Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0104
Offentligt
2025631_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.3.2019
COM(2019) 104 final
2019/0054 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Kommissionen
for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav, og om ophævelse af afgørelse 9451/1/14
REV 1
DA
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
2025631_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne på møderne i Kommissionen for Fiskeri i det Nordøstlige Atlanterhav
(NEAFC) for perioden 2019-2023 i forbindelse med den påtænkte vedtagelse af bevarelses-
og forvaltningsforanstaltninger.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet
i det nordøstlige Atlanterhav
Konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det
nordøstlige Atlanterhav (NEAFC-konventionen) sigter gennem etableringen af NEAFC mod
at sikre langsigtet bevarelse og optimal udnyttelse af fiskeressourcerne i konventionsområdet
("det regulerede område"). Konventionen trådte i kraft den 17. marts 1982 og blev ændret i
2004 og 2006. Selv om ændringerne fra 2004 og 2006 formelt trådte i kraft den 29. oktober
2013, blev det (i overensstemmelse med Londonerklæringen) aftalt, at de skulle gennemføres
midlertidigt fra deres vedtagelse.
Unionen er part i NEAFC-konventionen, som den har godkendt ved Rådets afgørelse
81/608/EØF
1
. Ændringerne fra 2004 og 2006 blev godkendt ved Rådets afgørelse
2009/550/EF
2
.
2.2.
Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav
NEAFC er et organ, der er oprettet af NEAFC og er ansvarligt for forvaltning og bevarelse af
fiskeressourcerne i det regulerede område. Det vedtager bevarelses- og
forvaltningsforanstaltninger med henblik på at opnå en optimal udnyttelse af de
fiskeressourcer, der hører under dets kompetenceområde.
Som medlem af NEAFC har Unionen medbestemmelses- og stemmeret. NEAFC træffer
afgørelser med et flertal på to tredjedele af de afgivne stemmer.
2.3.
NEAFC's afgørelser
NEAFC har beføjelse til at vedtage bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger for det fiskeri,
der hører under dets kompetenceområde, og disse er bindende for de kontraherende parter.
I henhold til NEAFC-konventionens artikel 12, stk. 1 og 2, træder foranstaltningerne i kraft 80
dage efter den dato, på hvilken de kontraherende parter underrettes om dem af NEAFC.
Kontraherende parter, der gør indsigelse mod en foranstaltning inden 50 dage efter at være
blevet underrettet derom, er ikke bundet af den pågældende foranstaltning. Hvis over en
tredjedel af de kontraherende parter gør indsigelse, er de resterende kontraherende parter ikke
forpligtet til at gennemføre den anfægtede foranstaltning.
1
2
Rådets afgørelse 81/608/EØF af 13. juli 1981 om indgåelse af konventionen om det fremtidige
multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i Det Nordøstlige Atlanterhav (EFT L 227 af 12.8.1981,
s. 21).
Rådets afgørelse 2009/550/EF af 5. marts 2009 om godkendelse af ændringer af konventionen om det
fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav, så det bliver
muligt at indføre procedurer til bilæggelse af tvister, at udvide konventionens anvendelsesområde og at
revidere dens mål (EUT L 184 af 16.7.2009, s. 12).
DA
1
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
2025631_0003.png
3.
H
OLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på de årlige møder i de regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), fastlægges på nuværende tidspunkt efter en
totrinsmodel. De vejledende principper og retningslinjer for Unionens holdning fastlægges i
en rådsafgørelse for flere år ad gangen, hvorefter holdningen justeres forud for hvert årsmøde
ved et uofficielt kommissionsdokument, som drøftes i Rådets arbejdsgruppe.
For NEAFC er denne fremgangsmåde gennemført ved Rådets afgørelse 9451/1/14 REV 1 af
19. maj 2014, hvori Unionens holdning i NEAFC er fastlagt for perioden 2014-2018. Nævnte
afgørelse indeholder de generelle principper og retningslinjer, men tager i videst muligt
omfang hensyn til særlige forhold i NEAFC. I overensstemmelse med medlemsstaternes
ønske indeholder den desuden en standardprocedure for fastlæggelsen af Unionens holdning
fra år til år.
Det er i afgørelse 9451/1/14 REV 1 fastsat, at Unionens holdning skal tages op til revision
forud for det årlige møde i 2019. Derfor fastlægges Unionens holdning inden for rammerne af
NEAFC for perioden 2019-2023 ved dette forslag, og afgørelse 9451/1/14 REV 1 erstattes.
Afgørelse 9451/1/14 REV 1 indeholder principperne og retningslinjerne for den nye fælles
fiskeripolitik som fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013
3
,
idet der også tages hensyn til målene i Kommissionens meddelelse om den eksterne
dimension af den fælles fiskeripolitik
4
. Unionens holdning til Lissabontraktaten er endvidere
justeret ved nævnte afgørelse.
I forbindelse med den aktuelle revision tages der, hvad angår indvirkningen af fiskeriet,
hensyn til Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
europæisk strategi for plast i en
cirkulær økonomi
5
, den fælles meddelelse fra Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Kommissionen om
international havforvaltning:
en dagsorden for havenes fremtid
6
og Rådets konklusioner om denne fælles meddelelse
7
.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
skal Rådet vedtage afgørelser om fastlæggelse af, "hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen."
"Retsakter, der har retsvirkninger", omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør af de
folkeretlige regler, som gælder for det pågældende organ, og retsforskrifter, der ikke har
3
4
5
6
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF (EUT L 354 af 28.12.2013, s.
22).
COM(2011) 424 af 13.7.2011.
COM(2018) 28 final af 16.1.2018.
JOIN(2016) 49 final af 10.11.2016.
7348/1/17 REV 1 af 24.3.2017.
DA
2
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
2025631_0004.png
bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få afgørende indflydelse på
indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
8
.
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
NEAFC er et organ, der er nedsat ved en aftale, nemlig NEAFC-konventionen.
De retsakter, som NEAFC skal vedtage, udgør retsakter, der har retsvirkninger. Retsakterne
vil være bindende i henhold til folkeretten, jf. artikel 12 i NEAFC-konventionen, og vil kunne
få afgørende indflydelse på indholdet af EU-lovgivningen, herunder på:
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008, hvorved der oprettes en EF-ordning, som skal
forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-
fiskeri)
9
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, om oprettelse af en EF-kontrolordning med
henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik
10
, og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017
om en bæredygtig forvaltning af de eksterne fiskerflåder
11
.
De påtænkte retsakter supplerer eller ændrer ikke den institutionelle ramme for NEAFC-
konventionen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den pågældende retsakt har to formål eller består af to
elementer, og det ene af disse formål eller elementer må betragtes som det primære, mens det
andet kun er sekundært, skal den afgørelse, der vedtages i henhold til artikel 218, stk. 9, i
TEUF, kun have ét materielt retsgrundlag, nemlig det, som det primære eller fremherskende
formål eller element tilsiger.
4.2.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Hovedformålet med og indholdet af den påtænkte retsakt vedrører fiskeri. Forordning (EU)
nr. 1380/2013 udgør retsgrundlaget for udarbejdelsen af de principper, der skal afspejles i
denne holdning.
Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 43, stk. 2, i TEUF.
Afgørelsen skal erstatte afgørelse 9451/1/14 REV 1, som dækker perioden 2014-2018.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for forslaget til afgørelse bør være artikel 43, stk. 2, i TEUF sammenholdt
med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
8
9
10
11
Domstolens dom af 7. oktober 2014,
Tyskland
mod
Rådet,
C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, præmis
61-64.
EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1.
EUT L 347 af 28.12.2017, s. 81.
DA
3
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
2025631_0005.png
2019/0054 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Kommissionen
for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav, og om ophævelse af afgørelse 9451/1/14
REV 1
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 2, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 81/608/EØF af 13. juli 1981
12
tiltrådte Unionen NEAFC-
konvention, hvorved Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav
(NEAFC) blev oprettet. Ændringerne af 2004 og 2006 af NEAFC-konventionen blev
godkendt ved Rådets afgørelse 2009/550/EF af 5. marts 2009
13
. Selv om de
pågældende ændringer formelt trådte i kraft den 29. oktober 2013, blev det i
overensstemmelse med Londonerklæringen aftalt at gennemføre dem på midlertidig
basis fra deres vedtagelse.
NEAFC er ansvarlig for vedtagelsen af foranstaltninger, der skal sikre den langsigtede
bevarelse og optimale udnyttelse af fiskeressourcerne i NEAFC-konventionsområdet
("det regulerede område"). Sådanne foranstaltninger kan blive bindende for Unionen.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013
14
skal EU
sikre, at fiskeri- og akvakulturaktiviteter er miljømæssigt bæredygtige på lang sigt og
forvaltes på en måde, der er i overensstemmelse med målene om at opnå økonomiske,
sociale
og
beskæftigelsesmæssige
fordele,
og
som
bidrager
til
fødevareforsyningssikkerheden. Det er ligeledes fastsat i nævnte forordning, at
Unionen skal forvalte fiskeriet efter en forsigtighedstilgang og bestræbe sig på at sikre,
at udnyttelsen af havets levende biologiske ressourcer genopretter og opretholder
bestandene af befiskede arter på niveauer, der kan give det maksimale bæredygtige
udbytte. Endvidere er det fastsat, at Unionen skal træffe forvaltnings- og
bevarelsesforanstaltninger på grundlag af den bedste foreliggende videnskabelige
rådgivning, støtte udbygningen af videnskabelig viden og rådgivning, gradvis
eliminere udsmid og fremme fangstmetoder, der bidrager til et mere selektivt fiskeri,
til undgåelse og størst mulig begrænsning af uønskede fangster og til fiskeri med
begrænset indvirkning på det marine økosystem og fiskeressourcerne. Derudover er
Rådets afgørelse af 13. juli 1981 om indgåelse af konventionen om det fremtidige multilaterale
samarbejde vedrørende fiskeriet i Det Nordøstlige Atlanterhav (EFT L 227 af 12.8.1981, s. 21).
EUT L 184 af 16.7.2009, s. 12-15.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles
fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF (EUT
L 354 af 28.12.2013, s. 22).
(2)
(3)
12
13
14
DA
4
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
2025631_0006.png
det i forordning (EU) nr. 1380/2013 udtrykkeligt fastsat, at Unionen skal anvende
disse mål og principper i forbindelse med varetagelsen af sine eksterne
fiskeriforbindelser.
(4)
Som meddelt i den fælles meddelelse fra Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Europa-Kommissionen om
international
havforvaltning: en dagsorden for havenes fremtid
15
og Rådets konklusioner om denne
fælles meddelelse
16
er fremme af foranstaltninger til støtte og forbedring af
effektiviteten af de regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er) og, hvor det
er relevant, forbedring af deres forvaltning et centralt element i Unionens indsats i
disse fora.
I Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
europæisk strategi for
plast i en cirkulær økonomi
17
henvises der til specifikke foranstaltninger til reducering
af plast og havforurening og til forebyggelse af, at fiskeredskaber mistes eller
efterlades til søs.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NEAFC, bør
fastlægges og Rådets afgørelse 9451/1/14 REV 1 ophæves, eftersom NEAFC's
bevarelses- og håndhævelsesforanstaltninger vil være bindende for Unionen og vil
kunne få afgørende indflydelse på indholdet af EU-lovgivningen, nemlig Rådets
forordning (EF) nr. 1005/2008
18
, Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009
19
, og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403
20
.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NEAFC, er på
nuværende tidspunkt fastlagt ved Rådets afgørelse 9451/1/14 REV 1
21
. Afgørelse
9451/1/14 REV 1 bør ophæves og erstattes med en ny afgørelse for perioden 2019-
2023.
I betragtning af udviklingen i fiskeressourcerne i det regulerede område og det deraf
følgende behov for, at der i Unionens holdning tages hensyn til den nye udvikling,
herunder nye videnskabelige og andre oplysninger, der forelægges forud for eller på
møderne i NEAFC, skal der i overensstemmelse med princippet om loyalt samarbejde
mellem EU-institutionerne som fastsat i artikel 13, stk. 2, i TEU fastlægges procedurer
for præciseringen fra år til år af Unionens holdning for perioden 2019-2023
(5)
(6)
(7)
(8)
15
16
17
18
19
20
21
JOIN(2016) 49 final af 10.11.2016.
7348/1/17 REV 1 af 24.3.2017.
COM(2018) 28 final af 16.1.2018.
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93, (EF)
nr. 1936/2001 og (EF) nr. 601/2004 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1093/94 og (EF)
nr. 1447/1999 (EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en kontrolordning for
Unionen med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik, om ændring af
forordning (EF) nr. 847/96, (EF) nr. 2371/2002, (EF) nr. 811/2004, (EF) nr. 768/2005, (EF) nr.
2115/2005, (EF) nr. 2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) nr. 509/2007, (EF) nr. 676/2007, (EF) nr.
1098/2007, (EF) nr. 1300/2008, (EF) nr. 1342/2008 og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2847/93,
(EF) nr. 1627/94 og (EF) nr. 1966/2006 (EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2403 af 12. december 2017 om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne fiskerflåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008
(EUT L 347 af 28.12.2017, s. 81).
Rådets afgørelse af 19. maj 2014 om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne
i Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEACF).
DA
5
DA
kom (2019) 0104 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i Kommissionen for Fiskeriet
i det Nordøstlige Atlanterhav (NEACF), er fastlagt i bilag I.
Artikel 2
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på møderne i NEACF, præciseres fra år til
år i overensstemmelse med bilag II.
Artikel 3
Unionens holdning, som er fastlagt i bilag I, vurderes og revideres i givet fald af Rådet på
forslag af Kommissionen senest med henblik på det årlige møde i NEACF i 2024.
Artikel 4
Afgørelse 9451/1/14 REV 1 af 19. maj 2014 ophæves.
Artikel 5
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA