Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0900 Bilag 1
Offentligt
2237951_0001.png
Samlenotat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 8
til EU’s budget for 2020
KOM (2020) 900
Nyt notat
1. Resume
1. september 2020
Kommissionen præsenterede d. 28. august forslag til ændringsbudget
8 til EU’s 2020-budget.
Ændringsbudget 8 indebærer merudgifter i 2020 for 6,2 mia. euro i betalinger til håndteringen
COVID-19 med henblik på bl.a. opkøb af vacciner samt øgede betalinger til
samhørighedsområdet.
Kommissionens forslag forventes isoleret set at medføre et dansk merbidrag på 889 mio. kr. i
2020.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 8 til 2020-
budgettet, idet en aktiv indsats for håndtering af COVID-19 støttes. Regeringen lægger dog vægt
på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 8
til EU’s budget for
2020. Forslaget (KOM (2020) 900) fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 8
for EU’s 2020 budget vedrører
finansiering af tiltag i forbindelse med udbruddet af COVID-19 i EU.
Ændringsbudgettet medfører et øget betalingsniveau på 6,2 mia. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgifter i Kommissionens forslag til ændringsbudget 8
Mio. euro
EU’s Nødhjælpsinstrument (ESI)
Samhørighed
I alt
Betalinger
1.090
5.100
6.190
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0900 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 8 til EU's budget for 2020
2237951_0002.png
Side 2 af 4
EU’s
Nødhjælpsinstrument
Kommissionen lægger op til at øge betalingsniveauet til
EU’s
Nødhjælpsinstrument (ESI). Det øgede betalingsniveau har til formål at
understøtte EU’s vaccineopkøb på vegne af alle medlemslande.
Midler fra
Nødhjælpsinstrumentet fungerer som en up-front betaling til
vaccineproducenterne som led i at minimere investeringsrisici for producenterne
med henblik på at øge hastigheden og produktionen af succesfulde vacciner.
Kommissionen peger på, at dette giver medlemslandene mulighed for at opkøbe
et givent antal vacciner inden for et givent tidspunkt og til en given pris.
Kommissionen færdiggjorde en aftale med en vaccineproducent i august og er for
nuværende ved at forhandle med en række vaccineproducenter om en tilsvarende
aftale.
Kommissionen estimerer et øget betalingsbehov som led heri på 1.144 mio. euro.
Kommissionen foreslår at omprioritere 54 mio. euro fra administrative udgifter
under Nødhjælpsinstrumentet til vaccineopkøb. Dette medfører et samlet øget
betalingsbehov på 1.090 mio. euro
til EU’s Nødhjælpsinstrument,
jf. tabel 2.
Nødhjælpsinstrumentet blev oprettet i 2016 i forbindelse med migrationskrisen og
blev i april 2020 aktiveret med henblik på at håndtere de sundhedsmæssige
udfordringer ved COVID-19,
jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 3.
april 2020.
Tabel 2
Betalinger til EU’s Nødhjælpsinstrument
Mio. euro
Omprioritering fra administrative udgifter
Vaccineopkøb
I alt
Betalinger
-54
1.144
1.090
Samhørighed
Som modsvar til de socioøkonomiske konsekvenser ved COVID-19, foreslog
Kommissionen i marts og april to tiltag, hhv.
Corona Response Investment Initiative
(CRII)
og
Corona Response Investment Initiative Plus (CRII+),
der har til hensigt at øge
fleksibiliteten i udmøntningen af samhørighedsmidlerne. Forslagene medfører, at
udestående samhørighedsmidler kan anvendes til initiativer, der kan afbøde de
socioøkonomiske konsekvenser af COVID-19, samt en fremrykning af betalinger
med henblik på at adressere konsekvenserne hurtigt og effektivt. For nærmere
beskrivelse af initiativerne henvises til samlenotater oversendt til Folketingets
Europaudvalg d. 19. marts 2020 og d. 6. april 2020.
Kommissionen har ved udgangen af juli skønnet, at det øgede betalingsniveau til
samhørighedsområdet i 2020 udgør i alt 5,1 mia. euro,
jf. tabel 3.
kom (2020) 0900 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 8 til EU's budget for 2020
2237951_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 3
Betalinger til samhørighedsområdet
Mio. euro
Den Europæiske Social Fond
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativ
Tiltag til bekæmpelse af fattigdom i EU
Den Europæiske Fond for Regional Udvikling
Samhørighedsfonden
I alt
Betalinger
1.362
68
70
2.761
839
5.100
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Da
der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer en stigning i betalingsniveauet på 6,2 mia. euro
på EU’s 2020-
budget.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s udgifter, og forslaget
forventes
derfor isoleret set at medføre en stigning i det danske EU-bidrag i 2020 på ca. 889
mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet medfører ikke erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har heller ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 8.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til
ændringsbudget 8.
COVID-19 udgør en stor trussel for EU-borgernes sundhed og for
samfundsøkonomien. Regeringen støtter derfor, at der fra EU’s side gøres en
aktiv indsats for at sikre en fælles europæisk vaccineopkøb samt at støtte de
kom (2020) 0900 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 8 til EU's budget for 2020
Side 4 af 4
grupper, der er mest berørt af COVID-19 herunder sundhedspersonale og
hospitaler, små- og mellemstore virksomheder og lønmodtagere.
Regeringen lægger vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres
via omprioriteringer fremfor merbidrag fra medlemslandene. Dette skal ses i lyset
af, at medlemslandenes finanspolitiske råderum er reduceret betydeligt som følge
af COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.