Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0083
Offentligt
2016476_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.2.2019
COM(2019) 83 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Det europæiske forskningsrum: en fælles indsats for at fremme forskning og innovation
i Europa
DA
DA
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0002.png
Det europæiske forskningsrum: en fælles indsats for at fremme forskning og innovation
i Europa
1. INDLEDNING
I EFR-statusrapporten for 2018 vurderes den aktuelle status for det europæiske forskningsrum
(EFR) og de fremskridt, der er gjort i gennemførelsen af EFR i perioden 2016-2018
1
. Det er
anden gang i træk, at der er blevet målt fremskridt på landeplan på basis af EFR-
overvågningsmekanismen
et sæt af 24 nøgleindikatorer, der er defineret af medlemsstaterne,
forskningsinteressenter og Kommissionen i fællesskab, og som omfatter otte overordnede
nøgleindikatorer
2
.
Der er fokus på seks prioriterede indsatsområder i gennemførelsen af EFR:
1. Mere effektive nationale forskningssystemer
2. Optimalt tværnationalt samarbejde og konkurrence, herunder "håndtering af store
udfordringer i fællesskab", samt "forskningsinfrastrukturer"
3. Et åbent arbejdsmarked for forskere
4. Ligestilling mellem kønnene samt integration af ligestillingsaspektet inden for forskning
5. Optimal formidling af, adgang til og overførsel af videnskabelig viden, herunder
"videnformidling" og "åben adgang"
6. Internationalt samarbejde.
EFR-statusrapporten for 2016 viste, at der i det seneste årti er gjort betydelige fremskridt i
gennemførelsen af EFR. På EU-plan er alle nøgleindikatorer blevet forbedret, selv om der
stadig er store forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til både resultatniveauer og
vækstrater.
Den generelle udvikling i nøgleindikatorerne viser, at der fortsat er fremskridt i
gennemførelsen af EFR, om end i et langsommere tempo end før. Vækstraten for nogle
nøgleindikatorer (prioritet 5 og 6) er stabil, hvorimod den er aftaget for andre nøgleindikatorer
(prioritet 1, 2 og 4). En nøgleindikator (prioritet 3) har endog en negativ vækstrate. Dette
giver dog ikke umiddelbart anledning til betænkeligheder, da denne indikator kun er en proxy,
og da de supplerende indikatorer for prioritet 3 stadig er i vækst.
Tabellen i slutningen af dokumentet viser vækstraterne for de forskellige nøgleindikatorer.
1
Kommissionen rapporterer hvert andet år om fremskridtene i det europæiske forskningsrum. Den politiske
udvikling er beskrevet fra medio 2016 (skæringsdatoen for EFR-statusrapporten for 2016) til medio 2018
(skæringsdatoen for EFR-statusrapporten for 2018). Indikatorerne er imidlertid først tilgængelige med en vis
forsinkelse. De fleste af indikatorerne i denne rapport henviser derfor til tidligere år.
2
Resultaterne i denne rapport henviser til rapporten om dataindsamling og information for EFR-overvågning
("Data gathering and information for the 2018 ERA Monitoring") fra Science-Metrix, som også indeholder
definitioner af nøgleindikatorerne. På grund af tilgængeligheden af statistiske data var det nødvendigt at justere
definitionen af nogle få indikatorer.
1
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0003.png
I november 2018 vedtog Rådet konklusioner om styringen af det europæiske forskningsrum
3
.
Rådet henviste til sine konklusioner fra maj 2015, som dannede grundlag for de efterfølgende
nationale EFR-handlingsplaner, og opfordrede til, at overvågningen af gennemførelsen af
køreplanen for EFR integreres i statusrapporterne på basis af nøgleindikatorer foreslået af
Udvalget for det Europæiske Forskningsrum og Innovation
4
.
Halvvejs igennem køreplanen for EFR 2015-2020 har 24 medlemsstater og fire associerede
lande vedtaget nationale handlingsplaner for denne periode. Disse indeholder officielle
oplysninger om EFR-strategier og dermed forbundne politiske foranstaltninger i disse
medlemsstater og associerede land. De udgør en vigtig kilde til at kortlægge fremskridt i
gennemførelsen EFR. De fleste nationale handlingsplaner er struktureret i overensstemmelse
med EFR's seks prioriterede indsatsområder og er således yderligere dokumentation for den
systematiske og fælles indsats for at planlægge nationale reformer med henblik på at
gennemføre EFR.
Denne rapport viser, at fremskridt i gennemførelsen af EFR generelt er sket i et langsommere
tempo, at der stadig er store forskelle mellem landene, og at forskellene vokser på nogle
områder. På baggrund af denne udvikling skal der afgives et fornyet tilsagn om i) at styrke
den fælles indsats yderligere på alle niveauer, ii) at reformere de nationale forsknings- og
innovationssystemer, og iii) at opbygge et velfungerende EFR. Kommissionen har foregrebet
dette behov ved at foreslå en række programmer for den næste finansieringsperiode 2021-
2027: Disse programmer omfatter regionale fonde, et europæisk instrument til gennemførelse
af reformer og EU's næste rammeprogram for forskning og innovation (FoI)
Horisont
Europa. Sidstnævnte omfatter en særlig søjle, der skal bidrage til at styrke EFR.
3
4
Dok. 14516/18.
Dok. 9351/15.
2
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0004.png
2. DE VIGTIGSTE RESULTATER AF EFR-STATUSRAPPORTEN
2.1.
Mere effektive nationale forskningssystemer
Formål:
Effektivt udformede og velfungerende nationale forsknings- og innovationssystem, der giver
maksimal udnyttelse af offentlige midler.
Projektleverancer:
Bedre tilpasning af nationale politikker til europæiske prioriteringer, med anvendelse af de
centrale principper for international peer review for finansierende organisationer, idet der skal
findes en tilfredsstillende balance mellem konkurrencedygtig og institutionel finansiering og
investeres i bredere uddannelses- og innovationssystemer.
En analyse af nøgleindikatoren viser, at forskningsekspertisen er steget med en årlig vækstrate
på 3,2 % i perioden i 2013-2016 (gennemsnit for EU-28)
5
. Denne vækstrate er imidlertid
blevet halveret i forhold til perioden 2010-2013.
Selv om offentlig finansiering af FoU er en vigtig drivkraft for indenlandske FoI-systemers
styrke og internationale konkurrenceevne, reducerer nogle lande stadig deres udgifter til FoI
(offentlige budgetbevillinger til forskning og udvikling (GBARD) i procent af BNP), og i
andre lande var der ingen væsentlige stigninger i perioden 2014-2016
6
. Lande med mindre
udviklede nationale forskningssystemer er dog også ofte afhængige af EU's struktur- og
investeringsfonde som supplement til nationale FoI-budgetter. En række EFR-lande
7
anvender
også indirekte finanspolitiske foranstaltninger til at supplere den direkte offentlige
finansiering.
Konkurrencebaseret finansiering
forskningsstøtte, der tildeles på konkurrencemæssige
betingelser og med deltagelse af internationale eksperter i evalueringspaneler
er blevet
almindelig praksis i EFR-landene. Balancen mellem konkurrencebaseret finansiering og
blokfinansiering varierer dog stadig meget fra land til land. I nogle lande med mindre
udviklede FoI-systemer finansieres mindre konkurrencedygtige forskningsorganisationer
primært via blokfinansiering, og dette påvirker ofte deres evne til at tiltrække de bedste
talenter og udvikle og opretholde forskningsinfrastrukturer. Der skal således gennemføres
yderligere reformer af deres finansieringssystemer for at opnå en passende balance.
De fleste nationale handlingsplaner er klart struktureret i overensstemmelse med EFR's
prioriterede indsatsområder. De viser en øget politisk afstemning af nationale FoI-politikker i
EFR-lande med mål på EU-plan om gennemførelse af EFR. EU-medlemsstaterne forsøger
også at gøre deres nationale forskningssystemer mere effektive og konkurrencedygtige ved at
gennemføre nationale og regionale strategier for intelligent specialisering.
Teknisk rapport, tabel 4.
Teknisk rapport, tabel 5.
7
"EFR-lande" omfatter EU-medlemsstaterne og de lande, der er associeret med rammeprogrammet.
6
5
3
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0005.png
Konklusion
Næsten alle lande har vedtaget eller ajourført nationale strategier for forskning og innovation,
som forventes at øge forskningsekspertisen. Selv om der er gjort fremskridt i de seneste år,
viser analysen, at der er behov for en bedre tilpasning af de forskellige FoI-strategier, således
at landene kan samarbejde mere effektivt. Overvågningen og evalueringen af nationale FoI-
politikker bør være et centralt element i forbedringen af de nationale FoI-systemers
effektivitet, mindskelsen af fragmenteringen og indkredsningen af områder, hvor der er behov
for forbedringer, navnlig tilpasning af nationale instrumenter og EU-instrumenter.
2.2.
Optimalt tværnationalt samarbejde og konkurrence
Håndtering af store udfordringer i fællesskab
Formål:
Bedre samarbejde om en løsning på de store udfordringer, vi står over for, er helt afgørende
for Europas muligheder for at reagere på en dynamisk verden i forandring.
Projektleverancer:
Tættere samarbejde mellem ministerier og forskningsfinansieringsorganisationer om at sikre
en bedre tilpasning til temaerne og prioriteringerne i de fælles programinitiativer, gensidig
anerkendelse af evalueringsprocedurer, fælles terminologier og procedurer for gennemførelse
af FoI-programmer, bedre integration af indkaldelser og fremme af et mere internationalt
perspektiv.
Resultaterne viser, at selv om dette prioriterede indsatsområde stadig har en af de højeste
vækstrater blandt alle EFR-nøgleindikatorerne med en gennemsnitlig vækstrate på 3,9
%
for
perioden 2014-2016, har der i næsten alle lande været et fald i nationale offentlige
budgetbevillinger til FoU (GBARD), der allokeres til EU-dækkende tværnational offentlig
FoU)
8
.
Sammenlægning af ressourcer og forskningskapacitet med henblik på en mere effektiv
håndtering af fælles udfordringer er fortsat en af de vigtigste forventede og faktiske fordele
ved EU's tværnationale samarbejde. Aktiv deltagelse i offentlig-offentlige partnerskaber
(P2P'er)
9
var et af de hyppigst nævnte strategiske mål i de nationale handlingsplaner.
Selv om der er gjort konstante fremskridt i årenes løb, er en forudsætning for yderligere
resultater i) en mere systematisk koordinering mellem prioriteterne for P2P'er og nationale
forskningsdagsordener og -programmer og ii) en systematisk overvågning og evaluering af
8
9
Teknisk rapport, s. 46. Vækstraterne for de enkelte lande udviser betydelige udsving fra år til år.
ERA-NET Cofund, European Joint Programme Cofund, initiativer baseret på artikel 185 i TEUF, fælles
programlægningsinitiativer.
4
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0006.png
indvirkningen af deltagelse i P2P'er, der sikrer politisk engagement og adgang til
finansiering
10
. Denne udvikling støttes af en ny politisk ambition om at øge indvirkningen af
EU-FoI-partnerskabsrammen, som understøttes af Rådets konklusioner
11
og ERAC-
anbefalingerne om partnerskaber.
Konklusion
De fleste lande gør fremskridt med hensyn til at øge deres deltagelse i P2P'er. Der skal
imidlertid gøres en yderligere indsats for at sikre en mere effektiv koordinering af relevante
nationale politikker og ressourcer med henblik på at nå de aftalte prioriteter, hvis en enklere
og mere resultatorienteret EU-FoI-partnerskabsramme skal udnyttes fuldt ud. Dette kræver
klare nationale forvaltningsstrukturer og en solid og omfattende ramme for evaluering og
overvågning af indvirkningen af P2P-netværk på nationalt plan
12
.
Forskningsinfrastrukturer
Formål:
Adgang til forskningsinfrastrukturer af høj kvalitet er et helt centralt element i
videnstrekanten og er afgørende for Europas ambition om at stå i spidsen for den globale
bevægelse mod åben videnskab. Medlemsstaterne har udformet en kollektiv strategi via Det
Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastrukturer (ESFRI), Horisont 2020 og den
retlige ramme for det europæiske konsortium for en forskningsinfrastruktur (ERIC).
Projektleverancer:
Sikring af gensidig kompatibilitet mellem køreplanen for ESFRI og de nationale FoI-
køreplaner, lettere adgang til forskningsinfrastrukturer for medlemsstater, der ikke er i stand
til at investere i store infrastrukturer samt en indgående undersøgelse af de planlagte
finansielle bidrag.
Resultaterne viser, at der er fastlagt strategiske prioriteter på nationalt plan, selv om der er
forskelle mellem de enkelte EFR-lande. Køreplanerne for ESFRI har vist sig at være et
værdifuldt input til de nationale beslutningsprocesser, hvilket ofte har resulteret i en tilpasning
af nationale og ESFRI-køreplaner.
Selv om over halvdelen af EFR-landene og 19 af de 28 EU-medlemsstater havde indført
nationale køreplaner og ESFRI-forskningsinfrastrukturer, havde kun en tredjedel ligeledes
identificeret deres finansieringsbehov. Siden den seneste overvågning i 2016 har otte lande
ajourført deres køreplaner, og en række af landene har identificeret finansieringsbehov for
første gang. Når der tages hensyn til både ESFRI's projekter og milepæle, viser data, at
deltagelsen for lande, der ligger lige under EFR-gennemsnittet, stiger hurtigere end for lande,
der ligger lige over gennemsnittet (en fordobling af vækstraterne på 40 % i forhold til 2016).
Dette indikerer, at der er en kraftig tendens til konvergens mellem EFR-landene.
10
11
Teknisk rapport, s. 46.
Dok. 15320/17.
12
Teknisk rapport, s. 66.
5
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0007.png
Beslutningsprocesserne er forskellige i de enkelte lande, afhængigt af størrelsen af deres
økonomi og kompleksiteten af deres FoI-system. Selv om åbne indkaldelser er den hyppigst
anvendte mekanisme til allokering af finansiering, er der betydelige forskelle mellem
instrumenter og procedurer til finansiering af forskningsinfrastrukturer, og de anvendes ofte i
forskellige politiksammensætninger.
Fo at øge effektiviteten af forskningsinfrastrukturer i Europa yderligere er der behov for en
bedre
udveksling
af
oplysninger
om
de
faktiske
infrastrukturkapaciteter,
finansieringsprioriteter, -planer og -strategier
både på tværs af lande og regioner og mellem
forskningsorganisationer. Analysen viser, at landene i stigende grad specialiserer sig på
specifikke områder, når de afsætter midler til nationale forskningsinfrastrukturer, hvilket
imødekommer behovet for at rationalisere de samlede stigende omkostninger.
Konklusion
I forhold til 2016 viser deltagelsen i både ESFRI's projekter og milepæle en klar samlet vækst
og stigende paneuropæisk inddragelse og tilgængelighed. I 2018 havde over halvdelen af
EFR-landene indført køreplaner og ESFRI-forskningsinfrastrukturer, men kun en tredjedel
havde ligeledes identificeret deres finansieringsbehov. Der er imidlertid behov for mere
samarbejde og synkronisering af nationale procedurer (med henblik på fastsættelse af
prioriteter, overvågning og langsigtet finansiering) for at gøre det europæiske økosystem af
forskningsinfrastrukturer mere robust og øge effektiviteten af offentlige investeringer på dette
område.
2.3.
Et åbent arbejdsmarked for forskere
Formål:
Et ægte åbent og ekspertisedrevet europæisk forskningsrum, hvor højt uddannede og
kvalificerede mennesker kan bevæge sig uhindret på tværs af landegrænser derhen, hvor deres
talenter udnyttes bedst.
Projektleverancer:
Regeringer og interessenter bør overveje, hvordan reglerne for de nationale
finansieringsordninger bedre vil kunne støtte principperne om åbenhed, gennemsigtighed og
meritbaseret rekruttering, og fjerne juridiske hindringer for uhindret rekruttering af forskere i
forskningsorganisationer og definere nye måder til udvikling af forskerkarrierer.
Resultaterne viser, at antallet af ledige forskerstillinger, der blev annonceret via EURAXESS-
jobportalen i perioden 2015-2016, faldt med 5 % i gennemsnit for hele landegruppen. Dette
vendte den tidligere positive udvikling på 7,8 % i perioden 2012-2014 og kan til dels skyldes
brugen af lignende nationale portaler i stedet.
Resultaterne viser ikke desto mindre også en årlig gennemsnitlig vækst i EU-28 på 3,9 % i
andelen af ph.d.-studerende, der har statsborgerskab i en anden EU-medlemsstat, og en vækst
på 7,5 % i andelen af forskere, der er tilfredse med forskningsinstitutionens åbne,
gennemsigtige og meritbaserede ansættelsesprocedure i hjemlandet. For sidstnævnte var der
vækst i næsten alle medlemsstater.
6
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0008.png
Analysen viser, at der stadig er store forskelle mellem EU-landene med hensyn til det åbne
arbejdsmarked og karriereudviklingsmuligheder for forskere. Dette resulterer i store forskelle
med hensyn til, hvor attraktive forskningskarrierer er i forskellige lande og regioner i Europa.
Disse forskelle skyldes ikke kun forskellige videregående uddannelsessystemer og
karrierestrukturer, men også en forskellig økonomisk udvikling, der indvirker på de offentlige
budgetter til forskning og dermed på forskerlønninger og andre vilkår. Tilgængeligheden af
læringsmuligheder, forskningsfinansieringsmuligheder, finansiel sikkerhed og andelen af
tidsbegrænsede ansættelseskontrakter er afgørende faktorer for en regions eller et lands
tiltrækningskraft.
Konklusion
Antallet af ledige stillinger, der annonceres på EURAXESS-platformen, er faldet på det
seneste, selv om forskere i hele Europa er mere tilfredse med hjeminstitutionens åbne,
meritbaserede og gennemsigtige ansættelsesprocedurer. Den stigende andel af ph.d.-
studerende, der har statsborgerskab i en anden medlemsstat, er et positivt tegn på international
mobilitet. Der er dog stadig store forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til, hvor
attraktive forskningskarrierer er, og med hensyn til udviklingsmulighederne for forskere.
Regeringerne kan øge den internationale forskermobilitet ved at forbedre de
nationale/regionale forskningsøkosystemers effektivitet med hensyn til frontlinjeforskning.
Ud over ovennævnte særlige forhold bidrager tilgængeligheden af overordnede
infrastrukturer, effektive interaktioner mellem offentlige og private aktører og en meget
innovativ erhvervssektor til øget mobilitet og tiltrækningskraft.
2.4.
Ligestilling mellem kønnene samt integration af ligestillingsaspektet inden for
forskning
Formål:
Fremme af videnskabelig ekspertise ved fuld brug af kønsdiversitet og -ligestilling og
undgåelse af uforsvarligt spild af talent.
Projektleverancer:
Udvikling af ligestillingspolitikker med særlig vægt på områder, hvor kvinder er
underrepræsenterede, fremme af strategier for integration af kønsaspektet og inddragelse af
kønsperspektiver inden for forskning.
Rapporten viser, at andelen af kvinder i forskerstillinger på det højeste niveau (klasse A) på
de højere læreanstalter steg med 1 % årligt i perioden 2014-2016 i EU-28
13
og nåede 24 % i
2016. Selv om der er sket fremskridt i næsten alle medlemsstater, er udviklingen fortsat
forskellig.
Analysen viser, at der i stigende grad vedtages planer for kønsligestilling og relaterede
politikker på nationalt plan eller EU-plan for at gennemføre institutionelle forandringer. Flere
og flere lande er i gang med at sikre en mere gennemsigtig rekruttering og forfremmelse og
13
Teknisk rapport, tabel 15.
7
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0009.png
inkluderer sådanne initiativer i deres nationale handlingsplaner. Analysen af de nationale
handlingsplaner viser imidlertid, at der er forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til
udviklingen af ligestillingsmål
14
.
Der er gjort en betydelig indsats for at integrere kønsdimensionen i forskningen på EU-plan
og i EFR-landene. Dette har resulteret i et større antal publikationer med en kønsdimension,
selv om det samlede integrationsniveau fortsat er lavt.
Der er gjort visse fremskridt, men der er stadig ulighed mellem kønnene inden for forskning
og i den akademiske verden. I de fleste EFR-lande er der fortsat et glasloft. Dette er stadig
tilfældet, selv om der er vedtaget politikker og initiativer på EU-plan og på nationalt og
institutionelt plan for at tackle problemstillinger såsom ubevidst forudindtagethed i
forbindelse med evaluering, lønforskelle
15
og lige karrieremuligheder.
Konklusion
De fleste lande har gjort fremskridt med hensyn til udvikling af mere omfattende strategier for
kønsligestilling inden for FoI, men fremskridtene sker langsomt og er ujævnt fordelt mellem
EFR-landene. Der er stadig behov for at øge indsatsen for at rekruttere og fastholde kvinder
inden for videnskab, gennemføre politikker om balancen mellem arbejdsliv og familieliv,
reducere kønsbestemte lønforskelle og fjerne hindringer for kvinders karriereforløb og
integrere kønsdimensionen i FoI-indhold for at opnå ligestilling mellem kønnene og
integration af ligestillingsaspektet i EFR.
2.5.
Optimal formidling af, adgang til og overførsel af videnskabelig viden, herunder
via det digitale europæiske forskningsrum
Videndeling og åben innovation
Formål:
Fjernelse af hindringer for en bredere brug af viden for at forøge vækst og forbedre
konkurrenceevne for Europa ved i fuldt omfang at gennemføre politikker for overførsel af
viden.
Projektleverancer:
Fremme af effektive mekanismer for overførsel af viden, etablering af politikker og
procedurer for forvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Siden den sidste EFR-statusrapport for 2016 er der blevet vedtaget flere ordninger og
initiativer inden for åben innovation og videndeling i EFR med særlig fokus på fælles
aktiviteter mellem offentlige forskningsorganisationer og den private sektor. Der anvendes
dog stadig forskellige regler for intellektuelle ejendomsrettigheder på nationalt plan.
14
Der er fastsat tre mål: 1. Fjernelse af hindringer for kvindelige forskeres ansættelse og karriereforløb, 2.
Eliminering af den kønsspecifikke uligevægt, og 3. Styrkelse af kønsdimensionen i forskningsprogrammer.
15
EU, strategic engagement gender equality 2016-2019: https://ec.europa.eu/anti-trafficking/eu-policy/strategic-
engagement-gender-equality-2016-2019_en.
8
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0010.png
Undersøgelsen viste, at ca. 15 % af de virksomheder, der er involveret i produkt- eller
procesinnovation i EU-28, samarbejder med universiteter, offentlige myndigheder eller
private forskningsinstitutter
16
. I perioden 2012-2014 var vækstraten for den private sektors
samarbejde med universiteter og højere læreanstalter gennemsnitligt 0,7 % om året, og for
samarbejdet med statslige og private forskningsinstitutter var vækstraten 4 %.
Antallet af offentlig-private sampublikationer pr. mio. indbyggere har været stabilt. I de
senere år er den private sektors finansiering af universiteter og offentlige forskningsinstitutter
imidlertid faldet.
Konklusion
Politikkerne til fremme af videnformidling og åben innovation er stadig forskellige i Europa.
Der er generelt ved at blive indført flere initiativer og lovgivningsmæssige rammer i EFR-
landene for at styrke forsknings- og innovationssamarbejdet mellem den offentlige og private
sektor. Det er imidlertid stadig nødvendigt at fremme overførslen af forskningsresultater til
markedet og sikre et tættere samarbejde mellem den private sektor og den akademiske verden
i mange EFR-lande, f.eks. gennem en kombination af finansielle incitamenter og
understøttende lovgivningsmæssige rammer. De aktuelle udfordringer omfatter også
gennemførelse af effektive foranstaltninger til evaluering og overvågning af forsknings- og
innovationspolitikker.
Fri adgang til publikationer og data
Formål:
Fri adgang til videnskabelige publikationer fremmer en bredere og hurtigere udbredelse af
videnskabelige idéer, og skaber flere fordele for både selve forskningen og for samfundet som
helhed. Det er en central del af en bredere indsats for åben videnskab.
Projektleverancer:
Fremme af gylden og/eller grøn åben adgang i overensstemmelse med Kommissionens
henstilling af 2012 om adgang til og bevaring af videnskabelig information
17
, overvejelse af
tilpasning og koordinering af forhandlinger med videnskabelige udgivere for at støtte en
overgang til nye og mere afbalancerede forretningsmodeller.
I 2018 havde 31 EFR-lande indført politikker og/eller retningslinjer til støtte for fri adgang til
publikationer (OA
open access), forvaltning af forskningsdata (RDM
research data
management) eller åben videnskab, og 19 af disse lande har vedtaget lovforanstaltninger på
disse tre områder
18
. Selv i de lande, hvor der er vedtaget lovgivningsmæssige foranstaltninger,
håndhæves foranstaltningerne imidlertid meget forskelligt. Kun nogle få EFR-lande har
16
17
Teknisk rapport, s. 76.
Revideret i april 2018.
18
Teknisk rapport, tabel 18.
9
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0011.png
indført foranstaltninger til overvågning af udviklingen af OA- og RDM-politikker og deres
indvirkning.
I de senere år er der sket en hurtig udvikling inden for fri adgang til publikationer, og der var
således fri adgang til op til 50 % af alle publikationer i EFR-landene i 2016
19
. Forskellene i
gennemførelsen af OA-politikker mellem landene kommer til udtryk i den forskellige
håndhævelse af politikker og i de forskellige OA-typer, som foretrækkes. Nogle lande
foretrækker "gylden" OA (publicering med fri adgang), nogle lande fremmer den grønne vej
(selvarkivering i arkiver) og nogle lande foretrækker en kombination af de to modeller. I de
senere år er andelen af videnskabelige publikationer publiceret på grundlag af gylden OA
generelt steget i forhold til andelen af grønne OA-publikationer.
Med hensyn til RDM er politikkerne ofte blevet indført for nylig. Der er stadig behov for
større koordinering og harmonisering på tværs af landene. Finansielle og tekniske
udfordringer i forbindelse med lagring og tilgængelige dataformater er fortsat centrale
udfordringer for den videre udvikling af fri adgang til forskningsdata.
Selv om overgangen til et åbent forskningsmiljø er indledt, bremses den fortsat, idet der er en
række problemer i forbindelse med ophavsret, omkostninger, databeskyttelse, opfattelsen af,
at OA-tidsskrifter er af lav kvalitet, utilstrækkelig OA-uddannelse og institutionelle politikker,
der fremmer offentliggørelse i traditionelle tidsskrifter.
Konklusion
Der er gjort hurtige fremskridt med hensyn til fri adgang til publikationer i de senere år,
herunder i forbindelse med indførelsen af lovgivningsmæssige foranstaltninger. Der er dog
stadig hindringer, herunder de forskellige grader af regelhåndhævelse. Der er også forskellige
nationale tilgange til fri adgang til forskningsdata, som er et område, hvor der er gjort
fremskridt i et meget langsommere tempo. Der er stadig en række udfordringer, som
forhindrer en generel overgang til et åbent forskningsmiljø.
2.6.
Internationalt samarbejde
Formål:
Sikring af Europas kapacitet generelt til maksimal udnyttelse af de bedste FoI-muligheder i en
global kontekst.
Projektleverancer:
Definition af nationale internationaliseringsstrategier for at fremme et stærkere samarbejde
med centrale tredjelande, bedre koordinering af målsætninger og aktiviteter i EU,
medlemsstater og associerede lande over for ikke-EU-lande og internationale organisationer,
19
Teknisk rapport, s. 86.
10
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0012.png
bedre udbredelse af resultater af multilaterale EU- og mellemstatslige projekter og bedre brug
af bi- og multilaterale aftaler mellem EU's medlemsstater og internationale partnerlande.
Siden EFR-statusrapporten for 2016 har der i EU-medlemsstaterne været små, men stabile
stigninger i antallet af sampublikationer med ikke-EFR-lande. De gennemsnitlige årlige
vækstrater i disse lande var 4,4 % i perioden 2014-2016 og 4,2 % i perioden 2007-2016
20
.
EFR-landene anvender forskellige redskaber til at fremme internationalt samarbejde. Disse
spænder fra indgåelse af bilaterale aftaler og oprettelse af særlige forsknings- og
innovationscentre til udpegning af FoI-rådgivere og -specialister på deres konsulater og
ambassader verden over. En række EFR-lande har også vedtaget nationale strategier for
internationalisering af videnskab og teknologi eller fremhævet internationalt samarbejde i
deres
nationale
FoI-dokumenter.
Både
forskningsorganisationer
og
forskningsfinansieringsorganisationer udnytter desuden i stigende grad bilaterale eller
multilaterale samarbejdsmuligheder med organisationer i partnerlande.
International forskermobilitet fremmes aktivt på både EU-plan og nationalt plan. På EU-plan
er EURAXESS og Marie Sklodowska-Curie-aktiviteterne de vigtigste programmer. EFR-
landene, især lande med mindre udviklede FoI-systemer, fremmer indgående mobilitet mere
aktivt for at imødegå manglen på menneskelige ressourcer.
På trods af en meget positiv udvikling er der fortsat en række udfordringer i alle EFR-lande,
herunder mangel på finansielle og menneskelige ressourcer til etablering og forvaltning af
internationale partnerskaber.
Konklusion
Generelt styrkes det internationale samarbejde mellem EFR-lande og ikke-EFR-lande. Lande
med mere udviklede FoI-systemer har flere samarbejdsmuligheder, og de er også bedre rustet
til at opretholde og indlede nye partnerskaber. Der er et særligt behov for at lette den
internationale hjernecirkulation ved at skabe et mere forskelligartet sæt af incitamenter. EFR-
landene er nødt til at øge deres indsats for at tiltrække de bedste internationale talenter, så de
kan overvinde manglen på arbejdskraft, styrke forskningskapaciteten, fremme innovation og
håndtere store udfordringer.
3. KONKLUSIONER
Sammenlignet med den foregående rapporteringsperiode
21
er der gjort fortsatte fremskridt hen
imod de prioriterede indsatsområder for de fleste nøgleindikatorers vedkommende, dog i et
noget langsommere tempo. Med hensyn til gennemsnittene for EU-28 viser de fleste
20
21
Teknisk rapport, tabel 28.
For en sammenligning af vækstraterne for nøgleindikatorerne med den foregående rapporteringsperiode, se
EFR-statusrapporten
for
2016
på:
http://ec.europa.eu/research/era/pdf/era_progress_report2016/
era_progress_report_2016_com.pdf.
11
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0013.png
nøgleindikatorer fremskridt over tid, selv om der fortsat er store forskelle med hensyn til både
resultatniveauer
22
og vækstrater mellem landene (se tabel 1).
De store forskelle i de nationale fremskridt landene imellem indikerer, at der stadig kan gøres
væsentlige fremskridt på alle prioriterede indsatsområder. EFR-"topscorerne" kan anvendes
som potentielle benchmarks for lande, der ikke klarer sig så godt.
Det forhold, at 28 lande har udviklet og offentliggjort nationale EFR-handlingsplaner, er et
bevis på det fælles politiske ejerskab og den fælles mobilisering på alle EFR's prioriterede
indsatsområder. Disse planer viser et højt ambitionsniveau i forhold til at skabe yderligere
fremskridt inden for EFR.
Generelt er køreplanen for EFR 2015-2020 fortsat et vigtigt værktøj, der skal hjælpe
medlemsstaterne og de associerede lande med at definere, afstemme og gennemføre de
nødvendige EFR-reformer på nationalt plan.
Som følge af den langsommere udvikling af EFR-nøgleindikatorerne skal det overvejes,
hvordan gennemførelsen af alle EFR's prioriterede indsatsområder kan fremskyndes, styrkes
og fremmes. Det er alle medlemsstaternes, de associerede landes og EU's fælles ansvar.
En mere systematisk anvendelse af EFR-overvågningsmekanismen, der er udviklet i
fællesskab, kan styrke virkningerne af og konvergensen mellem de nationale EFR-
handlingsplaner. Dette kunne understøttes af gensidig læring såsom den politiske
støttefacilitet
23
kombineret med strategiske drøftelser i ERAC og under hensyntagen til det
europæiske semester.
I takt med nye udfordringer skal europæiske og nationale myndigheder koordinere og tilpasse
deres politiske svar på gamle hindringer og nye muligheder. EFR's prioriterede
indsatsområder vil således ændre sig over tid. Opbygningen af et moderne og fleksibelt EFR i
tæt partnerskab med medlemsstater, associerede lande, Kommissionen og alle EFR-
interessenter indebærer en klar merværdi for alle. Det foreslåede langsigtede EU-budget skal
skabe incitamenter og yde støtte med henblik på at forbedre nationale FoI-systemer og
fremme
EFR
i
fællesskab.
22
23
Se teknisk rapport.
https://rio.jrc.ec.europa.eu/en/policy-support-facility.
12
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0014.png
Tabel 1. Oversigt over vækstrater for EFR-nøgleindikatorer
Nøgleindikatorer
Land
JRC Res
Ekspertise
(2013-2016)
3,2 %
8,1 %
3,0 %
-0,1 %
-0,5 %
3,2 %
3,2 %
2,6 %
7,1 %
4,6 %
-1,9 %
3,5 %
2,9 %
3,3 %
7,1 %
3,6 %
7,0 %
0,0 %
3,6 %
4,4 %
9,7 %
3,3 %
17,3 %
4,6 %
8,2 %
4,2 %
6,0 %
3,5 %
2,6 %
4,8 %
-0,1 %
5,6 %
GBARD
tværnat
(2014-2016)
3,9 %
-0,6 %
-4,5 %
-19,5 %
:
-2,6 %
12,7 %
6,3 %
-7,1 %
17,4 %
-21,5 %
9,2 %
2,0 %
:
-22,6 %
112,3 %
-16,6 %
:
0,8 %
-5,4 %
9,6 %
-8,8 %
33,2 %
-1,2 %
-2,5 %
:
21,0 %
24,3 %
:
1,8 %
22,3 %
125,8 %
EURAXESS
jopopslag
(2014-2016)
-5,0 %
-4,0 %
21,2 %
-61,4 %
:
20,1 %
-10,2 %
85,5 %
13,3 %
-18,0 %
-44,7 %
19,9 %
169,9 %
8,7 %
12,8 %
31,9 %
-35,6 %
0,4 %
21,9 %
21,3 %
42,6 %
65,7 %
:
4,3 %
6,1 %
1,7 %
-5,4 %
19,9 %
-49,5 %
-43,8 %
-9,0 %
-9,3 %
Kvinder lønklasse
A
(2014-2016)
1,0 %
5,7 %
5,5 %
2,2 %
6,6 %
-4,7 %
2,2 %
4,1 %
6,9 %
3,3 %
2,9 %
0,7 %
2,6 %
-4,6 %
2,3 %
12,4 %
-10,0 %
:
2,0 %
9,7 %
:
6,3 %
-22,6 %
5,0 %
3,1 %
3,0 %
1,3 %
22,3 %
:
4,2 %
7,6 %
0,1 %
Innovative
virksomheder, der
samarbejder med
universiteter
(2012-2014)
0,7 %
2,1 %
-1,6 %
-7,7 %
:
13,3 %
-8,4 %
-0,6 %
1,9 %
15,9 %
-27,8 %
2,9 %
-6,2 %
2,5 %
-26,2 %
-17,6 %
-4,7 %
:
12,3 %
-35,0 %
25,3 %
-2,9 %
-10,3 %
14,7 %
5,5 %
0,2 %
-1,5 %
57,5 %
138,8 %
-6,7 %
-11,5 %
0,2 %
Innovative
virksomheder, der
samarbejder med
forskningsinstitutioner
(2012-2014)
4,0 %
-2,5 %
2,4 %
-19,2 %
:
-4,5 %
-0,5 %
:
-21,2 %
47,0 %
-35,9 %
13,7 %
-11,6 %
2,2 %
-34,3 %
-12,0 %
:
:
16,7 %
-33,0 %
16,5 %
-11,1 %
31,3 %
:
-0,5 %
7,3 %
-12,8 %
4,0 %
:
:
:
6,1 %
Ikke-EFR-publikationer
pr. 1 000 indb.
(2014-2016)
4,4 %
5,0 %
0,7 %
2,8 %
:
9,8 %
5,6 %
1,2 %
8,5 %
6,3 %
6,9 %
5,9 %
11,0 %
-0,3 %
-0,7 %
3,8 %
-13,2 %
1,2 %
3,4 %
7,5 %
-3,8 %
35,5 %
15,5 %
3,8 %
0,5 %
2,4 %
4,3 %
8,4 %
-1,0 %
4,9 %
8,1 %
9,0 %
EU-28
AT
BE
BG
CH
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IS
IT
LT
LU
LV
MT
NL
NO
PL
PT
RO
RS
SE
SI
SK
13
kom (2019) 0083 - Ingen titel
2016476_0015.png
Tabel 1. Oversigt over vækstrater for EFR-nøgleindikatorer
UK
1,0 %
5,1 %
-10,5 %
:
-1,8 %
7,8 %
6,6 %
14