Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0087
Offentligt
2019497_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.2.2019
COM(2019) 87 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
{SWD(2019) 26 final}
DA
DA
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
1. I
NDLEDNING
Direktiv 2014/33/EU om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
1
("direktivet")
blev vedtaget den 26. februar 2014. EU's retlige ramme vedrørende elevatorer blev oprindeligt
indført gennem to direktiver, nemlig direktiv 84/528/EØF af 17. september 1984 om hejse-,
løfte- og transportmateriel
2
og direktiv 84/529/EØF af 17. september 1984 om elektrisk
drevne elevatorer
3
. Pr. 1. juli 1999 blev begge direktiver ophævet ved direktiv 95/16/EF af 29.
juni 1995 om elevatorer
4
, der senere blev erstattet af direktiv 2014/33/EU.
Direktivet har til formål at:
opnå et højt beskyttelsesniveau for brugere og installatører af elevatorer og
vedligeholdelsespersonale i hele EU
bidrage til et velfungerende indre marked gennem en harmonisering af visse aspekter
af medlemsstaternes lovgivning vedrørende sikkerhed og sundhed i forbindelse med
elevatorer.
I henhold til artikel 46 i direktivet skal Kommissionen fremsende en rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet vedrørende gennemførelsen af dette direktiv og dets funktion. Denne
rapport skal være baseret på en høring af relevante interesserede parter og, hvor det er
relevant, være ledsaget af et forslag om revision af direktivet.
1
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer (EUT L 96 af 29.3.2014,
s. 251).
Rådets direktiv 84/528/EØF af 17. september 1984 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning vedrørende fælles bestemmelser for hejse-, løfte- og transportmateriel (EFT L 300 af 19.11.1984,
s. 72).
Rådets direktiv 84/529/EØF af 17. september 1984 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning vedrørende elektrisk drevne elevatorer (EFT L 300 af 19.11.1984, s. 86).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om elevatorer (EFT L 213 af 7.9.1995, s. 1).
1
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0003.png
Med udgangspunkt heri har Kommissionen evalueret direktivet på grundlag af en ekstern
undersøgelse af evalueringen af direktivet
5
, som omfattede flere høringer af interesserede
parter
6
, og andre datakilder
7
.
Evalueringen er sammenfattet i et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
("arbejdsdokumentet")
8
, der ledsager denne rapport. Da direktivet blev evalueret mindre end
tre år efter, at de nationale gennemførelsesbestemmelser skulle finde anvendelse, var
evidensgrundlaget forholdsvis begrænset. Men da direktiv 2014/33/EU er resultatet af en ren
tilpasning af direktiv 95/16/EF til afgørelse 768/2008/EF
9
om de nye retlige rammer uden
større indholdsmæssige ændringer, omfattede evalueringen også perioden før det nuværende
direktivs ikrafttræden, dvs. fra den 1. juli 1999 til den 19. april 2014, som er omfattet af
direktiv 95/16/EF.
I forbindelse med evalueringen blev resultaterne af direktivet om elevatorer vurderet på
grundlag af det omfang, i hvilket det opfyldte sine mål (vikrkningsfuldhed), dets effektivitet
(med fokus på at undersøge de lovgivningsmæssige
herunder de administrative
omkostninger og fordele og mulighederne for forenkling), dets sammenhæng med anden EU-
lovgivning, dets relevans i forhold til interessenternes behov og dets EU-merværdi.
2. D
IREKTIVETS FORMÅL OG VIGTIGSTE BESTEMMELSER
Direktivet fastlægger de retlige rammer for omsætning af
sikkerhedskomponenter til elevatorer og for ibrugtagning af elevatorer.
De to vigtigste formål med direktivet er:
at sikre fri bevægelighed for elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer i hele
EU samt at bidrage til og effektivt gennemføre det indre marked for de pågældende
produkter. Medlemsstaterne skal således tillade markedsføring på deres område af
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, der opfylder kravene i direktivet
at sikre, at elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, der er omfattet af
direktivet, er sikre for brugere og vedligeholdelsespersonale, og dermed forbedre disse
gruppers sundhed og sikkerhed.
elevatorer
og
5
6
Udført af et konsortium under ledelse af Technopolis Consulting Group Belgium, hvis endelige rapport
findes på https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9f1a5907-e539-11e7-9749-
01aa75ed71a1/.
Høringer foretaget af den eksterne konsulent for undersøgelsen:
offentlig onlinehøring (juni 2016-januar 2017)
flere målrettede undersøgelser
workshop afholdt inden for rammerne af medlemsstaternes arbejdsgruppe om elevatorer
interviews med repræsentanter for branchen, herunder SMV'er, bemyndigede organer og myndigheder.
Evalueringen blev drøftet på møder i Kommissionens tværtjenstlige styringsgruppe.
Analyse af tilgængelige officielle statistikker (Eurostat, Prodcom og Amadeus-databasen), undersøgelser og
oplysninger, der er stillet til rådighed af branchesammenslutninger, årlige rapporter fra erhvervsdrivende,
oplysninger om ulykker fra nationale undersøgelser og nationale rapporter om markedsovervågning.
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, Evaluation of the Lift Directive 2014/33/EU
(SWD(2019) 26 final).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF (EUT L 218 af 13.8.2008, s. 82).
2
7
8
9
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
Direktivet harmoniserer bestemmelserne om elevatorer og sikkerhedskomponenter til
elevatorer og er baseret på principperne i "den nye metode", hvilket betyder, at det er
begrænset til at omfatte de væsentlige sikkerheds- og sundhedskrav, som elevatorer og
sikkerhedskomponenter på markedet er underlagt og skal opfylde.
De vigtigste bestemmelser er relateret til anvendelsesområdet og definitionerne, de
erhvervsdrivendes forpligtelser, overensstemmelsesvurderingsprocedurerne, de væsentlige
sikkerheds- og sundhedskrav og markedsovervågning, dvs.
med hensyn til anvendelsesområde og definitioner: direktivets anvendelsesområde,
definitionen af elevatorinstallatør og fabrikant af sikkerhedskomponenter, omsætning og
tilgængeliggørelse på markedet osv.
med hensyn til de erhvervsdrivendes forpligtelser: fastlæggelse
i overensstemmelse med
afgørelse 768/2008/EF om de nye retlige rammer
af forpligtelser for installatører,
fabrikanter, bemyndigede repræsentanter, importører og distributører samt specifikke
bestemmelser om f.eks. den gensidige informationsstrøm mellem den person, der er
ansvarlig for bygningens konstruktion, og elevatorinstallatøren
med hensyn til overensstemmelsesvurderingsprocedurer: bestemmelser om procedurer for
underretning af bemyndigede organer, kriterier, der gælder for bemyndigede organer, og
overensstemmelsesvurderingsprocedurer
med hensyn til de væsentlige sikkerheds-og sundhedskrav: fastlæggelse af de mål for
sundhed og sikkerhed, der skal nås, herunder bestemmelser om elevatorers tilgængelighed
for handicappede og om forebyggelse af risikoen for klemning
med hensyn til markedsovervågning: bestemmelser i overensstemmelse med afgørelse
768/2008/EF om de nye retlige rammer, herunder EU-markedsovervågning og kontrol af
elevatorer eller sikkerhedskomponenter til elevatorer, der indføres på EU-markedet,
procedurer for håndtering af elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, der udgør
en risiko på nationalt plan, EU-beskyttelsesprocedurer osv.
3. G
ENNEMFØRELSE OG ANVENDELSE
For at gøre det muligt at nå målene harmoniserede direktivet visse aspekter af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser vedrørende elevatorer og deres
sikkerhedskomponenter. Bestemmelserne heri skal gennemføres og anvendes af
medlemsstaterne.
Direktivet er blevet gennemført ensartet i medlemsstaterne. Der er ingen dokumentation for
eventuelle gennemførelsesproblemer med undtagelse af ét spørgsmål, som blev identificeret i
forbindelse med evalueringsundersøgelsen af gennemførelsen af bestemmelsen om
"forhåndsgodkendelse", der er fastsat i punkt 2.2 i de væsentlige sikkerheds- og
sundhedskrav. Dette punkt uddybes i afsnit 4.2. nedenfor.
Med hensyn til gennemførelsen blev der konstateret mindre uoverensstemmelser mellem
medlemsstaterne med hensyn til de anvendte definitioner, den måde, hvorpå den gensidige
udveksling af oplysninger mellem installatøren og den person, der er ansvarlig for arbejdet på
3
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0005.png
bygningen, er blevet indført, bestemmelserne om elevatorers tilgængelighed for
handicappede, muligheden for at give en forhåndsgodkendelse for at forebygge risikoen for
klemning, overensstemmelsesvurdering og EF-typeafprøvningsattester og praksis i
forbindelse med markedsovervågning.
Definitionen af "installatør"
i direktivet er blevet gennemført af 26 medlemsstater. Den
estiske lovgivning indeholdt oprindeligt en anden definition, hvor installatøren blev benævnt
"fabrikant". Anvendelsen af udtrykket "fabrikant" i stedet for "installatør" havde ingen
indvirkning på anvendelsen af direktivet. Endvidere anvendes udtrykket "fabrikant" nu også i
den estiske lovgivning til gennemførelse af direktiv 2014/33/EU.
Med artikel 6, stk. 1, i direktivet indføres der
gensidig udveksling af oplysninger,
som
sikrer, at den person, der er ansvarlig for arbejdet på bygningen, og installatøren både giver
hinanden de nødvendige oplysninger og træffer de relevante foranstaltninger til at sikre, at
elevatoren fungerer korrekt og anvendes under betryggende forhold. Denne artikel er
gennemført fuldstændig uændret i 26 medlemsstaters lovgivning. Både den østrigske og den
ungarske lovgivning indeholder bestemmelser om specifikke mekanismer, der sikrer denne
udveksling af oplysninger. Disse mindre forskelle påvirker ikke anvendelsen af direktivet.
Tyve medlemsstater har i deres nationale gennemførelseslovgivning medtaget bestemmelser
om
elevatorers tilgængelighed for handicappede,
idet bestemmelserne gennemføres
nøjagtigt, som de er i direktivet. De resterende otte medlemsstater har bl.a. medtaget
bestemmelser om tilgængelighed i deres nationale bygningsreglementer. De fleste
medlemsstater har indført yderligere eller mere specifikke bestemmelser for at regulere
adgangen til bygninger i deres nationale bygningsreglementer. Dette aspekt henhører under
den nationale kompetence
10
.
20 medlemsstater har gennemført tredje afsnit i punkt 2.2. i de væsentlige sikkerheds- og
sundhedskrav
11
i direktivet, der i særlige tilfælde giver medlemsstaterne mulighed for at give
en
"forhåndsgodkendelse",
navnlig i eksisterende bygninger, med henblik på at vælge andre
egnede metoder til at undgå risiko for klemning end ved at sørge for et frit rum eller et
tilflugtssted uden for elevatorstolens yderstillinger. I fire medlemsstater kan
"forhåndsgodkendelsen" kun anvendes, når en elevator skal installeres i "eksisterende
ejendomme", hvor der er strukturelle begrænsninger. I praksis gennemføres godkendelsen
forskelligt i medlemsstaterne. Da der findes forskellige konstruktionsmæssige løsninger, som
10
11
I Frankrig, Irland, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige skal bygningsreglementet vedrørende
"tilgængelige" personelevatorer f.eks. være i overensstemmelse med den harmoniserede standard EN 81-70. I
Polen indeholder de nationale bygningsreglementer særlige bestemmelser om elevatorers tilgængelighed for
handicappede, hvorved de tilpasses til henstillingerne i erklæringen fra Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen. I Cypern, Italien og Letland indeholder bygningsreglementet specifikke krav til
elevatorstolens dimensioner, tilstedeværelsen af telefoner og elevatorkontrolpanelers nøjagtige placering. I
Spanien, Letland og Italien indeholder de lokale bestemmelser yderligere krav som f.eks. anvendelse af
blindskrift.
"Elevatoren
skal være konstrueret og fremstillet på en måde, som udelukker fare for at komme i klemme, når
elevatorstolen befinder sig i en af sine yderstillinger.
Dette formål opfyldes ved et frit rum eller et tilflugtssted uden for hver af yderstillingerne.
I særlige tilfælde, navnlig i eksisterende ejendomme, kan der, når ovennævnte løsning ikke er mulig, træffes
andre foranstaltninger til at undgå en sådan fare. Medlemsstaterne skal da have mulighed for at give en
forhåndsgodkendelse."
4
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0006.png
er baseret på forskellige teknologier, gør proceduren med "forhåndsgodkendelse" det muligt
for installatørerne at anvende alternative metoder til at undgå risikoen for klemning.
Forskellene i de kriterier, som medlemsstaterne anvender, gør det dog vanskeligere for
installatører at finde oplysninger om den relevante nationale gennemførelsespraksis.
Virkningen af en sådan praksis for direktivets funktion gennemgås i afsnit 4.2. nedenfor.
De overensstemmelsesvurderingsprocedurer
, der skal anvendes af fabrikanter af
sikkerhedskomponenter og installatører af elevatorer, jf. artikel 15 og 16 i direktivet, er
blevet gennemført og anvendes i alle medlemsstater
. Nogle interesserede parter oplyste, at
installatører nogle gange blev anmodet om at fremlægge yderligere dokumentation for
overholdelsen af kravene til elevatorer ud over
EU-typeafprøvningsattester.
Sådanne
problemer med gennemførelsen er blevet fjernet, da det nye direktiv 2014/33/EU ændrede
indholdet af typeafprøvningsattesterne.
Markedsovervågning
er et vigtigt redskab til at håndhæve lovgivningen og er baseret på
foranstaltninger til at kontrollere, at produkterne opfylder de relevante væsentlige sikkerheds-
og sundhedskrav, og at produkter, der ikke opfylder kravene, bringes i overensstemmelse med
lovgivningen eller trækkes tilbage/tilbagekaldes fra markedet. Der er ikke fastsat specifikke
procedurer i direktiv 95/16/EF. Rammerne for markedsovervågning udgøres af forordning
(EF) nr. 765/2008, og direktiv 2014/33/EU indeholder særlige bestemmelser om
markedsovervågning, som er baseret herpå. Evalueringen viste, at markedsovervågningen er
blevet gennemført forskelligt i medlemsstaterne med hensyn til strategier, omfanget af
overvågningsaktiviteter samt hyppigheden og typen af kontrol.
De bemyndigede organers notifikationsprocedurer
som omhandlet i artikel 28 i direktivet
er blevet gennemført forskelligt i medlemsstaterne. Akkreditering er den foretrukne metode til
at påvise de bemyndigede organers tekniske kapacitet
12
, og 19 medlemsstater har gennemført
denne artikel, hvorved akkreditering
13
er blevet gjort obligatorisk. Hvis akkreditering ikke
anvendes, skal de bemyndigede organer give den bemyndigende myndighed al den
dokumentation, der er nødvendig for at kontrollere, at de relevante krav er opfyldt. Forskelle i
gennemførelsen af notifikationsprocedurerne har ingen indvirkning på anvendelsen af
direktivet.
4. D
E VIGTIGSTE RESULTATER AF EVALUERINGEN
4.1. Relevans
Konklusionen af evalueringen var, at direktivets oprindelige mål er lige så relevante i dag,
som da direktivet først blev foreslået. Navnlig målene om at sikre et højt sikkerhedsniveau for
brugere, installatører og vedligeholdelsespersonale samt fri bevægelighed for elevatorer og
deres sikkerhedskomponenter er fortsat fuldt ud relevante.
12
13
http://ec.europa.eu/growth/single-market/goods/building-blocks/accreditation_da.
I henhold til artikel 2 i forordning (EF) nr. 765/2008 forstås ved
""akkreditering": en attestering foretaget af
et nationalt akkrediteringsorgan af, at et overensstemmelsesvurderingsorgan opfylder de krav, der er fastsat
i de harmoniserede standarder, og i givet fald alle andre supplerende krav, herunder dem, der er fastsat i de
relevante sektorordninger om at udføre de specifikke overensstemmelsesvurderingsopgaver".
5
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
Generelt opfattes direktivet som værende klart. Evalueringen viste imidlertid, at der er behov
for at undersøge, hvordan klarheden af direktivets anvendelsesområde kan forbedres i
forbindelse med større ændringer af elevatorer, som allerede er i drift, hvilket ville føre til
anvendelse af direktivet i stedet for de nationale bestemmelser, definitionen af "installatør",
der er anvendt i direktivet i stedet for "fabrikant" af en elevator, og begreberne "ibrugtagning"
og "omsætning". Med hensyn til bestemmelserne om "forhåndsgodkendelse" blev der givet
udtryk for betænkelighed dels vedrørende de ikkeharmoniserede kriterier, som
medlemsstaterne anvendte til at give eller afvise en forhåndsgodkendelse, hvilket førte til
divergerende praksis, dels vedrørende muligheden af, at der kunne opstå forskellige
sikkerhedsstandarder i EU. Der blev også påpeget nogle problemer med hensyn til klarheden
af bestemmelserne om elevatorers tilgængelighed for handicappede som følge af, at
forskellige nationale krav om tilgængelighed finder anvendelse på hele bygningen, mens
elevatorers tilgængelighed er reguleret ved direktivet.
Ud over at evalueringen er relevant for den frie bevægelighed for de varer, der er omfattet af
direktivets anvendelsesområde, viste den, at direktivet også er et egnet politisk redskab til
generelt at imødegå de nye risici, der følger af den teknologiske udvikling i forbindelse med
elevatorer. I overensstemmelse med den nye metode vedrører direktivet kun de risici, der skal
håndteres, og de sikkerhedskrav, der skal opfyldes, idet det overlades til fabrikanterne og
installatørerne at vælge de tekniske løsninger, der er nødvendige for at overholde
lovgivningen. Dette skaber mulighed for, at der kan finde innovation sted i elevatorsektoren.
4.2. Virkningsfuldhed
Den konstante vækst i værdien af handelen inden og uden for EU er en stærk indikator for, at
direktivet effektivt har bidraget til et velfungerende indre marked for elevatorer og
sikkerhedskomponenter gennem harmonisering af den relevante nationale lovgivning.
Direktivets virkningsfuldhed styrkes yderligere af den retssikkerhed og gennemsigtighed, det
skaber. Data om elevatorulykker i EU er fragmenterede og ikke tilstrækkeligt detaljerede.
Derfor kan disse data kun indeholde udvalgte, anekdotiske indikationer om antallet af og
tendenserne for ulykker over tid. Generelt kan det udledes, at direktivet har bidraget til at øge
sikkerheden i forbindelse med elevatorer, når man ser på det faldende antal ulykker, der
involverer vedligeholdelsespersonale, i forhold til antallet af elevatorer i drift
. Hvad angår
brugerne, tyder oplysninger i de foreliggende nationale rapporter på, at direktivets virkninger under
ingen omstændigheder er negative, og at direktivet i mindre omfang muligvis kunne have bidraget til
at forbedre sikkerheden i forbindelse med elevatorer.
Evalueringen konkluderede også, at
overensstemmelsesvurderingsprocedurerne
havde vist
sig at være tilstrækkelige til at sikre det højeste sikkerheds- og sundhedsniveau for brugere og
vedligeholdelsespersonale. Dette anerkendes i vid udstrækning af de interesserede parter og er
knyttet til den efterfølgende kontrol, der foretages af de bemyndigede organer.
Definitionen af "installatør",
begreberne
"bringe i omsætning"
og
"ibrugtagning"
af
elevatorer, bestemmelsen om
gensidig udveksling af oplysninger,
jf. artikel 6, stk. 1, og de
bemyndigede organers notifikationsprocedurer,
jf. punkt 3, præciseres yderligere i den
6
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0008.png
reviderede "Guide to Application of the Lifts Directive 2014/33/EU"
14
(i det følgende
benævnt "vejledningen om elevatorer"), hvis klarhed er almindeligt anerkendt af de
interesserede parter. Hertil kommer, at "den blå vejledning"
15
skaber klarhed om harmoniseret
anvendelse af EU's produktharmoniseringslovgivning ligesom direktiv 2014/33/EU.
Ved evalueringen blev der dog fremhævet nogle faktorer, som begrænsede direktivets
virkningsfuldhed. Med hensyn til proceduren med
"forhåndsgodkendelse"
har
medlemsstaterne indført forskellige nationale fremgangsmåder, hvilket gør det vanskeligt for
installatørerne at finde oplysninger om de nationale godkendelsesprocedurer og kriterier, der
er blevet anvendt. Direktivet giver elevatorinstallatørerne fleksibilitet til at dække risikoen for
klemning, idet problemet er manglende gennemsigtighed og sikkerhed, når medlemsstaternes
myndigheder giver forhåndsgodkendelse. Evalueringen konkluderede, at selv om
"forhåndsgodkendelse" er i overensstemmelse med den nye metode, indeholder "vejledningen
om elevatorer" ikke for øjeblikket tilstrækkeligt detaljerede retningslinjer for denne
procedure.
Med hensyn til
tilgængeligheden af elevatorer for handicappede
er bestemmelserne om
elevatorers tilgængelighed blevet gennemført forskelligt i EU. Kravene til elevatorers
tilgængelighed harmoniseres imidlertid gennem direktivet, mens bygningers tilgængelighed
hører under medlemsstaternes kompetence. Selv om de fleste interesserede parter ikke
opfatter de nationale bestemmelser om tilgængelighed som byrdefulde eller hæmmende for
det indre marked, kan vejledningen om elevatorer anvendes til yderligere at præcisere
kompetencefordelingen.
Der blev påpeget forskelle i gennemførelsen af
markedsovervågning
mellem
medlemsstaterne med hensyn til strategier, omfanget af overvågningsaktiviteter, hyppigheden
og typen af kontrol og sanktionsniveauet, hvilket indvirkede negativt på direktivets samlede
virkningsfuldhed. Ikke desto mindre tyder den indsamlede dokumentation på, at omfanget af
manglende overholdelse af kravene til elevatorer og deres sikkerhedskomponenter, der
bringes i omsætning, rent faktisk er meget lavt. Dette positive resultat hænger sammen med
de bemyndigede organers stærke og positive rolle i forbindelse med
overensstemmelsesvurderingen, hvor de fungerer som "endelige kontrollører" af produkternes
overholdelse af direktivet. Endvidere har det tilpassede direktiv 2014/33/EU om de nye retlige
rammer i betydelig grad forbedret rammerne for markedsovervågning af elevatorer på grund
af indførelsen af langt mere omfattende bestemmelser om markedsovervågning.
Udviklingen af
harmoniserede standarder
har været afgørende for at sikre en virkningsfuld
anvendelse af direktivet. De anvendes i vid udstrækning som det mest almindelige middel til
at påvise overensstemmelse med de væsentlige sikkerheds- og sundhedskrav. Gennem
ordningen for formodning om overensstemmelse gør harmoniserede standarder det muligt for
fabrikanter og installatører at undgå ekstraomkostninger til prøvning af, om alternative
løsninger til dem, der er fastsat i standarderne, opfylder kravene. Primært af denne grund
opfatter de erhvervsdrivende i realiteten frivillige harmoniserede standarder som bindende.
Dette er navnlig tilfældet for SMV'er, der ikke har tilstrækkelige ressourcer til at afprøve
14
15
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/29961.
Den blå vejledning om gennemførelsen af EU's produktregler 2016, 2016/C 272/01.
7
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
alternative tekniske løsninger til standarder. Et andet problem er den til tider langvarige
procedure, CEN har brug for til at udvikle harmoniserede standarder, hvilket indebærer, at
standarder ikke altid kan følge med den hurtige teknologiske udvikling. SMV'er kunne også
blive ugunstigt stillet som følge af den måde, hvorpå standarderne udvikles, idet processen
ikke er tilstrækkelig gennemsigtig og inklusiv. Kommissionen er fast besluttet på at inddrage
en så bred vifte af interesserede parter i standardiseringsarbejdet som muligt, men spørgsmålet
om inddragelsen af SMV'er i udviklingen af europæiske standarder er knyttet til den interne
organisation af de relevante europæiske standardiseringsorganisationer, der er uafhængige
private organer.
4.3. Effektivitet
Der er ikke noget klart billede af direktivets samlede virkninger for omkostningerne for
virksomhederne, da det ikke har været muligt at rekonstruere et basisscenario eller identificere
andre sammenligningspunkter. Endvidere foreligger der kun meget begrænsede oplysninger
fra tiden før direktivets ikrafttræden. De interesserede parter, der blev hørt i forbindelse med
evalueringen, gav ingen kvantitative skøn over direktivets virkninger og var ikke i stand til at
fastslå en direkte årsagssammenhæng mellem dets anvendelse og stigningen i salget.
Analysen er derfor baseret på kvalitative oplysninger.
På grundlag af de tilgængelige kvalitative oplysninger ser det ud til, at direktivet samlet set
mindsker omkostningerne og giver større fordele for alle kategorier af interesserede parter.
Desuden er der ingen dokumentation for, at de overholdelsesomkostninger, som direktivet
medførte, steg i forhold til perioden før 1999. Gennem harmoniseringen af de forskellige
nationale ordninger forenkler direktivet under alle omstændigheder de administrative krav og
overensstemmelseskravene i forbindelse med salg til udlandet af elevatorer og
sikkerhedskomponenter. I den forbindelse synes der ikke at være mulighed for yderligere
forenkling. Det skal dog bemærkes, at fordelene ved let adgang til det indre marked ikke
synes at være ligeligt fordelt, idet større virksomheder i højere grad end SMV'er drager fordel
af en harmonisering på grund af deres orientering mod eksport inden for EU. Dette gælder
både erhvervsdrivende, som er SMV'er, og bemyndigede organer, som er SMV'er.
Endelig viser de tilgængelige statistikker et fald i antallet af elevatorulykker, som involverede
vedligeholdelsespersonale i de seneste år, hvilket kunne give anledning til at tro, at
sikkerheden i forbindelse med elevatorer er blevet øget. De tilgængelige ulykkesstatistikker
gør det desværre ikke muligt at fastslå en direkte årsagssammenhæng mellem direktivet og
øget sikkerhed i forbindelse med elevatorer, da statistikkerne ikke sondrer mellem gamle
elevatorer, der er i drift, og elevatorer, der er bragt i omsætning i henhold til direktivet, og
normalt ikke angiver årsagen til ulykkerne.
4.4. Sammenhæng
Samlet set anses direktivet for at være i overensstemmelse med anden EU-lovgivning, og der
er ikke konstateret nogen problemer i denne henseende. Der blev ikke fundet dokumentation
for uoverensstemmelser mellem direktivet og anden EU-lovgivning vedrørende elevatorer,
8
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0010.png
navnlig direktiv 2006/42/EF om maskiner
16
, forordning (EU) 2016/424 om tovbaneanlæg
17
og
forordning (EU) nr. 305/2011 om byggevarer
18
.
Grænsefladerne mellem disse direktiver er
dog ikke altid helt klare.
Der opstod ingen væsentlige uoverensstemmelser mellem direktivet og national
byggelovgivning. Med hensyn til direktivets indre sammenhæng kan krav til
elevatorinstallatører og fabrikanter af sikkerhedskomponenter til elevatorer generelt anses for
at være klare, og der er ikke konstateret regler, som overlapper hinanden.
4.5. EU-merværdi
En EU-tilgang er stadig det mest hensigtsmæssige svar, og der er større sandsynlighed for, at
det sikrer opfyldelsen af direktivets målsætninger, end nationale tilgange. Faktisk mindskede
direktivet den uensartede lovgivning mellem medlemsstaterne gennem en tilpasning af den
nationale lovgivning vedrørende elevatorsektoren, som både var til gavn for det indre markeds
funktion og bidrog positivt til elevatorers sikkerhed. Et stort flertal af de interesserede parter
anerkender direktivets EU-merværdi, navnlig med hensyn til øget fri bevægelighed for
elevatorer og sikkerhedskomponenter hertil og deres øgede sikkerhed.
5. K
ONKLUSIONER OG DET VIDERE FORLØB
Resultatet af evalueringen er positivt. Den indsamlede dokumentation bekræfter, at direktivet
fungerer godt, og at dets mål generelt er opfyldt. Direktivet anses også for at være et effektivt
middel til at etablere en harmoniseret ramme for elevatorer og deres sikkerhedskomponenter
på EU-plan. Der er ikke konstateret nogen form for ineffektivitet eller forenklingspotentiale,
som kræver lovgivningsmæssige ændringer. Direktivet anses også for at være
sammenhængende og relevant og for klart at tilføre merværdi på EU-plan.
Der er imidlertid blevet konstateret nogle få forhold, som påvirker direktivets funktion. I den
forbindelse skal der sondres mellem på den ene side aspekter vedrørende gennemførelsen af
direktivet, som kræver forbedring af dets gennemførelse, og på den anden side faktorer, der
ville kræve en mulig ændring af dets anvendelsesområde og/eller produktkrav gennem en
lovgivningsproces.
I lyset af resultaterne af evalueringen er der ikke tilstrækkeligt grundlag for at konkludere, at
der er behov for at revidere direktivet. Kommissionen mener imidlertid, at de problemer, der
er identificeret i evalueringsprocessen, kunne løses ved yderligere at fremme en ensartet
gennemførelse af direktivet, navnlig gennem anvendelse af bløde foranstaltninger såsom
bedre koordinering og bedre vejledning.
16
17
18
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv
95/16/EF (omarbejdning) (EUT L 157 af 9.6.2006, s. 24).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om
ophævelse af direktiv 2000/9/EF (EUT L 81 af 31.3.2016, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 305/2011 af 9. marts 2011 om fastlæggelse af
harmoniserede betingelser for markedsføring af byggevarer og om ophævelse af Rådets direktiv 89/106/EØF
(EUT L 88 af 4.4.2011, s. 5).
9
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
Det ville også være vigtigt at sikre, at ajourførte oplysninger om medlemsstaternes krav til
tilgængeligheden af bebyggede omgivelser og tilgange til gennemførelse af proceduren med
"forhåndsgodkendelse" gøres tilgængelige for alle berørte erhvervsdrivende og bemyndigede
organer.
For at lette markedsadgangen og samtidig fremhæve den frivillige karakter af anvendelsen af
harmoniserede standarder, der skaber en formodning om, at de væsentlige sikkerheds- og
sundhedskrav i direktivet er overholdt, skal der endvidere træffes foranstaltninger for at sikre,
at der rettidigt er standarder til rådighed for fabrikanter og installatører, navnlig SMV'er.
I elevatorsektoren er der veletablerede fora, som kan bruges til at indføre foranstaltninger til
forbedring af direktivets gennemførelse og funktion, nemlig
arbejdsgruppen om elevatorer (elevatorarbejdsgruppen)
den administrative samarbejdsgruppe af markedsovervågningsmyndigheder
vedrørende elevatorer (ADCO-gruppen vedrørende elevatorer)
koordinationsgruppen af bemyndigede organer for elevatorer.
Som reaktion på resultaterne af evalueringen vil Kommissionen derfor træffe følgende
foranstaltninger:
Med hensyn til uklarheden i visse definitioner vil Kommissionen efter anmodning fra de
interesserede parter intensivere sine koordineringsbestræbelser inden for rammerne af
elevatorarbejdsgruppen for at præcisere terminologien i direktivet, f.eks. "installatør",
"omsætning" og "ibrugtagning".
Med hensyn til forhåndsgodkendelse vil Kommissionen indbringe sagen for ADCO-
gruppen vedrørende elevatorer med henblik på at forbedre koordineringen mellem
medlemsstaterne med det formål at tilvejebringe en mere sammenhængende og ensartet
anvendelse af proceduren med "forhåndsgodkendelse" som omhandlet i punkt 2.2, sidste
afsnit, i bilag I til direktivet for at sikre fuldstændig gennemsigtighed og forbedre
retssikkerheden.
Med hensyn til elevatorers tilgængelighed for handicappede vil Kommissionen yderligere
præcisere grænsen mellem direktivets krav om tilgængelighed og den nationale
lovgivning om bygningers og anlægs tilgængelighed ved at tage spørgsmålet op i
elevatorarbejdsgruppen. Der vil især blive lagt vægt på forskellige betingelser for
installation og benyttelse af elevatorer, f.eks. afhængigt af bygningens art og funktion,
etager osv.
Når den forbedrede og nye vejledning om de bestemmelser, der ved evalueringen blev anset
for at mangle klarhed, er blevet godkendt af elevatorarbejdsgruppen, vil den blive indført som
ændringer til "vejledningen om elevatorer", der er det vigtigste referencedokument til støtte
for fortolkningen og gennemførelsen af direktivet.
Med hensyn til markedsovervågning vil Kommissionen nøje overvåge håndhævelsen af
direktivet i alle medlemsstater og aktiviteterne i ADCO-gruppen vedrørende elevatorer.
Den vil også foreslå samordnede aktioner inden for rammerne af samarbejdet mellem de
kompetente markedsovervågningsmyndigheder.
10
kom (2019) 0087 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET om gennemførelsen og funktionen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer
2019497_0012.png
Kommissionen vil tilskynde medlemmerne af ADCO-gruppen vedrørende elevatorer til at
formidle
mere
detaljerede
oplysninger
til
de
kompetente
markedsovervågningsmyndigheder
om
deres
respektive
nationale
markedsovervågningsprogrammer samt oplysninger om kilder til ulykkesstatistikker og
opfordre gruppen til at undersøge mulige synergier. Kommissionen vil fortsat fokusere på
at fremme et gnidningsløst samarbejde mellem markedsovervågningsmyndighederne med
henblik på at sikre, at kun elevatorer og sikkerhedskomponenter, der er i
overensstemmelse med reglerne, bringes i omsætning, og sikre fair konkurrence.
Kommissionen bemærker også, at dens forslag om "varepakken"
19
omfatter et forslag til
en ny forordning inden for markedsovervågning, som bl.a. har til formål at styrke
markedsovervågningsmyndighedernes og toldmyndighedernes kontrol for at forhindre, at
usikre produkter bringes i omsætning på EU-markedet.
Med hensyn til standardiseringsprocessen har Kommissionen for at sikre, at der rettidigt
er harmoniserede standarder til rådighed, som skaber en formodning om, at de væsentlige
sikkerheds- og sundhedskrav i direktivet er overholdt, allerede truffet de nødvendige
foranstaltninger for at støtte og øge sin deltagelse i udviklingen af standarder. Den nye
standardiseringsanmodning M/549
20
indeholder de nødvendige værktøjer til at overvåge
og styre udarbejdelsen af harmoniserede standarder til støtte for direktivet. Der vil blive
gjort en særlig indsats for effektivt at gennemføre foranstaltningerne for at forbedre
gennemsigtigheden, styrke retssikkerheden og fremskynde vedtagelsen af standarder i
overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om harmoniserede standarder
21
.
19
20
21
Varepakken: Forslag til forordning om overholdelse og håndhævelse af EU's produktlovgivning
EU-
netværket for produktoverensstemmelse, COM(2017) 795.
Commission Implementing Decision of 21.9.2016 on a standardisation request to the European Committee
for Standardisation as regards lifts and safety components for lifts in support of Directive 2014/33/EU of the
European Parliament and of the Council, C(2016) 5884 final.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget
Harmoniserede standarder: øget gennemsigtighed og retssikkerhed for et fuldt
fungerende indre marked (COM(2018) 764).
11