Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0003
Offentligt
2000143_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.1.2019
COM(2019) 3 final
2019/0001 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om
ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
DA
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
I september 2018 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet to lovgivningsmæssige retsakter, en
forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS)
1
og en ændring af forordningen om Europol med henblik på oprettelse
af ETIAS
2
.
Oprettelsen af ETIAS er en del af den indsats, der er gjort i de senere år for at øge borgernes
sikkerhed og forhindre irregulær migration i et åbent Europa ved at sikre og hele tiden styrke
forvaltningen af de ydre grænser
3,4
. Baggrunden for at oprette systemet fremgik af talen om
Unionens tilstand fra 2016. Kommissionsformand Jean-Claude Juncker udtalte: "Vi
vil også
forsvare vore grænser med en streng kontrol af alle, som krydser grænserne. Hver gang en
person rejser ind i eller ud af Den Europæiske Union, vil oplysninger om tid, sted og årsag
blive registreret. Inden november [2016] vil vi fremsætte forslag om et europæisk system for
rejseoplysninger – et automatiseret system med henblik på at afgøre, hvem der vil få lov at
rejse ind i EU. På den måde vil vi vide, hvem der rejser til EU, før de ankommer her".
Med ETIAS vil manglen på informationer om rejsende, der er fritaget fra kravet om at være i
besiddelse af visum, når de passerer de ydre grænser, blive afhjulpet. ETIAS vil fastlægge,
hvorvidt tredjelandsstatsborgere, der er fritaget for visumpligt, opfylder betingelserne herfor,
inden de rejser til Schengenområdet, og om deres indrejse udgør en risiko for sikkerheden
eller for irregulær migration eller en høj risiko for epidemi. ETIAS vil også give rejsende
tillid til, at de kan passere grænserne problemfrit. Om nødvendigt kan de nationale ETIAS-
enheder nægte at give en ETIAS-rejsetilladelse.
Vurderingen af sådanne risici vil indebære en automatiseret behandling af de
personoplysninger, der angives i ansøgningerne om rejsetilladelse. Det fastsættes i ETIAS-
forordningen, at personoplysningerne i ansøgningerne vil blive sammenlignet med de
oplysninger, der findes i registre, mapper eller indberetninger i et EU-informationssystem
eller en EU-database (det centrale ETIAS-system, Schengeninformationssystemet (SIS),
visuminformationssystemet (VIS), ind- og udrejsesystemet (EES) eller Eurodac), i
Europoloplysningerne eller i INTERPOL's databaser (INTERPOL's database over stjålne og
bortkomne rejsedokumenter (SLTD) eller INTERPOL's database over rejsedokumenter med
tilknyttede notifikationer (TDAWN))
5
.
Forordningens artikel 20 fastlægger, hvilken gruppe af data fra ETIAS-ansøgningsmapperne
der kan anvendes til at søge i de andre systemer, men ikke alle disse data indsamles eller
registreres på samme måde i de andre EU-informationsystemer og Europoldata. I ét system
indsamles "rejsedokumentets udstedelsesland", mens samme data i et andet system registreres
på en anden måde, f.eks. som "koden på tre bogstaver for det udstedende land". I andre
tilfælde indsamles en kategori af data i et system, men ikke i et andet. F.eks. indsamles
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1240 af 12. september 2018 om oprettelse af et
europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af forordning
(EU) nr. 1077/2011, (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 (EU) 2016/1624 og (EU) 2017/2226
(EUT L 236 af 19.9.2018, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1241 af 12. september 2018 om ændring af
forordning (EU) 2016/794 med henblik på oprettelse af et europæisk system vedrørende
rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) (EUT L 236 af 19.9.2018, s. 72).
COM(2016) 602.
COM(2016) 205.
Artikel 20, stk. 2, og artikel 23, stk. 1, i forordning (EU) 2018/1240 omhandlet i fodnote (1).
DA
1
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0003.png
"ansøgerens forældres fornavn(e)" af ETIAS, men ikke i de fleste andre systemer, som ETIAS
søger i.
På det tidspunkt, hvor ETIAS-forslaget
6
blev vedtaget, var situationen med hensyn til de
forskellige EU-informationssystemer, ETIAS skulle søge i, ligeledes anderledes end i dag. Da
ETIAS-forslaget blev vedtaget, var det blevet foreslået at oprette to andre nye EU-
informationsteknologisystemer: der var drøftelser i gang om EES-forordningen
7
, og
Kommissionens forslag om ECRIS-TCN-systemet
8
skulle netop fremsættes. Hvad angår de
eksisterende informationssystemer udviklede retsakterne om SIS sig grundet de foreslåede
revisioner af de relevante SIS-retsregler i december 2016, som endelig blev vedtaget af de to
lovgivere i november 2018
9
. Omarbejdningen af Eurodacforordningen
10
var også blevet
foreslået af Kommissionen som led i reformen af det fælles europæisk asylsystem, men
forslaget var endnu ikke blevet vedtaget af de to lovgivere
11
. Den dag i dag er
omarbejdningen af Eurodacforordningen endnu ikke blevet vedtaget af de to lovgivere.
Ud fra disse betragtninger hedder det i ETIAS-forordningens artikel 11, stk. 2, at: "De
ændringer af retsakterne om oprettelse af EU-informationssystemerne, som er nødvendige for
at etablere disses interoperabilitet med ETIAS, og tilføjelsen af tilsvarende bestemmelser i
denne forordning skal være genstand for en separat retsakt."
Nærværende forslag har derfor til formål at fastlægge de tekniske ændringer, der er
nødvendige for at oprette ETIAS-systemet fuldt ud, ved at ændre retsakterne om de EU-
informationsteknologisystemer, som ETIAS søger i. Med forslaget fastlægges ligeledes de
tilsvarende bestemmelser i og ændringer af ETIAS-forordningen.
For det første indeholder dette forslag ændringer af forordningen om ECRIS-TCN, som de to
lovgivere for nylig nåede til "principiel enighed om". I overensstemmelse med den hensigt,
som de to lovgivere gav udtryk for i ETIAS-forordningen
12
, er det nu muligt i ETIAS at
medtage de nødvendige bestemmelser om forbindelserne mellem ETIAS og ECRIS-TCN og
at ændre ECRIS-TCN tilsvarende.
For det andet sigter forslaget også på at fastlægge forbindelserne mellem ETIAS og SIS. De
reviderede relevante SIS-retsregler blev vedtaget i november 2018. Dette forslag indeholder
de konsekvensændringer, der følger af vedtagelsen af de nye SIS-forordninger. I
overensstemmelse med de nye relevante SIS-retsregler foreslås det at indføre en ny
indberetningskategori for undersøgelseskontrol
13
til vurdering af ansøgninger. Det foreslås
6
7
8
9
10
11
12
13
COM(2016) 731 final.
Forordning (EU) 2017/2226 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem af 9. december 2017 (EUT L
327, s. 20).
COM(2017) 344 final.
COM(2016) 883 final, COM(2016) 882 final og COM(2016) 881 final.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
"Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU)
nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011
om oprettelse af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed ( EUT L 180 af 29.6.2013, s. 1).
I ETIAS-forordningen er henvisninger til Eurodac, som var en del af Kommissionens ETIAS-forslag,
bibeholdt, idet det i ETIAS-forordningens artikel 96 præciseres, at bestemmelserne vedrørende søgning
i Eurodac først anvendes fra den dato, hvor omarbejdningen af Eurodac finder anvendelse.
Betragtning 58 i forordning (EU) 2018/1240 omhandlet i fodnote (1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862 af 28. november 2018 om oprettelse, drift
og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på området politisamarbejde og strafferetligt
DA
2
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0004.png
ikke at indføre indberetningskategorien for tilbagesendelsesafgørelser, da sådanne
indberetninger slettes, så snart en tilbagesendelsesafgørelse gennemføres. Det betyder, at
personer, der ansøger om en ETIAS-tilladelse efter at have forladt EU – pr. definition – ikke
vil være registreret i SIS med henblik på tilbagesendelse. For det tredje sigter dette forslag på
at ændre EES-forordningen for rent teknisk at oprette dets forbindelse med ETIAS.
For det fjerde sigter forslaget også på at ændre VIS-forordningen, således at VIS kan
modtage, behandle og besvare ETIAS-søgninger. Selv om Kommissionen allerede i maj 2018
fremsatte et forslag om at ændre VIS-forordningen for at opgradere databasen, foreslås det
med nærværende forslag at ændre den gældende VIS-forordning, da forhandlingerne om
forslaget om en opgradering af VIS ikke er tilstrækkeligt fremskredne. Skulle forslaget om at
ændre VIS-forordningen blive vedtaget først, kan det blive nødvendigt at foretage tekniske
ændringer af nærværende forslag for at tilpasse det til den ændrede VIS-forordning. Hvis
nærværende forslag vedtages først, kan det blive nødvendigt at foretage tekniske ændringer af
det forslag, der ændrer VIS-forordningen, inden det vedtages.
Det er efter vedtagelsen af både EES-forordningen og ETIAS-forordningen nu derudover
nødvendigt at tilpasse den måde, hvorpå EES og ETIAS arbejder sammen på om måden,
hvorpå EES og VIS er integreret med henblik på grænsekontrolproceduren og registrering af
grænsepassager i EES. Dette vil rationalisere og forenkle grænsevagternes arbejde ved
gennemførelse af en mere ensartet grænsekontrolprocedure for alle tredjelandsstatsborgere,
der indrejser med henblik på et kortvarigt ophold.
Dette forslag omfatter dog ikke ændringerne vedrørende Eurodac, EU's database med
oplysninger om asyl og irregulær migration, eftersom drøftelserne vedrørende
lovgivningsforslaget fra maj 2016 om styrkelse af Eurodac
14
endnu ikke er afsluttet.
Endvidere er de data, der findes i det nuværende Eurodac ikke tilstrækkelige til ETIAS-
formål, da Eurodac i dag kun lager biometriske data og et referencenummer, men ingen
personoplysninger (f.eks.navn(e), alder og fødselsdato), som ville kunne bidrage til målene
med ETIAS. I lovgivningsforslaget fra maj 2016 om en omarbejdning af
Eurodacforordningen foreslås det at udvide formålet med databasen til at omfatte
identifikation af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold og personer, der er rejst ulovligt
ind i EU. Det indeholder navnlig bestemmelser om lagring af personoplysninger såsom
navn(e), alder, fødselsdato og nationalitet samt identitetspapirer. Disse identitetsdata er
afgørende for at sikre, at Eurodac kan bidrage til målene med ETIAS.
Når de to lovgivere er nået til politisk enighed om omarbejdningen af Eurodacforordningen,
vil den omarbejdede Eurodacforordning skulle suppleres med de nødvendige ændringer for at
kunne forbinde Eurodac til ETIAS. Når de to lovgivere har vedtaget Kommissionens
lovgivningsforslag
15
om interoperabilitet mellem informationssystemerne for sikkerhed,
grænseforvaltning og migrationsstyring, og når der er opnået politisk enighed om forslaget til
en omarbejdning af Eurodacforordningen, vil Kommissionen desuden anvende samme
fremgangsmåde med hensyn til de ændringer, der skal foretages for at gøre Eurodac til en del
af de interoperable informationssystemer.
Endelig skal ETIAS i overensstemmelse med meddelelsen om "Stærkere og mere intelligente
informationssystemer for grænser og sikkerhed" fra april 2016 bygge på en genanvendelse af
14
15
samarbejde, om ændring og ophævelse af Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1986/2006 og Kommissionens afgørelse 2010/261/EU.
COM(2016) 272 final.
COM(2018) 478 final og COM(2018) 480 final.
DA
3
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0005.png
de hardware- og softwarekomponenter, der er udviklet til EES
16
. Det er også den
fremgangsmåde, der er anvendt i lovgivningsforslagene om informationssystemernes
interoperabilitet
17
. Den tekniske udvikling af det fælles identitetsregister og den europæiske
søgeportal, der påtænkes i lovgivningsforslagene om informationssystemernes
interoperabilitet, vil skulle udvikles på grundlag af EES-komponenterne/ETIAS-
komponenterne.
Dette forslag indeholder derfor ændringer af ETIAS-forordningen for at specificere, at det
centrale ETIAS-system skal bygge på hardware- og softwarekomponenterne i EES-systemets
central system, således at der oprettes et fælles identitetsregister til lagring af alfanumeriske
identitetsoplysninger om både ETIAS-ansøgere og tredjelandsstatsborgere, der er registreret i
EES. Dette fælles identitetsregister vil blive grundlaget for gennemførelsen af det fælles
identitetsregister, når
de
to
lovgivere
vedtager lovgivningsforslagene
om
informationssystemernes interoperabilitet. Indtil den europæiske søgeportal bliver tilgængelig,
vil der ved den automatiske behandling af ETIAS-ansøgninger desuden i en overgangsperiode
blive benyttet et værktøj, som vil danne grundlaget for udviklingen og gennemførelsen af den
europæiske søgeportal.
På grund af den variable geometri i medlemsstaternes deltagelse i EU-politikker inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed er det nødvendigt at vedtage to særskilte
retsakter, som ikke desto mindre vil fungere problemfrit sammen, for at muliggøre den
samlede drift og brug af systemet.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
ETIAS er oprettet ved forordning (EU) 2018/1240
18
. Forordningen præciserer målene for
ETIAS, fastlægger dets tekniske og organisatoriske opbygning, fastsætter bestemmelser
vedrørende drift og brug af de oplysninger, som ansøgeren skal indlæse i systemet, fastsætter
bestemmelser for udstedelse af eller afslag på rejsetilladelser, fastsætter formålet med at
behandle oplysningerne, bestemmer, hvilke myndigheder der skal have adgang til
oplysningerne, og fastsætter bestemmelser, der sikrer beskyttelse af personoplysninger.
Ved dette forslag indføres i overensstemmelse med ETIAS-forordningen de ændringer af
retsakterne om oprettelse af EU-informationssystemerne, som er nødvendige for at etablere
disses forbindelser med ETIAS. Forslaget tilføjer også de tilsvarende bestemmelser i selve
ETIAS-forordningen.
Forslaget berører ikke direktiv 2004/38/EF
19
. Der foretages med forslaget ingen ændringer af
direktiv 2004/38/EF.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Dette forslag stemmer overens med den europæiske dagsorden for migration og efterfølgende
meddelelser, herunder meddelelsen af 14. september 2016 om "Øge sikkerheden i en verden
med mobilitet — forbedret informationsudveksling i forbindelse med terrorbekæmpelse og
16
17
18
19
Forordning (EU) 2017/2226 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem af 9. december 2017 (EUT L
327, s. 20).
COM(2018) 478 final og COM(2018) 480 final.
Se fodnote (1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring af
forordning (EØF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF,
73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF (EUT L 158 af
30.4.2004, s. 77).
DA
4
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0006.png
stærkere ydre grænser"
20
samt "Den europæiske dagsorden om sikkerhed" og Kommissionens
arbejds- og statusrapporter om indførelsen af en effektiv og ægte sikkerhedsunion
21
.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 82, stk. 1, litra d), og artikel 87, stk. 2, litra a), i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Artikel 82, stk. 1, litra d), i TEUF giver Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for at vedtage
foranstaltninger for at fremme samarbejdet mellem judicielle myndigheder eller tilsvarende
myndigheder i medlemsstaterne i forbindelse med strafforfølgning og fuldbyrdelse af
afgørelser.
Artikel 87, stk. 2, litra a), i TEUF giver Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for at vedtage
foranstaltninger vedrørende indsamling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af
oplysninger, der er relevante for politisamarbejde inden for forebyggelse, afsløring og
efterforskning af strafbare handlinger.
Disse to traktatbestemmelser tjener som grundlag for vedtagelsen af forordning (EU)
2018/1862 om oprettelse af Schengeninformationssystemet (SIS) på området politisamarbejde
og strafferetligt samarbejde. De tjener også som retsgrundlag for dette forslag om at ændre
nævnte forordning.
Artikel 82, stk. 1, litra d), i TEUF om retligt samarbejde i straffesager og fuldbyrdelse af
afgørelser er også retsgrundlag for forslaget om ECRIS-TCN, som de lovgivere er nået til
politisk enighed om. Den er derfor også retsgrundlag for dette forslag om at ændre ECRIS-
TCN-forordningen, idet det antages, at sidstnævnte vedtages.
Nærhedsprincippet
Forslaget indeholder ændringer af forordninger om oprettelse af EU-omspændende
informationssystemer til forvaltning af de ydre grænser og sikkerheden i et område uden
kontrol ved de indre grænser. Sådanne informationsteknologisystemer kan i sagens natur kun
oprettes på EU-plan og ikke af medlemsstater, der handler på egen hånd.
Proportionalitetsprincippet
Dette forslag bygger videre på principper, som allerede er fastlagt af lovgiveren i ETIAS-
forordningen.
Dette fremgår af følgende elementer.
Specifikationernerne vedrørende udveksling af data mellem ETIAS og hver af de andre EU-
informationssystemer er i overensstemmelse med den dataudveksling, der finder sted i medfør
af ETIAS-forordningens artikel 20 og 23.
Indrømmelsen af den centrale ETIAS-enheds adgangsrettigheder til identitetsoplysninger i
EU-informationssystemerne (EES, VIS, SIS og ECRIS-TCN) falder inden for rammerne af de
20
21
COM(2015) 185 final.
COM(2018) 470 final.
DA
5
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
ansvarsområder, den centrale ETIAS-enhed er tildelt i henhold til ETIAS-forordningens
artikel 7, 22 og 75.
Indrømmelsen af de nationale ETIAS-enheders adgangsrettigheder til de andre EU-
informationssystemer med henblik på den manuelle behandling af ansøgninger falder inden
for rammerne af de ansvarsområder, de nationale ETIAS-enheder er tildelt i henhold til
ETIAS-forordningens artikel 8 og kapitel IV.
Det forhold, at indberetninger vedrørende undersøgelseskontrol medtages i dette forslag, er i
overensstemmelse med bestemmelserne om støtte til målene for SIS i ETIAS-forordningens
artikel 23.
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, da det ikke går videre, end
hvad der er nødvendigt på EU-plan for at opfylde målene.
Valg af retsakt
Der stilles forslag om Europa-Parlamentets og Rådets forordning. Den foreslåede lovgivning
indeholder bestemmelser om driften af centrale EU-informationssystemer for grænser og
sikkerhed, som alle er – eller foreslås – oprettet i henhold til forordninger. Som følge heraf er
det kun muligt at vælge en forordning som retligt instrument.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Forslaget om ETIAS er udarbejdet på grundlag af en gennemførlighedsundersøgelse. Som led
i undersøgelsen indsamlede Kommissionen synspunkterne blandt medlemsstaternes eksperter
på området grænsekontrol og sikkerhed. Derudover blev hovedelementerne i ETIAS-forslaget
drøftet inden for rammerne af Gruppen på Højt Plan vedrørende interoperabilitet, der blev
nedsat som opfølgning på meddelelsen om stærkere og mere intelligente grænser af 6. april
2016. Der blev ligeledes gennemført en høring med repræsentanter for luft-, sø- og
jernbanetransportsektoren og med repræsentanter for EU-medlemsstater med ydre
landgrænser. Som led i gennemførlighedsundersøgelsen blev Agenturet for Grundlæggende
Rettigheder også hørt.
Ved dette forslag indføres kun begrænsede tekniske ændringer, der afspejler de bestemmelser,
som allerede findes i ETIAS-forordningen. Sådanne begrænsede tekniske tilpasninger
berettiger ikke, at der afholdes særskilte høringer af interesserede parter.
Konsekvensanalyse
Forslaget er ikke ledsaget af en konsekvensanalyse. Forslaget hænger sammen med ETIAS-
forordningen, hvortil forslaget byggede på resultaterne af den gennemførlighedsundersøgelse,
der blev foretaget fra juni til oktober 2016.
Det er ikke nødvendigt at foretage en konsekvenanalyse, da dette forslag ikke indeholder nye
politiske elementer, men kun indfører begrænsede tekniske ændringer, som afspejler
bestemmelser, der allerede findes i ETIAS-forordningen.
DA
6
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
Grundlæggende rettigheder
Sammenholdt med ETIAS-forordningen præciserer dette forslag kun nærmere, hvilke data der
skal sammenlignes med hvilke data i de andre EU-informationssystemer, og fastsætter, hvilke
ændringer der er nødvendige for at indrømme den centrale ETIAS-enhed og de nationale
ETIAS-enheder adgangsrettigheder til disse andre systemer. Forslaget er derfor i
overensstemmelse med Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, især
med hensyn til retten til beskyttelse af personoplysninger, og er også i overensstemmelse med
artikel 16 i TEUF, der garanterer alle retten til beskyttelse af deres personoplysninger.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen budgetmæssige konsekvenser.
5.
ANDRE FORHOLD
Deltagelse I det omfang forslaget ændrer forordningen om oprettelse af
Schengeninformationssystemet (SIS) på området politisamarbejde og strafferetligt
samarbejde, bygger det på de bestemmelser i Schengenreglerne, der vedrører politisamarbejde
og strafferetligt samarbejde med konsekvenser for så vidt angår anvendelse af protokol nr. 19
og nr. 22 til TEU og TEUF samt aftalerne med associerede lande.
I det omfang forslaget ændrer forslaget til forordning om oprettelse af et centralt system til
bestemmelse af, hvilke medlemsstater der ligger inde oplysninger om straffedomme afsagt
over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer (ECRIS-TCN) er der konsekvenser for så
vidt angår anvendelsen af protokol nr. 21 og nr. 22; der findes ingen aftaler med associerede
lande om dette emne.
Der er følgende konsekvenser efter land.
Danmark: For så vidt angår SIS (politisamarbejde) træffer Danmark ifølge artikel 4 i protokol
22 om Danmarks stilling, som er knyttet som bilag til traktaterne, inden seks måneder efter, at
Rådet har truffet foranstaltning om nærværende forordning, afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre forslaget, som bygger på Schengenreglerne, i sin nationale lovgivning. Hvad
angår ECRIS-TCN, finder dette forslag ikke anvendelse på Danmark i lyset af artikel 1 i
protokol 22.
Det Forenede Kongerige: For så vidt angår SIS (politisamarbejde) er Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirland bundet af forordningen, jf. artikel 5 i protokol nr. 19 og artikel 8,
stk. 2, i Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000 om anmodningen fra Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland om at deltage i visse bestemmelser i
Schengenreglerne. For så vidt angår ECRIS-TCN giver artikel 3 og 4a i protokol nr. 21 Det
Forenede Kongerige mulighed for at vælge at deltage i den foreslåede foranstaltning.
Irland: For så vidt angår SIS (politisamarbejde) er Irland bundet af foranstaltningen, jf. artikel
5 i protokol nr. 19 og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002 om
anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne. For så vidt
angår ECRIS-TCN giver artikel 3 og 4a i protokol nr. 21 Irland mulighed for at vælge at
deltage i den foreslåede foranstaltning; dette forudsætter, at Irland vælger at deltage i ECRIS-
TCN-forordningen, som foreslås ændret, og i alle ECRIS-regler.
Bulgarien og Rumænien: For så vidt angår SIS (politisamarbejde), udgår den foreslåede
forordning en retsakt, der bygger på, eller som på anden måde har tilknytning til,
Schengenreglerne, jf. artikel 4, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2005. Den foreslåede forordning
skal sammenholdes med Rådets afgørelse 2010/365/EU af 29. juni 2010, som indebar, at
DA
7
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0009.png
bestemmelserne i Schengenreglerne med visse begrænsninger fandt anvendelse i forbindelse
med Schengeninformationssystemet i Bulgarien og Rumænien. For så vidt angår ECRIS-TCN
adskiller Bulgarien og Rumænien sig ikke fra andre medlemsstater.
Cypern og Kroatien: For så vidt angår SIS (politisamarbejde), udgør den foreslåede
forordning en retsakt, der bygger på, eller som på anden måde har tilknytning til
Schengenreglerne, jf. artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2003 og artikel 4, stk. 2, i
tiltrædelsesakten af 2011. Med hensyn til Kroation bør den sammenholdes med Rådets
afgørelse (EU) 2017/733 af 25. april 2017 om anvendelsen af bestemmelserne i
Schengenreglerne for så vidt angår Schengeninformationssystemet i Republikken Kroatien
22
.
For så vidt angår ECRIS-TCN adskiller Cypern og Kroatien sig ikke fra andre medlemsstater.
Associerede lande: På grundlag af de respektive aftaler om disse landes associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne skal Island, Norge,
Schweiz og Liechtenstein bindes af den foreslåede forordning i det omfang, den vedrører SIS-
forordningen (politisamarbejde).
22
EUT L 108 af 26.4.2017, s. 31.
DA
8
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0010.png
2019/0001 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om
ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 82,
stk. 1, litra d), og artikel 87, stk. 2, litra a),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
23
, under
henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
24
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)2018/1240
25
blev det europæiske
system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse ("ETIAS") oprettet med henblik
på tredjelandsstatsborgere, der er fritaget for kravet om at være i besiddelse af et
visum, når de passerer de ydre grænser. I forordningen fastsættes betingelserne og
procedurerne for udstedelse af eller afslag på rejsetilladelser.
ETIAS gør det muligt at tage højde for, om disse tredjelandsstatsborgeres ophold på
medlemsstaternes område ville udgøre en risiko for sikkerheden eller for ulovlig
indvandring eller en
høj risiko for epidemi.
For at kunne foretage den kontrol, der er omhandlet i artikel 20 i forordning (EU)
2018/1240, er det nødvendigt at etablere den interoperabilitet, der er omhandlet i
nævnte forordnings artikel 11. Uden denne interoperabilitet vil ETIAS ikke kunne
idriftsættes.
I nærværende forordning fastsættes der bestemmelser om, hvordan denne
interoperabilitet og betingelserne for søgning i de data, der er lagret i andre EU-
informationssystemer, og Europoloplysninger ved hjælp af den automatiserede proces
i ETIAS med henblik på at finde hit skal gennemføres. Som følge heraf er det
nødvendig at ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862, (SIS
- politi)
26
og (EU) yyyy/xxxx, (ECRIS-TCN)
27
for at koble det centrale ETIAS-system
EUT C , , s. .
EUT C , , s. .
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1240 af 12. september 2018 om oprettelse af et
europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og om ændring af forordning
(EU) nr. 1077/2011, (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 (EU) 2016/1624 og (EU) 2017/2226
(EUT L 236 af 19.9.2018, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862 af 28. november 2018 om oprettelse, drift
og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på området politisamarbejde og strafferetligt
samarbejde, om ændring og ophævelse af Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af Europa-
(2)
(3)
(4)
23
24
25
26
DA
9
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0011.png
til andre EU-informationssystemer og Europoloplysninger og specificere, hvilke data
der vil blive sendt til og fra disse EU-informationssystemer og Europoloplysninger.
(5)
De nødvendige konsekvensændringer vil blive vedtaget, når omarbejdningen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013
28
er blevet vedtaget, jf.
artikel 96 i forordning (EU) 2018/1240.
Af effektivitetshensyn og for at mindske omkostningerne bør ETIAS som fastsat i
artikel 6, stk. 3, i forordning (EU) 2018/1240 genanvende de hardware- og
softwarekomponenter, der blev udviklet med henblik på ind- og udrejsesystemet
(EES), i forbindelse med udviklingen af et fælles identitetsregister. Dette register, der
skal anvendes til lagring af alfanumeriske identitetsoplysninger vedrørende både
ETIAS-ansøgere og tredjelandsstatsborgere, der er registreret i EES, bør udvikles på
en sådan måde, at det kan udvides og blive det fremtidige fælles identitetsregister. På
samme måde bør det værktøj, der skal indføres for gøre det muligt via ETIAS at
sammenligne data heri med data i ethvert andet system, der konsulteres via en enkelt
søgning, udvikles på en sådan måde, at det vil kunne blive den fremtidige europæiske
søgeportal.
Der bør fastsættes tekniske betingelser, der gør det muligt via ETIAS regelmæssigt og
automatisk at kontrollere i andre systemer, om betingelserne for at opbevare
ansøgningsmapper, jf. forordning (EU) 2018/1240, stadig er opfyldt.
For at sikre, at målene for ETIAS fuldt ud nås, og for yderligere at fremme målene for
Schengeninformationssystemet ("SIS") er det nødvendigt at medtage en ny kategori af
indberetninger, der blev indført ved den nylige ændring af SIS, nemlig indberetninger
om personer, der er genstand for undersøgelseskontrol, i anvendelsesområdet for den
automatiske kontrol.
ETIAS-rejsetilladelser kan inddrages, hvis der i SIS registreres en ny indberetning om
nægtelse af indrejse og ophold eller om et rejsedokument, der er meldt bortkommet,
stjålet, uretmæssigt tilegnet eller ugyldiggjort. Der bør indføres en automatisk proces
mellem SIS og ETIAS, således at det centrale ETIAS-system automatisk informeres
om sådanne nye indberetninger af SIS.
I overensstemmelse med Europa-Parlaments og Rådets forordning (EU) 2018/xxxx
29
[ECRIS-TCN] og i tråd med den hensigt, der kommer til udtryk i forordning (EU)
2018/1240, bør ETIAS kunne kontrollere, om der er sammenfald mellem data i
ETIAS-ansøgningsmapper og data fra det europæiske informationssystem vedrørende
strafferegistre – tredjelandsstatsborgere ("ECRIS-TCN") i det fælles identitetsregister
("CIR") om, hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger om tidligere
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
27
28
29
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1986/2006 og Kommissionens afgørelse 2010/261/EU
(EUT L 312 af 7.12.2018, s. 56).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) YYYY/xxx … (EUT L af , s. ).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af
"Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU)
nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011
om oprettelse af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed ( EUT L 180 af 29.6.2013, s. 1).
[Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) YYYY/xx … (EUT L af , s. )].
DA
10
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0012.png
straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer for en
terrorhandling eller anden alvorlig strafbar handling.
(11)
Betingelserne for, hvordan den centrale ETIAS-enhed og de nationale ETIAS-enheder
konsulterer data, der er lagret i andre EU-informationssystemer med henblik på
ETIAS, bør sikres ved hjælp af klare og præcise regler vedrørende den centrale
ETIAS-enheds og de nationale ETIAS-enheders adgang til data, der er lagret i andre
EU-informationssystemer, typen af søgninger og kategorierne af data, som alt sammen
bør begrænses til det, der er strengt nødvendigt for, at de kan udføre deres opgaver. På
samme måde bør oplysninger, der er lagres i en ETIAS-ansøgningsmappe, kun være
synlige for de medlemsstater, der driver de bagved liggende informationssystemer i
overensstemmelse med betingelserne for deres deltagelse.
I henhold til artikel 73 i forordning (EU) 2018/1240 bør Det Europæiske Agentur for
den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed,
Sikkerhed og Retfærdighed ("eu-LISA"), der blev oprettet ved Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2018/1726
30
, være ansvarligt for udformnings- og
udviklingsfasen for ETIAS-informationssystemet.
Denne forordning berører ikke direktiv 2004/38/EF
31
.
For så vidt forslagets bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved forordning (EU)
2018/1862, træffer Danmark ifølge artikel 4 i protokol 22 om Danmarks stilling, som
er knyttet som bilag til traktaterne, inden seks måneder efter, at Rådet har truffet
foranstaltning om nærværende forordning, afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre
forslaget, som bygger på Schengenreglerne, i sin nationale lovgivning. For så vidt
forslagets bestemmelser vedrører ECRIS-TCN, deltager Danmark i henhold til artikel
1 og 2 i protokol nr. 22 ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende
for og ikke finder anvendelse i Danmark.
For så vidt nærværende forordnings bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved
forordning (EU) 2018/1862, er Det Forenede Kongerige bundet af den, jf. artikel 5 i
protokollen om Schengenreglerne som integreret i Den Europæiske Union, der er
knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, og artikel 8, stk. 2, i Rådets afgørelse
2000/365/EF af 29. maj 2000 om anmodningen fra Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne
32
.
For så vidt nærværende forordnings bestemmelser vedrører ECRIS-TCN kan Det
Forenede Kongerige meddele Rådet, at det ønsker at deltage i vedtagelsen og
anvendelsen af den, jf. artikel 3 i protokol nr. 21 om Det Forenede Kongeriges og
Irlands stilling for få vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er
knyttet som bilag til TEU og TEUF.
For så vidt nærværende forordnings bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved
forordning (EU) 2018/1862, er Irland bundet af den, jf. artikel 5 i protokollen om
Schengenreglerne som integreret i Den Europæiske Union, der er knyttet som bilag til
traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske Unions
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1726 af 14. november 2018 om Den Europæiske
Unions Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed,
Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 og Rådets
afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011 (EUT L 295 af
21.11.2018, s. 99).
EUT L 158 af 30.4.2004, s. 77.
EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43.
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
30
31
32
DA
11
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0013.png
funktionsmåde, og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002
om anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne
33
.
For så vidt nærværende forordnings bestemmelser vedrører ECRIS-TCN kan Irland
meddele Rådet, at det ønsker at deltage i vedtagelsen og anvendelsen af den, jf. artikel
3 i protokol nr. 21 om Det Forenede Kongeriges og Irlands stilling for få vidt angår
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet som bilag til TEU og
TEUF.
(17)
For så vidt nærværende forordnings bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved
forordning (EU) 2018/1862, udgør den en retsakt, som bygger på, eller som på anden
måde har tilknytning til, Schengenreglerne, jf. artikel 4, stk. 2, i tiltrædelsesakten af
2005. I så henseende skal forordningen sammenholdes med Rådets afgørelse
2010/365/EU
34
og 2018/934
35
, som indebar, at bestemmelserne i Schengenreglerne
med
visse
begrænsninger
fik
anvendelse
i
forbindelse
med
Schengeninformationssystemet i Bulgarien og Rumænien.
For så vidt angår Cypern og Kroatien udgør denne forordning, i det omfang dens
bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved forordning (EU) 2018/1862, en
retsakt, som bygger på, eller som på anden måde har tilknytning til, Schengenreglerne,
jf. henholdsvis artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2003 og artikel 4, stk. 2, i
tiltrædelsesakten af 2011. For så vidt angår Kroatien skal forordningen sammenholdes
med Rådets afgørelse (EU) 2017/733
36
, som indebar, at bestemmelserne i
Schengenreglerne med visse begrænsninger fik anvendelse i forbindelse med
Schengeninformationssystemet i Kroatien.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning, i det omfang dens
bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved forordning (EU) 2018/1862, en
udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, jf. aftalen indgået mellem Rådet for
Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to
staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af
Schengenreglerne
37
, henhørende under det område, der er nævnt i artikel 1, litra G, i
Rådets afgørelse 1999/437/EF
38
.
For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning, i det omfang dens bestemmelser
vedrører SIS, der er reguleret ved forordning (EU) 2018/1862, en udvikling af
bestemmelser i Schengenreglerne, jf. aftalen mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds
associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne
39
, der
(18)
(19)
(20)
33
34
35
36
37
38
39
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20.
Rådets afgørelse 2010/365/EU af 29. juni 2010 om anvendelse af Schengenreglernes bestemmelser om
Schengeninformationssystemet i Republikken Bulgarien og Rumænien (EUT L 166 af 1.7.2010, s. 17).
Rådets afgørelse (EU) 2018/934 af 25. juni 2018 om anvendelse af de resterende bestemmelser i
Schengenreglerne om Schengeninformationssystemet i Republikken Bulgarien og Rumænien
(EUT L 165 af 2.7.2018, s. 37).
Rådets afgørelse (EU) 2017/733 af 25. april 2017 om anvendelsen af bestemmelserne i
Schengenreglerne for så vidt angår Schengeninformationssystemet i Republikken Kroatien (EUT L 108
af 26.4.2017, s. 31).
EFT L 176 af 10.7.1999, s. 36.
Rådets afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til den aftale,
som Rådet for Den Europæiske Union har indgået med Republikken Island og Kongeriget Norge om
disse to staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og den videre udvikling af Schengenreglerne
(EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31).
EUT L 53 af 27.2.2008, s. 52.
DA
12
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0014.png
henhører under det område, der er nævnt i artikel 1, litra G, i afgørelse 1999/437/EF
sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse 2008/146/EF
40
.
(21)
For så vidt angår Liechtenstein udgør denne forordning, i det omfang dens
bestemmelser vedrører SIS, der er reguleret ved forordning (EU) 2018/1862, en
udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, jf. protokollen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og
Fyrstendømmet Liechtenstein om Fyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen
mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske
Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og
udviklingen af Schengenreglerne
41
henhørende under det område, der er nævnt i
artikel 1, litra G, i afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med artikel 3 i Rådets
afgørelse 2011/350/EU
42
.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862 (SIS - politi) og (EU)
yyyy/xxx [ECRIS-TCN] bør derfor ændres.
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse blev hørt i overensstemmelse med
artikel 41, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1725
43
(22)
(23)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Ændringer af forordning (EU) 2018/1862 [SIS - politi]
(1)
I kapitel III tilføjes følgende artikel:
"Artikel 18a
Opbevaring af logfiler med henblik på interoperabiliteten med ETIAS
Som fastsat i denne forordnings artikel 18 og artikel 69 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2018/1240* opbevares der logfiler for hver
databehandling, der foretages i SIS og ETIAS, jf. artikel 50a og 50b.
_____________
* Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1240 af 12. september 2018 om
oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og
40
41
42
43
Rådets afgørelse 2008/146/EF af 28. januar 2008 om indgåelse, på Det Europæiske Fællesskabs vegne,
af aftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om
Det Schweiziske Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af
Schengenreglerne (EUT
L 53 af 27.2.2008, s. 1).
EUT L 160 af 18.6.2011, s. 21.
Rådets afgørelse 2011/350/EU af 7. marts 2011 om indgåelse, på Den Europæiske Unions vegne, af
protokollen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og
Fyrstendømmet Liechtenstein om Fyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske
Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, navnlig for
så vidt angår afskaffelsen af kontrollen ved de indre grænser og personbevægelser (EUT L 160 af
18.6.2011, s. 19).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1725 af 23. oktober 2018 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i Unionens institutioner, organer,
kontorer og agenturer og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 45/2001 og afgørelse nr. 1247/2002/EF (EUT L 295 af 21.11.2018, s. 39).
DA
13
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011, (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 (EU)
2016/1624 og (EU) 2017/2226 (EUT L 236 af 19.9.2018, s. 1)."
(2)
I artikel 44, stk. 1, tilføjes følgende litra:
"f) den nationale ETIAS-enheds manuelle behandling af ETIAS-ansøgninger, jf.
artikel 8 i forordning (EU) 2018/1240."
Følgende artikler indsættes:
"Artikel 50a
Den centrale ETIAS-enheds adgang til oplysninger i SIS
1.
Den centrale ETIAS-enhed, der blev oprettet i Det Europæiske Agentur for Grænse-
og Kystbevogtning, jf. artikel 7 i forordning (EU) 2018/1240, har med henblik på at
udføre de opgaver, der er pålagt den ved forordning (EU) 2018/1240, ret til at tilgå
og søge i relevante oplysninger i SIS. Artikel 50, stk. 4-8, i nærværende forordning
finder anvendelse på denne adgang og søgning.
Hvis den centrale ETIAS-enheds kontrol bekræfter overensstemmelsen mellem
oplysningerne i en ETIAS-ansøgningsmappe og en indberetning i SIS, finder artikel
23, 24 og 26 i forordning (EU) 2018/1240 anvendelse.
Artikel 50b
Interoperabilitet med ETIAS som omhandlet i artikel 11 i forordning (EU) 2018/1240
1.
Fra idriftsættelsen af ETIAS, jf. artikel 88, stk. 1, i forordning (EU) 2018/1240,
kobles det centrale system i SIS til det værktøj, der er omhandlet i artikel 11 i
forordning (EU) 2018/1240, for at muliggøre den automatiserede behandling, der er
omhandlet i nævnte artikel.
Den automatiserede behandling, der er omhandlet i artikel 11 i forordning (EU)
2018/1240, muliggør den kontrol, der er fastsat bestemmelser om i artikel 20 og 23,
artikel 24, stk. 6, litra c), nr. ii), artikel 41 og artikel 54, stk. 1, litra b), i nævnte
forordning, og den efterfølgende kontrol, der er omhandlet i samme forordnings
artikel 22, 23 og 26.
For at kunne foretage den kontrol, der er omhandlet i artikel 20, stk. 2, litra a) og d),
artikel 20, stk. 2, litra m), nr. ii), og artikel 23 i forordning (EU) 2018/1240, anvender
det centrale ETIAS-system det værktøj, der er omhandlet i nævnte forordnings
artikel 11, til at sammenligne de oplysninger, der er omhandlet i artikel 11, stk. 5, i
forordning (EU) 2018/1240, med oplysninger i SIS, jf. nævnte forordnings artikel 11,
stk. 8.
Hvis en ETIAS-søgning viser et eller flere hit, jf. artikel 23, stk. 1, i forordning (EU)
2018/1240, sender det centrale ETIAS-system en automatiseret meddelelse til
SIRENE-kontoret i den medlemsstat, der foretog indberetningen, jf. nævnte
forordnings artikel 23, stk. 2 og 3.
Hvis der foretages en ny indberetning, jf. artikel 41, stk. 3, i forordning (EU)
2018/1240, i SIS om, at et rejsedokument er meldt stjålet, uretmæssigt tilegnet,
bortkommet eller ugyldiggjort, overfører SIS oplysningerne om denne indberetning
ved brug af den automatiserede behandling og det værktøj, der er omhandlet i nævnte
forordnings artikel 11, til det centrale ETIAS-system for at kontrollere, om denne
nye indberetning svarer til en eksisterende rejsetilladelse."
(3)
2.
2.
3.
4.
DA
14
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0016.png
Artikel 2
Ændringer til forordning (EU) yyyy/xxxx [ECRIS-TCN]
Forordning yyyy/xxxx (ECRIS-TCN-forordningen) ændres således
4445
:
(1)
I artikel 1 tilføjes følgende litra:
"d)
fastsættes de betingelser, hvorunder oplysninger i ECRIS-TCN-systemet kan anvendes
med henblik på grænseforvaltning i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/1240*.
_____________
* Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1240 af 12. september 2018 om
oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og
om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011, (EU) nr. 515/2014, (EU) 2016/399 (EU)
2016/1624 og (EU) 2017/2226 (EUT L 236 af 19.9.2018, s. 1)."
(2) Artikel 2 affattes således:
"Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne forordning finder anvendelse på behandling af identitetsoplysninger om
tredjelandsstatsborgere, der har været genstand for straffedomme i
medlemsstaterne, med henblik på bestemmelse af, i hvilken eller hvilke
medlemsstater sådanne domme blev afsagt, og med henblik på
grænseforvaltning [og på at bidrage til at lette og bistå med en korrekt
identifikation af personer].
Med undtagelse af artikel 5, stk. 1, litra b), nr. ii, finder de bestemmelser i denne
forordning, der finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere, også anvendelse
på unionsborgere, som også har statsborgerskab i et tredjeland, og som har
været genstand for straffedomme i medlemsstaterne."
(3)
I artikel 3 foretages følgende ændringer:
(a)
Litra f) affattes således:
"f)
"kompetente myndigheder": de centrale myndigheder og EU-organer
(Eurojust, Europol, Den Europæiske Anklagemyndighed og den centrale
ETIAS-enhed, der blev oprettet i Det Europæiske Agentur for Grænse-
og Kystbevogtning), der har ret til at tilgå eller søge i ECRIS-TCN-
systemet i overensstemmelse med denne forordning"
(b)
Følgende litraer tilføjes:
"t) "terrorhandling": en lovovertrædelse, som svarer til eller er ligestillet med
en af de lovovertrædelser, der er omhandlet i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2017/541*
u)
"alvorlig strafbar handling": en lovovertrædelse, som svarer til eller er
ligestillet med en af de lovovertrædelser, der er omhandlet i artikel 2, stk.
44
45
Disse ændringer tager hensyn til Kommissionens forslag COM(2017) 344 final.
Nummereringen tager hensyn til ændringen af denne forordning som følge af forslaget til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af en ramme for interoperabiliteten mellem EU-
informationssystemer (politisamarbejde og retligt samarbejde) (COM(2018) 480 final).
DA
15
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2, i Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA**, hvis den i henhold til
national ret kan straffes med frihedsstraf eller en anden frihedsberøvende
foranstaltning af en maksimal varighed på mindst tre år.
_____________
* Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om
bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse 2005/671/RIA (EUT L 88
af 31.3.2017, s. 6).
** Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske
arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne
(EFT L 190 af 18.7.2002, s. 1)"
I artikel 5 foretages følgende ændringer:
(a)
I stk. 1 tilføjes følgende litra:
"c)
hvis det er relevant en påtegning om, at den pågældende person er dømt
for en terrorhandling eller en anden alvorlig strafbar handling, og i givet
fald koden for domsstaten(erne)."
(4)
(b)
Stk. 1a affattes således:
(5)
"1a. [Det fælles identitetsregister indeholder de data, der er omhandlet i stk. 1,
litra b) og c), og stk. 2, samt følgende data, der er omhandlet stk. 1, litra
a): efternavn, fornavn(e), fødselsdato, fødested (by og land),
nationalitet(er), køn, typen af og nummeret på den pågældende persons
rejsedokument(er) samt navnet på den udstedende myndighed, og
eventuelle tidligere navne, pseudonym(er) og/eller kaldenavn(e), samt i
de tilfælde, der er omhandlet i stk. 1, litra c), koden på domsstaten. De
resterende ECRIS-TCN-data lagres i det centrale ECRIS-TCN-system.]"
Artikel 7, stk. 5, affattes således:
"5.
I tilfælde af et hit oplyser det centrale system [eller det fælles identitetsregister]
automatisk den kompetente myndighed om, hvilken medlemsstat eller hvilke
medlemsstater der ligger inde med strafferegisteroplysninger om
tredjelandsstatsborgeren, sammen med det eller de dertil knyttede
referencenumre, der er omhandlet i artikel 5, stk. 1, og eventuelle dertil
hørende identitetsoplysninger. Sådanne identitetsoplysninger må kun anvendes
til kontrol af den pågældende tredjelandsstatsborgers identitet. Resultatet af
søgningen i det centrale system må kun anvendes til at foretage en anmodning i
medfør af artikel 6 i rammeafgørelse 2009/315/RIA, en forespørgsel som
omhandlet i denne forordnings artikel 16, stk. 4, eller med henblik på
grænseforvaltning [og til at lette og bistå med en korrekt identifikation af
personer registreret ECRIS-TCN-systemet]."
(6)
I kapitel II tilføjes følgende artikel:
"Artikel 7a
Brug af ECRIS-TCN-systemet til ETIAS-kontrol
1.
Den centrale ETIAS-enhed, der blev oprettet i Det Europæiske Agentur for Grænse-
og Kystbevogtning, jf. artikel 7 i forordning (EU) 2018/1240, har med henblik på at
udføre de opgaver, der er pålagt den ved forordning (EU) 2018/1240, ret til at tilgå
og søge ECRIC-TCN-oplysninger i [det fælles identitetsregister]. Den må dog kun
DA
16
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
tilgå dataposter, hvortil der er tilføjet en påtegning, jf. forordningens artikel 5, stk. 1,
litra c).
2.
[Det fælles identitetsregister] kobles til det værktøj, der er omhandlet i artikel 11 i
forordning (EU) 2018/1240, for at muliggøre den automatiserede behandling
omhandlet i samme artikel.
Den automatiserede behandling, der er omhandlet i artikel 11 i forordning (EU)
2018/1240, muliggør den kontrol, der er fastsat bestemmelser om i artikel 20 i
nævnte forordning, og den efterfølgende kontrol, der er omhandlet i samme
forordnings artikel 22 og 26, jf. dog artikel 24 i forordning (EU) 2018/1240.
For at kunne foretage den kontrol, der er omhandlet i artikel 20, stk. 2, litra n), i
forordning (EU) 2018/1240, anvender det centrale ETIAS-system det værktøj,
der er omhandlet i artikel 11 i forordning (EU) 2018/1240, til at sammenligne
oplysninger i ETIAS med de oplysninger, der har en påtegning i ECRIS-TCN
[i det fælles identitetsregister], jf. nærværende forordnings artikel 5, stk. 1, litra
c), og artikel 11, stk. 8, i forordning (EU) 2018/1240 ved brug af den
sammenligningstabel, der findes i bilag II."
(7)
Artikel 8, stk. 2, affattes således:
"2.
Ved udløbet af den i stk. 1 omhandlede lagringsperiode sletter domstatens
centrale myndighed dataposten, herunder fingeraftryk, ansigtsbilleder eller
påtegninger omhandlet i artikel 5, stk. 1, litra c), fra det centrale system [og det
fælles identitetsregister]. I de tilfælde, hvor oplysningerne vedrørende en
straffedom for en terrorhandling eller en anden alvorlig strafbar handling som
omhandlet i artikel 5, stk. 1, litra c), slettes fra det nationale strafferegister, men
oplysninger om andre straffedomme afsagt over samme person bevares, fjernes
kun den i artikel 5, stk. 1, litra c), omhandlede påtegning fra dataposten. Denne
sletning skal om muligt ske automatisk og under alle omstændigheder senest en
måned efter lagringsperiodens udløb."
De oplysninger, der er indeholdt i det centrale system [og det fælles
identitetsregister], må kun behandles med henblik på bestemmelse af, hvilken
eller hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysinger om straffedomme
afsagt over tredjelandsstatsborgere, og med henblik på grænseforvaltning [og
på at lette og bistå med korrekt identifikation af personer, der er registreret i
ECRIS-TCN-systemet]."
3.
(8)
Artikel 22, stk. 1, affattes således:
"1.
(9)
Artikel 30, stk. 4, andet afsnit, affattes således:
"Hver måned forelægger eu-LISA Kommissionen statistik uden mulighed for
individuel identifikation vedrørende registrering, lagring og udveksling af
oplysninger, der er trukket ud af strafferegistre ved hjælp af ECRIS-TCN-
systemet og ECRIS-referencegennemførelsen, herunder oplysninger om de
dataposter, der omfatter en påtegning i henhold til artikel 5, stk. 1, litra c)."
(10)
Følgende artikel indsættes:
DA
17
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2000143_0019.png
"Artikel 29a
Opbevaring af logfiler med henblik på ETIAS
Med henblik på de søgninger, der er omhandlet i dennes forordnings artikel 7a, opbevares der
en logfil for hver ECRIS-TCN-databehandling, der foretages i [det fælles identitetsregister]
og ETIAS, jf. artikel 69 i forordning (EU) 2018/1240."
(11)
"Bilag II
Sammenligningstabel som omhandlet i artikel 7a
De tilsvarende oplysninger i ECRIS-
TCN i henhold til denne forordnings
artikel 5, stk. 1, i [det fælles
identitetsregister] som oplysningerne i
ETIAS skal sammenlignes med
efternavn
efternavn
efternavn ved fødslen
tidligere navn(e)
fornavn(e)
fornavn(e)
andre
navne
(kaldenavn(e), pseudonym og/eller kaldenavn(e)
kunstnernavn(e), sædvanlige navn(e))
fødselsdato
fødselsdato
fødested
fødested (by og land)
fødeland
fødested (by og land)
køn
køn
nuværende nationalitet
nationalitet(er)
eventuelle andre nationaliteter, hvis nationalitet(er)
sådanne findes
rejsedokumentets type
typen af den pågældende persons
identifikationsdokument(er)
rejsedokumentets nummer
nummeret på den pågældende persons
identifikationsdokument(er)
rejsedokumentets udstedelsesland
navnet på den udstedende myndighed
"
Artikel 3
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den finder anvendelse fra den dato, der fastsættes i henhold til artikel 96, stk. 2, i forordning
(EU) 2018/1240.
Oplysninger i henhold til artikel 17, stk.
2, i forordning (EU) 2018/1240, som det
centrale ETIAS-system sender
Følgende bilag indsættes:
DA
18
DA
kom (2019) 0003 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU-informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA