Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0103
Offentligt
2025795_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.3.2019
COM(2019) 103 final
2019/0052 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Organisationen
til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO), og om ophævelse af
afgørelse 9450/1/14 REV 1
DA
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
2025795_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne på møderne i Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten
(NASCO) for perioden 2019-2023 i forbindelse med den påtænkte vedtagelse af bevarelses-
og forvaltningsforanstaltninger.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Konventionen om bevarelse af laksebestanden i Nordatlanten
Formålet med konventionen om bevarelse af laksebestanden i Nordatlanten (NASCO-
konventionen) er, gennem etableringen af NASCO, at bevare, genoprette, øge og på rationel
vis forvalte bestanden af vild laks i Nordatlanten. Konventionen trådte i kraft den 1. oktober
1983.
Unionen er part i NASCO-konventionen, som den har godkendt ved Rådets afgørelse
82/886/EØF
1
.
2.2.
Rådet for Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten
NASCO's Råd er et organ, der er oprettet ved NASCO-konventionen for at bevare,
genoprette, øge og på rationel vis forvalte laksebestanden i Nordatlanten med støtte fra de tre
NASCO-kommissioner (kommissionen for Nordamerika, kommissionen for det nordøstlige
Atlanterhav og kommissionen for Vestgrønland). Det vedtager bevarelses- og
forvaltningsforanstaltninger for det fiskeri, der hører under dets kompetenceområde.
Som medlem af NASCO's Råd og to af dens kommissioner (kommissionen for det nordøstlige
Atlanterhav og kommissionen for Vestgrønland) har Unionen medbestemmelses- og
stemmeret. NASCO's Råd træffer afgørelser med enstemmighed.
2.3.
NASCO's Råds afgørelser
NASCO's Råd har beføjelse til at vedtage bevarelses- og håndhævelsesforanstaltninger for det
fiskeri, der hører under dets kompetenceområde, og disse er bindende for de kontraherende
parter.
I henhold til NASCO-konventionens artikel 13, stk. 2, træder foranstaltningerne i kraft 60
dage efter den dato, på hvilken de kontraherende parter underrettes om dem af NASCO.
3.
H
OLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på de årlige møder i de regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), fastlægges på nuværende tidspunkt efter en
totrinsmodel. De vejledende principper og retningslinjer for Unionens holdning fastlægges i
en rådsafgørelse for flere år ad gangen, hvorefter holdningen justeres forud for hvert årsmøde
ved et uofficielt kommissionsdokument, som drøftes i Rådets arbejdsgruppe.
For NASCO er denne fremgangsmåde gennemført ved Rådets afgørelse 9450/1/14 REV 1 af
19. maj 2014, hvori Unionens holdning i NASCO er fastlagt for perioden 2014-2018. Nævnte
afgørelse indeholder de generelle principper og retningslinjer, men tager i videst muligt
omfang hensyn til særlige forhold i NASCO. I overensstemmelse med medlemsstaternes
1
Rådets afgørelse 82/886/EØF af 13. december 1982 om indgåelse af konventionen om bevarelse af
laksebestanden i Nordatlanten (EFT L 378 af 31.12.1982, s. 24).
DA
1
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
2025795_0003.png
ønske indeholder den desuden en standardprocedure for fastlæggelsen af Unionens holdning
fra år til år.
Det er i afgørelse 9450/1/14 REV 1 fastsat, at Unionens holdning skal tages op til revision
forud for det årlige møde i 2019. Derfor fastlægges Unionens holdning inden for rammerne af
NASCO for perioden 2019-2023 ved dette forslag, og afgørelse 9450/1/14 REV 1 erstattes.
Afgørelse 9450/1/14 REV 1 indeholder principperne og retningslinjerne for den nye fælles
fiskeripolitik som fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013
2
,
idet der også tages hensyn til målene i Kommissionens meddelelse om den eksterne
dimension af den fælles fiskeripolitik
3
. Unionens holdning til Lissabontraktaten er endvidere
justeret ved nævnte afgørelse.
I forbindelse med den aktuelle revision tages der, hvad angår indvirkningen af fiskeriet,
hensyn til Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
europæisk strategi for plast i en
cirkulær økonomi
4
, den fælles meddelelse fra Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Kommissionen om
international havforvaltning:
en dagsorden for havenes fremtid
5
og Rådets konklusioner om denne fælles meddelelse
6
.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
skal Rådet vedtage afgørelser om fastlæggelse af, "hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen."
"Retsakter, der har retsvirkninger", omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør af de
folkeretlige regler, som gælder for det pågældende organ, og retsforskrifter, der ikke har
bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få afgørende indflydelse på
indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
7
.
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
NASCO's Råd er et organ, der er nedsat ved en aftale, nemlig NASCO-konventionen, og som
støttes af NASCO-kommissionerne.
De retsakter, som NASCO's Råd skal vedtage, udgør retsakter, der har retsvirkninger. De
påtænkte retsakter skal være bindende i henhold til folkeretten, jf. artikel 13 i NASCO-
konventionen, og vil kunne få afgørende indflydelse på indholdet af EU-lovgivningen,
herunder på:
2
3
4
5
6
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF (EUT L 354 af 28.12.2013, s.
22).
COM(2011) 424 af 13.7.2011.
COM(2018) 28 final af 16.1.2018.
JOIN(2016) 49 final af 10.11.2016.
7348/1/17 REV 1 af 24.3.2017.
Domstolens dom af 7. oktober 2014,
Tyskland
mod
Rådet,
C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, præmis
61-64.
DA
2
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
2025795_0004.png
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008, hvorved der oprettes en EF-ordning, som skal
forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-
fiskeri)
8
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, om oprettelse af en EF-kontrolordning med
henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik
9
, og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017
om en bæredygtig forvaltning af de eksterne fiskerflåder
10
.
De påtænkte retsakter supplerer eller ændrer ikke den institutionelle ramme for NASCO-
konventionen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den pågældende retsakt har to formål eller består af to
elementer, og det ene af disse formål eller elementer må betragtes som det primære, mens det
andet kun er sekundært, skal den afgørelse, der vedtages i henhold til artikel 218, stk. 9, i
TEUF, kun have ét materielt retsgrundlag, nemlig det, som det primære eller fremherskende
formål eller element tilsiger.
4.2.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Hovedformålet med og indholdet af den påtænkte retsakt vedrører fiskeri. Forordning (EU)
nr. 1380/2013 udgør retsgrundlaget for udarbejdelsen af de principper, der skal afspejles i
denne holdning.
Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 43, stk. 2, i TEUF.
Afgørelsen skal erstatte afgørelse 9450/1/14 REV 1, som dækker perioden 2014-2018.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for forslaget til afgørelse bør være artikel 43, stk. 2, i TEUF sammenholdt
med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
8
9
10
EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1.
EUT L 347 af 28.12.2017, s. 81.
DA
3
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
2025795_0005.png
2019/0052 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Organisationen
til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO), og om ophævelse af
afgørelse 9450/1/14 REV 1
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 2, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 886/82
11
tiltrådte Det Europæiske Fællesskab konventionen om
bevarelse af laksebestanden i Nordatlanten (NASCO-konventionen), hvorved
Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO) blev
oprettet.
NASCO's Råd er et organ, der er oprettet ved NASCO-konventionen for at bevare,
genoprette, øge og på rationel vis forvalte laksebestanden i Nordatlanten med støtte fra
de tre kommissioner (kommissionen for Nordamerika, kommissionen for det
nordøstlige Atlanterhav og kommissionen for Vestgrønland). Det vedtager bevarelses-
og forvaltningsforanstaltninger for det fiskeri, der hører under dets
kompetenceområde. Sådanne foranstaltninger kan blive bindende for Unionen.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013
12
skal
Unionen sikre, at fiskeri- og akvakulturaktiviteter er miljømæssigt bæredygtige på
lang sigt og forvaltes på en måde, der er i overensstemmelse med målene om at opnå
økonomiske, sociale og beskæftigelsesmæssige fordele, og som bidrager til
fødevareforsyningssikkerheden. Det er ligeledes fastsat i nævnte forordning, at
Unionen skal forvalte fiskeriet efter en forsigtighedstilgang og bestræbe sig på at sikre,
at udnyttelsen af havets levende biologiske ressourcer genopretter og opretholder
bestandene af befiskede arter på niveauer, der kan give det maksimale bæredygtige
udbytte. Endvidere er det fastsat, at Unionen skal træffe forvaltnings- og
bevarelsesforanstaltninger på grundlag af den bedste foreliggende videnskabelige
rådgivning, støtte udbygningen af videnskabelig viden og rådgivning, gradvis
eliminere udsmid og fremme fangstmetoder, der bidrager til et mere selektivt fiskeri,
til undgåelse og størst mulig begrænsning af uønskede fangster og til fiskeri med
begrænset indvirkning på det marine økosystem og fiskeressourcerne. Derudover er
det i forordning (EU) nr. 1380/2013 udtrykkeligt fastsat, at Unionen skal anvende
Rådets afgørelse af 13. december 1982 om indgåelse af konventionen om bevarelse af laksebestanden i
Nordatlanten (EFT L 378 af 31.12.1982, s. 24).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles
fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF (EUT
L 354 af 28.12.2013, s. 22).
(2)
(3)
11
12
DA
4
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
2025795_0006.png
disse mål og principper i forbindelse med varetagelsen af sine eksterne
fiskeriforbindelser.
(4)
Som meddelt i den fælles meddelelse fra Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Europa-Kommissionen om
international
havforvaltning: en dagsorden for havenes fremtid
13
og Rådets konklusioner om denne
fælles meddelelse
14
er fremme af foranstaltninger til støtte og forbedring af
effektiviteten af de regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er) og, hvor det
er relevant, forbedring af deres forvaltning et centralt element i Unionens indsats i
disse fora.
I Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
europæisk strategi for
plast i en cirkulær økonomi
15
henvises der til specifikke foranstaltninger til reducering
af plast og havforurening og til forebyggelse af, at fiskeredskaber mistes eller
efterlades til søs.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NASCO'S Råd bør
fastlægges, eftersom NASCO's bevarelses- og håndhævelsesforanstaltninger vil være
bindende for Unionen og vil kunne få afgørende indflydelse på indholdet af EU-
lovgivningen, nemlig Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008
16
, Rådets forordning (EF)
nr. 1224/2009
17
, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403
18
.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NASCO's Råd, er på
nuværende tidspunkt fastlagt ved Rådets afgørelse 9450/1/14 REV 1
19
. Afgørelse
9450/1/14 REV 1 bør ophæves og erstattes med en ny afgørelse for perioden 2019-
2023.
I betragtning af udviklingen i fiskeressourcerne i NASCO-konventionsområdet og det
deraf følgende behov for, at der i Unionens holdning tages hensyn til den nye
udvikling, herunder nye videnskabelige og andre oplysninger, der forelægges forud for
eller på møderne i NASCO, skal der i overensstemmelse med princippet om loyalt
samarbejde mellem EU-institutionerne som fastsat i artikel 13, stk. 2, i TEU
fastlægges procedurer for præciseringen fra år til år af Unionens holdning for perioden
2019-2023
(5)
(6)
(7)
(8)
13
14
15
16
17
18
19
JOIN(2016) 49 final af 10.11.2016.
7348/1/17 REV 1 af 24.3.2017.
COM(2018) 28 final af 16.1.2018.
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93, (EF)
nr. 1936/2001 og (EF) nr. 601/2004 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1093/94 og (EF)
nr. 1447/1999 (EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en kontrolordning for
Unionen med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik, om ændring af
forordning (EF) nr. 847/96, (EF) nr. 2371/2002, (EF) nr. 811/2004, (EF) nr. 768/2005, (EF) nr.
2115/2005, (EF) nr. 2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) nr. 509/2007, (EF) nr. 676/2007, (EF) nr.
1098/2007, (EF) nr. 1300/2008, (EF) nr. 1342/2008 og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2847/93,
(EF) nr. 1627/94 og (EF) nr. 1966/2006 (EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017 om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne fiskerflåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008
(EUT L 347 af 28.12.2017, s. 81).
Rådets afgørelse af 19. maj 2014 om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i
Organisationen til Bevarelse af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO).
DA
5
DA
kom (2019) 0103 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i Organisationen til Bevarelse
af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO), er fastlagt i bilag I.
Artikel 2
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NASCO's Råd, præciseres
fra år til år i overensstemmelse med bilag II.
Artikel 3
Unionens holdning, som er fastlagt i bilag I, vurderes og revideres i givet fald af Rådet på
forslag af Kommissionen senest med henblik på det årlige møde i NASCO's Råd i 2024.
Artikel 4
Afgørelse 9450/1/14 REV 1 af 19. maj 2014 ophæves.
Artikel 5
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA