere ag-
gressiv tilgang med en målsætning på 100 pct., da det er helt afgørende for den
Side 11/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0012.png
grønne omstilling, at hele EU’s elforbrug i 2050 kommer fra vedvarende energikil-
der.
Brintbranchen ser sig glade for, at strategien komplementeres
af EU’s brintstrategi,
da brint og Power-to-X er nøglen til yderligere sektorintegration. Brintbranchen me-
ner, at det er af stor betydning for strategien, at infrastrukturen kommer hurtigt på
plads herunder etablering af et ”hydrogen backbone” (tværeuropæisk
brintnet).
Denne, anbefaler Brintbranchen, bør påbegyndes allerede nu og stå klar i 2030.
Derudover bør man fjerne regulatoriske barrierer og se på den bredere lovgivning
herunder med en revidering af EU’s Direktiv for vedvarende energi fra 2018.
Med hensyn til forslaget om revidering af VE-Direktivet i 2021 finder Brintbranchen
det positivt, at det i højere grad kan tilpasses de ønskede målsætninger, der er
præsenteret i sektorintegrationsstrategien. Brintbranchen opfordrer til en offensiv
dansk implementering af direktivet både gennem en national og operationel imple-
mentering af kravet om additionalitet. Danmark bør fortsat arbejde for, at den kom-
mende delegerede retsakt, som fastsætter kriterierne for anvendelse af el fra kol-
lektivt net til produktion af VE-brint, giver realistiske og fleksible muligheder herfor
og offentliggøres hurtigst muligt.
Landbrug & Fødevarer ser positivt på Kommissionens forslag om en integrations-
strategi for energisektoren og er glade for, at Kommissionen sætter energieffektivi-
tet i centrum for omstillingen af det europæiske energisystem.
Mens Landbrug & Fødevarer er enige i nødvendigheden af en øget grad af elektrifi-
cering på tværs af samfundet, er der i såvel industrien som den tunge transport
brug for gas og brændstof. De hilser derfor Kommissionens oplæg til at iværksætte
konkrete initiativer til at fremme udviklingen og markedet for biogas og -brændstof
velkommen. Landbrug & Fødevarer understreger behovet for, at EU understøtter
en teknologineutral udvikling inden for bl.a. Power-to-X, brint og CO
2
-fangst, men
også udbredelse og opskaleringen af allerede kendte teknologier til CO
2
-reduktion.
Landbrug & Fødevarer ser positivt på et øget fokus på cirkularitet på tværs af ener-
gisystemet og byder Kommissionens forslag om at øge incitamentet til at udnytte
overskudsvarme fra industrien og biomasse fra landbrugssektoren velkommen. De
påpeger, at det er nødvendigt at tage højde for den globale konkurrenceevne og
forsyningssikkerheden ift. at skabe et mere lige marked på tværs af energikilder.
Dansk Industri (DI) støtter overordnet arbejdet med at fremme sektorintegration i
energisystemet, fordi det styrker konkurrenceevnen, den grønne omstilling og for-
syningssikkerheden samtidig med, at det er et vækstfremmende initiativ, der kan
styrke vækst og konkurrenceevne i EU’s økonomi og den økonomiske genopret-
ning i det hele taget. DI hilser Kommissionens initiativ med en handlingsplan vel-
kommen med hensyn til ”energy efficiency first”, elektrificering, fremme af VE-base-
rede brændsler, velfungerende energi-markeder, bedre infrastruktur og digitalise-
ring.
Side 12/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0013.png
DI vurderer, at et mere cirkulært energisystem
baseret på ”energy efficiency first”
princippet bidrager til at sikre optimeringen af energiforbruget via så meget direkte
elektrificering som muligt. I forbindelse med et mere cirkulært energisystem, ønsker
DI at rette opmærksomheden på, at Kommissionen alene fokuserer på mobilisering
af bioaffald fra landbrug, fødevareindustri og skovbrug. Dette kunne suppleres med
kildesortering og indsamling af organisk husholdningsaffald, renseanlægsslam o.l.
sidstnævnte nævnes kun direkte.
DI finder det positivt, at Kommissionen eksplicit nævner en øget udbygning af off-
shore vind, men samtidig er energiøer ikke nævnt, hvilket DI mener, at de skulle
have været.
DI finder det positivt, at Kommissionen har opmærksomheden rettet mod energibe-
sparende tiltag i New Green Deal, der bidrager til at reducere unødvendigt energi-
forbrug og energispild i bygninger og industri herunder fokus på udnyttelse af over-
skudsvarme.
DI hilser det velkommen, at Kommissionen arbejder for en tættere integration af el-
og varmesektoren. Med hensyn til fjernvarme og -køling er DI enige med Kommis-
sionen i, at det er et væsentligt element i arbejdet med at integrere vedvarende
energi i energisystemet. I den kommende revision af VE-direktivet og EE-direktivet
mener DI, at det bør overvejes, hvad der kan gøres for at skabe et mere grønt, om-
kostningseffektivt og konkurrencedygtigt energisystem, hvilket gælder både for
transmissions- og distributionsdelen. Med hensyn til fjernvarme efterlyser DI en
mere klar beskrivelse af og initiativer til at sætte fokus på den fleksibilitet, som fjern-
varme og køling giver, herunder brug af alle former for overskudsvarme. Hertil kom-
mer skalerbarhed i systemerne til varme og køling fra små lokale anlæg i mindre
byer til store integrerede anlæg, hvor mange forskellige enheder producerer var-
men og leverer den ind på nettet til storbyer. Endelig giver fjernvarme og køling mu-
ligheder for at lagre VE-baseret energi.
DI støtter, at Kommissionen inddrager vandsektoren i sit arbejde med en tværgå-
ende systemintegration i energiforsyningen. DI finder det positivt, at energi fra spil-
devandssektoren (biogas og varme) nævnes i meddelelsen.
DI påpeger, at der kan være en række udfordringer forbundet med at påbegynde
en storskala-produktion af biofuels til luftfart. DI mener, at Kommissionens arbejde
med at fremme VE-baserede brændsler bør have fokus på substitutions- og for-
trængningseffekter. I forbindelse med biofuels er der primært fokus på feed stock til
produktion af biofuels, men for DI er et væsentligt aspekt også at restprodukter
(f.eks. fosfor) kan genanvendes til gødningsformål, og ikke er forurenet. I denne
sammenhæng nævnes ammoniak ikke som brændstof, selvom det forventes at
have et stort potentiale til international søfart. Det nævnes dog i EU’s brintstrategi.
Side 13/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0014.png
DI hilser Kommissionens forslag om at styrke samarbejdet på europæisk niveau
om nye teknologier og investeringer i storskala demonstrationsprojekter velkom-
men, fordi der er et stort behov for et styrket koordineret samarbejdet om udvikling
teknologi og marked-baseret anvendelse af ny teknologi, som f.eks. CCUS, brint
mv.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at støtte Kommissionens strategi for sektorinte-
gration. Et flertal af lande forventes at være positivt indstillede over for Kommissio-
nens vægtning af elektrificering. Fsva. samspillet mellem el- og gasinfrastruktur for-
ventes medlemsstaterne at have delte holdninger til den fremtidig brug af gasinfra-
struktur i et integreret energisystem.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens nye sektorintegrationsstrategi velkommen.
Regeringen har i EU-regi arbejdet for et større fokus på sektorintegration og grønne
gasser, der begge er vigtige elementer i en dekarboniseringen af det europæiske
energisystem. Derfor ser regeringen positivt på de to parallelt fremsatte strategier
om sektorintegration og brint.
Kommissionens prioriteter strategien for energisystemintegration hænger godt
sammen med regeringens egen dagsorden inden for klima og energi, herunder re-
geringens nationale mål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030
samt
EU’s fælles
mål om klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionens kommende udspil bidrager til den
grønne omstilling af EU og understøtter det fælleseuropæiske mål om klimaneutra-
litet i senest 2050.
Strategien hænger i overvejende grad sammen med regeringens prioritering om et
fuldt dekaboniseret europæisk energisystem, herunder øget elektrificering samt ud-
vikling, udbygning og integration af grønne gasser og teknologier. Regeringen er
enig i Kommissionens vurdering af, at den grønne omstilling af Europa kræver sti-
gende elektrificering, som bl.a. indebærer en markant udbygning med havvindmøl-
ler. Aftalen om energi og industri indeholder etablering af to energiøer, der vil være
et vigtigt bidrag hertil. Regeringen ser derfor frem til Kommissionens strategi for
havvind, som forventes præsenteret i oktober 2020. Det er desuden en prioritet for
regeringen, at udviklingen af vedvarende brint og brintbaserede produkter ved
hjælp af elektrolyse prioriteres som en del af det europæiske energisystem.
I forhold til systemintegration på elmarkedet ønsker regeringen et stærkere fokus
på et effektivt marked bl.a. med korrekte prissignaler til forbrugere og producenter,
der afspejler de reelle omkostninger ved at benytte elnettet herunder transport af el
og net- og systembegrænsninger. Initiativer herom er allerede igangsat som opfølg-
ning på Energiaftale 2018 og Klimaaftale for energi og industri fra 2020.
Side 14/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0015.png
Regeringen er enig med Kommissionen i, at revidering af TEN-E forordningen kan
bidrage til omkostningseffektivt at understøtte den grønne omstilling i EU og øge in-
tegration af energimarkeder.
Regeringen arbejder for, at der skabes klarhed over, hvordan optag og lagring af
drivhusgasser kan integreres i EU’s klimaindsats frem mod
klimaneutralitet, herun-
der hvordan der skabes en tilstrækkelig ramme herfor, der kan sikre incitament til
fjernelse af CO
2
fra atmosfæren.
Regeringen støtter overordnet set strategiens fokus på at få integreret de forskel-
lige energi- og forsyningssektorer bedre og udnytte synergier, overskuds- og af-
faldsprodukter, herunder organisk affald og spildevand på tværs af sektorerne og
dermed understøtte en omkostningseffektiv omstilling til grøn energi.
Regeringen støtter, at der er fokus på bedre integration af energisystemer som el,
gas og fjernvarme herunder overskudsvarme og fjernvarmens muligheder for fleksi-
bilitet og lagring. Regeringen vil arbejde for, at der i udmøntningen af strategien bli-
ver fokus på at binde svært elektrificerbare sektorer såsom landbrug, industri og
transport sammen
eksempelvis gennem øget produktion og anvendelse af biogas
og brintbaserede e-brændsler fra Power-to-X processer. Det er væsentligt, at ener-
gisystemintegration ses bredere end blot energisektorernes sammenkobling, men
tænkes fuldt ud ift. EU’s omstilling til et
klimaneutralt samfund senest i 2050.
Regeringen hilser Kommissionens fokus på energieffektivisering først-princippet
velkomment og ser frem til Kommissionens kommende vejledning til anvendelse af
princippet samt renoveringsbølgen og det forventede fokus på at opnå det fulde po-
tentiale i både opvarmning og nedkøling af bygninger. Regeringen arbejder for, at
energieffektiviseringsindsatsen særligt bør målrettes reduktion af fossilt energifor-
brug, således at indsatsen
bidrager til EU’s mål for reduktion af drivhusgasser i
2030 og formålet om at blive CO2 neutral senest i 2050. Endvidere ser regeringen
frem til Kommissionens evalueringen af primærenergifaktoren.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at sikre medlemsstaterne større fleksibilitet
ift. at udfase fossile brændsler i opvarmningen af boliger.
Regeringen ser frem til fremlæggelsen af forslag om en revision af direktiverne om
vedvarende energi og energieffektivitet og arbejder for, at revisionerne understøtter
en omkostningseffektiv opnåelse af målet om klimaneutralitet senest i 2050. Rege-
ringen ser ligeledes positivt på, at Kommissionen vil undersøge muligheden for at
udvide EU’s kvotehandelssystem til vejtransport
og opvarmning af bygninger.
Regeringen støtter fremme af brugen af data og digitalisering som led i reduktionen
af energiforbruget, herunder brugen af fossile brændsler. Regeringen noterer sig
Side 15/16
kom (2020) 0299 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af en klimaneutral økonomi
2241043_0016.png
samtidig, at brugen af IKT-udstyr, netværk og services kan lede til øget energifor-
brug, som skal håndteres, og bemærker i den sammenhæng relevansen af bl.a.
produktregulering. Regeringen bifalder i den forbindelse desuden Kommissionens
arbejde med at udarbejde en digitaliseringsplan for energisektoren og adressere
nye sikkerhedsudfordringer fra cybertrusler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16/16